Підписуйся на інформаційну страховку бухгалтера
Підписатися

Податкові перевірки в період воєнного стану: перелік розширився (новації Закону № 2719)

08.12.2022 790 0 4

Що змінилося? На період воєнного стану багато перевірок, у тому числі податкові, опинилися під забороною. Проте не можна забувати, що законодавча база постійно міняється. Так, з 24.11.2022 набув чинності Закон від 03.11.2022 № 2719-IX «Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких інших законів України щодо приватизації державного і комунального майна, яке перебуває в податковій заставі, та забезпечення адміністрування погашення податкового боргу» (далі – Закон № 2719, опублікований в «Урядовом кур’єрі» від 23.11.2022 № 249). У результаті змінився, зокрема, перелік податкових перевірок, на які мораторій не поширюється.

Про що стаття? Ми розглянемо, які саме види перевірок наразі дозволено проводити податковим органам і які ще зміни у сфері перевірок передбачає Закон № 2719.


Які податкові перевірки зараз дозволені?

Нагадаємо, що тимчасову заборону на проведення податкових перевірок установлено пп. 69.2 підрозд. 10 разд. ХХ Податкового кодексу (далі – ПК). Ця норма передбачає, що в період воєнного стану податківцям заборонено проводити перевірки, крім:

  • камеральних перевірок;
  • фактичних перевірок;
  • документальних позапланових перевірок за підставами, переліченими в пп. 69.2 підрозд. 10 розд. ХХ ПК. Після прийняття Закону № 2719 таких підстав стало більше (див. таблицю-підказку).

На замітку! Завдяки прийнятому Закону № 2719 був розширений перелік саме документальних позапланових перевірок, які можна проводити під час воєнного стану. А документальні планові перевірки зараз як і раніше під забороною.

Таблиця-підказка: які документальні позапланові перевірки дозволені під час воєнного стану

Увага! Зірочкою в таблиці позначені види документальних позапланових перевірок, які дозволено проводити починаючи з 24.11.2022, тобто після набуття чинності Законом № 2719.

№ п/п

Норма
ПК

Підстава для призначення перевірки

1

2

3

1

П. 69.2 підрозд. 10 розд. ХХ

Звернення платника податків

2

Пп. 78.1.2

Платником податків не подані в установлений законом строк податкова декларація, розрахунки, звітність, необхідна для податкового контролю за трансфертним ціноутворенням відповідно до п. 39.4 ПК*

3

Пп. 78.1.5

Платником податків подані заперечення до акта перевірки в порядку, визначеному п. 86.7 ПК, або скарга на прийняте за результатами перевірки податкове повідомлення-рішення (далі – ППР), і в них платник податків посилається на обставини, не досліджені під час перевірки, об’єктивний розгляд яких неможливий без проведення нової перевірки. Тобто це випадки, коли потрібний повний або частковий перегляд результатів перевірки або скасування прийнятого за її результатами ППР. Така перевірка проводиться виключно з питань, що стали предметом оскарження*

4

Пп. 78.1.7

Розпочато процедуру реорганізації юрособи (крім перетворення), припинення юрособи або підприємницької діяльності фізособи-підприємця, закриття постійного представництва або відокремленого підрозділу юрособи, у тому числі іноземної компанії, організації, порушено провадження у справі про визнання банкрутом платника податків або подано заяву про зняття з обліку платника податків

5

Пп. 78.1.8

Платником податків подана декларація, у якій заявлений до відшкодування з бюджету ПДВ (за наявності підстав для перевірки, визначених у розд. V ПК) та/або відображене від’ємне значення ПДВ у розмірі більше 100 тис. грн.

Така перевірка проводиться виключно з метою встановити законність декларування заявленого до відшкодування з бюджету ПДВ та/або суми від’ємного значення ПДВ

6

Пп. 78.1.12

Контролюючим органом вищого рівня – у порядку контролю за діями або бездіяльністю посадових осіб контролюючого органу нижчого рівня – здійснена перевірка документів обов’язкової звітності платника податків або матеріалів документальної перевірки, проведеної контролюючим органом нижчого рівня, унаслідок чого виявлено:

невідповідність висновків акта перевірки вимогам законодавства;

– неповне з’ясування в ході перевірки питань, які мають значення для винесення об’єктивного висновку про дотримання платником податків вимог відповідного законодавства*

7

Пп. 78.1.14

Отримання документально підтвердженої інформації, яка свідчить про невідповідність умов контрольованої операції принципу «витягнутої руки», та/або виявлення такої невідповідності в порядку, передбаченому пп. 39.5.1.1 ПК*

8

Пп. 78.1.15

Неподання платником податків або подання з порушенням вимог п. 39.4 ПК звіту про контрольовані операції та/або документації з трансфертного ціноутворення або в разі встановлення порушень при моніторингу такого звіту або документації відповідно до вимог п. 39.4, 39.5 ПК*

9

Пп. 78.1.16

Отримано звіт про контрольовані операції, відправлений платником податків відповідно до п. 39.4 ПК. У цьому випадку перевірка проводиться виключно з контролю трансфертного ціноутворення*

10

Пп. 78.1.21

Контролюючим органом після проведення документальної планової або позапланової перевірки отримана від іноземних державних органів інформація та/або документи, які стосуються питань, охоплених під час попередніх перевірок платника податків, і свідчать про порушення цим платником податків податкового, валютного та іншого законодавства. Така перевірка проводиться виключно з питань, що послужили підставою для її проведення*

11

Пп. 78.1.22

Отримано інформацію, яка свідчить про ведення нерезидентом відповідно до вимог пп. 14.1.193 ПК господарської діяльності через постійне представництво на території України без взяття на податковий облік*

12

Пп. 69.2 підрозд. 10 розд. ХХ

Отримано податкову інформацію, що свідчить про порушення платником валютного законодавства в частині дотримання граничних строків надходження товарів за імпортними операціями та/або валютної виручки за експортними операціями

13

Здійснюється контроль з питань оподаткування юрособами або іншими нерезидентами, що провадять господарську діяльність через постійне представництво на території України, доходів, отриманих нерезидентами з джерелом їх походження з України*

14

Здійснюється податковий контроль за діяльністю нерезидентів (представництв нерезидентів)*

У яких випадках перевірка може бути призупинена?

Реалії воєнного часу дають про себе знати: не завжди є умови для безпечного і належного проведення перевірок. Тому документальні позапланові перевірки в період воєнного стану проводяться тільки за наявності безпечного (абзаци дев’ятий – дванадцятий п. 69.2 підрозд. 10 розд. ХХ ПК):

  • доступу, допуску до територій, приміщень та іншого майна, які використовуються платником податків для провадження господарської діяльності, та/або є об’єктами оподаткування, або використовуються для отримання доходів (прибутку), або пов’язані з іншими об’єктами оподаткування платника податків;
  • доступу, допуску до документів, довідок про фінансово-господарську діяльність, отримані доходи, витрати платника податків та іншої інформації, пов’язаної з обчисленням і сплатою податків, зборів, платежів, про дотримання вимог відповідного законодавства, а також до фінансової та статистичної звітності у порядку і за підставами, визначеними законом;
  • проведення інвентаризації основних засобів, товарно-матеріальних цінностей, коштів, зняття залишків товарно-матеріальних цінностей, готівки.

Як учинить контролюючий орган, якщо розпочата позапланова документальна перевірка платника податків не може бути закінчена через відсутність умов для її подальшого проведення?

Перевірки, розпочаті за підставами, які ми навели в таблиці (див. вище), можуть бути призупинені до завершення дії перешкоджаючих обставин та/або їх усунення.

До уваги! Це ще одна новація, запроваджена Законом № 2719 (відповідні зміни внесено до абзацу чотирнадцятого пп. 69.2 підрозд. 10 розд. ХХ ПК).

Як платник податків дізнається про те, що перевірку призупинено?

Призупинення перевірки оформляється наказом керівника податкового органу. Копія цього наказу повинна з’явитися в електронному кабінеті платника податків (одночасно інформацію про вид документа, дату та час його відправки в електронний кабінет надішлють на електронну адресу платника податків).

Як обчислюватиметься строк проведення перевірки після її відновлення: наново чи ні?

Якщо перевірку розпочато в період воєнного стану (тобто не раніше 24.02.2022), то в разі призупинення її строк уривається. Тобто коли призупинена перевірка буде відновлена, то строк її проведення обчислюватиметься наново, без урахування строку, який минув до призупинення.

Важливий нюанс! Строк перевірки, розпочатої в період воєнного стану, після відновлення обчислюється наново.

Нагадаємо, що тривалість перевірки визначається відповідно до ст. 82 ПК. Строк проведення документальної позапланової перевірки не може перевищувати:

  • 15 робочих днів (далі – р. д.) – для великих платників податків;
  • 5 р. д. – для суб’єктів малого підприємництва;
  • 10 р. д. – для інших (тобто «середніх») платників податків.

Відновлення перевірок, розпочатих до 24.02.2022

Закон № 2719 передбачає, що документальні позапланові перевірки, які були розпочаті і не завершені до 24.02.2022, поновлюються на невикористаний строк (абзац шістнадцятий пп. 69.2 підрозд. 10 розд. ХХ ПК).

Як бачите, для таких перевірок діє інше правило (не те, про яке ми говорили вище), а саме: строк перевірки продовжується, а не починає перебіг наново. Тобто строк, який був використаний перевіряючими до 24.02.2022, ураховується в максимальному строку проведення перевірки, установленому ст. 82 ПК (див. вище).

Наприклад, позапланова перевірка розпочалася за 5 робочих днів до запровадження воєнного стану. З 24.02.2022 цю перевірку було припинено. Перевірюване підприємство належить до великих платників податків. Отже, на завершення цієї перевірки у податкового органу залишилося 10 р. д. (15 р. д. – 5 р. д.).

Майте на увазі! Таке відновлення строку стосується перевірок, розпочатих до 24.02.2022 за підставами, визначеними пп. 78.1.5, 78.1.12, 78.1.14–78.1.16 ПК.

Які документальні позапланові перевірки дозволені. Таблиця-підказка.doc
Завантажити

Коментарі до матеріалу

Оформити передплату на розділ «Комерція»

Найповніша бібліотека безпечних рішень з бухобліку, податків та права

4428 грн. / рік

Купити

Кращі матеріали