Підписуйся на інформаційну страховку бухгалтера
Розділи:
Підрозділи:
Підрозділи:
Підрозділи:

Інвентаризація основних засобів – завершуємо звітний рік

Інвентаризація основних засобів (далі – ОЗ) та інших необоротних матеріальних активів (далі – ІНМА) передбачає, що вам треба перевірити не тільки фактичну наявність активів, але й стан кожного об'єкта, а також достовірність його оцінки. У консультації розповімо, як провести інвентаризацію об'єктів ОЗ та ІНМА і відобразити її результати в обліку.

Розпишемо покроково, як проводиться інвентаризація згідно з Положенням про інвентаризацію активів і зобов'язань, затверджене наказом Мінфіну від 02.09.14 р. № 879 (далі – Положення № 879).

Інвентаризація об'єктів ОЗ може проводитися за рішенням керівництва або власників підприємства в будь-який час. В обов'язковому порядку ОЗ інвентаризують у випадках, передбачених п. 7 розд. І Положення № 879, зокрема перед складанням річної фінансової звітності.

У цьому випадку для більшості об'єктів ОЗ (рахунок 10) та ІНМА (рахунок 11) інвентаризація повинна бути проведена протягом трьох місяців до дати балансу (п. 10 розд. I Положення № 879). Тобто дата (або період) проведення інвентаризації ОЗ та ІНМА, установлені підприємством, повинні припадати на часовий проміжок з 1 жовтня по 31 грудня звітного року. При цьому в різних структурних (і відокремлених) підрозділах підприємства інвентаризація об'єктів ОЗ може проводитися в різні дні.

Проте для окремих об'єктів ОЗ та ІНМА передбачені спеціальні строки проведення інвентаризації (п. 10 розд. I Положення № 879). Зокрема:

  • об'єкти ОЗ, які на встановлену підприємством дату проведення інвентаризації знаходитимуться поза підприємством (наприклад, автомобілі, морські і річкові суда, які відбувають у тривалі рейси) потрібно проінвентаризувати заздалегідь, до їх тимчасового вибуття з підприємства;
  • земельні ділянки, будівлі, споруди та інші об'єкти нерухомості можуть інвентаризуватися раз на 3 роки (крім нерухомості держпідприємств);
  • інструменти, прилади, інвентар (меблі) – за рішенням керівника підприємства можуть інвентаризуватися щорічно в обсязі не менше 30 % таких об'єктів з обов'язковим охопленням інвентаризацією всіх ОЗ протягом трьох років;
  • бібліотечні фонди – за рішенням керівника підприємства можуть інвентаризуватися за встановленим ним графіком протягом року.
Повна версія доступна тільки передплатникам
Підпишіться на онлайн сервіси для бухгалтерів та кадровиків Uteka. Отримайте повний доступ бібліотеки безпечних рішень, які роблять вашу роботу ефективнішою.
Що входить в передплату?
Готові рішення
і приклади
Миттєва активація
доступу
Можливість задати
питання експерту
Щоденні
оновлення
Доступ до ексклюзивних
матеріалів
Відкритий архів
матеріалів c 2015 року
Статті за темою
22.09.2025
Чи входять ТЗВ до ціни придбання товару для визначення бази обкладення ПДВ?
У статті розглядаємо два варіанти обліку транспортно-заготівельних витрат та пояснюємо, як вибір варіанта впливає на формування бази оподаткування щодо ПДВ. Практична ситуація Підприємство – платник ПДВ придбаває товар для подальшого перепродажу. При цьому облік транспортно-заготівельних витр...
19.08.2025
Придбання нематеріальних активів: оформлення та облік
У статті розповімо, які активи належать до нематеріальних, як відобразити їх придбання у бухгалтерському та податковому обліку, а також оформити документально. Операції з нематеріальними активами, як-от комп’ютерні програми, торгові марки, ліцензії, здійснює практично кожне підприємство. У ста...
Популярне
24.10.2025
Облік шин та акумуляторів
У статті розглянемо: до якого виду активів належать шини й акумулятори – оборотних чи необоротних; як вести облік їх придбання, заміни та списання; що потрібно зробити, щоб не сплачувати екоподаток з шин та акумуляторів (відходів). Із цієї статті ви дізнаєтеся: до якого виду активів належа...
18.08.2025
Облік витрат на створення вебсайту
У статті розповімо, що таке вебсайт та як відображати в бухгалтерському та податковому обліку витрати на його створення. Сьогодні вебсайти використовуються з різними цілями. Деякі виконують тільки представницькі функції. Це може бути, наприклад, сайт-візитка – електронний аналог традиційної па...
23.10.2025
Як відобразити в обліку надлишки активів в платників податку на прибуток та єдинників
У статті розглянемо особливості обліку надлишків основних засобів, нематеріальних активів і запасів у розрізі бухгалтерського обліку, податку на прибуток та єдиного податку. У процесі інвентаризації підприємство може виявити надлишки активів, які необхідно взяти на баланс, відобразивши цю операцію...
Нове
22.09.2025
Чи входять ТЗВ до ціни придбання товару для визначення бази обкладення ПДВ?
У статті розглядаємо два варіанти обліку транспортно-заготівельних витрат та пояснюємо, як вибір варіанта впливає на формування бази оподаткування щодо ПДВ. Практична ситуація Підприємство – платник ПДВ придбаває товар для подальшого перепродажу. При цьому облік транспортно-заготівельних витр...
19.08.2025
Придбання нематеріальних активів: оформлення та облік
У статті розповімо, які активи належать до нематеріальних, як відобразити їх придбання у бухгалтерському та податковому обліку, а також оформити документально. Операції з нематеріальними активами, як-от комп’ютерні програми, торгові марки, ліцензії, здійснює практично кожне підприємство. У ста...
20.06.2025
Облік податкових різниць за забезпеченнями і резервами
У статті на прикладах покажемо вплив операцій із формування, використання та коригування забезпечень на базу обкладення податком на прибуток. Під час створення резервів у бухгалтерському обліку виникають витрати. Однак різниці з податку на прибуток за резервами нівелюють їх вплив на базу оподаткуван...
Кращі матеріали