Чи обов’язково допускати податківців до проведення інвентаризації
Під час виїзних перевірок податківці часто вимагають провести інвентаризацію основних засобів, товарно-матеріальних цінностей, коштів, а також включити їх до інвентаризаційної комісії як спостерігачів та ознайомити із графіком проведення інвентаризації. Зазвичай така вимога також містить прохання надати: перелік майна, що перебуває у власності підприємства; акти інвентаризації основних засобів та необоротних матеріальних активів з наказами про створення відповідних інвентаризаційних комісій за період, що охоплюється перевіркою; оборотно-сальдові відомості; інвентаризаційні картки, акти приймання-передачі (введення в експлуатацію); договори оренди.
У зв’язку з цим виникають запитання:
- чи можна не допустити фіскалів до проведення інвентаризації і якими будуть наслідки такого недопущення;
- чому вимогу про проведення інвентаризації підписують особи з підрозділів, які не мають стосунку до питань перевірки, та чи є це підставою непроведення інвентаризації?
З’ясуємо ці питання детально.
Ризики непроведення інвентаризації на вимогу податківців
Контролюючі органи мають право вимагати під час проведення перевірок від платників податків, що перевіряються, проведення інвентаризації основних засобів, товарно-матеріальних цінностей, коштів, зняття залишків товарно-матеріальних цінностей, готівки. Це передбачено пп. 20.1.9 Податкового кодексу (далі – ПК).
Згідно з п. 94.1 ПК винятковим способом забезпечення виконання платником податків його обов'язків, визначених законом, є адміністративний арешт його майна.
Арешт майна може бути застосовано, якщо платник податків (його посадові особи або особи, які здійснюють готівкові розрахунки та/або провадять діяльність, що підлягає ліцензуванню) відмовляється від проведення відповідно до вимог ПК інвентаризації основних засобів, товарно-матеріальних цінностей, коштів (зняття залишків товарно-матеріальних цінностей, готівки) (пп. 94.2.8 ПК).
Тобто однією з підстав для застосування арешту майна платника податків є відмова від проведення інвентаризації.
Отже, контролюючий орган має право вимагати від платника податків провести такий захід, як інвентаризацію, а платник податків зобов'язаний здійснити таку інвентаризацію.
Усталена судова практика однозначно свідчить про те, що відмова від проведення інвентаризації, навіть за наявності об’єктивних причин, призводить до негативних наслідків – застосування арешту майна платника податків.
Тому для уникнення таких наслідків інвентаризацію за вимогою працівників ДФС необхідно проводити.
Як має бути оформлена вимога про проведення інвентаризації
Порядок проведення інвентаризації врегульовано Положенням про інвентаризацію активів та зобов'язань, затвердженим наказом Мінфіну від 02.09.14 р. № 879 (далі – Положення № 879).
Відповідно до абзацу шостого п. 7 розд. І Положення № 879 проведення інвентаризації є обов’язковим, зокрема, на підставі належним чином оформленого документа органу, який відповідно до закону має право вимагати проведення такої інвентаризації. Інвентаризація має розпочатися в термін та в обсязі, зазначених у належним чином оформленому документі цього органу, але не раніше дня отримання підприємством відповідного документа.
Нормами ПК та нормативно-правовими актами, прийнятими з метою його реалізації, не передбачено вимог до оформлення та змісту такого документа, як вимога про проведення інвентаризації. Також законодавство не містить положень, що встановлюють суб’єктний склад осіб, які мають право складати та направляти такі вимоги.
Тому вимога про проведення інвентаризації оформлюється окремим документом у довільній формі із зазначенням обсягів та строків проведення інвентаризації з дотриманням типової інструкції з діловодства та надсилається (вручається) платнику податків у порядку ст. 42 ПК.
Отже, підписання вимоги працівниками підрозділів, які не мають стосунку до питань перевірки (наприклад, погашення боргу з фізичних осіб), не є підставою для непроведення інвентаризації.
Чи обов’язково залучати податківців до інвентаризації на підставі їхньої вимоги
Відповідно до п. 1 розд. ІІ Положення № 879 для проведення інвентаризації на підприємстві розпорядчим документом керівника підприємства створюється інвентаризаційна комісія із представників апарату управління підприємства, бухгалтерської служби (представників аудиторської фірми, централізованої бухгалтерії, суб'єкта підприємницької діяльності – фізичної особи, яка здійснює ведення бухгалтерського обліку на підприємстві на договірних засадах) та досвідчених працівників підприємства, які знають об'єкт інвентаризації, ціни та первинний облік (інженери, технологи, механіки, виконавці робіт, товарознавці, економісти, бухгалтери). Інвентаризаційну комісію очолює керівник підприємства (його заступник) або керівник структурного підрозділу підприємства, уповноважений керівником підприємства.
У разі проведення інвентаризації за судовим рішенням або на підставі належним чином оформленого документа органу, який відповідно до закону має право вимагати проведення такої інвентаризації, посадові особи відповідного органу (за їх згодою) можуть бути присутні під час проведення інвентаризації.
Зі змісту наведеної норми Положення № 879 вбачається, що присутність посадових осіб органу, який оформив вимогу про проведення інвентаризації, не є обов'язковою.
Якщо розглядати цю норму в контексті застосування вищенаведених положень ПК, то можна дійти висновку, що належною підставою для застосування арешту майна відповідно до пп. 94.2.8 ПК є відмова платника податків взагалі від проведення інвентаризації, а не відмова від її проведення у присутності посадових осіб контролюючого органу.
Такі висновки підтверджуються практикою Верховного Суду (постанова від 13.02.19 р. у справі № 820/817/17) та постановами судів апеляційних інстанцій від 13.03.19 р. у справі № 520/11047/18, від 06.02.19 р. у справі № 520/11046/18.
Отже, підстав для застосування адміністративного арешту майна відповідно до ст. 94 ПК не буде в разі проведення платником інвентаризації на вимогу податківців, навіть без їх залучення до такої інвентаризації.
Верховний Суд зазначає, що навіть наявність розбіжностей у зафіксованих показниках інвентаризаційного опису в розумінні п. 94.2 ПК не є підставою для застосування адміністративного арешту майна платника податків, а питання щодо достовірності проведеної інвентаризації та її показників не є предметом дослідження у справах цієї категорії.
Отже, у разі обставин, за яких присутність податківців під час проведення інвентаризації є небажаною, підприємство може провести її власними силами. Однак про призначення комісії із проведення інвентаризації та про її результати (матеріали інвентаризації) фіскалів слід повідомити офіційно. Строки і обсяги інформації, яка надається податківцям, мають визначатися в кожному конкретному випадку окремо, залежно від конкретних обставин.
Здійснення таких заходів унеможливить застосування адміністративного арешту майна підприємства, а в разі направлення фіскалами відповідного подання до суду перспектива вирішення спору буде на користь підприємства.
Коментарі до матеріалу