Підписуйся на інформаційну страховку бухгалтера
Розділи:
Підрозділи:
Підрозділи:
Підрозділи:

Інвентаризація основних засобів – завершуємо звітний рік

Інвентаризація основних засобів (далі – ОЗ) та інших необоротних матеріальних активів (далі – ІНМА) передбачає, що вам треба перевірити не тільки фактичну наявність активів, але й стан кожного об'єкта, а також достовірність його оцінки. У консультації розповімо, як провести інвентаризацію об'єктів ОЗ та ІНМА і відобразити її результати в обліку.

Розпишемо покроково, як проводиться інвентаризація згідно з Положенням про інвентаризацію активів і зобов'язань, затверджене наказом Мінфіну від 02.09.14 р. № 879 (далі – Положення № 879).

Інвентаризація об'єктів ОЗ може проводитися за рішенням керівництва або власників підприємства в будь-який час. В обов'язковому порядку ОЗ інвентаризують у випадках, передбачених п. 7 розд. І Положення № 879, зокрема перед складанням річної фінансової звітності.

У цьому випадку для більшості об'єктів ОЗ (рахунок 10) та ІНМА (рахунок 11) інвентаризація повинна бути проведена протягом трьох місяців до дати балансу (п. 10 розд. I Положення № 879). Тобто дата (або період) проведення інвентаризації ОЗ та ІНМА, установлені підприємством, повинні припадати на часовий проміжок з 1 жовтня по 31 грудня звітного року. При цьому в різних структурних (і відокремлених) підрозділах підприємства інвентаризація об'єктів ОЗ може проводитися в різні дні.

Проте для окремих об'єктів ОЗ та ІНМА передбачені спеціальні строки проведення інвентаризації (п. 10 розд. I Положення № 879). Зокрема:

  • об'єкти ОЗ, які на встановлену підприємством дату проведення інвентаризації знаходитимуться поза підприємством (наприклад, автомобілі, морські і річкові суда, які відбувають у тривалі рейси) потрібно проінвентаризувати заздалегідь, до їх тимчасового вибуття з підприємства;
  • земельні ділянки, будівлі, споруди та інші об'єкти нерухомості можуть інвентаризуватися раз на 3 роки (крім нерухомості держпідприємств);
  • інструменти, прилади, інвентар (меблі) – за рішенням керівника підприємства можуть інвентаризуватися щорічно в обсязі не менше 30 % таких об'єктів з обов'язковим охопленням інвентаризацією всіх ОЗ протягом трьох років;
  • бібліотечні фонди – за рішенням керівника підприємства можуть інвентаризуватися за встановленим ним графіком протягом року.
Повна версія доступна тільки передплатникам
Підпишіться на онлайн сервіси для бухгалтерів та кадровиків Uteka. Отримайте повний доступ бібліотеки безпечних рішень, які роблять вашу роботу ефективнішою.
Що входить в передплату?
Готові рішення
і приклади
Миттєва активація
доступу
Можливість задати
питання експерту
Щоденні
оновлення
Доступ до ексклюзивних
матеріалів
Відкритий архів
матеріалів c 2015 року
Статті за темою
20.06.2025
Облік податкових різниць за забезпеченнями і резервами
У статті на прикладах покажемо вплив операцій із формування, використання та коригування забезпечень на базу обкладення податком на прибуток. Під час створення резервів у бухгалтерському обліку виникають витрати. Однак різниці з податку на прибуток за резервами нівелюють їх вплив на базу оподаткуван...
Популярне
20.06.2025
Резерв сумнівних боргів: у яких випадках підприємству вигідно його створювати
Розповімо, які підприємства можуть оптимізувати податок на прибуток шляхом створення резерву сумнівних боргів та як правильно сформувати цей резерв, щоб не було претензій з боку контролюючих органів. У чому полягає проблема: оптимізація об’єкта обкладення податком на прибуток для деяких підпри...
20.06.2025
Як розрахувати резерв відпусток на дату балансу
У статті розповімо про порядок формування резерву відпусток і регулярність його перегляду. Чи треба щомісячно інвентаризувати резерв? Забезпечення на оплату відпусток формується для рівномірного розподілу витрат на відпустки між звітними періодами. Його створення – обов’язок підприємства...
20.06.2025
Резерв на виконання гарантійних забов'язань: хто повинен створювати та в чому вигода
У статті розповімо, як знання стандартів бухобліку допомагають оптимізувати базу обкладення податком на прибуток. Також поговоримо про формування резерву на виконання гарантійних зобов’язань. Корисна норма бухобліку: згідно з п. 13–18 НП(С)БО 11 «Зобов'язання» підприємствам д...
Нове
20.06.2025
Облік податкових різниць за забезпеченнями і резервами
У статті на прикладах покажемо вплив операцій із формування, використання та коригування забезпечень на базу обкладення податком на прибуток. Під час створення резервів у бухгалтерському обліку виникають витрати. Однак різниці з податку на прибуток за резервами нівелюють їх вплив на базу оподаткуван...
23.04.2025
Безплатне отримання ОЗ від резидента
Підприємство може отримати об’єкт основних засобів (далі – ОЗ) як за плату, так і безплатно. В останньому випадку бухгалтерів зазвичай цікавить, як визначити вартість об’єкта, за якою його потрібно оприбуткувати, та яким документом підтвердити таку вартість. У статті розповімо, як ...
23.09.2021
Первинні документи: оформляємо правильно
Акценти цієї статті: чому важливо правильно складати первинні документи; які обов’язкові реквізити неодмінно повинні бути в первинному документі; хто повинен підписувати первинний документ; чи допоможе первинний документ довести в суді реальність госпоперації; що потрібно робити, коли п...
Кращі матеріали