Підписуйся на інформаційну страховку бухгалтера
Розділи:
Підрозділи:
Підрозділи:
Підрозділи:

Зведена ПН на ритмічні постачання: ураховуємо передоплати


У консультації розповімо, які особливості оформлення зведеної податкової накладної (далі – ПН) за ритмічними або безперервними постачаннями, які помилки допускають бухгалтери на практиці та чим вони чреваті.


Насамперед зазначимо, що зведені ПН, про які тут ідеться, складаються згідно з п. 201.4 і п. 44 підрозд. 2 розд. ХХ ПК, тобто коли:

  • постачання товарів (послуг) носить безперервний або ритмічний характер. При цьому ритмічними вважаються постачання тому самому покупцю два та більше разів на місяць, а безперервними визнаються постачання, які є такими за умовами договору (Лист ДФС від 12.07.16 р. № 15014/6/99-95-42-01-15);
  • здійснюються безперервні або ритмічні постачання електричної або теплової енергії, вугілля та/або продуктів його збагачення.

Зведена ПН може оформлятися з періодичністю, зазначеною в договорі постачання, але не пізніше останнього дня звітного періоду, у якому здійснюються постачання.

На замітку! Скласти зведену ПН можна й у тому випадку, якщо ритмічні постачання здійснені за різними договорами (ЗІР, категорія 101.16).

Розглянемо на прикладах особливості оформлення зведеної ПН і помилки, які при цьому можуть допускатися.

Приклади

Приклад 1

Підприємство здійснює ритмічні постачання та за умовами договору оформляє зведені ПН 15-го числа та останнім числом місяця. У квітні були здійснені такі операції:

  • 01.04.19 р. отримано передоплату від покупця в сумі 54 000 грн. (у т. ч. ПДВ – 9 000 грн.);
  • з 01.04.19 р. по 15.04.19 р. відвантажено товар на загальну суму 24 000 грн. (у т. ч. ПДВ – 4 000 грн.);
  • з 16.04.19 р. по 30.04.19 р. відвантажено товар на загальну суму 18 000 грн. (у т. ч. ПДВ – 3 000 грн.).

Як діяв бухгалтер?

На загальну суму відвантажень у період із 1 по 15 квітня, тобто на 24 000 грн. (у т. ч. ПДВ – я 4 000 грн.), була оформлена зведена ПН. Також була складена зведена ПН на загальну суму відвантажень за період із 16 по 30 квітня, тобто на 18 000 грн. (у т. ч. ПДВ – 3 000 грн.).

На суму передоплати, що залишилася, окрема ПН не була виписана. Вона була врахована в рахунок постачань травня, тобто увійшла до складу зведених ПН, оформлених при травневих відвантаженнях.

Що треба було зробити?

Крім зведених ПН, оформлених 15 і 30 квітня, бухгалтеру слід виписати 30 квітня окрему звичайну ПН на залишок передоплати, тобто 12 000 грн. (54 000 грн. – 24 000 грн. – 18 000 грн.).

Нагадаємо правило оформлення зведених ПН у випадку передоплат: якщо на дату їх складання сума коштів, що надійшла на рахунок постачальника, перевищує вартість поставлених товарів, таке перевищення вважається передоплатою і на її суму складається звичайна ПН не пізніше останнього дня місяця (п. 201.4 ПК).

Якими можуть бути наслідки?

У даній ситуації платник ПДВ занизив податкові зобов'язання за квітень. Згідно зі складеними ПН загальна сума постачання – 42 000 грн. (у т. ч. ПДВ – 7 000 грн.). Насправді загальна сума постачань повинна була становити 54 000 грн. (у т. ч. ПДВ – 9 000 грн.).

Таким чином, бухгалтер занизив суму податкових зобов'язань за квітень на 2 000 грн., що чревато штрафними санкціями згідно з п. 123.1 ПК, якщо така недоплата буде виявлена в ході податкової перевірки.

Як виправити помилку?

Бухгалтеру слід оформити звичайну ПН на залишок передоплати, датуючи її 30.04.19 р. Також треба подати уточнюючий розрахунок до декларації з ПДВ за квітень і збільшити суму податкових зобов'язань за цей період.

Приклад 2

Підприємство здає в оренду приміщення. За умовами договору орендар сплачує орендну плату двічі на місяць: 50 % до 15-го числа поточного місяця і 50 % до 5-го числа наступного місяця.

Як діяв бухгалтер?

Бухгалтер підприємства-орендодавця порахував, що в даній ситуації має місце ритмічне постачання, і оформляв зведену ПН за двома оплатами, отриманими у вигляді орендної плати, останнім числом місяця.

Що треба було зробити?

Як ми вже зазначали вище, зведена ПН оформляється, якщо постачання товарів (послуг) мають безперервний характер. Операція з надання майна в оренду, яка з метою обкладення ПДВ є постачанням послуг (пп. 14.1.185 ПК), має безперервний характер. Тому цілком логічно складати в цьому випадку зведену ПН.

На думку ДФС, з метою застосування норм п. 201.4 ПК надання послуг оренди на умовах передоплати не може розглядатися як постачання, що мають безперервний або ритмічний характер (Листи ДФС від 12.01.16 р. № 258/10/26-15-11-01-18, від 29.10.15 р. № 23008/6/99-99-19-03-02-15 ). Тому на суму орендної плати орендодавець повинен виписувати ПН у загальному порядку на дату першої події (у цьому випадку – отримання передоплати).

Зазначимо, що з думкою ДФС можна поспорити, тому що зроблений у їх роз'ясненні висновок не випливає з норм ПК. Адже згідно з п. 201.4 ПК окрема ПН на передоплату складається, якщо сума такої передоплати не перекрита постачаннями товарів (послуг) протягом місяця.

Якими можуть бути наслідки?

ДФС може порахувати, що зведені ПН були складені платником ПДВ неправильно, а значить, існує загроза втрати податкового кредиту покупцем. Тому в даній ситуації можна отримати індивідуальне податкове роз'яснення на свою адресу щодо оформлення зведеної ПН за оплатами послуг оренди.

Також зазначимо, що складання зведених ПН – це право, а не обов'язок платника податків. Тому з урахуванням роз'яснення ДФС у цьому випадку безпечніше виписати звичайні ПН за правилом першої події.

Коментарі до матеріалу
Швидка реєстрація
Будьте в курсі змін і актуальних тем, задавайте питання.
Статті за темою
06.10.2025
Автоматичне розблокування податкових накладних/розрахунків коригування: що змінилося з 27.09.2025?
27 вересня 2025 року набули чинності зміни до Порядку № 1165 щодо автоматичного розблокування податкових накладних та розрахунків коригування. У статті пояснюємо, за яких умов відбувається таке розблокування та які нововведення слід взяти до уваги платникам ПДВ. З 27.09.2025 діють зміни, що були вне...
22.09.2025
Чи входять ТЗВ до ціни придбання товару для визначення бази обкладення ПДВ?
У статті розглядаємо два варіанти обліку транспортно-заготівельних витрат та пояснюємо, як вибір варіанта впливає на формування бази оподаткування щодо ПДВ. Практична ситуація Підприємство – платник ПДВ придбаває товар для подальшого перепродажу. При цьому облік транспортно-заготівельних витр...
15.09.2025
Зміни у правилах блокування податкових накладних
З 27 вересня 2025 року набудуть чинності зміни до Порядку зупинення реєстрації податкових накладних та розрахунків коригування. Із нашого огляду ви дізнаєтеся, що саме зміниться у правилах блокування ПН/РК цього разу. Постановою КМУ від 26.08.2025 № 1048 (далі – Постанова № 1048) буде внесено ...
Популярне
18.08.2025
Облік витрат на створення вебсайту
У статті розповімо, що таке вебсайт та як відображати в бухгалтерському та податковому обліку витрати на його створення. Сьогодні вебсайти використовуються з різними цілями. Деякі виконують тільки представницькі функції. Це може бути, наприклад, сайт-візитка – електронний аналог традиційної па...
28.07.2025
Як застосовувати міжнародні договори (конвенції) про уникнення подвійного оподаткування
У статті розглянуто, за яких умов у разі виплати доходів нерезидентам можна застосовувати міжнародні договори (конвенції) про уникнення подвійного оподаткування, а також у чому полягають особливості оподаткування окремих видів доходів за правилами конвенцій. Резиденти України (як юрособи, і фізособи...
18.07.2025
Які документи повинен мати водій для прийняття на роботу
У цій статті розглянуто, які документи слід вимагати від водія під час прийняття його на роботу. Під час виконання трудових обов’язків водій відповідає за транспортний засіб (далі – ТЗ), пасажирів, вантаж. Тому роботодавець, приймаючи особу на таку посаду, повинен перевірити, чи є в неї ...
Нове
06.10.2025
Автоматичне розблокування податкових накладних/розрахунків коригування: що змінилося з 27.09.2025?
27 вересня 2025 року набули чинності зміни до Порядку № 1165 щодо автоматичного розблокування податкових накладних та розрахунків коригування. У статті пояснюємо, за яких умов відбувається таке розблокування та які нововведення слід взяти до уваги платникам ПДВ. З 27.09.2025 діють зміни, що були вне...
29.09.2025
Нова форма декларації з податку на прибуток за три квартали – 2025
Розповімо за якою формою потрібно звітувати з податку на прибуток за три квартали 2025 року та які ще зміни будуть у декларації за 2025 рік. Форма декларації з податку на прибуток змінюється так часто, що тільки встигай перевіряти, чи актуальна (чинна) вона. А все тому, що зміни до Податкового кодек...
26.09.2025
Зберігання та переміщення товару: транспортно-заготівельні витрати чи витрати на збут?
Розповімо про правила обліку витрат на транспортування та зберігання товарів, попередимо про податкові ризики, надамо аргументи та нормативне обґрунтування. Здавалось би, у цьому питанні неоднозначності бути не може. Однак, як свідчить судова практика, у податківців є свої рецепти обліку і, на жаль,...
Кращі матеріали