Як повинне бути оформлене направлення на перевірку органами Держпраці
21.11.2017 5761 0 1
Постанова ВАСУ від 23.06.17 р., ЄДРСР, реєстр. № 66745728
Суть спору
На підприємстві була проведена позапланова перевірка держінспекцією з питань праці (далі – інспекція) на підставі постанови слідчого. У ході перевірки встановлено, що на підприємстві працюють співробітники без оформлення трудового договору.
За результатами перевірки були складені акт перевірки дотримання суб'єктом господарювання (далі – СГ) законодавства про працю та загальнообов'язкове державне соціальне страхування та припис із вимогою усунути виявлені порушення.
Підприємство не погодилося з діями інспекції і звернулося до суду з вимогою визнати проведення позапланової перевірки незаконним.
Висновки суду
ВАСУ частково задовольнив позов підприємства. У своїй постанові суд указав, що відповідач порушив порядок проведення позапланової перевірки. В інспекції не було належним чином оформленого документа – направлення на перевірку підприємства було підписане начальником відділу інспекції, а не керівником або заступником керівника інспекції, як того вимагає закон.
Таке порушення не можна назвати незначним, як це визначив суд першої інстанції. Тому дана обставина свідчить про те, що позапланову перевірку підприємства проведено незаконно.
Коментар
Порядок проведення планових і позапланових перевірок органами Держпраці, повноваження їх посадових осіб, права, обов'язки та відповідальність СГ під час проведення перевірок регламентуються Законом № 877. У ст. 7 цього закону встановлено, що при проведенні як планової, так і позапланової перевірки інспекція повинна видати наказ, у якому слід указати найменування СГ, який підлягає перевірці, і предмет перевірки.
На підставі наказу оформляється посвідчення (направлення) на проведення перевірки. Цей документ підписується керівником контролюючого органу або його заступником і засвідчується печаткою (ч. 2 ст. 7 Закону № 877). Крім того, біля підпису обов'язково вказується П. І. Б. особи, яка підписала направлення на перевірку. Якщо ж направлення підписане іншими особами (наприклад, начальником відділу інспекції, як у нашому випадку), воно вважається недійсним. Отже, як зазначено в постанові ВАСУ, проведення перевірки на підставі такого документа є незаконним.
Зазначимо також, що відповідно до ст. 2 Закону № 877 заходи контролю органів Держпраці щодо дотримання законодавства про працю та зайнятості населення проводяться з урахуванням особливостей, визначених законами в цій сфері та міжнародними договорами.
Зокрема, керуватися необхідно Порядком № 295, який регулює питання здійснення державного контролю над дотриманням законодавства про працю.
У п. 14 Порядку № 295 наведено підстави, з яких СГ мають право не допускати інспектора до перевірки. Так, СГ може відмовитися від перевірки дотримання законодавства про працю, якщо в інспектора немає службового посвідчення або якщо на офіційному веб-сайті Держпраці відсутнє рішення Мінсоцполітики про форму службового посвідчення інспектора праці, акта, довідки, припису, вимоги, переліку питань, які підлягають інспектуванню.
Ця норма підтверджується постановою ВАСУ. У своєму рішенні колегія суддів підкреслила, що відсутність розпорядчих документів, необхідних для проведення перевірки, або їх оформлення неналежним чином, є підставою для визнання дій інспекції незаконними.
Коментарі до матеріалу