Підписуйся на інформаційну страховку бухгалтера
Розділи:
Підрозділи:
Підрозділи:
Підрозділи:

Спори, пов'язані зі збільшенням орендної плати за землю комунальної власності

Змінилася нормативна грошова оцінка землі – треба вносити зміни до договору оренди земельної ділянки

Реквізити рішення

Сторони спору

Позивач – міська рада, відповідач – акціонерне товариство (далі – АТ).

Обставини справи

Між міськрадою та АТ укладено договір оренди земельної ділянки, що знаходиться в комунальній власності. Орендну плату встановлено
у фіксованому розмірі (певний відсоток від нормативної грошової оцінки землі). Уже після укладення договору міськрада прийняла рішення про збільшення грошової нормативної оцінки земельної ділянки, переданої в оренду АТ. Але зміни до договору оренди внесено не було, і АТ сплачувало орендну плату в розмірі, установленому чинним договором. Пізніше АТ за рішенням господарського суду було визнано банкрутом, почалася ліквідаційна процедура. Після оприлюднення оголошення про визнання АТ банкрутом міськрада подала господарському суду заяву з проханням визнати міськраду поточним кредитором (це кредитор, вимоги якого до боржника виникли після порушення справи про банкрутство стосовно боржника) і включити до реєстру кредиторів (із сумою заборгованості з орендної плати за землю). Заяву про наявність грошових вимог до АТ міськрада обґрунтувала тим, що АТ було зобов'язане сплачувати орендну плату в збільшеному розмірі після збільшення нормативної грошової оцінки орендованої земельної ділянки.

Позиція сторін

Позивач: розмір орендної плати встановлено договором у відсотковому відношенні до грошової оцінки земельної ділянки. У разі зміни нормативної грошової оцінки автоматично змінюється і розмір орендної плати. Тому вносити зміни до договору оренди через зміну нормативної грошової оцінки землі немає необхідності.

Відповідач: установлена договором сума орендної плати є фіксованою. Без унесення змін до договору оренди орендна плата не може бути збільшена. Орендар не зобов'язаний сплачувати орендну плату в сумі більшій, ніж передбачено договором.

На чиїй стороні суд

ВГСУ залишив без змін рішення господарського суду і господарського апеляційного суду, які відмовили міськраді у визнанні її кредитором у справі про банкрутство АТ у зв'язку з відсутністю в АТ заборгованості перед міськрадою з орендної плати за землю.

Аргументи суду

1. Установлений пп. 288.5.1 Податкового кодексу (далі – ПК) мінімальний розмір орендної плати (3 % нормативної грошової оцінки землі) береться до уваги при укладенні договору оренди або при внесенні змін до нього, але не є зобов'язанням АТ зі сплати орендної плати за землю згідно з договором з міськрадою.

2. Підставою для нарахування орендної плати є договір оренди (п. 288.1 ПК). Чинні нормативно-правові акти, уключаючи ПК і Закон від 06.10.98 р. № 161-XIV, не зобов'язують АТ сплачувати орендну плату за землю в іншому розмірі, ніж передбачено договором оренди.

3. Оскільки до укладеного сторонами договору оренди не було внесено змін, що стосуються розміру орендної плати, у орендаря немає обов'язку сплачувати її в більшому розмірі, ніж установлено договором, а у міськради немає права вимагати її сплати у збільшеному розмірі.

4. Збільшення грошової нормативної оцінки землі є підставою для внесення змін до договору оренди земельної ділянки, але не може бути підставою для збільшення орендної плати автоматично.

Висновок

Коли йдеться про оренду земель комунальної власності, слід пам'ятати, що в разі зміни (збільшення) нормативної грошової оцінки землі необхідно внести зміни до договору оренди земельної ділянки. Якщо ж зміни до договору не внесено, то орендар не зобов'язаний сплачувати орендну плату у збільшеному розмірі

Постанова ВСУ
від 01.04.14 р.
(ЄДРСР, реєстр.
№ 38052236)

Коментарі до матеріалу
Швидка реєстрація
Будьте в курсі змін і актуальних тем, задавайте питання.
Популярне
05.04.2025
Продовження строку корисного використання повністю замортизованих основних засобів
Ситуація із практики: строк, визначений під час первинного визнання об’єкта основних засобів (далі – ОЗ), уже закінчився, а актив продовжує використовуватися. НП(С)БУ 7 передбачено, що строк корисного використання (експлуатації) об’єкта ОЗ переглядається в разі зміни очікуван...
27.06.2025
Які документи повинен мати водій для прийняття на роботу
У цій статті розглянуто, які документи слід вимагати від водія під час прийняття його на роботу. Під час виконання трудових обов’язків водій відповідає за транспортний засіб (далі – ТЗ), пасажирів, вантаж. Тому роботодавець, приймаючи особу на таку посаду, повинен перевірити, чи є в неї ...
23.04.2025
Безплатне отримання ОЗ від резидента
Підприємство може отримати об’єкт основних засобів (далі – ОЗ) як за плату, так і безплатно. В останньому випадку бухгалтерів зазвичай цікавить, як визначити вартість об’єкта, за якою його потрібно оприбуткувати, та яким документом підтвердити таку вартість. У статті розповімо, як ...
Нове
02.06.2025
Чи може підприємство подати первинні документи до органу ДПС після проведення перевірки
У статті розповімо, протягом якого строку підприємство може подати органу ДПС первинні документи, які не було надано під час перевірки. Під час податкової перевірки підприємство надало контролерам первинні документи не в повному обсязі. Податкове повідомлення-рішення за результатами перевірки ще не...
21.02.2025
За який період може бути проведено планову податкову перевірку з огляду на призупинення строків давності?
На сьогодні багато платників податків отримують повідомлення про проведення у них планових податкових перевірок. Дивуватися тут нема чому, оскільки з 01.01.2025 органи ДПС призначають планові перевірки за загальними правилами, установленими Податковим кодексом (далі – ПК). Нагадаємо, що вже не...
07.01.2025
Перевірки-2025: коли діє мораторій?
Під час воєнного стану щодо багатьох перевірок діє мораторій. Правила мораторію постійно змінюються через унесення змін до нормативних документів. Тому в 2025 році заборону на багато видів перевірок уже скасовано. У консультації ми розглянемо щодо яких перевірок діє мораторій станом на 01.01.2025 о...
Кращі матеріали