Підписуйся на інформаційну страховку бухгалтера
Розділи:
Підрозділи:
Підрозділи:
Підрозділи:

Зведена ПН на ритмічні постачання: ураховуємо передоплати


У консультації розповімо, які особливості оформлення зведеної податкової накладної (далі – ПН) за ритмічними або безперервними постачаннями, які помилки допускають бухгалтери на практиці та чим вони чреваті.


Насамперед зазначимо, що зведені ПН, про які тут ідеться, складаються згідно з п. 201.4 і п. 44 підрозд. 2 розд. ХХ ПК, тобто коли:

  • постачання товарів (послуг) носить безперервний або ритмічний характер. При цьому ритмічними вважаються постачання тому самому покупцю два та більше разів на місяць, а безперервними визнаються постачання, які є такими за умовами договору (Лист ДФС від 12.07.16 р. № 15014/6/99-95-42-01-15);
  • здійснюються безперервні або ритмічні постачання електричної або теплової енергії, вугілля та/або продуктів його збагачення.

Зведена ПН може оформлятися з періодичністю, зазначеною в договорі постачання, але не пізніше останнього дня звітного періоду, у якому здійснюються постачання.

На замітку! Скласти зведену ПН можна й у тому випадку, якщо ритмічні постачання здійснені за різними договорами (ЗІР, категорія 101.16).

Розглянемо на прикладах особливості оформлення зведеної ПН і помилки, які при цьому можуть допускатися.

Приклади

Приклад 1

Підприємство здійснює ритмічні постачання та за умовами договору оформляє зведені ПН 15-го числа та останнім числом місяця. У квітні були здійснені такі операції:

  • 01.04.19 р. отримано передоплату від покупця в сумі 54 000 грн. (у т. ч. ПДВ – 9 000 грн.);
  • з 01.04.19 р. по 15.04.19 р. відвантажено товар на загальну суму 24 000 грн. (у т. ч. ПДВ – 4 000 грн.);
  • з 16.04.19 р. по 30.04.19 р. відвантажено товар на загальну суму 18 000 грн. (у т. ч. ПДВ – 3 000 грн.).

Як діяв бухгалтер?

На загальну суму відвантажень у період із 1 по 15 квітня, тобто на 24 000 грн. (у т. ч. ПДВ – я 4 000 грн.), була оформлена зведена ПН. Також була складена зведена ПН на загальну суму відвантажень за період із 16 по 30 квітня, тобто на 18 000 грн. (у т. ч. ПДВ – 3 000 грн.).

На суму передоплати, що залишилася, окрема ПН не була виписана. Вона була врахована в рахунок постачань травня, тобто увійшла до складу зведених ПН, оформлених при травневих відвантаженнях.

Що треба було зробити?

Крім зведених ПН, оформлених 15 і 30 квітня, бухгалтеру слід виписати 30 квітня окрему звичайну ПН на залишок передоплати, тобто 12 000 грн. (54 000 грн. – 24 000 грн. – 18 000 грн.).

Нагадаємо правило оформлення зведених ПН у випадку передоплат: якщо на дату їх складання сума коштів, що надійшла на рахунок постачальника, перевищує вартість поставлених товарів, таке перевищення вважається передоплатою і на її суму складається звичайна ПН не пізніше останнього дня місяця (п. 201.4 ПК).

Якими можуть бути наслідки?

У даній ситуації платник ПДВ занизив податкові зобов'язання за квітень. Згідно зі складеними ПН загальна сума постачання – 42 000 грн. (у т. ч. ПДВ – 7 000 грн.). Насправді загальна сума постачань повинна була становити 54 000 грн. (у т. ч. ПДВ – 9 000 грн.).

Таким чином, бухгалтер занизив суму податкових зобов'язань за квітень на 2 000 грн., що чревато штрафними санкціями згідно з п. 123.1 ПК, якщо така недоплата буде виявлена в ході податкової перевірки.

Як виправити помилку?

Бухгалтеру слід оформити звичайну ПН на залишок передоплати, датуючи її 30.04.19 р. Також треба подати уточнюючий розрахунок до декларації з ПДВ за квітень і збільшити суму податкових зобов'язань за цей період.

Приклад 2

Підприємство здає в оренду приміщення. За умовами договору орендар сплачує орендну плату двічі на місяць: 50 % до 15-го числа поточного місяця і 50 % до 5-го числа наступного місяця.

Як діяв бухгалтер?

Бухгалтер підприємства-орендодавця порахував, що в даній ситуації має місце ритмічне постачання, і оформляв зведену ПН за двома оплатами, отриманими у вигляді орендної плати, останнім числом місяця.

Що треба було зробити?

Як ми вже зазначали вище, зведена ПН оформляється, якщо постачання товарів (послуг) мають безперервний характер. Операція з надання майна в оренду, яка з метою обкладення ПДВ є постачанням послуг (пп. 14.1.185 ПК), має безперервний характер. Тому цілком логічно складати в цьому випадку зведену ПН.

На думку ДФС, з метою застосування норм п. 201.4 ПК надання послуг оренди на умовах передоплати не може розглядатися як постачання, що мають безперервний або ритмічний характер (Листи ДФС від 12.01.16 р. № 258/10/26-15-11-01-18, від 29.10.15 р. № 23008/6/99-99-19-03-02-15 ). Тому на суму орендної плати орендодавець повинен виписувати ПН у загальному порядку на дату першої події (у цьому випадку – отримання передоплати).

Зазначимо, що з думкою ДФС можна поспорити, тому що зроблений у їх роз'ясненні висновок не випливає з норм ПК. Адже згідно з п. 201.4 ПК окрема ПН на передоплату складається, якщо сума такої передоплати не перекрита постачаннями товарів (послуг) протягом місяця.

Якими можуть бути наслідки?

ДФС може порахувати, що зведені ПН були складені платником ПДВ неправильно, а значить, існує загроза втрати податкового кредиту покупцем. Тому в даній ситуації можна отримати індивідуальне податкове роз'яснення на свою адресу щодо оформлення зведеної ПН за оплатами послуг оренди.

Також зазначимо, що складання зведених ПН – це право, а не обов'язок платника податків. Тому з урахуванням роз'яснення ДФС у цьому випадку безпечніше виписати звичайні ПН за правилом першої події.

Коментарі до матеріалу
Швидка реєстрація
Будьте в курсі змін і актуальних тем, задавайте питання.
Статті за темою
15.09.2025
Зміни у правилах блокування податкових накладних
З 27 вересня 2025 року набудуть чинності зміни до Порядку зупинення реєстрації податкових накладних та розрахунків коригування. Із нашого огляду ви дізнаєтеся, що саме зміниться у правилах блокування ПН/РК цього разу. Постановою КМУ від 26.08.2025 № 1048 (далі – Постанова № 1048) буде внесено ...
08.09.2025
Чи буде штраф за несвоєчасну реєстрацію нульового РК?
Нульовий РК до податкової накладної зареєстровано із запізненням, але це не вплинуло на суму податкових зобов’язань. Ми відповіли на запитання, чи здатна несвоєчасна реєстрація такого РК призвести до застосування штрафу. Реєстрація податкових накладних Ситуація. У червні на дату отримання ав...
04.09.2025
Кошти отримано помилково: чи потрібно нараховувати ПДВ?
Чи потрібно нараховувати податкові зобов’язання з ПДВ, якщо на рахунок платника кошти надійшли через помилку? Зі статті ви дізнаєтесь, чи дійсно у платника ПДВ виникає такий обов’язок та якою є думка ДПС із цього питання. Коли на рахунок платника ПДВ надходять кошти, які йому не належать...
Популярне
20.06.2025
Резерв сумнівних боргів: у яких випадках підприємству вигідно його створювати
Розповімо, які підприємства можуть оптимізувати податок на прибуток шляхом створення резерву сумнівних боргів та як правильно сформувати цей резерв, щоб не було претензій з боку контролюючих органів. У чому полягає проблема: оптимізація об’єкта обкладення податком на прибуток для деяких підпри...
18.08.2025
Облік витрат на створення вебсайту
У статті розповімо, що таке вебсайт та як відображати в бухгалтерському та податковому обліку витрати на його створення. Сьогодні вебсайти використовуються з різними цілями. Деякі виконують тільки представницькі функції. Це може бути, наприклад, сайт-візитка – електронний аналог традиційної ...
20.06.2025
Як розрахувати резерв відпусток на дату балансу
У статті розповімо про порядок формування резерву відпусток і регулярність його перегляду. Чи треба щомісячно інвентаризувати резерв? Забезпечення на оплату відпусток формується для рівномірного розподілу витрат на відпустки між звітними періодами. Його створення – обов’язок підприємства...
Нове
17.09.2025
Як оформлювати податкові накладні при експорті товарів, на які поширюється режим експортного забезпечення
Режим експортного забезпечення ПДВ – це спеціальний порядок оподаткування, який застосовується до окремих груп товарів при їх вивезенні за межі митної території України. Він передбачає особливі правила оформлення та реєстрації податкових накладних, що дозволяє експортеру оформлювати нульову ст...
15.09.2025
Зміни у правилах блокування податкових накладних
З 27 вересня 2025 року набудуть чинності зміни до Порядку зупинення реєстрації податкових накладних та розрахунків коригування. Із нашого огляду ви дізнаєтеся, що саме зміниться у правилах блокування ПН/РК цього разу. Постановою КМУ від 26.08.2025 № 1048 (далі – Постанова № 1048) буде внесено ...
15.09.2025
Робота підприємця на дому: облік придбаної офісної техніки та комунальних платежів
Чи можна підприємцю, який веде бізнес вдома, врахувати витрати на офісну техніку та комунальні послуги? Як такі витрати впливають на об’єкт оподаткування та податковий кредит із ПДВ? Про все це читайте в статті. Бізнес вдома: що має врахувати підприємець У деяких випадках фізособи-підприємці...
Кращі матеріали