Підписуйся на інформаційну страховку бухгалтера
Розділи:
Підрозділи:
Підрозділи:
Підрозділи:

Нові правила роботи з РРО та КОРО

Мінфін наказом від 20.09.18 р. № 773 (далі – Наказ № 773) затвердив зміни, що вносяться:

  • до Порядку реєстрації та застосування реєстраторів розрахункових операцій, що застосовуються для реєстрації розрахункових операцій за товари (послуги);
  • Порядок реєстрації та застосування реєстраторів розрахункових операцій, що застосовуються для реєстрації операцій з купівлі-продажу іноземної валюти;
  • Порядок реєстрації та ведення розрахункових книжок, книг обліку розрахункових операцій;
  • Порядок опломбування реєстраторів розрахункових операцій.

Усі вищезгадані Порядки затверджені наказом Мінфіну від 14.06.16 р. № 547.

Наказ № 773 набув чинності з 1 жовтня 2018 року. Ряд змін набувають чинності із цієї дати. Проте є зміни, які почнуть діяти після набуття чинності нормативно-правовими актами Мінфіну про затвердження порядків ведення реєстру екземплярів РРО і реєстру центрів сервісного обслуговування РРО.

Зміни, які набули чинності з 01.10.18 р.

1. З'явилася нова підстава для перереєстрації РРО та КОРО – перейменування районів у містах, скверів, бульварів, вулиць або інших об'єктів топонімії населених пунктів за рішенням органів місцевого самоврядування. При зміні таких даних у відомостях про суб'єкта господарювання (далі – СГ) подається заява з позначкою «Перереєстрація».

2. Як вести розрахунки при виході з ладу РРО і відключенні електроенергії. Тепер СГ може вибрати один з варіантів роботи:

  • варіант 1 – розрахункові операції не проводяться до моменту підключення резервного РРО або включення електроенергії (фактично на цей період СГ припиняє проведення розрахункових операцій). У такому разі СГ має право не реєструвати і не зберігати КОРО та розрахункові книжки на РРО;
  • варіант 2 – розрахункові операції проводяться з використанням КОРО і розрахункових книжок, зареєстрованих на цей РРО. Такий варіант був передбачений і раніше.

Якщо вибрано варіант 1, цей вибір закріплюється в розпорядчому документі (наприклад, у наказі). При цьому в реєстраційному посвідченні зазначається: «Книга ОРО на цей РРО не реєструвалася. У випадках виходу з ладу РРО або відключення електроенергії розрахункові операції не здійснюються». Поки діє стара форма заяви про реєстрацію, СГ разом із заявою подає копію рішення про відмову від використання КОРО і заповнює графу 9 заяви.

Проте СГ має право поміняти своє рішення і за необхідності пізніше зареєструвати КОРО на РРО або скасувати реєстрацію КОРО.

3. КОРО на РРО ведеться тільки для обліку розрахункових операцій на час виходу РРО з ладу або відключення електроенергії.

З 1 жовтня 2018 року СГ не повинен:

  • підклеювати фіскальні звітні чеки до відповідних сторінок КОРО;
  • виконувати щодня записи (у разі здійснення розрахункових операцій) про рух готівки і суму розрахунків;
  • вести облік ремонтів, робіт з технічного обслуговування, а також перевірок конструкції та програмного забезпечення РРО у відповідному розділі кОРО.

Водночас з'явився новий обов'язок: СГ повинен зберігати щоденні фіскальні звітні чеки (щоденні Z-звіти) в електронній формі протягом строку, визначеного п. 44.3 Податкового кодексу.

У результаті змін відокремленим підрозділам СГ та фізособам-підприємцям, які проводять розрахунки із застосуванням РРО і без ведення касової книги, для оприбуткування готівкових надходжень достатньо сформувати фіскальний звіт. Правда, у п. 11 Положення, затвердженого постановою Правління НБУ від 29.12.17 р. № 148, передбачено й обов'язок підклеїти звіт у відповідний розділ КОРО. Але такі дії не передбачені новими правилами ведення КОРО. Крім того, у новій формі КОРО немає навіть відповідного розділу.

Завважимо, що НБУ планує змінити порядок оприбуткування готівкових надходжень, але поки що ці зміни не прийняті. Уважаємо, що питання, як прибуткувати готівку в перехідний період, потребує роз'яснень контролюючих органів.

Зміни, які набудуть чинності після затвердження Порядків ведення реєстру екземплярів РРО і Реєстру центрів сервісного обслуговування РРО

1. Нові форми КОРО, заяви на реєстрацію РРО та інші форми. При цьому старі КОРО і розрахункові книжки можуть застосовуватися до скасування їх реєстрації або закінчення (п. 4 Наказу № 773). Нові форми КОРО на РРО вже не містять розділів для підклеювання фіскальних чеків і відомостей про ремонти.

2. Реєстрація РРО буде неможлива без подання форми № 20-ОПП на господарську одиницю, де він використовуватиметься. Крім того, буде змінена процедура реєстрації РРО.

Детальніше ці зміни розглянемо на дату їх набуття чинності.

Коментарі до матеріалу
Статті за темою
27.06.2025
Звільнення від відповідальності за порушення у сфері застосування РРО/ПРРО, допущені під час воєнного стану
У статті розповімо, хто із суб'єктів господарювання може розраховувати на звільнення від відповідальності за порушення порядку застосування РРО/ПРРО, допущені у період воєнного стану. Деякі суб'єкти господарювання звільнені від відповідальності за порушення щодо порядку застосування РРО/ПРРО у періо...
27.06.2025
Оплата за реквізитами рахунку: коли потрібно оформлювати фіскальний чек
Оплата за реквізитами рахунку не завжди звільняє від обов’язку застосовувати РРО/ПРРО. Усе залежить від того, з якого рахунку сплачує покупець. Щоб уникнути штрафів, важливо знати, у яких випадках слід оформлювати фіскальний чек, навіть якщо оплата здійснюється за банківськими реквізитами. Для...
07.04.2025
Округлення у фіскальних чеках РРО/ПРРО з 01.03.2025
Нагадаємо, що з 1 липня 2018 року Нацбанком було припинено додатковий випуск у готівковий обіг монет номіналами 1, 2, 5 і 25 копійок (далі – монети дрібних номіналів). Це сталося на підставі постанови Правління НБУ від 15.03.2018 № 25 «Про оптимізацію обігу монет дрібних номіналів»...
Популярне
05.04.2025
Продовження строку корисного використання повністю замортизованих основних засобів
Ситуація із практики: строк, визначений під час первинного визнання об’єкта основних засобів (далі – ОЗ), уже закінчився, а актив продовжує використовуватися. НП(С)БУ 7 передбачено, що строк корисного використання (експлуатації) об’єкта ОЗ переглядається в разі зміни очікуван...
27.06.2025
Які документи повинен мати водій для прийняття на роботу
У цій статті розглянуто, які документи слід вимагати від водія під час прийняття його на роботу. Під час виконання трудових обов’язків водій відповідає за транспортний засіб (далі – ТЗ), пасажирів, вантаж. Тому роботодавець, приймаючи особу на таку посаду, повинен перевірити, чи є в неї ...
23.04.2025
Безплатне отримання ОЗ від резидента
Підприємство може отримати об’єкт основних засобів (далі – ОЗ) як за плату, так і безплатно. В останньому випадку бухгалтерів зазвичай цікавить, як визначити вартість об’єкта, за якою його потрібно оприбуткувати, та яким документом підтвердити таку вартість. У статті розповімо, як ...
Нове
30.06.2025
Плата за послуги надійшла на картку «ключ до рахунку»: чи потрібно оформлювати фіскальний чек?
Клієнт перерахував підприємцю плату за освітні послуги на картку «ключ до рахунку». Чи треба застосовувати в такому випадку ПРРО та видавати фіскальний чек? Дізнайтеся про це із статті. Підприємець надає освітні послуги і для оплати дає своїм клієнтам не реквізити свого рахунку у форматі...
27.06.2025
Звільнення від відповідальності за порушення у сфері застосування РРО/ПРРО, допущені під час воєнного стану
У статті розповімо, хто із суб'єктів господарювання може розраховувати на звільнення від відповідальності за порушення порядку застосування РРО/ПРРО, допущені у період воєнного стану. Деякі суб'єкти господарювання звільнені від відповідальності за порушення щодо порядку застосування РРО/ПРРО у періо...
27.06.2025
Оплата за реквізитами рахунку: коли потрібно оформлювати фіскальний чек
Оплата за реквізитами рахунку не завжди звільняє від обов’язку застосовувати РРО/ПРРО. Усе залежить від того, з якого рахунку сплачує покупець. Щоб уникнути штрафів, важливо знати, у яких випадках слід оформлювати фіскальний чек, навіть якщо оплата здійснюється за банківськими реквізитами. Для...
Кращі матеріали