Підписуйся на інформаційну страховку бухгалтера
Підписатися

Чи можна перенести початок податкової перевірки на іншу дату?

18.11.2024 291 0 1

На практиці у платників податків доволі часто виникає запитання, чи передбачено законодавством можливість перенести строки податкової перевірки. Адже у період воєнного стану трапляються різні нестандартні ситуації, як-от: виїзд директора підприємства за кордон, мобілізація фізособи-підприємця, втрата документів внаслідок бойових дій тощо. У статті розглянемо, у яких випадках згідно із законодавством можна перенести строки податкової перевірки, та відповімо на ваші запитання.


Податкові перевірки

У яких випадках можна перенести початок податкової перевірки на іншу дату?

Податковим кодексом (далі – ПК) передбачено, що строки проведення документальної планової або позапланової перевірки можуть переноситись тільки у двох випадках:

  • у зв’язку з втратою, пошкодженням, достроковим знищенням документів (п. 44.5);
  • у зв’язку з вилученням документів правоохоронними та іншими органами (п. 85.9).

У Методичних рекомендаціях щодо порядку взаємодії між підрозділами органів державної податкової служби при організації, проведенні та реалізації матеріалів перевірок платників податків, затверджених наказом ДПС від 04.09.2020 № 470 (далі – Методрекомендації № 470), названо ще один випадок – у зв’язку з відсутністю платника податків за своїм місцезнаходженням.

Інших випадків, коли строки проведення документальних планових або позапланових перевірок можна перенести, законодавством не передбачено.

Як діяти платнику податків у вищевказаних трьох випадках?

Перший випадок: документи, зазначені у п. 44.1 і 44.3 ПК, було втрачено, пошкоджено або достроково знищено.

Згідно з п. 44.5 ПК платник податків зобов’язаний у п’ятиденний строк із дня такої події повідомити про це контролюючий орган за місцем обліку у письмовій формі, додавши документи, які підтверджують настання події, що призвела до такої втрати, пошкодження або дострокового знищення документів (наприклад, таким документом може бути акт про пожежу, складений ДСНС).

Майте на увазі! Подання повідомлення не означає, що ви можете далі працювати без наявності документів. Платник податків зобов’язаний відновити втрачені документи протягом 90 календарних днів після дня надходження такого повідомлення до контролюючого органу.

Якщо платник податків у встановленому порядку та строки подав таке повідомлення до контролюючого органу, а провести перевірку такого платника зараз немає можливості у зв’язку із втратою, пошкодженням або достроковим знищенням документів, то строки проведення податкової перевірки (крім перевірок, визначених ст. 200 ПК) переносяться до дати відновлення та надання документів, але не більше ніж на 120 днів.

Зверніть увагу! Втрата або пошкодження первинних документів не є безумовною підставою для перенесення строків перевірки. На цьому наголошує Верховний Суд у постанові від 13.05.2021 по справі № 640/15297/19.

Обов’язкова умова для перенесення строку перевірки згідно з п. 44.5 ПК – саме неможливість проведення перевірки через відсутність документів у платника податків.

Якщо ж відсутність певного (незначного) переліку документів не дає підстав вважати, що провести перевірку без таких документів неможливо, тоді строки перевірки не переносяться. Тобто ідеться про випадок, коли припускається, що зміст таких документів не має вплинути на предмет аналізу в ході контрольного заходу.

Другий випадок: до початку або під час проведення перевірки оригінали первинних документів, облікових та інших регістрів, фінансової та статистичної звітності, інших документів з питань обчислення та сплати податків та зборів, а також виконання вимог іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, було вилучено правоохоронними та іншими органами.

Пунктом 85.9 ПК встановлено, що зазначені органи зобов’язані надати для проведення перевірки контролюючому органу копії вказаних документів або забезпечити доступ до перевірки таких документів.

Такі копії, засвідчені печаткою та підписами посадових (службових) осіб правоохоронних та інших органів, повинні бути надані протягом трьох робочих днів з дня отримання письмового запиту контролюючого органу.

У цьому випадку терміни проведення податкової перевірки, у тому числі розпочатої, переносяться до дати отримання вказаних копій документів або забезпечення доступу до них.

Третій випадок: відсутність платника податків за своїм місцезнаходженням. Цей випадок вказаний у Методрекомендаціях № 470, на які посилається ДПС у своїх роз’ясненнях.

Отже, органом ДПС отримано інформацію про неможливість встановлення місцезнаходження платника податків. У такій ситуації структурним підрозділом, який здійснює перевірку, вживаються заходи щодо встановлення місця знаходження платника податків до настання обставин, які унеможливлюють проведення відповідної перевірки (наприклад, у зв’язку з припиненням діяльності платника податків, спливом визначених законодавством строків давності для проведення перевірки тощо) (абзац дванадцятий пп. 1.4.5 Методрекомендацій № 470).

Чи може фізособа-підприємець просити контролюючий орган перенести строки перевірки у разі мобілізації, хвороби тощо? Що з цього приводу роз’яснює ДПС?

Як ми з’ясували вище, у ПК немає такої підстави для перенесення строку перевірки, як бажання платника податків. Але податківці вважають, що в такому випадку перенести строки перевірки теж можливо. Роз’яснення щодо цього питання можна знайти в ЗІР, категорія 130.01. Там указано, що за наявності поважних причин, таких як мобілізація до лав Збройних Сил України, хвороба тощо, фізособа-підприємець має право надіслати листа до органу ДПС з проханням перенести строки документальної перевірки, виклавши причини щодо неможливості її проведення у раніше назначений строк.

Як оформлюється перенесення строків перевірки?

Згідно з пп. 1.2.6 Методрекомендацій № 470 перенесення строків проведення документальних планових або позапланових перевірок платників податків відбувається за рішенням керівника (його заступника або уповноваженої особи) територіального органу ДПС, який здійснює (очолює) перевірку.

Про перенесення строків проведення перевірки видається відповідний наказ із зазначенням строку та обставин, що спричинили таке перенесення. Підставою для оформлення такого наказу служить складений податківцями у довільної форми акт (у двох примірниках) про встановлену неможливість проведення перевірки (абзац перший пп. 1.4.5 розд. І Методрекомендацій № 470). В акті фіксуються документально підтверджені факти, що призвели до неможливості проведення перевірки у терміни, вказані у направленні на перевірку та наказі про її проведення (зокрема, у зв’язку з відсутністю платника податків за податковою адресою та/або адресою об’єктів оподаткування).

Копія наказу про перенесення строків перевірки вручається платнику податків (посадовим особам платника податків або його законним (уповноваженим) представникам) під підпис або надсилається у порядку, передбаченому ст. 42 ПК.

Припустимо, згодом виникнуть або будуть виявлені обставини, які остаточно унеможливлюють проведення перевірки (наприклад, у зв’язку із припиненням діяльності платника податків, спливом визначених законодавством термінів давності для проведення перевірки тощо). Тоді керівником структурного підрозділу, що повинен здійснювати (очолювати) таку перевірку, готується доповідна (службова) записка на ім’я керівника (заступника керівника, уповноваженої особи) органу ДПС, який видавав наказ про проведення перевірки. У службовій записці має бути наведено обставини, що унеможливлюють реалізацію наказу про проведення перевірки. На підставі такої доповідної записки видається відповідний наказ про скасування наказу на проведення перевірки як такого, що нереалізований (абзац другий пп. 1.2.7 Методрекомендацій № 470).

Коментарі до матеріалу

Оформити передплату на розділ «Комерція»

Найповніша бібліотека безпечних рішень з бухобліку, податків та права

6864 грн. / рік

Купити

Кращі матеріали