Підписуйся на інформаційну страховку бухгалтера
Розділи:
Підрозділи:
Підрозділи:
Підрозділи:

Нові правила роботи з РРО та КОРО

Мінфін наказом від 20.09.18 р. № 773 (далі – Наказ № 773) затвердив зміни, що вносяться:

  • до Порядку реєстрації та застосування реєстраторів розрахункових операцій, що застосовуються для реєстрації розрахункових операцій за товари (послуги);
  • Порядок реєстрації та застосування реєстраторів розрахункових операцій, що застосовуються для реєстрації операцій з купівлі-продажу іноземної валюти;
  • Порядок реєстрації та ведення розрахункових книжок, книг обліку розрахункових операцій;
  • Порядок опломбування реєстраторів розрахункових операцій.

Усі вищезгадані Порядки затверджені наказом Мінфіну від 14.06.16 р. № 547.

Наказ № 773 набув чинності з 1 жовтня 2018 року. Ряд змін набувають чинності із цієї дати. Проте є зміни, які почнуть діяти після набуття чинності нормативно-правовими актами Мінфіну про затвердження порядків ведення реєстру екземплярів РРО і реєстру центрів сервісного обслуговування РРО.

Зміни, які набули чинності з 01.10.18 р.

1. З'явилася нова підстава для перереєстрації РРО та КОРО – перейменування районів у містах, скверів, бульварів, вулиць або інших об'єктів топонімії населених пунктів за рішенням органів місцевого самоврядування. При зміні таких даних у відомостях про суб'єкта господарювання (далі – СГ) подається заява з позначкою «Перереєстрація».

2. Як вести розрахунки при виході з ладу РРО і відключенні електроенергії. Тепер СГ може вибрати один з варіантів роботи:

  • варіант 1 – розрахункові операції не проводяться до моменту підключення резервного РРО або включення електроенергії (фактично на цей період СГ припиняє проведення розрахункових операцій). У такому разі СГ має право не реєструвати і не зберігати КОРО та розрахункові книжки на РРО;
  • варіант 2 – розрахункові операції проводяться з використанням КОРО і розрахункових книжок, зареєстрованих на цей РРО. Такий варіант був передбачений і раніше.

Якщо вибрано варіант 1, цей вибір закріплюється в розпорядчому документі (наприклад, у наказі). При цьому в реєстраційному посвідченні зазначається: «Книга ОРО на цей РРО не реєструвалася. У випадках виходу з ладу РРО або відключення електроенергії розрахункові операції не здійснюються». Поки діє стара форма заяви про реєстрацію, СГ разом із заявою подає копію рішення про відмову від використання КОРО і заповнює графу 9 заяви.

Проте СГ має право поміняти своє рішення і за необхідності пізніше зареєструвати КОРО на РРО або скасувати реєстрацію КОРО.

3. КОРО на РРО ведеться тільки для обліку розрахункових операцій на час виходу РРО з ладу або відключення електроенергії.

З 1 жовтня 2018 року СГ не повинен:

  • підклеювати фіскальні звітні чеки до відповідних сторінок КОРО;
  • виконувати щодня записи (у разі здійснення розрахункових операцій) про рух готівки і суму розрахунків;
  • вести облік ремонтів, робіт з технічного обслуговування, а також перевірок конструкції та програмного забезпечення РРО у відповідному розділі кОРО.

Водночас з'явився новий обов'язок: СГ повинен зберігати щоденні фіскальні звітні чеки (щоденні Z-звіти) в електронній формі протягом строку, визначеного п. 44.3 Податкового кодексу.

У результаті змін відокремленим підрозділам СГ та фізособам-підприємцям, які проводять розрахунки із застосуванням РРО і без ведення касової книги, для оприбуткування готівкових надходжень достатньо сформувати фіскальний звіт. Правда, у п. 11 Положення, затвердженого постановою Правління НБУ від 29.12.17 р. № 148, передбачено й обов'язок підклеїти звіт у відповідний розділ КОРО. Але такі дії не передбачені новими правилами ведення КОРО. Крім того, у новій формі КОРО немає навіть відповідного розділу.

Завважимо, що НБУ планує змінити порядок оприбуткування готівкових надходжень, але поки що ці зміни не прийняті. Уважаємо, що питання, як прибуткувати готівку в перехідний період, потребує роз'яснень контролюючих органів.

Зміни, які набудуть чинності після затвердження Порядків ведення реєстру екземплярів РРО і Реєстру центрів сервісного обслуговування РРО

1. Нові форми КОРО, заяви на реєстрацію РРО та інші форми. При цьому старі КОРО і розрахункові книжки можуть застосовуватися до скасування їх реєстрації або закінчення (п. 4 Наказу № 773). Нові форми КОРО на РРО вже не містять розділів для підклеювання фіскальних чеків і відомостей про ремонти.

2. Реєстрація РРО буде неможлива без подання форми № 20-ОПП на господарську одиницю, де він використовуватиметься. Крім того, буде змінена процедура реєстрації РРО.

Детальніше ці зміни розглянемо на дату їх набуття чинності.

Коментарі до матеріалу
Статті за темою
15.09.2025
Розрахунки за місцем реєстрації постачальника та вдома в замовника: як зареєструвати РРО/ПРРО
Чи потрібно реєструвати РРО/ПРРО, якщо розрахунки проводяться не лише за місцем реєстрації постачальника, а й удома в замовника? У статті розглянемо порядок реєстрації та нюанси використання РРО/ПРРО в обох випадках. Бізнес вдома: що має врахувати підприємець Якщо суб’єкт господарювання (дал...
05.09.2025
Помилки у фіскальних чеках: наслідки (не)визнання
Розглянуто, яка відповідальність загрожує суб’єктам господарювання не лише за непроведення через РРО/ПРРО розрахункової операції або невидачу покупцям відповідних розрахункових документів (у паперовій або електронній формі), а й за помилки у фіскальних чеках. 01.08.2025 завершився перехідний п...
08.08.2025
Інтернет-еквайринг: дата оформлення фіскального чека та податкової накладної
Продаєте товари онлайн та приймаєте оплату через платіжні сервіси? У статті ми з’ясуємо, коли треба оформлювати фіскальний чек, податкову накладну та визначати дохід платникам єдиного податку. Суб’єкти господарювання, які продають товари в Інтернеті, часто використовують різні платіжні с...
Популярне
18.08.2025
Облік витрат на створення вебсайту
У статті розповімо, що таке вебсайт та як відображати в бухгалтерському та податковому обліку витрати на його створення. Сьогодні вебсайти використовуються з різними цілями. Деякі виконують тільки представницькі функції. Це може бути, наприклад, сайт-візитка – електронний аналог традиційної па...
28.07.2025
Як застосовувати міжнародні договори (конвенції) про уникнення подвійного оподаткування
У статті розглянуто, за яких умов у разі виплати доходів нерезидентам можна застосовувати міжнародні договори (конвенції) про уникнення подвійного оподаткування, а також у чому полягають особливості оподаткування окремих видів доходів за правилами конвенцій. Резиденти України (як юрособи, і фізособи...
25.07.2025
Як оформити маркетингові послуги без податкових ризиків
Як правильно оформити маркетингові послуги, щоб уникнути претензій податківців? Ми  розглянемо ключові ознаки, ризики та наведемо готові формулювання для договорів та актів, а також зразок наказу. Маркетинг і просування в обліку: як правильно відобразити витрати й уникнути податкових ризиків Ма...
Нове
13.10.2025
Готівкові розрахунки з 1 жовтня: як округлення впливають на оформлення фіскальних чеків, оподаткування та бухоблік?
Із 1 жовтня 2025 року в Україні почали вилучати з обігу монети номіналом 10 копійок, тож розрахунки готівкою тепер здійснюватимуться із округленням суми. У статті ми пояснимо, як це впливає на фіскальні чеки, базу обкладення ПДВ, доходи платників єдиного податку та бухгалтерський облік. Із 1 жовтня ...
09.10.2025
Виплата зарплати готівкою з 1 жовтня 2025 року: як округлювати?
У статті розглянуто, як роботодавцям вирішити проблему вилучення з обігу монети номіналом 10 копійок та як уникнути використання такої монети під час виплати зарплати готівкою. У жовтні НБУ розпочав вилучати з обігу монети номіналом 10 копійок. Тож у роботодавців виникають запитання в разі виплати з...
08.10.2025
В якому періоді ПДВ із розблокованої податкової накладної можна включити до податкового кредиту?
У цій статті розповімо, в якому періоді після розблокування податкової накладної суму ПДВ можна включити до податкового кредиту. Реєстрація податкових накладних і розрахунків коригування: порядок, строки, відповідальність Реєстрація податкових накладних і розрахунків коригування: порядок, строки, в...
Кращі матеріали