Підписуйся на інформаційну страховку бухгалтера
Розділи:
Підрозділи:
Підрозділи:
Підрозділи:

Спонсорство: визначення та облік

21.08.2020

Поняття «спонсорство» ототожнюють із меценатством, благодійністю та навіть рекламними послугами. У чому різниця та які особливості відображення операцій, пов’язаних із наданням спонсорської допомоги, у бухгалтерському та податковому обліку, розберемося у статті.


Визначення понять

Ні Господарський, ні Цивільний кодекси (далі – ЦК) не встановлюють умов договору спонсорської допомоги.

Визначення поняття «спонсорство» надано у ст. 1 Закону від 03.07.96 р. № 270/96-ВР «Про рекламу» (далі – Закон № 270): це добровільна матеріальна, фінансова, організаційна та інша підтримка фізичними та юридичними особами будь-якої діяльності з метою популяризації виключно свого імені, найменування, свого знака для товарів і послуг.

Для правильного відображення в бухгалтерському та податковому обліку операцій з надання (отримання) спонсорської допомоги слід з’ясувати, чи є тотожними поняття «спонсорство», «меценатство», «благодійність» та «реклама».

Меценатство – це благодійна діяльність у сферах освіти, культури та мистецтва, охорони культурної спадщини, науки і наукових досліджень (п. 6 ст. 1 Закону від 05.07.12 р. № 5073-VI «Про благодійну діяльність та благодійні організації», далі – Закон № 5073).

Благодійна діяльність – це добровільна особиста та/або майнова допомога для досягнення цілей, що не передбачає одержання благодійником прибутку, а також сплати будь-якої винагороди або компенсації благодійнику від імені або за дорученням бенефіціара (п. 2 ст. 1 Закону № 5073).

Реклама – інформація про особу чи товар, розповсюджена в будь-якій формі та в будь-який спосіб і призначена сформувати або підтримати обізнаність споживачів реклами та їх інтерес щодо такої особи чи товару (ст. 1 Закону № 270).

З погляду податківців, спонсорство є тотожним благодійній діяльності, на що акцентовано увагу в консультації в ЗІР, категорія 104.05.

Однак, якщо аналізувати норми законодавства, спонсорство згадується саме в Законі № 270 (про рекламу), а не в Законі № 5073 (про благодійну діяльність).

Водночас прямого визначення спонсорства як рекламних послуг у Законі № 270 немає. У ч. 1 ст. 5 цього Закону чітко визначено, що не вважається інформацією рекламного характеру оприлюднення імені або найменування та знака для товарів і послуг спонсорів.

Тож розглянемо основні відмінності між спонсорством, благодійністю (меценатством) та рекламою.

Основні відмінності спонсорства

Відмінності від благодійності (меценатства):

  • спонсорство, на відміну від благодійності, передбачає надання добровільної допомоги отримувачу в обмін на популяризацію свого імені або найменування, свого знака для товарів і послуг, тобто спонсор фактично отримує користь (позитивні наслідки) від своєї допомоги;
  • спонсор за участь у спонсорських проєктах отримує вигоду (компенсацію) від своєї допомоги у вигляді інформації рекламного характеру про спонсора;
  • участь спонсора у спонсорських проєктах направлена, перш за все, на створення позитивного образу своєї компанії у потенційного споживача та інших зацікавлених сторін, тобто направлена на ефективне управління інформацією на користь спонсора (просування торгової марки, зацікавлення споживача, стимулювання збільшення продажу), а це вже маркетинговий хід – «паблик рилейшнз» (public relations, піар);
  • на відміну від благодійників, спонсори бувають різних категорій (статусу): титульний спонсор, генеральний, офіційний, технічний, інформаційний, бартерний та ін. Від категорії залежить вплив спонсора на спонсорський захід, наприклад забороняти іншим спонсорам або конкурентам брати участь у цьому заході та інші обставини, які можуть привести до конфлікту інтересів.

Відмінності від реклами:

  • спонсорство – це добровільна допомога, направлена на конкретний захід та цільову аудиторію й обумовлена, як правило, цільовим використанням отриманих коштів без зміни напряму використання. А реклама адресована невизначеному колу осіб, і рекламодавець не має права контролювати використання сплачених коштів за виробництво, розміщення та розповсюдження рекламної інформації (головне для нього – отримання якісної реклами);
  • спонсорська допомога може надаватися у вигляді матеріальної, фінансової, організаційної та інших видів допомоги. А рекламні послуги оплачуються на підставі договору про надання рекламних послуг та згідно з рахунком лише грошовими коштами на розрахунковий рахунок виробника / розповсюджувача реклами;
  • інформація про спонсора обмежується лише іменем або найменуванням та знаком для товарів і послуг спонсора. А реклама – це повна інформація про особу чи товар (його споживчі характеристики, ціна, контактна інформація тощо) та направлена на просування об’єкта реклами на ринок;
  • реклама має бути чітко відокремлена від іншої інформації, незалежно від форм чи способів розповсюдження, таким чином, щоб її можна було ідентифікувати як рекламу. А ім’я спонсора оголошується на початку та/або наприкінці заходу (програми, телепередачі). Також на сайті (промобанерах, інформаційних матеріалах про захід) отримувача спонсорської допомоги може вказуватися дозволена інформація про спонсора, зокрема статус, логотип, товарний (фірмовий) знак.

Договір про надання спонсорської допомоги

Вид договору про надання спонсорської допомоги залежить від того, як спонсор хоче позиціонувати свою підтримку. Від цього залежатиме й порядок відображення в бухгалтерському обліку та оподаткування господарських операцій.

У ч. 1 ст. 627 ЦК передбачено, що сторони є вільними в укладенні договору, виборі контрагента та визначенні умов договору з урахуванням вимог ЦК, інших актів цивільного законодавства, звичаїв ділового обороту, вимог розумності та справедливості. А ч. 2 ст. 628 ЦК дозволяє укладати «змішаний договір», в якому містяться елементи різних договорів.

Також слід звернути увагу, що згідно з ч. 1 ст. 6 ЦК сторони мають право укласти договір, який не передбачений актами цивільного законодавства, але відповідає загальним засадам цивільного законодавства. А ч. 3 ст. 6 ЦК (принцип свободи договору) дозволяє сторонам у договорі відступити від положень актів цивільного законодавства і врегулювати свої відносини на власний розсуд, якщо не існує прямої заборони на це.

У постанові судової палати в цивільних справах ВСУ від 28.01.15 р. у справі № 6-230цс14 зазначено, що сторони не можуть на власний розсуд врегулювати в договорі свої відносини лише у випадках, якщо існує пряма заборона, встановлена актом цивільного законодавства; заборона випливає із змісту акта законодавства; така домовленість суперечить суті відносин між сторонами.

З постанови ВСУ випливає, що спонсорський договір не може бути укладений як договір про надання рекламних послуг, оскільки існує пряма заборона на це, передбачена ст. 5 Закону № 270, а саме: «забороняється наводити будь-яку інформацію рекламного характеру про спонсора та/або його товари».

Згадку про спонсора не можна вважати рекламою, адже не вважається рекламою оприлюднення, виголошення у програмі, передачі імені, найменування спонсора, об’єктів права інтелектуальної власності, що йому належать (п. 6 ст. 13 Закону № 270).

Якщо ж спонсорський договір має рекламний характер, то відповідальність за порушення законодавства про рекламу несуть:

  • рекламодавці – за недотримання встановлених законом вимог щодо змісту реклами та замовлення розповсюдження реклами, в якій не дотримано встановлених законом вимог щодо її змісту (абзац п’ятий п. 1 ч. 2 ст. 27 Закону № 270);
  • розповсюджувачі – за порушення встановленого законодавством порядку розповсюдження та розміщення реклами (п. 3 ч. 2 ст. 27 Закону № 270).

Питання накладення штрафів на них регулюються Порядком накладення штрафів за порушення законодавства про рекламу, затвердженим постановою КМУ від 26.05.04 р. № 693 (далі – Порядок № 693).

Штрафи накладаються уповноваженими особами Держспоживінспекції в розмірах, установлених п. 2 Порядку № 693.

Отже, якщо спонсорський договір має рекламний характер, то на рекламодавця (спонсора) та розповсюджувача реклами (отримувача) накладається штраф у розмірі п’ятикратної вартості розповсюдженої реклами, а якщо її вартість установити неможливо – у розмірі до 300 НМДГ або 5 100 грн (абзац дванадцятий п. 2 Порядку № 693).

Облік спонсорської допомоги, наданої як безповоротна фіндопомога

Спонсорський договір може бути укладено і як договір про надання безповоротної фінансової допомоги.

Адже згідно з пп.14.1.257. Податкового кодексу (далі – ПК) безповоротна фінансова допомога – це сума коштів, передана платнику податків згідно з договорами дарування, іншими подібними договорами або без укладення таких договорів.

Укладаючи такий договір, спонсор зобов’язується надати отримувачу безповоротну грошову допомогу (спонсорський внесок) у порядку та розмірі, передбачених договором, а отримувач бере на себе зобов’язання використати внесок спонсора в цілях та на умовах, передбачених договором, інформуючи громадськість під час проведення будь-яких заходів про ім’я, найменування, знак для товарів і послуг спонсора з метою його популяризації.

Бухгалтерський облік

Згідно з п. 5 П(С)БО 16 «Витрати» витрати відображаються в бухгалтерському обліку одночасно зі зменшенням активів або збільшенням зобов’язань.

Витрати спонсора на надання спонсорської допомоги в повному обсязі включаються до складу інших витрат операційної діяльності (Дт 949) у періоді надання такої допомоги або до складу інших витрат, не пов’язаних з операційною діяльністю (Дт 977).

Отримувач спонсорської допомоги відображає її отримання у складі доходів (Кт 718).

Отримана спонсорська допомога може мати цільовий характер використання, і в такому разі вона відображається у складі доходів як цільове фінансування (Кт 484).

Згідно з п. 17 П(С)БО 15 отримане цільове фінансування визнається доходом протягом тих періодів, в яких були зазнані витрати, пов’язані з виконанням умов цільового фінансування.

Зміст господарської операції

Бухгалтерське проведення

1

2

3

Надання спонсорської допомоги без цільового характеру використання

У спонсора

1.

Перераховано спонсорську допомогу в грошових коштах

Дт 949 (977) – Кт 311

2.

Надано спонсорську допомогу основними засобами

Дт 976 (977) – Кт 10, Дт 13 – Кт 10, Дт 976 – Кт 641

3.

Надано спонсорську допомогу товарами

Дт 949 (977) – Кт 281, Дт 949 – Кт 641

У одержувача

4.

Отримано спонсорську допомогу грошовими коштами

Дт 311 – Кт 718

5.

Отримано спонсорську допомогу основними засобами

Дт 10 – Кт 424

6.

Визнано дохід у сумі нарахованої амортизації

Дт 23 (91, 92) – Кт 13, Дт 424 – Кт 745

7.

Отримано спонсорську допомогу товарами

Дт 28 – Кт 718

Отримання спонсорської допомоги, яка має цільовий характер використання

У одержувача

8.

Отримано спонсорську допомогу грошовими коштами

Дт 311 – Кт 484

9.

Отримано спонсорську допомогу основними засобами

Дт 10 – Кт 484

10.

Визнано дохід у сумі нарахованої амортизації

Дт 23 (92, 94) – Кт 13, Дт 484 – Кт 745

11.

Отримано спонсорську допомогу товарами

Дт 281 – Кт 484

12.

Використано ТМЦ на спонсорський захід

Дт 949 – Кт 28

13.

Визнано дохід на суму використаних товарів

Дт 484 – Кт 718

Податковий облік

Податок на прибуток

Підприємство – спонсор, яке є:

  • «малодохідником», тобто річний дохід якого від будь-якої діяльності, визначений за правилами бухобліку, за останній річний звітний період не перевищує 40 млн грн, – коригування фінансового результату не здійснює (абзац восьмий пп. 134.1.1 ПК);
  • «високодохідником» – коригує фінансовий результат до оподаткування, а саме збільшує на суму:
  • перерахованої безповоротної фінансової допомоги (безоплатно наданих товарів, робіт, послуг) особам, що не є платниками податку (крім фізосіб, які є платниками ПДФО) (пп.140.5.10 ПК);
  • перерахованої безповоротної фінансової допомоги (безоплатно наданих товарів, робіт, послуг) платникам податку, які оподатковуються за ставкою 0 % (пп. 140.5.10 ПК);
  • коштів або вартості товарів, виконаних робіт, наданих послуг, безоплатно перерахованих (переданих) протягом звітного (податкового) року неприбутковим організаціям, внесеним до Реєстру неприбуткових установ та організацій, у розмірі, що перевищує 4 % оподатковуваного прибутку попереднього звітного року (пп.140.5.9 ПК);
  • коштів або вартості товарів, виконаних робіт, наданих послуг, безоплатно перерахованих (переданих) протягом звітного (податкового) року суб’єктам сфери фізичної культури і спорту, у розмірі, що перевищує 8 % оподатковуваного прибутку попереднього звітного року (пп. 140.5.14 ПК).

Підприємство – одержувач спонсорської допомоги (незалежно від статусу платника податку на прибуток) коригування фінансового результату до оподаткування на суму отриманої спонсорської допомоги не здійснює, сума отриманої спонсорської допомоги збільшує бухгалтерський фінрезультат.

ПДВ

Надання спонсорської допомоги:

  • грошовими коштами – не є об’єктом бкладення ПДВ (на відміну від рекламних послуг). Відповідно до пп. «а» і «б» п. 185.1 ПК об’єктом оподаткування ПДВ є операції платників податку з постачання товарів/послуг;
  • товарамиє об’єктом обкладення ПДВ, оскільки постачання товарів – це будь-яка передача права на розпоряджання товарами як власник, у тому числі продаж, обмін чи дарування такого товару (пп. 14.1.191 ПК). Спонсор зобов’язаний нарахувати податкові зобов’язання та зареєструвати податкову накладну в Єдиному реєстрі податкових накладних (п. 188.1 ПК). Податкова накладна одержувачу спонсорської допомоги не надається, і податковий кредит у нього не виникає.

Висновки

  1. Спонсорство – це добровільна допомога фізичних або юридичних осіб в обмін на популяризацію їхнього імені або найменування, знака для товарів і послуг;
  2. Відмінність спонсорства від:
    – благодійної діяльності – полягає в отриманні позитивних наслідків та вигоди від своєї допомоги;
    – реклами – в обмеженні інформації про спонсора лише іменем або найменуванням та знаком для товарів і послуг;
  3. Якщо допомога позиціонується як безповоротна, то обумовлюється лише популяризація імені (найменування) та знаку спонсора, а також цільовий/нецільовий характер допомоги;
  4. Спонсорський договір не може бути укладений як договір про надання рекламних послуг, оскільки на це існує пряма заборона;
  5. Спонсор та отримувач спонсорської допомоги несуть відповідальність за порушення законодавства про рекламу.
Таблиця_Бухоблік.docx
Завантажити
Коментарі до матеріалу
Статті за темою
28.07.2025
Мотиваційні виплати: нюанси обліку та оподаткування
Що таке мотиваційні виплати – маркетингові послуги чи коригування ціни? У статті розглянемо види заохочень, позицію податківців і надамо поради, як уникнути помилок в обліку та оподаткуванні. Маркетинг і просування в обліку: як правильно відобразити витрати й уникнути податкових ризиків Для ус...
22.07.2025
Як оформити розрахунок коригування до податкової накладної на суму перевищення бази оподаткування над договірною ціною
Із статті ви дізнаєтесь, як оформляти розрахунки коригування до податкових накладних, виписаних на суму перевищення бази обкладення ПДВ над договірною ціною постачання. Якщо договірна ціна постачання товарів/послуг менше, ніж мінімальна база оподаткування, визначена Податковим кодексом, постачальник...
10.07.2025
Рекламні послуги в Інтернеті від нерезидента: коли виникає обов’язок сплачувати ПДВ?
Замовляєте нерезиденту рекламу в Інтернеті та є запитання щодо обкладення ПДВ? У статті з’ясуємо, коли саме виникає обов’язок сплачувати ПДВ та як уникнути порушень. Маркетинг і просування в обліку: як правильно відобразити витрати й уникнути податкових ризиків Суб’єкти господарюва...
Популярне
20.06.2025
Резерв сумнівних боргів: у яких випадках підприємству вигідно його створювати
Розповімо, які підприємства можуть оптимізувати податок на прибуток шляхом створення резерву сумнівних боргів та як правильно сформувати цей резерв, щоб не було претензій з боку контролюючих органів. У чому полягає проблема: оптимізація об’єкта обкладення податком на прибуток для деяких підпри...
20.06.2025
Як розрахувати резерв відпусток на дату балансу
У статті розповімо про порядок формування резерву відпусток і регулярність його перегляду. Чи треба щомісячно інвентаризувати резерв? Забезпечення на оплату відпусток формується для рівномірного розподілу витрат на відпустки між звітними періодами. Його створення – обов’язок підприємства...
28.07.2025
Як застосовувати міжнародні договори (конвенції) про уникнення подвійного оподаткування
У статті розглянуто, за яких умов у разі виплати доходів нерезидентам можна застосовувати міжнародні договори (конвенції) про уникнення подвійного оподаткування, а також у чому полягають особливості оподаткування окремих видів доходів за правилами конвенцій. Резиденти України (як юрособи, і фізособи...
Нове
06.08.2025
Облік інвестицій за методом участі в капіталі
У статті розкриємо суть обліку інвестицій за методом участі в капіталі. Господарська операція, яка передбачає придбання корпоративних прав, є фінансовою інвестицією. Це випливає з п. 4 НП(С)БО 13. При цьому якщо підприємство, у яке «вклався» інвестор (набувач корпоративних прав), є стосо...
06.08.2025
Операції з корпоративними правами в юрособи-єдинника
У статті розповімо про оподаткування операцій ТОВ – єдинника третьої групи з корпоративними правами. У статті розглянемо особливості оподаткування операцій із корпоративними правами в товариства, що є платником єдиного податку (далі – ЄП) третьої групи. А саме: формування статутного ...
05.08.2025
Працівникові, який хворіє, лікарняні нарахують наступного місяця: що в додатку Д1 до Податкового розрахунку?
Розглянуто деякі особливості відображення лікарняних у додатку Д1 до Податкового розрахунку.  Запитання – відповіді Як відображати лікарняні в додатку Д1 до Податкового розрахунку? Порядок заповнення та подання податковими агентами Податкового розрахунку сум доходу, нараховано...
Кращі матеріали