Підписуйся на інформаційну страховку бухгалтера
Розділи:
Підрозділи:
Підрозділи:
Підрозділи:

Фінмоніторинг банківських операцій: що треба знати клієнтові для мінімізації ризиків

01.07.2020

Що важливо знати про контроль із боку банку:

  • суб'єкт господарювання (далі – СГ), що взаємодіє з фіктивним контрагентом, може потрапити під посилену перевірку банку в ході фінмоніторингу;
  • до ризикової діяльності, на думку банку, належить роздріб, надання маркетингових, консультаційних, рекламних та інших послуг, реальність яких складно підтвердити;
  • НБУ склав перелік більше семидесяти індикаторів підозрілих операцій, з яким СГ варто уважно ознайомитися, плануючи свою господарську діяльність.

В Україні діє Закон про фінмоніторинг (від 06.12.19 р. № 361-IX, далі – Закон № 361). Банки є найважливішими суб'єктами первинного фінмоніторингу (далі – СПФМ), адже через них проходить більшість фінансових операцій громадян і СГ у масштабах країни. Тому НБУ вимагає, щоб банки контролювали фінансові операції своїх клієнтів. За невиконання банками цих вимог передбачено різноманітні санкції: від значних штрафів до ліквідації банку (ст. 32 Закону № 361). На сайті НБУ регулярно публікується перелік банків – порушників законодавства у сфері протидії ВК/ФТ (відмиванню коштів і фінансуванню тероризму) і застосованих до них санкцій. У свою чергу, банки, побоюючись санкцій від регулятора, приділяють пильну увагу законності фінансових операцій своїх клієнтів. От чому громадянам і, звичайно ж, СГ важливо розуміти, як обслуговуючий банк оцінює їх повсякденну діяльність з позиції протидії відмиванню «брудних» грошей. Розуміючи, як це відбувається, клієнти банку зможуть уникнути проблем під час здійснення окремих фінансових операцій і проведення перевірок їх діяльності.

Під новий Закон про фінмоніторинг розроблено нове Положення про здійснення банками фінмоніторингу, затверджене постановою Правління НБУ від 19.05.20 р. № 65 (далі – Положення № 65). Відповідно втратило чинність колишнє Положення, затверджене постановою Правління НБУ від 26.06.15 р. № 417 (далі – Положення № 417).

Положенням № 65 установлені загальні вимоги, що стосуються виконання банками законодавства у сфері протидії ВК/ФТ, тобто протидії легалізації (відмиванню) доходів, отриманих злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та/або фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення. Це скорочення розлогого формулювання наведене в п. 4 Положення № 65 і застосовується за всім текстом документа (мабуть, для спрощення сприйняття інформації).

У Положенні № 65 близько двохсот (!) сторінок, включаючи 29 додатків. Багато норм перекочували до нього з Положення № 417. У новому документі закумульовані напрацювання Держфінмоніторингу та НБУ у сфері протидії ВК/ФТ. Для СГ найбільшу практичну цінність становлять додатки до Положення № 65. Зупинимося детально на найважливіших з них.

Повна версія доступна тільки передплатникам
Підпишіться на онлайн сервіси для бухгалтерів та кадровиків Uteka. Отримайте повний доступ бібліотеки безпечних рішень, які роблять вашу роботу ефективнішою.
Що входить в передплату?
Готові рішення
і приклади
Миттєва активація
доступу
Можливість задати
питання експерту
Щоденні
оновлення
Доступ до ексклюзивних
матеріалів
Відкритий архів
матеріалів c 2015 року
Статті за темою
02.06.2025
Чи може підприємство подати первинні документи до органу ДПС після проведення перевірки
У статті розповімо, протягом якого строку підприємство може подати органу ДПС первинні документи, які не було надано під час перевірки. Під час податкової перевірки підприємство надало контролерам первинні документи не в повному обсязі. Податкове повідомлення-рішення за результатами перевірки ще не...
Популярне
20.06.2025
Резерв сумнівних боргів: у яких випадках підприємству вигідно його створювати
Розповімо, які підприємства можуть оптимізувати податок на прибуток шляхом створення резерву сумнівних боргів та як правильно сформувати цей резерв, щоб не було претензій з боку контролюючих органів. У чому полягає проблема: оптимізація об’єкта обкладення податком на прибуток для деяких підпри...
20.06.2025
Як розрахувати резерв відпусток на дату балансу
У статті розповімо про порядок формування резерву відпусток і регулярність його перегляду. Чи треба щомісячно інвентаризувати резерв? Забезпечення на оплату відпусток формується для рівномірного розподілу витрат на відпустки між звітними періодами. Його створення – обов’язок підприємства...
20.06.2025
Резерв на виконання гарантійних забов'язань: хто повинен створювати та в чому вигода
У статті розповімо, як знання стандартів бухобліку допомагають оптимізувати базу обкладення податком на прибуток. Також поговоримо про формування резерву на виконання гарантійних зобов’язань. Корисна норма бухобліку: згідно з п. 13–18 НП(С)БО 11 «Зобов'язання» підприємствам д...
Нове
02.06.2025
Чи може підприємство подати первинні документи до органу ДПС після проведення перевірки
У статті розповімо, протягом якого строку підприємство може подати органу ДПС первинні документи, які не було надано під час перевірки. Під час податкової перевірки підприємство надало контролерам первинні документи не в повному обсязі. Податкове повідомлення-рішення за результатами перевірки ще не...
21.02.2025
За який період може бути проведено планову податкову перевірку з огляду на призупинення строків давності?
На сьогодні багато платників податків отримують повідомлення про проведення у них планових податкових перевірок. Дивуватися тут нема чому, оскільки з 01.01.2025 органи ДПС призначають планові перевірки за загальними правилами, установленими Податковим кодексом (далі – ПК). Нагадаємо, що вже не...
07.01.2025
Перевірки-2025: коли діє мораторій?
Під час воєнного стану щодо багатьох перевірок діє мораторій. Правила мораторію постійно змінюються через унесення змін до нормативних документів. Тому в 2025 році заборону на багато видів перевірок уже скасовано. У консультації ми розглянемо щодо яких перевірок діє мораторій станом на 01.01.2025 о...
Кращі матеріали