Підписуйся на інформаційну страховку бухгалтера
Розділи:
Підрозділи:
Підрозділи:
Підрозділи:

Три помилки в декларації з податку на нерухомість і способи їх виправлення

22.03.2017

Де бухгалтер помилився: найчастіше при заповненні декларації з податку на нерухомість трапляються такі помилки:

  • неправильно вказано код КОАТУУ;
  • неправильно вказано код типу об’єкта нерухомості;
  • помилку допущено в розрахунку податку.

Розбір помилок:

  • як можна виправити такі помилки і як заповнити декларацію при їх виправленні;
  • які наслідки чекають на підприємство при виправленні таких помилок.

Коли бухгалтер виявляє помилку в уже зданій звітності, це викликає в нього досаду і якийсь хаос у думках. Ситуація не занадто приємна. Однак не такий страшний чорт, як його малюють. Тим більше, якщо розумієш, до чого могла призвести помилка і як тепер треба вчинити.

Сьогодні ми покажемо вам, які помилки найчастіше можуть бути допущені при розрахунку податку на нерухомість і при заповненні декларації із цього податку, яким способом їх можна виправити, а також до яких наслідків для підприємства вони призводять.

Нагадаємо, що декларація заповнюється та подається до органу ДФС за формою, затвердженою наказом Мінфіну від 10.04.15 р. № 408. Складається вона із двох частин:

  • у загальній частині вказуються звітний період, тип декларації, відомості про платника податків та інша загальна інформація;
  • у табличній частині робиться розрахунок податку на нерухомість.

Неправильно вказано код КОАТУУ

У підприємства у власності знаходиться декілька об’єктів нерухомості. Вони розташовані на територіях різних адміністративно-територіальних одиниць, але всі ці території обслуговуються одним органом ДФС. Підприємство склало декілька декларацій з податку на нерухомість (для кожного району окрема декларація), і всі декларації подало до одного органу ДФС. Однак згодом з’ясувалося, що при заповненні однієї з декларацій підприємство помилилося, неправильно вказавши код КОАТУУ території, на якій знаходиться об’єкт нерухомості.

Як виправити помилку

Підприємству слід подати:

  • «Уточнюючу» декларацію за тим кодом КОАТУУ, який указано неправильно (назвемо умовно: уточнююча декларація № 1). У цій декларації треба відобразити до зменшення податкове зобов’язання;
  • «Звітну» податкову декларацію – за правильним кодом КОАТУУ, якщо декларація за даним КОАТУУ в поточному звітному році не подавалася. Зверніть увагу: якщо підприємство вже подавало за даним кодом КОАТУУ звітну декларацію, то йому слід надати «Уточнюючу» зі збільшенням податку на нерухомість (це в нас буде уточнююча декларація № 2).

Наслідки помилки

При поданні уточнюючої декларації № 1 штраф, установлений п. 50.1 Податкового кодексу (далі – ПК) (за заниження податку при уточненні), не застосовується.

Однак підприємству загрожує штраф за неподання декларації. Адже пп. 266.7.5 ПК передбачено, що декларація подається до контролюючого органу за місцезнаходженням об’єкта нерухомості. А своєрідним «підтвердженням» місцезнаходження об’єкта є код КОАТУУ території, на якій знаходиться даний об’єкт. Цей код і вказується в декларації. А якщо в декларації вказано неправильний код КОАТУУ, тоді виходить, що декларацію не подано за місцезнаходженням об’єкта. Таким чином, виникає порушення: неподання або несвоєчасне надання декларації.

Тому до платника податків застосовуються штрафні санкції, передбачені п. 120.1 ПК. Зокрема, штраф у розмірі 170 грн. за кожне неподання або несвоєчасне подання декларації. А якщо протягом поточного року такий штраф уже був застосований, то підприємству доведеться сплатити 1 020 грн.

Неправильний код типу нерухомості

Підприємство має у власності декілька об’єктів нежитлової нерухомості, житлових будинків у нього немає. Однак у графі 2 табличної частини декларації був помилково зазначений код об’єкта «3» (інший об’єкт житлової нерухомості), тим часом як ця будівля є іншим нежитловим приміщенням. У даній графі слід указати цифру 9, що відповідає типу об’єкта «Інша будівля». При цьому сума податку на нерухомість буде однаковою в обох випадках, адже ставка податку і для житлових, і для нежитлових об’єктів даної категорії однакова.

Як виправити помилку

Підприємство, звичайно ж, повинне подати уточнюючу декларацію. Але алгоритму виправлення цієї помилки, по суті, немає. Думка фіскалів, опублікована в ЗІР, змінювалася декілька разів за останні пару років – і кожного разу вона була прив’язана до особливостей програмного забезпечення, використовуваного в органах ДФС. На сьогодні діють два роз’яснення, які ми й розглянемо нижче.

Отже, відповідно до одного роз’яснення в ЗІР (категорія 106.07), якщо підприємству необхідно виправити помилки і за житловою і за нежитловою нерухомістю, то йому слід подати дві уточнюючі декларації: окремо для об’єктів житлової нерухомості і окремо для об’єктів нежитлової нерухомості (виходячи з особливостей програмного забезпечення ДФС щодо прийняття уточнюючих декларацій).

У нашому випадку заповнення рядків табличної частини декларації, у якій уточнюються показники за житловою нерухомістю (назвемо її умовно декларація № 1), матиме такий вигляд:

  • рядки 1–6 не заповнюються (тобто показується, що житлової нерухомості немає взагалі і нарахувань відповідно теж). Нагадаємо, такий висновок випливає з роз’яснення ДФС, у якому зазначено, що в рядках 1–5 наводиться правильна інформація щодо об’єктів житлової нерухомості (а в нашому прикладі їх немає взагалі), а в рядку 6 – уточнена сума податку (сума значень колонок 7–11);
  • у колонках 8–11 рядка 7 вказуються дані за об’єктом нерухомості з декларації, яка уточнюється;
  • у колонках 8–11 рядків 10, 11 наводяться суми, розраховані як різниця між даними рядків 7 і 6, тобто в нашому випадку це буде вся сума податку, нарахованого раніше.

У другій декларації, де будуть уточнюватися показники за нежитловою нерухомістю (декларація № 2), рядки слід заповнити таким чином:

  • у колонці 2 рядка 1 (наприклад) указуємо тип об’єкта нерухомості «9»;
  • колонках 3–11 цього рядка відображаємо правильні дані, передбачені для певного об’єкта нежитлової нерухомості. Оскільки за умовами прикладу в підприємства крім даного об’єкта нежитлової нерухомості є й інша нежитлова нерухомість, то ці інші об’єкти також наводимо в колонках 2–11 рядків 2–5 уточнюючої декларації;
  • колонках 7–11 рядка 6 наводимо правильне підсумоване значення нарахованого податку за всіма об’єктами нежитлової нерухомості;
  • колонках 8–11 рядка 7 наводимо інформацію з декларації, яка уточнюється (тільки за об’єктами нежитлової нерухомості);
  • колонках 8–11 рядків 8 і 9 відображаємо різницю між первісно нарахованим податком і уточненим за об’єктами нежитлової нерухомості;
  • рядку 12 – указуємо суму штрафу в розмірі 3 % від недоплати, що утворилася (за періоди, строк сплати податку за якими вже минув);
  • рядку 13 – суму пені, розраховану платником податків згідно з пп. 129.1.3 ПК (у випадку виникнення боргу).

Наслідки помилки

Як бачите, таке уточнення, навіть якщо сума податку в підсумку виявиться однаковою в обох випадках, на думку ДФС, усе одно призведе до нарахування штрафних санкцій (друге роз’яснення із ЗІР, категорія 106.07), а також пені у випадку виникнення боргу.

Нагадаємо, ми вже розглядали порядок заповнення декларації та попереджали читачів про те, що дуже важливо не помилитися в заповненні колонки 2 «Тип об’єкта нерухомості» (див. «Дві помилки у звітності з нерухомості, які можуть вам дорого коштувати»). Причина: різні коди бюджетної класифікації для платежів з податку на нерухомість для житлової та нежитлової нерухомості.

Тому підприємство при виправленні такої помилки або нараховує 3 % штрафу від суми недоплати, або, якщо воно готове спорити з ДФС, заперечує проти штрафу. І аргументує свою позицію тим, що бюджет у результаті такої помилки не постраждав (наприклад, див. ухвалу ВАСУ від 08.08.13 р., ЄДРСР, реєстр. № 33017290).

Помилки в розрахунку податку

Підприємство неправильно застосувало ставку при розрахунку податку на нерухомість. У результаті податок був занижений.

Як виправити помилку

Недоплата або переплата податку може виникати, якщо неправильно застосували ставку, установлену в рішенні місцевого органу влади, або якщо при розрахунку податку та/або заповненні декларації була допущена технічна помилка.

У такому випадку слід подати уточнюючу декларацію із правильною ставкою та із правильними сумами податку. Крім рядків 1–6 табличної частини декларації слід заповнити рядок 7 (у ньому вказується сума податкового зобов’язання згідно з раніше поданою декларацією) і рядки 8, 9 або 10, 11 – залежно від отриманого результату. Зокрема, якщо помилка призвела до недоплати податку, то заповнюються рядки 8 і 9, а також рядок 12 (нарахований штраф) і рядок 13 (якщо виник борг і треба нарахувати пеню). Якщо ж податок зменшується в результаті уточнення, тоді заповнюються рядки 10 і 11.

Наслідки помилки

Якщо через помилку податок на нерухомість був занижений, то в результаті виправлення помилки сума податку збільшиться. Тобто в підприємства виникне недоплата. Тоді відповідно до п. 50.1 ПК підприємству слід самостійно нарахувати і сплатити до бюджету (не пізніше дня подання уточнюючої декларації) суму недоплати і штраф у розмірі 3 % від недоплати за тими податковими зобов’язаннями, строк сплати яких уже минув. А якщо зміни внесено після закінчення 90 к. д. із закінчення встановленого строку сплати податку (п. 129.9 ПК), тоді необхідно нарахувати ще й пеню (пп. 129.1.3 ПК).

Якщо ж виправлення помилки призвело до зменшення суми податку, то штраф і пеню нараховувати не треба.

Рекомендації

Якщо ви знайшли помилку в декларації з податку на нерухомість, її слід виправити шляхом подання декларації з позначкою «Уточнююча». Якщо помилка призвела до заниження суми податкового зобов’язання, то доведеться нарахувати штраф у розмірі 3 % від суми виниклої недоплати, а іноді й пеню (згідно зі ст. 129 ПК).

Якщо податок занижено, перерахуйте до бюджету недоплачену суму (ту, яка вказується в ряд. 9 уточнюючої декларації), а також штраф (пеню) не пізніше дня подання уточнюючої декларації: адже уточненки «сідають» до інтегрованої картки платника податків у точно призначений день.

Коментарі до матеріалу
Всього коментарів 2
Відсортовано:
Швидка реєстрація
Будьте в курсі змін і актуальних тем, задавайте питання.
Статті за темою
28.04.2025
Як подати і заповнити декларацію з податку на нерухомість у разі придбання/продажу нерухомості
Як відомо, декларація з податку на нерухомість подається на поточний рік. Тому в разі, якщо потім протягом року підприємство набуває або втрачає право власності на об’єкт нерухомості, виникає потреба в поданні уточнюючої декларації. У цій статті ми розповімо про строки подання та порядок запов...
28.04.2025
Виправлення помилок у податковій декларації із плати за землю
Як відомо, форма декларації з плати за землю, затверджена наказом Мінфіну від 16.06.2015 № 560, містить два платежі: земельний податок (розділ І) та орендну плату за землі державної та комунальної власності (розділ ІІ) (далі – орендна плата). У статті розглянемо, як виправити помилки, допущені...
28.04.2025
Виправляємо помилки в декларації з податку на нерухомість
У цій статті розповімо, як виправити помилки в декларації з податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки (далі – податок на нерухомість), а також для наочності дамо фрагменти заповнення уточнюючої декларації. У цій статті розповімо, як виправити помилки в декларації з податку на ...
Популярне
05.04.2025
Продовження строку корисного використання повністю замортизованих основних засобів
Ситуація із практики: строк, визначений під час первинного визнання об’єкта основних засобів (далі – ОЗ), уже закінчився, а актив продовжує використовуватися. НП(С)БУ 7 передбачено, що строк корисного використання (експлуатації) об’єкта ОЗ переглядається в разі зміни очікуван...
21.02.2025
Додаток 5 декларації з ПДВ: порядок заповнення та виправлення помилок
Додаток 5 до декларації з ПДВ (далі – декларація) заповнюється платниками ПДВ, які зобов’язані розподіляти вхідний ПДВ відповідно до п. 199.1 Податкового кодексу (далі – ПК) (заповнюють таблиці 1 і 2) та платниками, що застосовують касовий метод обліку ПДВ (заповнюють таблицю 3). ...
11.03.2025
Наказ про встановлення норм витрати палива
Якщо ваше підприємство вирішило вдатися до нормування витрат пального або розмірковує, чи доцільно це робити, постараємося спростити для вас це завдання, навівши в статті: зразок наказу про встановлення норм витрати палива; дві причини, чому на підприємстві необхідний такий наказ. Якщо ваше під...
Нове
12.05.2025
Як створити паперову копію електронного документа
У статті розповімо в яких випадках створення паперових копій електронних документів є обов’язковим, як засвідчувати такі копії, як описати процедуру їх створення у відповідному локальному положенні. Електронні документи – це зручно, екологічно, економно. Тому все більше суб’єктів г...
12.05.2025
Безплатні передачі ЗСУ та іншим неприбутковим організаціям: як визначити суму податкової різниці та суму пільги?
Зі статті ви дізнаєтеся, як платнику податку на прибуток розрахувати та відобразити у декларації суму податкової різниці та суму пільги, якщо в одному звітному періоді ним здійснювалися безплатні передачі коштів або майна як звичайним неприбутковим організаціям, так і ЗСУ. Багато платників податку н...
12.05.2025
Помилки у додатку ПП до декларації або його неподання: що загрожує платнику податку на прибуток?
У статті розглянемо, як діяти платнику податку на прибуток, якщо у додатку ПП до декларації було виявлено помилку або додаток взагалі не подали. Бухгалтер підприємства при самоперевірці виявила помилки, пов'язані з відображенням у декларації з податку на прибуток (далі – декларація) суми подат...
Кращі матеріали
Центр сповіщень