Змінилася нормативна грошова оцінка землі – треба вносити зміни до договору оренди земельної ділянки

Реквізити рішення

Сторони спору

Позивач – міська рада, відповідач – акціонерне товариство (далі – АТ).

Обставини справи

Між міськрадою та АТ укладено договір оренди земельної ділянки, що знаходиться в комунальній власності. Орендну плату встановлено
у фіксованому розмірі (певний відсоток від нормативної грошової оцінки землі). Уже після укладення договору міськрада прийняла рішення про збільшення грошової нормативної оцінки земельної ділянки, переданої в оренду АТ. Але зміни до договору оренди внесено не було, і АТ сплачувало орендну плату в розмірі, установленому чинним договором. Пізніше АТ за рішенням господарського суду було визнано банкрутом, почалася ліквідаційна процедура. Після оприлюднення оголошення про визнання АТ банкрутом міськрада подала господарському суду заяву з проханням визнати міськраду поточним кредитором (це кредитор, вимоги якого до боржника виникли після порушення справи про банкрутство стосовно боржника) і включити до реєстру кредиторів (із сумою заборгованості з орендної плати за землю). Заяву про наявність грошових вимог до АТ міськрада обґрунтувала тим, що АТ було зобов'язане сплачувати орендну плату в збільшеному розмірі після збільшення нормативної грошової оцінки орендованої земельної ділянки.

Позиція сторін

Позивач: розмір орендної плати встановлено договором у відсотковому відношенні до грошової оцінки земельної ділянки. У разі зміни нормативної грошової оцінки автоматично змінюється і розмір орендної плати. Тому вносити зміни до договору оренди через зміну нормативної грошової оцінки землі немає необхідності.

Відповідач: установлена договором сума орендної плати є фіксованою. Без унесення змін до договору оренди орендна плата не може бути збільшена. Орендар не зобов'язаний сплачувати орендну плату в сумі більшій, ніж передбачено договором.

На чиїй стороні суд

ВГСУ залишив без змін рішення господарського суду і господарського апеляційного суду, які відмовили міськраді у визнанні її кредитором у справі про банкрутство АТ у зв'язку з відсутністю в АТ заборгованості перед міськрадою з орендної плати за землю.

Аргументи суду

1. Установлений пп. 288.5.1 Податкового кодексу (далі – ПК) мінімальний розмір орендної плати (3 % нормативної грошової оцінки землі) береться до уваги при укладенні договору оренди або при внесенні змін до нього, але не є зобов'язанням АТ зі сплати орендної плати за землю згідно з договором з міськрадою.

2. Підставою для нарахування орендної плати є договір оренди (п. 288.1 ПК). Чинні нормативно-правові акти, уключаючи ПК і Закон від 06.10.98 р. № 161-XIV, не зобов'язують АТ сплачувати орендну плату за землю в іншому розмірі, ніж передбачено договором оренди.

3. Оскільки до укладеного сторонами договору оренди не було внесено змін, що стосуються розміру орендної плати, у орендаря немає обов'язку сплачувати її в більшому розмірі, ніж установлено договором, а у міськради немає права вимагати її сплати у збільшеному розмірі.

4. Збільшення грошової нормативної оцінки землі є підставою для внесення змін до договору оренди земельної ділянки, але не може бути підставою для збільшення орендної плати автоматично.

Висновок

Коли йдеться про оренду земель комунальної власності, слід пам'ятати, що в разі зміни (збільшення) нормативної грошової оцінки землі необхідно внести зміни до договору оренди земельної ділянки. Якщо ж зміни до договору не внесено, то орендар не зобов'язаний сплачувати орендну плату у збільшеному розмірі

Постанова ВСУ
від 01.04.14 р.
(ЄДРСР, реєстр.
№ 38052236)