Фінмоніторинг банківських операцій: що треба знати клієнтові для мінімізації ризиків
Що важливо знати про контроль із боку банку:
- суб'єкт господарювання (далі – СГ), що взаємодіє з фіктивним контрагентом, може потрапити під посилену перевірку банку в ході фінмоніторингу;
- до ризикової діяльності, на думку банку, належить роздріб, надання маркетингових, консультаційних, рекламних та інших послуг, реальність яких складно підтвердити;
- НБУ склав перелік більше семидесяти індикаторів підозрілих операцій, з яким СГ варто уважно ознайомитися, плануючи свою господарську діяльність.
В Україні діє Закон про фінмоніторинг (від 06.12.19 р. № 361-IX, далі – Закон № 361). Банки є найважливішими суб'єктами первинного фінмоніторингу (далі – СПФМ), адже через них проходить більшість фінансових операцій громадян і СГ у масштабах країни. Тому НБУ вимагає, щоб банки контролювали фінансові операції своїх клієнтів. За невиконання банками цих вимог передбачено різноманітні санкції: від значних штрафів до ліквідації банку (ст. 32 Закону № 361). На сайті НБУ регулярно публікується перелік банків – порушників законодавства у сфері протидії ВК/ФТ (відмиванню коштів і фінансуванню тероризму) і застосованих до них санкцій. У свою чергу, банки, побоюючись санкцій від регулятора, приділяють пильну увагу законності фінансових операцій своїх клієнтів. От чому громадянам і, звичайно ж, СГ важливо розуміти, як обслуговуючий банк оцінює їх повсякденну діяльність з позиції протидії відмиванню «брудних» грошей. Розуміючи, як це відбувається, клієнти банку зможуть уникнути проблем під час здійснення окремих фінансових операцій і проведення перевірок їх діяльності.
Під новий Закон про фінмоніторинг розроблено нове Положення про здійснення банками фінмоніторингу, затверджене постановою Правління НБУ від 19.05.20 р. № 65 (далі – Положення № 65). Відповідно втратило чинність колишнє Положення, затверджене постановою Правління НБУ від 26.06.15 р. № 417 (далі – Положення № 417).
Положенням № 65 установлені загальні вимоги, що стосуються виконання банками законодавства у сфері протидії ВК/ФТ, тобто протидії легалізації (відмиванню) доходів, отриманих злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та/або фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення. Це скорочення розлогого формулювання наведене в п. 4 Положення № 65 і застосовується за всім текстом документа (мабуть, для спрощення сприйняття інформації).
У Положенні № 65 близько двохсот (!) сторінок, включаючи 29 додатків. Багато норм перекочували до нього з Положення № 417. У новому документі закумульовані напрацювання Держфінмоніторингу та НБУ у сфері протидії ВК/ФТ. Для СГ найбільшу практичну цінність становлять додатки до Положення № 65. Зупинимося детально на найважливіших з них.
Повна версія доступна тільки передплатникам
Підпишіться на онлайн сервіси для бухгалтерів та кадровиків Uteka. Отримайте повний доступ бібліотеки безпечних рішень, які роблять вашу роботу ефективнішою.
Що входить в передплату?
і приклади
доступу
питання експерту
оновлення
матеріалів
матеріалів c 2015 року