Чи діють зараз строки для винесення рішення за актом податкової перевірки?
Підприємством було несвоєчасно подано податкову декларацію. Акт камеральної перевірки, у якому зафіксовано цей факт, було складено податковим органом у січні 2023 року. А рішення про застосування штрафу, прийняте на підставі цього акта, надійшло підприємству в липні 2024 року. Виникли запитання.
Запитували – відповідаємо
1. Чи встановлено строки для винесення рішення за результатами податкової перевірки у період воєнного стану?
Так, строки для винесення рішення за результатами проведеної податкової перевірки існують і застосовуються й наразі.
Нагадаємо, що акт перевірки – документ, який складається у передбачених Податковим кодексом (далі – ПК) випадках, підтверджує факт проведення перевірки, відображає її результати, а також засвідчує завершення перевірки.
У разі незгоди з висновками перевіряючих платник податків має право подати контролюючому органу заперечення до акта перевірки (разом з підписаним примірником акта або окремо у передбачені ПК строки).
У такому випадку акт перевірки, заперечення до акта та додаткові документи і пояснення, подані платьником податку, розглядаються комісією податкового органу з питань розгляду заперечень протягом 10 робочих днів, що настають за днем отримання заперечень (пп. 86.7.1 ПК).
У свою чергу, податкове повідомлення-рішення (далі – ППР) приймається керівником (його заступником або уповноваженою особою) контролюючого органу на підставі висновку комісії з питань розгляду заперечень протягом 5 робочих днів, що настають за днем прийняття такого висновку і надання (надсилання) письмової відповіді платнику податків (пп. 86.7.5 ПК).
Якщо платник податку не подавав податковому органу заперечення до акта перевірки тоді ППР приймається протягом 15 робочих днів з дня, що настає за днем вручення платнику податків акта перевірки, та надсилається платнику податків у порядку, визначеному ст. 42 ПК (документи вважаються належним чином врученими, якщо вони надіслані за адресою платника податків рекомендованим листом з повідомленням про вручення або особисто вручені платнику податків). Про це сказано у п. 86.8 ПК.
У період воєнного стану для платників податків та контролюючих органів діють положення п. 69 підрозд. 10 розд. ХХ ПК, зокрема пп. 69.9. При цьому тимчасово, а саме до 1 серпня 2023 року, було зупинено перебіг строків, визначених податковим законодавством, крім строків реєстрації податкових накладних, подання звітності, сплати податків та зборів, строків проведення перевірок, складання актів, подання та розгляду заперечень, визначення грошових зобов’язань, прийняття, надсилання та оскарження ППР.
Отже, всі вищезазначені нами строки прийняття та надсилання платнику податків за результатами перевірки ППР діють і під час воєнного стану.
2. Чи є правомірним застосування штрафу, якщо податковим органом не дотримано строк для прийняття ППР?
Відповідь на це запитання надала ДПС у листі від 15.02.2016 № 3220/6/99-99-10-03-02-15. Податкова вважає так: якщо ППР прийнято в межах компетенції податкового органу і за встановленою формою і можна чітко встановити його зміст (тобто факт порушення законодавства платником податку, суму нарахованого грошового зобов’язання), таке рішення є правомірним навіть у випадку порушення строків його прийняття, встановлених п. 86.8 ПК. У своєму роз’ясненні ДПС посилається на Інформаційний лист ВАСУ від 28.03.2014 № 375/11/14-14.
Тобто згідно з логікою ДПС можна порушувати будь-які строки, встановлені законодавством, якщо форма документа дозволяє зрозуміти його зміст?
Дозволимо собі не погодитись з таким роз’ясненням, оскільки воно не відповідає законодавству. Крім того, у вказаному податковим органом листі ВАСУ взагалі не йдеться про строки прийняття ППР та немає посилання на п. 86.8 ПК.
На нашу думку, ППР, прийняте або надіслане платнику податків після спливу строку для винесення рішення за результатами перевірки, установленого п. 86.8 ПК, є неправомірним та може бути оскаржено в адміністративному або судовому порядку.
Зверніть увагу! У постанові ВСУ від 21.02.2023 у справі № 560/4420/18 (ЕДРСР, рег. № 109138565) зазначено, що головним критерієм, покладеним в основу визнання правових актів органу державної влади незаконними з процесуальних підстав, є порушення адміністративних процедур, покликаних забезпечувати платникам податків реалізацію й захист їхніх прав. |
Коментарі до матеріалу