Підписуйся на інформаційну страховку бухгалтера
Розділи:
Підрозділи:
Підрозділи:
Підрозділи:

Адміноскарження рішення про відмову в реєстрації ПН/РК: як треба діяти

Акценти цієї статті:

  • адміністративний порядок оскарження рішення комісії ДФС про відмову в реєстрації податкової накладної або розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі відповідно – рішення комісії, ПН, РК, ЄРПН);
  • порядок складання та подання скарги;
  • строки адміноскарження рішення комісії.

За цією темою див. також «ДФС відмовила в реєстрації ПН/РК: як перемогти в суді»; «Як оскаржити відсутність реєстрації ПН/РК за мовчазною згодою»; «Блокування податкових накладних повертається»; «Адміністративне оскарження: зразки документів щодо оскарження рішень органів ДФС».


Чим регулюється процедура адміністративного оскарження рішення комісії?

Процедура адміноскарження регламентується ст. 56 Податкового кодексу (далі – ПК) та Порядком розгляду скарг на рішення комісій, які приймають рішення про реєстрацію ПН/РК в ЄРПН або відмову в такій реєстрації, затвердженим постановою КМУ від 21.02.18 р. № 117 (далі – Порядок № 117). Указана стаття ПК містить загальні норми, а другий документ – спеціальні норми з цього питання.

Куди подається скарга?

Скарга подається до ДФС України, у якій створено постійно діючий колегіальний орган – комісію із питань розгляду скарг (далі – комісія). До складу комісії входить уповноважена особа Мінфіну (п. 1 Порядку № 117). Повноваження, функціональні обов’язки, склад комісії та інше встановлюються у Положенні про комісію, яке затверджується головою ДФС.

Які рішення комісії не підлягають адміноскарженню?

Адміноскарження рішення комісії вважається досудовою процедурою. Тому, якщо платник податку звернувся із позовом до суду, він вже не зможе скористатися адміністративним порядком оскарження. Тоді вирішення спору покладається на суд (п. 4 Порядку № 117).

Пам’ятайте! За подання позову до суду заявник повинен сплатити судовий збір, а процедура адміноскарження – безплатна. Тому радимо спочатку скористатися адміністративним порядком.

У якій формі подається скарга?

Скарга подається до ДФС в електронній формі (J(F) 1313201) особисто платником або його представником за допомогою засобів електронного зв’язку, які визначила ДФС. При цьому слід дотримуватися вимог Законів від 22.05.03 р. № 851-IV «Про електронні документи та електронний документообіг», від 22.05.03 р. № 852-IV «Про електронний цифровий підпис» та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого наказом Мінфіну від 06.06.17 р. № 557 (п. 9 Порядку № 117). Тобто скарга засвідчується електронним цифровим підписом (далі – ЕЦП) платника.

Майте на увазі! Скарга подається окремо на кожне рішення про відмову із зазначенням додатків числовим значенням.

Для зручності ДФС надала можливість подати скаргу через Електронний кабінет платника податків, вхід до якого здійснюється за посиланням або через офіційний веб-портал ДФС. Також створити та подати скаргу можна за допомогою будь-якого програмного забезпечення, яке формує вихідний файл вищезазначеного формату.

Пам’ятайте! Наразі подати скаргу можна тільки в електронному вигляді. Тож подавати її паперовий варіант не потрібно. Скарга реєструється у день надходження. Відмову в її прийнятті не передбачено (п. 7, 8 Порядку № 117).

Який строк подання скарги?

Скарга подається платником податків протягом 10 календарних днів (далі – к. д.) з дня набрання чинності рішення комісії. Якщо останній день строку припадає на вихідний, неробочий або святковий день, то подати скаргу слід у найближчий робочий день (п. 3 Порядку № 117). Тобто для встановлення кінцевого строку оскарження платник має знати день набрання чинності рішення комісії.

Коли рішення комісії набуває чинності?

Рішення комісії набуває чинності після його реєстрації в окремому Реєстрі ПН/РК, реєстрація яких зупинена (далі – Реєстр). Реєстр розміщено у відкритій частині Електронного кабінету платника податків на офіційному веб-сайті ДФС.

Отже, починаючи від дня реєстрації рішення у Реєстрі у платника є 10 к. д. на його оскарження в адміністративному порядку. Наприклад, рішення зареєстровано 01.02.19 р. Того ж дня воно набуло чинності та розпочався перебіг строку його оскарження. Оскільки останній день оскарження фактично спливає 10.02.19 р., у неділю, кінцевий строк переноситься на найближчий робочий день – понеділок 11.02.19 р.

Чи можна продовжити строк подання скарги?

Так, це можна зробити за наявності підстав, визначених п. 102.6 ПК, тобто якщо платник податків:

  • перебував за межами України;
  • знаходився у місцях позбавлення волі на підставі вироку суду;
  • знаходився у плаванні на морських суднах за кордоном України у складі екіпажу судна;
  • мав обмежену свободу пересування через ув’язнення/полон на території інших держав або через інші обставини непереборної сили, що документально підтверджені;
  • рішенням суду визнаний безвісно відсутнім або перебував у розшуку.

Порядок підтвердження цих обставин затверджено наказом Мінфіну від 20.10.17 р. № 861. Тож за наявності однієї із перелічених обставин та доказів її настання платник має право просити продовжити строк оскарження рішення комісії. В іншому разі він може одразу звернутися до суду.

Чи встановлено вимоги до змісту скарги?

Так, про це йдеться у п. 10 Порядку № 117. Скарга має містити:

  • найменування чи П. І. Б. та податкову адресу скаржника;
  • податковий номер чи серію та номер паспорта (для фізосіб, які через свої релігійні переконання відмовилися від прийняття номера платника податків та мають відповідну позначку в паспорті);
  • номер та дату оскаржуваного рішення комісії;
  • обґрунтування причини незгоди з рішенням;
  • відомості про оскарження рішення в судовому порядку;
  • вимоги платника (наприклад, задовольнити скаргу та скасувати рішення комісії);
  • електронну адресу, на яку надіслати рішення за результатами розгляду скарги.

Також до скарги слід додати пояснення та копії документів за формою J(F) 1360102, які стануть доказами операції, на виконання якої виписано заблоковану ПН/РК (п. 11 Порядку № 117). Кожен документ надсилається окремим додатком у форматі pdf та повинен мати розмір до 2 Мб.

У який строк та яке рішення може прийняти комісія?

На розгляд скарги відведено 10 к. д. з дня її отримання. Цей строк є остаточним та не може бути продовжений (пп. 56.23.3 ПК).

Комісія може прийняти одне із таких рішень (п. 13 Порядку № 117):

  • задовольнити скаргу та скасувати рішення про відмову;
  • залишити скаргу без задоволення, а рішення про відмову – без змін;
  • залишити скаргу без розгляду, якщо до прийняття рішення від заявника надійшла заява про відмову від поданої скарги за формою J(F) 1313301.

Прийняте комісією рішення надсилається платнику в електронному вигляді на зазначену ним електронну адресу протягом 10 днів (пп. 56.23.4 ПК, п. 15 Порядку № 117).

Що буде, якщо комісія не надішле рішення в установлений строк?

Тоді застосовується правило мовчазної згоди – скарга вважається повністю задоволеною на користь платника з дня, що настає за останнім днем указаного строку (пп. 56.23.4 ПК, п. 17 Порядку № 117), тобто на 11-й день після отримання ДФС скарги. В іншому разі платник має право оскаржити відсутність реєстрації ПН/РК у ЄРПН за мовчазною згодою (детальніше див. «Як оскаржити відсутність реєстрації ПН/РК за мовчазною згодою»).

Висновки

Скарга на рішення комісії подається в електронній формі особисто платником або його представником. Вона викладається за формою J(F)1313201, засвідчується ЕЦП і надсилається до ДФС за допомогою засобів електронного зв’язку. Це можна зробити в Електронному кабінеті платника, розміщеному на веб-сайті ДФС, або за допомогою будь-якого програмного забезпечення, яке формує вихідний файл необхідного формату.

Подати скаргу треба протягом 10 к. д. з дня набрання чинності рішення комісії про відмову. На її розгляд комісії відведено 10 к. д. від дня отримання скарги. Прийняте рішення надсилається платнику в електронному вигляді на зазначену ним у скарзі електронну адресу в 10-денний строк.

Коментарі до матеріалу
Швидка реєстрація
Будьте в курсі змін і актуальних тем, задавайте питання.
Популярне
27.06.2025
Тракторист-машиніст в сільському господарстві: як правильно прописати посаду?
У штатному розписі сільськогосподарського підприємства є посада «тракторист-машиніст». Відповідний запис зроблено у трудовій книжці працівника. Чи є правильною ця назва і чи матиме працівник право на пільгову пенсію? А як бути, якщо працівник, у трудовій книжці якого зроблено неточний з...
03.04.2025
Посадова інструкція для голови фермерського господарства
У цьому матеріалі розглянемо, як правильно скласти посадову інструкцію для голови фермерського господарства (далі – ФГ). Зокрема, з’ясуємо, які розділи повинна мати інструкція та в якому випадку в неї слід вносити зміни. У цьому матеріалі розглянемо, як правильно скласти посадову інстру...
27.06.2025
Агропідприємство заправляє техніку підрядників: як уникнути акцизних ризиків
В даній консультації розглянемо, якими чином агропідприємтва можуть заправляти техніку підрядників,  щоб такі дії не визнали реалізацією пального. Досить часто для виконання тих або інших сільськогосподарських робіт агропідприємства вимушені залучати до роботи підрядників. Згідно із Цивільним к...
Нове
25.06.2025
Оплату за внутрішнім договором отримано в інвалюті: яка відповідальність загрожує підприємству?
У статті розглянуто, чи можуть платежі за внутрішнім договором здійснюватися в іноземній валюті та чи є відповідальність за такі розрахунки. Підприємство виконує будівельні роботи за договором підряду. Договір укладено з резидентом України – фізособою, будівельні роботи провадяться на територі...
11.06.2025
Адміністративний арешт майна платника податків: підстави та порядок накладення
У статті розглянемо, в яких випадках органи ДПС можуть накласти адміністративний арешт на платника податків. Адміністративний арешт майна платника податків є винятковим інструментом забезпечення виконання податкових зобов’язань цим платником. Застосувати арешт можна лише за наявності передбаче...
05.06.2025
Які підприємства мають підтвердити статус критично важливого?
У статті надано відповіді на запитання, що виникли у підприємств, які мають статус критично важливих у зв’язку з наданням Мінекономіки листа від 19.05.2025 № 27-11/37509-07 щодо перевірки статусу критично важливого підприємства. У травні 2025 року Мінекономіки опублікувало та розіслало згідно ...
Кращі матеріали