Підписуйся на інформаційну страховку бухгалтера
Розділи:
Підрозділи:
Підрозділи:
Підрозділи:

Зведена ПН на ритмічні постачання: ураховуємо передоплати


У консультації розповімо, які особливості оформлення зведеної податкової накладної (далі – ПН) за ритмічними або безперервними постачаннями, які помилки допускають бухгалтери на практиці та чим вони чреваті.


Насамперед зазначимо, що зведені ПН, про які тут ідеться, складаються згідно з п. 201.4 і п. 44 підрозд. 2 розд. ХХ ПК, тобто коли:

  • постачання товарів (послуг) носить безперервний або ритмічний характер. При цьому ритмічними вважаються постачання тому самому покупцю два та більше разів на місяць, а безперервними визнаються постачання, які є такими за умовами договору (Лист ДФС від 12.07.16 р. № 15014/6/99-95-42-01-15);
  • здійснюються безперервні або ритмічні постачання електричної або теплової енергії, вугілля та/або продуктів його збагачення.

Зведена ПН може оформлятися з періодичністю, зазначеною в договорі постачання, але не пізніше останнього дня звітного періоду, у якому здійснюються постачання.

На замітку! Скласти зведену ПН можна й у тому випадку, якщо ритмічні постачання здійснені за різними договорами (ЗІР, категорія 101.16).

Розглянемо на прикладах особливості оформлення зведеної ПН і помилки, які при цьому можуть допускатися.

Приклади

Приклад 1

Підприємство здійснює ритмічні постачання та за умовами договору оформляє зведені ПН 15-го числа та останнім числом місяця. У квітні були здійснені такі операції:

  • 01.04.19 р. отримано передоплату від покупця в сумі 54 000 грн. (у т. ч. ПДВ – 9 000 грн.);
  • з 01.04.19 р. по 15.04.19 р. відвантажено товар на загальну суму 24 000 грн. (у т. ч. ПДВ – 4 000 грн.);
  • з 16.04.19 р. по 30.04.19 р. відвантажено товар на загальну суму 18 000 грн. (у т. ч. ПДВ – 3 000 грн.).

Як діяв бухгалтер?

На загальну суму відвантажень у період із 1 по 15 квітня, тобто на 24 000 грн. (у т. ч. ПДВ – я 4 000 грн.), була оформлена зведена ПН. Також була складена зведена ПН на загальну суму відвантажень за період із 16 по 30 квітня, тобто на 18 000 грн. (у т. ч. ПДВ – 3 000 грн.).

На суму передоплати, що залишилася, окрема ПН не була виписана. Вона була врахована в рахунок постачань травня, тобто увійшла до складу зведених ПН, оформлених при травневих відвантаженнях.

Що треба було зробити?

Крім зведених ПН, оформлених 15 і 30 квітня, бухгалтеру слід виписати 30 квітня окрему звичайну ПН на залишок передоплати, тобто 12 000 грн. (54 000 грн. – 24 000 грн. – 18 000 грн.).

Нагадаємо правило оформлення зведених ПН у випадку передоплат: якщо на дату їх складання сума коштів, що надійшла на рахунок постачальника, перевищує вартість поставлених товарів, таке перевищення вважається передоплатою і на її суму складається звичайна ПН не пізніше останнього дня місяця (п. 201.4 ПК).

Якими можуть бути наслідки?

У даній ситуації платник ПДВ занизив податкові зобов'язання за квітень. Згідно зі складеними ПН загальна сума постачання – 42 000 грн. (у т. ч. ПДВ – 7 000 грн.). Насправді загальна сума постачань повинна була становити 54 000 грн. (у т. ч. ПДВ – 9 000 грн.).

Таким чином, бухгалтер занизив суму податкових зобов'язань за квітень на 2 000 грн., що чревато штрафними санкціями згідно з п. 123.1 ПК, якщо така недоплата буде виявлена в ході податкової перевірки.

Як виправити помилку?

Бухгалтеру слід оформити звичайну ПН на залишок передоплати, датуючи її 30.04.19 р. Також треба подати уточнюючий розрахунок до декларації з ПДВ за квітень і збільшити суму податкових зобов'язань за цей період.

Приклад 2

Підприємство здає в оренду приміщення. За умовами договору орендар сплачує орендну плату двічі на місяць: 50 % до 15-го числа поточного місяця і 50 % до 5-го числа наступного місяця.

Як діяв бухгалтер?

Бухгалтер підприємства-орендодавця порахував, що в даній ситуації має місце ритмічне постачання, і оформляв зведену ПН за двома оплатами, отриманими у вигляді орендної плати, останнім числом місяця.

Що треба було зробити?

Як ми вже зазначали вище, зведена ПН оформляється, якщо постачання товарів (послуг) мають безперервний характер. Операція з надання майна в оренду, яка з метою обкладення ПДВ є постачанням послуг (пп. 14.1.185 ПК), має безперервний характер. Тому цілком логічно складати в цьому випадку зведену ПН.

На думку ДФС, з метою застосування норм п. 201.4 ПК надання послуг оренди на умовах передоплати не може розглядатися як постачання, що мають безперервний або ритмічний характер (Листи ДФС від 12.01.16 р. № 258/10/26-15-11-01-18, від 29.10.15 р. № 23008/6/99-99-19-03-02-15 ). Тому на суму орендної плати орендодавець повинен виписувати ПН у загальному порядку на дату першої події (у цьому випадку – отримання передоплати).

Зазначимо, що з думкою ДФС можна поспорити, тому що зроблений у їх роз'ясненні висновок не випливає з норм ПК. Адже згідно з п. 201.4 ПК окрема ПН на передоплату складається, якщо сума такої передоплати не перекрита постачаннями товарів (послуг) протягом місяця.

Якими можуть бути наслідки?

ДФС може порахувати, що зведені ПН були складені платником ПДВ неправильно, а значить, існує загроза втрати податкового кредиту покупцем. Тому в даній ситуації можна отримати індивідуальне податкове роз'яснення на свою адресу щодо оформлення зведеної ПН за оплатами послуг оренди.

Також зазначимо, що складання зведених ПН – це право, а не обов'язок платника податків. Тому з урахуванням роз'яснення ДФС у цьому випадку безпечніше виписати звичайні ПН за правилом першої події.

Коментарі до матеріалу
Швидка реєстрація
Будьте в курсі змін і актуальних тем, задавайте питання.
Статті за темою
23.06.2025
У звітному місяці не було оподатковуваних операцій: чи потрібно розподіляти вхідний ПДВ?
У звітному місяці були лише операції, що не обкладаються ПДВ? І ви не знаєте, чи потрібно в такому разі робити розподіл вхідного ПДВ і нараховувати компенсуючі зобов’язання? У статті ми відповімо на це запитання, а також пояснимо, як нараховувати податкові зобов’язання у разі здійснення ...
16.06.2025
Частка використання менше 0,01 %: чи потрібно розподіляти ПДВ?
Коли потрібно розподіляти вхідний ПДВ, якщо частка використання товарів/послуг, необоротних активів в неоподатковуваних операціях за підсумками поточного звітного періоду становила менше 0,01 %, а за підсумками календарного року значення частка використання становить уже більше ніж 0,01 %? Поговорим...
10.06.2025
Як розподіляти вхідний ПДВ у разі здійснення оподатковуваних і неоподатковуваних операцій
Платники ПДВ, які одночасно здійснюють як оподатковувані, так і неоподатковувані операції, повинні розподіляти вхідний ПДВ за товарами/послугами, що використовуються в обох видах операцій, відповідно до ст. 199 Податкового кодексу (далі – ПК). І навіть якщо неоподатковувану операцію було здійс...
Популярне
05.04.2025
Продовження строку корисного використання повністю замортизованих основних засобів
Ситуація із практики: строк, визначений під час первинного визнання об’єкта основних засобів (далі – ОЗ), уже закінчився, а актив продовжує використовуватися. НП(С)БУ 7 передбачено, що строк корисного використання (експлуатації) об’єкта ОЗ переглядається в разі зміни очікуван...
23.06.2025
Які документи повинен мати водій для прийняття на роботу
У цій статті розглянуто, які документи слід вимагати від водія під час прийняття його на роботу. Під час виконання трудових обов’язків водій відповідає за транспортний засіб (далі – ТЗ), пасажирів, вантаж. Тому роботодавець, приймаючи особу на таку посаду, повинен перевірити, чи є в неї ...
23.04.2025
Безплатне отримання ОЗ від резидента
Підприємство може отримати об’єкт основних засобів (далі – ОЗ) як за плату, так і безплатно. В останньому випадку бухгалтерів зазвичай цікавить, як визначити вартість об’єкта, за якою його потрібно оприбуткувати, та яким документом підтвердити таку вартість. У статті розповімо, як ...
Нове
23.06.2025
У звітному місяці не було оподатковуваних операцій: чи потрібно розподіляти вхідний ПДВ?
У звітному місяці були лише операції, що не обкладаються ПДВ? І ви не знаєте, чи потрібно в такому разі робити розподіл вхідного ПДВ і нараховувати компенсуючі зобов’язання? У статті ми відповімо на це запитання, а також пояснимо, як нараховувати податкові зобов’язання у разі здійснення ...
23.06.2025
Працевлаштування іноземців: нюанси оформлення
У статті розглянуто, яких вимог законодавства потрібно дотримуватися роботодавцям у разі прийняття на роботу іноземців, а також які документи слід оформити як роботодавцю, так й працівнику-іноземцю. Українська компанія хоче запросити на роботу спеціаліста, який є іноземним громадянином. Як оформити ...
23.06.2025
Чи можна подати уточнюючу декларацію, якщо є податкове повідомлення-рішення?
Розглянуто ситуацію із практики читача щодо можливості самостійного виправлення помилки після того, як отримано податкове повідомлення-рішення. Ситуація. У підприємства (ТОВ) уже давно немає операцій. У декларації з податку на прибуток є збиток минулих років, який переноситься через додаток РІ. За 2...
Кращі матеріали