Багатьом платникам податків добре знайоме поняття податкового запиту або, як його в побуті називають, «лист щастя». У податкових органів є право запитувати інформацію, що цікавить їх, відповідно до Податкового кодексу (далі - ПК). Але чи завжди вони діють у рамках закону та наскільки небезпечно відмовити їм у наданні такої інформації? Адже часом виконання такого запиту може на час паралізувати діяльність підприємства – настільки великий обсяг запитаної інформації. Давайте розберемося із цими запитами в даній консультації.
Як відомо, будь-який державний орган має право діяти тільки на підставі та в рамках повноважень, наданих йому законом (ст. 19 Конституції). Тому для початку з’ясуємо, які права є в органів ДПС щодо направлення платникам податків запитів.
Так, згідно з ПК податкові органи мають право:
Механізм направлення запитів регламентовано ст. 73 ПК і Порядком, затвердженим постановою КМУ від 27.12.10 р. № 1245 (далі - Порядок № 1245).
Платник податків, який отримав запит від органу ДПС, повинен пам’ятати, що такий запит уважається правомірним, якщо:
Практика показує, що найчастіше ці умови не виконуються податковими органами, а значить, платник податків має право відмовити в задоволенні запиту. Розглянемо докладніше обидві умови.
Запит повинен містити (п. 73.3 ПК):
Згідно з п. 10 Порядку № 1245 у запиті також має бути зроблене посилання на норму закону, відповідно до якої податковий орган має право на отримання цієї інформації.
Наша порада. Перш ніж готувати відповідь на отриманий податковий запит, спочатку уважно вивчіть його зміст. Якщо в запиті чогось не вистачає або він оформлений із порушеннями, то у вас є підстава для відмови в наданні запитаної інформації (це прямо передбачено п. 73.3 ПК). |
Практика показує, що нерідко податкові запити оформляються з порушеннями і платникам податків, яким відмовляють у наданні інформації за такими запитами, у подальшому вдається відстояти свою правоту в суді, оспорюючи або наказ про проведення позапланової перевірки, призначеної через відсутність відповіді на запит, або результати незаконно призначеної позапланової перевірки. Візьмемо, наприклад:
Підстави для направлення запиту перелічено в п. 73.3 ПК:
1. Виявлення за результатами аналізу податкової інформації, отриманої у встановленому законом порядку, фактів, які свідчать про порушення платником податків податкового, валютного законодавства, законодавства у сфері запобігання й протидії легалізації (відмиванню) доходів, отриманих злочинним шляхом, або фінансуванню тероризму та іншого законодавства, контроль над дотриманням якого покладено на контролюючі органи.
2. Для визначення відповідності умов контрольованої операції принципу «витягнутої руки» під час здійснення податкового контролю над трансфертним ціноутворенням згідно зі ст. 39 ПК та/або для визначення рівня звичайних цін у випадках, установлених ПК.
3. Виявлення недостовірних даних у податкових деклараціях, поданих платником податків.
4. Подання на платника податків скарги про неподання ним:
5. Проведення зустрічної звірки. У даному випадку запит повинен бути складений за формою, затвердженою Наказом № 299. Правила проведення зустрічних звірок визначені п. 73.5 ПК і Порядком, затвердженим постановою КМУ від 27.12.10 р. № 1232.
6. Виявлення недостовірних даних у звіті про підзвітні рахунки, поданому фінансовим агентом.
7. Отримання повідомлення від компетентного органу іноземної держави, з яким Україна уклала міжнародний договір, що містить положення про обмін інформацією для податкових цілей, згода на обов’язковість якого надана Верховною Радою, або укладених на їх підставі міжвідомчих договорів, про виявлення таким органом помилок, неповних або недостовірних даних, наданих фінансовим агентом про підзвітний рахунок особи, яка є резидентом відповідної іноземної держави, або про невиконання фінансовим агентом зобов’язань, передбачених таким міжнародним договором.
8. В інших випадках, визначених ПК.
Зверніть увагу: для направлення запиту достатньо хоча б одного із цих підстав. Водночас у запиті може бути посилання відразу на декілька підстав. |
Запит уважається належним чином врученим, якщо він направлений у порядку, установленому ст. 42 ПК. Згідно з вимогами цієї статті ПК і правилами, установленими п. 13 Порядку № 1245, запит може бути:
Строк для відповіді теж установлений п. 73.3 ПК і залежить від підстави для його направлення:
Тому, щоб правильно визначити строк надання відповіді, потрібно звернути увагу на підставу для цього запиту.
Увага! Строки надання відповіді на запит призупинені на період карантину. |
На період карантину призупинені, зокрема, строки, передбачені ст. 73 ПК для надання платниками податків відповідей на запити, отримані від контролюючих органів (п. 528 підрозд. 10 розд. ХХ ПК). Строк призупиняється до останнього календарного дня місяця (включно), у якому буде завершений карантин. Перебіг строку відновиться з першого календарного дня місяця, що настає за місяцем завершення карантину, з урахуванням часу, що минув до призупинення строку. Тому в період дії карантину у вас є більше часу для підготовки відповіді на запит.
Наша порада. Якщо ви отримали необґрунтований або оформлений із порушенням закону запит, то можете на нього не відповідати. Але ми рекомендуємо в подібній ситуації не відсиджуватися мовчки, а дати мотивовану відповідь про причину відмови в наданні запитаної інформації у встановлений законодавством строк. Цим ви вбережете себе від негативних наслідків. |
Затвердженої форми відповіді на податковий запит немає, тому він складається в довільній формі. Однак є відомості, які слід включити до такої відповіді (п. 15 Порядку № 1245), а саме:
Відправити відповідь можна так само, як і запит:
Наведемо приклад відповіді про відмову надати запитану інформацію у зв’язку з тим, що направлений запит не відповідає вимогам ПК (див. зразок).
Зразок
Начальнику Головного управління ДПС в Одеській області від приватного підприємства «Карміна» 29.05.20 р., вих. № 77 Щодо надання інформації на запит про надання інформації ПП «Карміна» розглянуло Ваш запит від 21.05.20 р. № 15555/10/15-32-14-07-07 «Про надання податкової інформації у вигляді пояснень та її документальних підтверджень». У цьому запиті з посиланням на пп. 20.1.14 та п. 73.3 Податкового кодексу (далі – ПК) без будь-якого обґрунтування підстав для направлення запиту вимагається надати інформацію та документальне підтвердження щодо включення господарських операцій до складу податкового кредиту з ПДВ, виду, обсягу та якості операцій та розрахунків із контрагентами-постачальниками за лютий 2020 року, а також включення зазначених господарських операцій до складу податкових зобов’язань із ПДВ, виду, обсягу та якості операцій та розрахунків із контрагентами-покупцями або документальне підтвердження використання вказаних придбаних послуг у власній господарській діяльності. У відповідь на цей запит повідомляємо таке. Процедура запитування інформації регулюється п. 73.3 ПК та Порядком періодичного подання інформації органам державної податкової служби та отримання інформації зазначеними органами за письмовим запитом, затвердженим постановою КМУ від 27.12.10 р. № 1245. Згідно з п. 73.3 ПК запит повинен містити перелік інформації, яка запитується, та документів, що її підтверджують, а також підстави для надсилання запиту із зазначенням інформації, яка це підтверджує. Відповідно до ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їхні посадові особи зобов’язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, які передбачені Конституцією та законами України. Проте у Вашому запиті не вказано підстави для його подання, зокрема немає конкретної правової норми, яка дозволяє податковому органу направляти письмовий запит про отримання інформації. Посилання на п. 73.3 ПК не є достатньою підставою для подання запиту, оскільки у цьому пункті названо декілька таких підстав. Крім того, у запиті не наведено інформацію, яка підтверджує підстави для його направлення, як того вимагає п. 73.3 ПК. Таким чином, вважаємо, що запит від 21.05.20 р. № 15555/10/15-32-14-07-07 складено з порушенням вимог п. 73.3 ПК, а це, відповідно, звільняє платника податків від обов’язку надавати на нього відповідь. У разі направлення обґрунтованого письмового запиту із зазначенням конкретної підстави для його подання наше підприємство готове надати запитувану податкову інформацію згідно з вимогами чинного законодавства України. Директор ПП «Карміна» (підпис) А. Б. Голосюк |
Відмова в наданні інформації або ненадання відповіді на запит у встановлений законодавством строк загрожують платникові податків позаплановою перевіркою на підставі ст. 78 ПК (див. таблицю).
№ з/п |
Норма ПК |
Підстава для перевірки |
Строк для відповіді на запит* |
1 |
2 |
3 |
4 |
1 |
Пп. 78.1.1 |
Отримано податкову інформацію, що свідчить про порушення платником податків валютного, податкового та іншого не врегульованого ПК законодавства, контроль над дотриманням якого покладено на органи ДПС, якщо платник податків не надасть пояснення та їх документальні підтвердження на обов’язковий письмовий запит, у якому зазначено порушення цим платником відповідного законодавства |
15 р. д. |
2 |
Пп. 78.1.4 |
Виявлено недостовірні дані в податкових деклараціях, поданих платником податків, якщо платник не надасть пояснення та їх документальні підтвердження на письмовий запит органу ДПС, у якому зазначено виявлені недостовірні дані та відповідну декларацію |
15 р. д. |
3 |
Пп. 78.1.9 |
На платника податків подано скаргу про ненадання ним ПН покупцеві або про допущення продавцем товарів/послуг помилок в обов’язкових реквізитах ПН, передбачених п. 201.1 ПК, та/або про порушення продавцем/покупцем граничних строків реєстрації в ЄРПН ПН та/або РК у випадку ненадання таким платником пояснень і документального підтвердження на письмовий запит, у якому наведено інформацію зі скарги |
15 р. д. |
4 |
Пп. 78.1.9 |
На платника податків подано скаргу про ненадання ним акцизної накладної покупцеві або про порушення порядку заповнення та/або порядку реєстрації акцизної накладної у випадку ненадання таким платником пояснень і документального підтвердження на письмовий запит, що містить інформацію зі скарги |
15 р. д. |
5 |
Пп. 78.1.19 |
Платник податків не надав для проведення зустрічної звірки інформацію, визначену в запиті органу ДПС |
10 р. д. |
* Строк обчислюється із дня, що настає за днем отримання запиту. |
Крім того, на підставі п. 121.1 ПК до платника податків може бути застосований штраф у розмірі 1 020 грн за неподання податковому органу копій документів при здійсненні податкового контролю у випадках, передбачених ПК. Штраф за повторне подібне порушення протягом року становитиме 2 040 грн.
Податкові органи мають право направляти платникам податків запити про надання інформації та її документальне підтвердження. Однак робити це вони зобов’язані виключно в рамках своїх повноважень. У запиті повинні бути посилання на відповідні норми законодавства, що передбачають право на такий запит. Сам запит теж повинен бути оформлений із дотриманням вимог законодавства. Якщо ж ці вимоги не виконано, у платника податків є право не відповідати на такий запит. Ми ж рекомендуємо в таких випадках направляти податковому органу відмову в наданні інформації з аргументованим її обґрунтуванням. Ігнорування отриманих запитів може загрожувати платникові податків проведенням позапланової перевірки.