Підписуйся на інформаційну страховку бухгалтера
Розділи:
Підрозділи:
Підрозділи:
Підрозділи:

Нові правила роботи з РРО та КОРО

Мінфін наказом від 20.09.18 р. № 773 (далі – Наказ № 773) затвердив зміни, що вносяться:

  • до Порядку реєстрації та застосування реєстраторів розрахункових операцій, що застосовуються для реєстрації розрахункових операцій за товари (послуги);
  • Порядок реєстрації та застосування реєстраторів розрахункових операцій, що застосовуються для реєстрації операцій з купівлі-продажу іноземної валюти;
  • Порядок реєстрації та ведення розрахункових книжок, книг обліку розрахункових операцій;
  • Порядок опломбування реєстраторів розрахункових операцій.

Усі вищезгадані Порядки затверджені наказом Мінфіну від 14.06.16 р. № 547.

Наказ № 773 набув чинності з 1 жовтня 2018 року. Ряд змін набувають чинності із цієї дати. Проте є зміни, які почнуть діяти після набуття чинності нормативно-правовими актами Мінфіну про затвердження порядків ведення реєстру екземплярів РРО і реєстру центрів сервісного обслуговування РРО.

Зміни, які набули чинності з 01.10.18 р.

1. З'явилася нова підстава для перереєстрації РРО та КОРО – перейменування районів у містах, скверів, бульварів, вулиць або інших об'єктів топонімії населених пунктів за рішенням органів місцевого самоврядування. При зміні таких даних у відомостях про суб'єкта господарювання (далі – СГ) подається заява з позначкою «Перереєстрація».

2. Як вести розрахунки при виході з ладу РРО і відключенні електроенергії. Тепер СГ може вибрати один з варіантів роботи:

  • варіант 1 – розрахункові операції не проводяться до моменту підключення резервного РРО або включення електроенергії (фактично на цей період СГ припиняє проведення розрахункових операцій). У такому разі СГ має право не реєструвати і не зберігати КОРО та розрахункові книжки на РРО;
  • варіант 2 – розрахункові операції проводяться з використанням КОРО і розрахункових книжок, зареєстрованих на цей РРО. Такий варіант був передбачений і раніше.

Якщо вибрано варіант 1, цей вибір закріплюється в розпорядчому документі (наприклад, у наказі). При цьому в реєстраційному посвідченні зазначається: «Книга ОРО на цей РРО не реєструвалася. У випадках виходу з ладу РРО або відключення електроенергії розрахункові операції не здійснюються». Поки діє стара форма заяви про реєстрацію, СГ разом із заявою подає копію рішення про відмову від використання КОРО і заповнює графу 9 заяви.

Проте СГ має право поміняти своє рішення і за необхідності пізніше зареєструвати КОРО на РРО або скасувати реєстрацію КОРО.

3. КОРО на РРО ведеться тільки для обліку розрахункових операцій на час виходу РРО з ладу або відключення електроенергії.

З 1 жовтня 2018 року СГ не повинен:

  • підклеювати фіскальні звітні чеки до відповідних сторінок КОРО;
  • виконувати щодня записи (у разі здійснення розрахункових операцій) про рух готівки і суму розрахунків;
  • вести облік ремонтів, робіт з технічного обслуговування, а також перевірок конструкції та програмного забезпечення РРО у відповідному розділі кОРО.

Водночас з'явився новий обов'язок: СГ повинен зберігати щоденні фіскальні звітні чеки (щоденні Z-звіти) в електронній формі протягом строку, визначеного п. 44.3 Податкового кодексу.

У результаті змін відокремленим підрозділам СГ та фізособам-підприємцям, які проводять розрахунки із застосуванням РРО і без ведення касової книги, для оприбуткування готівкових надходжень достатньо сформувати фіскальний звіт. Правда, у п. 11 Положення, затвердженого постановою Правління НБУ від 29.12.17 р. № 148, передбачено й обов'язок підклеїти звіт у відповідний розділ КОРО. Але такі дії не передбачені новими правилами ведення КОРО. Крім того, у новій формі КОРО немає навіть відповідного розділу.

Завважимо, що НБУ планує змінити порядок оприбуткування готівкових надходжень, але поки що ці зміни не прийняті. Уважаємо, що питання, як прибуткувати готівку в перехідний період, потребує роз'яснень контролюючих органів.

Зміни, які набудуть чинності після затвердження Порядків ведення реєстру екземплярів РРО і Реєстру центрів сервісного обслуговування РРО

1. Нові форми КОРО, заяви на реєстрацію РРО та інші форми. При цьому старі КОРО і розрахункові книжки можуть застосовуватися до скасування їх реєстрації або закінчення (п. 4 Наказу № 773). Нові форми КОРО на РРО вже не містять розділів для підклеювання фіскальних чеків і відомостей про ремонти.

2. Реєстрація РРО буде неможлива без подання форми № 20-ОПП на господарську одиницю, де він використовуватиметься. Крім того, буде змінена процедура реєстрації РРО.

Детальніше ці зміни розглянемо на дату їх набуття чинності.

Коментарі до матеріалу
Статті за темою
07.04.2025
Округлення у фіскальних чеках РРО/ПРРО з 01.03.2025
Нагадаємо, що з 1 липня 2018 року Нацбанком було припинено додатковий випуск у готівковий обіг монет номіналами 1, 2, 5 і 25 копійок (далі – монети дрібних номіналів). Це сталося на підставі постанови Правління НБУ від 15.03.2018 № 25 «Про оптимізацію обігу монет дрібних номіналів»...
24.03.2025
Розрахунки через POS-термінал: оформлення чеків та облік
Після змін, що були внесені до реквізитів фіскальних чеків, а також зміни позиції ДПС щодо дати виникнення доходу у платників єдиного податку в разі розрахунків за товари (послуги) карткою через термінал до редакції надходить багато запитань від наших підписників. Тому сьогодні ми розглянемо: які...
10.03.2025
Обов’язкові реквізити фіскального чека з 01.03.2025
Форму та зміст фіскальних чеків установлено Положенням, затвердженим наказом Мінфіну від 21.01.2016 № 13 (далі – Положення № 13). У зв’язку зі змінами, що були внесені до Положення № 13 наказом Мінфіну від 22.11.2024 № 601 (далі – Наказ № 601), починаючи з 01.03.2025 фіскальні чеки...
Популярне
05.04.2025
Продовження строку корисного використання повністю замортизованих основних засобів
Ситуація із практики: строк, визначений під час первинного визнання об’єкта основних засобів (далі – ОЗ), уже закінчився, а актив продовжує використовуватися. НП(С)БУ 7 передбачено, що строк корисного використання (експлуатації) об’єкта ОЗ переглядається в разі зміни очікуван...
21.02.2025
Додаток 5 декларації з ПДВ: порядок заповнення та виправлення помилок
Додаток 5 до декларації з ПДВ (далі – декларація) заповнюється платниками ПДВ, які зобов’язані розподіляти вхідний ПДВ відповідно до п. 199.1 Податкового кодексу (далі – ПК) (заповнюють таблиці 1 і 2) та платниками, що застосовують касовий метод обліку ПДВ (заповнюють таблицю 3). ...
11.03.2025
Наказ про встановлення норм витрати палива
Якщо ваше підприємство вирішило вдатися до нормування витрат пального або розмірковує, чи доцільно це робити, постараємося спростити для вас це завдання, навівши в статті: зразок наказу про встановлення норм витрати палива; дві причини, чому на підприємстві необхідний такий наказ. Якщо ваше під...
Нове
09.05.2025
Готівкові розрахунки: коли діють обмеження та як їх не порушити?
Чи знаєте ви, що порушення обмежень на готівкові розрахунки може коштувати вашому бізнесу великих штрафів? У статті розповідаємо, які ліміти діють у разі розрахунків готівкою, як правильно оформити такі розрахунки та уникнути відповідальності! Нацбанком установлено обмеження по сумі готівкових розра...
07.04.2025
Округлення у фіскальних чеках РРО/ПРРО з 01.03.2025
Нагадаємо, що з 1 липня 2018 року Нацбанком було припинено додатковий випуск у готівковий обіг монет номіналами 1, 2, 5 і 25 копійок (далі – монети дрібних номіналів). Це сталося на підставі постанови Правління НБУ від 15.03.2018 № 25 «Про оптимізацію обігу монет дрібних номіналів»...
24.03.2025
Розрахунки через POS-термінал: оформлення чеків та облік
Після змін, що були внесені до реквізитів фіскальних чеків, а також зміни позиції ДПС щодо дати виникнення доходу у платників єдиного податку в разі розрахунків за товари (послуги) карткою через термінал до редакції надходить багато запитань від наших підписників. Тому сьогодні ми розглянемо: які...
Кращі матеріали