Поняття «спонсорство» ототожнюють із меценатством, благодійністю та навіть рекламними послугами. У чому різниця та які особливості відображення операцій, пов’язаних із наданням спонсорської допомоги, у бухгалтерському та податковому обліку, розберемося у статті.
Ні Господарський, ні Цивільний кодекси (далі – ЦК) не встановлюють умов договору спонсорської допомоги.
Визначення поняття «спонсорство» надано у ст. 1 Закону від 03.07.96 р. № 270/96-ВР «Про рекламу» (далі – Закон № 270): це добровільна матеріальна, фінансова, організаційна та інша підтримка фізичними та юридичними особами будь-якої діяльності з метою популяризації виключно свого імені, найменування, свого знака для товарів і послуг.
Для правильного відображення в бухгалтерському та податковому обліку операцій з надання (отримання) спонсорської допомоги слід з’ясувати, чи є тотожними поняття «спонсорство», «меценатство», «благодійність» та «реклама».
Меценатство – це благодійна діяльність у сферах освіти, культури та мистецтва, охорони культурної спадщини, науки і наукових досліджень (п. 6 ст. 1 Закону від 05.07.12 р. № 5073-VI «Про благодійну діяльність та благодійні організації», далі – Закон № 5073).
Благодійна діяльність – це добровільна особиста та/або майнова допомога для досягнення цілей, що не передбачає одержання благодійником прибутку, а також сплати будь-якої винагороди або компенсації благодійнику від імені або за дорученням бенефіціара (п. 2 ст. 1 Закону № 5073).
Реклама – інформація про особу чи товар, розповсюджена в будь-якій формі та в будь-який спосіб і призначена сформувати або підтримати обізнаність споживачів реклами та їх інтерес щодо такої особи чи товару (ст. 1 Закону № 270).
З погляду податківців, спонсорство є тотожним благодійній діяльності, на що акцентовано увагу в консультації в ЗІР, категорія 104.05.
Однак, якщо аналізувати норми законодавства, спонсорство згадується саме в Законі № 270 (про рекламу), а не в Законі № 5073 (про благодійну діяльність).
Водночас прямого визначення спонсорства як рекламних послуг у Законі № 270 немає. У ч. 1 ст. 5 цього Закону чітко визначено, що не вважається інформацією рекламного характеру оприлюднення імені або найменування та знака для товарів і послуг спонсорів.
Тож розглянемо основні відмінності між спонсорством, благодійністю (меценатством) та рекламою.
Відмінності від благодійності (меценатства):
Відмінності від реклами:
Вид договору про надання спонсорської допомоги залежить від того, як спонсор хоче позиціонувати свою підтримку. Від цього залежатиме й порядок відображення в бухгалтерському обліку та оподаткування господарських операцій.
У ч. 1 ст. 627 ЦК передбачено, що сторони є вільними в укладенні договору, виборі контрагента та визначенні умов договору з урахуванням вимог ЦК, інших актів цивільного законодавства, звичаїв ділового обороту, вимог розумності та справедливості. А ч. 2 ст. 628 ЦК дозволяє укладати «змішаний договір», в якому містяться елементи різних договорів.
Також слід звернути увагу, що згідно з ч. 1 ст. 6 ЦК сторони мають право укласти договір, який не передбачений актами цивільного законодавства, але відповідає загальним засадам цивільного законодавства. А ч. 3 ст. 6 ЦК (принцип свободи договору) дозволяє сторонам у договорі відступити від положень актів цивільного законодавства і врегулювати свої відносини на власний розсуд, якщо не існує прямої заборони на це.
У постанові судової палати в цивільних справах ВСУ від 28.01.15 р. у справі № 6-230цс14 зазначено, що сторони не можуть на власний розсуд врегулювати в договорі свої відносини лише у випадках, якщо існує пряма заборона, встановлена актом цивільного законодавства; заборона випливає із змісту акта законодавства; така домовленість суперечить суті відносин між сторонами.
З постанови ВСУ випливає, що спонсорський договір не може бути укладений як договір про надання рекламних послуг, оскільки існує пряма заборона на це, передбачена ст. 5 Закону № 270, а саме: «забороняється наводити будь-яку інформацію рекламного характеру про спонсора та/або його товари».
Згадку про спонсора не можна вважати рекламою, адже не вважається рекламою оприлюднення, виголошення у програмі, передачі імені, найменування спонсора, об’єктів права інтелектуальної власності, що йому належать (п. 6 ст. 13 Закону № 270).
Якщо ж спонсорський договір має рекламний характер, то відповідальність за порушення законодавства про рекламу несуть:
Питання накладення штрафів на них регулюються Порядком накладення штрафів за порушення законодавства про рекламу, затвердженим постановою КМУ від 26.05.04 р. № 693 (далі – Порядок № 693).
Штрафи накладаються уповноваженими особами Держспоживінспекції в розмірах, установлених п. 2 Порядку № 693.
Отже, якщо спонсорський договір має рекламний характер, то на рекламодавця (спонсора) та розповсюджувача реклами (отримувача) накладається штраф у розмірі п’ятикратної вартості розповсюдженої реклами, а якщо її вартість установити неможливо – у розмірі до 300 НМДГ або 5 100 грн (абзац дванадцятий п. 2 Порядку № 693).
Спонсорський договір може бути укладено і як договір про надання безповоротної фінансової допомоги.
Адже згідно з пп.14.1.257. Податкового кодексу (далі – ПК) безповоротна фінансова допомога – це сума коштів, передана платнику податків згідно з договорами дарування, іншими подібними договорами або без укладення таких договорів.
Укладаючи такий договір, спонсор зобов’язується надати отримувачу безповоротну грошову допомогу (спонсорський внесок) у порядку та розмірі, передбачених договором, а отримувач бере на себе зобов’язання використати внесок спонсора в цілях та на умовах, передбачених договором, інформуючи громадськість під час проведення будь-яких заходів про ім’я, найменування, знак для товарів і послуг спонсора з метою його популяризації.
Згідно з п. 5 П(С)БО 16 «Витрати» витрати відображаються в бухгалтерському обліку одночасно зі зменшенням активів або збільшенням зобов’язань.
Витрати спонсора на надання спонсорської допомоги в повному обсязі включаються до складу інших витрат операційної діяльності (Дт 949) у періоді надання такої допомоги або до складу інших витрат, не пов’язаних з операційною діяльністю (Дт 977).
Отримувач спонсорської допомоги відображає її отримання у складі доходів (Кт 718).
Отримана спонсорська допомога може мати цільовий характер використання, і в такому разі вона відображається у складі доходів як цільове фінансування (Кт 484).
Згідно з п. 17 П(С)БО 15 отримане цільове фінансування визнається доходом протягом тих періодів, в яких були зазнані витрати, пов’язані з виконанням умов цільового фінансування.
№ |
Зміст господарської операції |
Бухгалтерське проведення |
1 |
2 |
3 |
Надання спонсорської допомоги без цільового характеру використання |
||
У спонсора |
||
1. |
Перераховано спонсорську допомогу в грошових коштах |
Дт 949 (977) – Кт 311 |
2. |
Надано спонсорську допомогу основними засобами |
Дт 976 (977) – Кт 10, Дт 13 – Кт 10, Дт 976 – Кт 641 |
3. |
Надано спонсорську допомогу товарами |
Дт 949 (977) – Кт 281, Дт 949 – Кт 641 |
У одержувача |
||
4. |
Отримано спонсорську допомогу грошовими коштами |
Дт 311 – Кт 718 |
5. |
Отримано спонсорську допомогу основними засобами |
Дт 10 – Кт 424 |
6. |
Визнано дохід у сумі нарахованої амортизації |
Дт 23 (91, 92) – Кт 13, Дт 424 – Кт 745 |
7. |
Отримано спонсорську допомогу товарами |
Дт 28 – Кт 718 |
Отримання спонсорської допомоги, яка має цільовий характер використання |
||
У одержувача |
||
8. |
Отримано спонсорську допомогу грошовими коштами |
Дт 311 – Кт 484 |
9. |
Отримано спонсорську допомогу основними засобами |
Дт 10 – Кт 484 |
10. |
Визнано дохід у сумі нарахованої амортизації |
Дт 23 (92, 94) – Кт 13, Дт 484 – Кт 745 |
11. |
Отримано спонсорську допомогу товарами |
Дт 281 – Кт 484 |
12. |
Використано ТМЦ на спонсорський захід |
Дт 949 – Кт 28 |
13. |
Визнано дохід на суму використаних товарів |
Дт 484 – Кт 718 |
Підприємство – спонсор, яке є:
Підприємство – одержувач спонсорської допомоги (незалежно від статусу платника податку на прибуток) коригування фінансового результату до оподаткування на суму отриманої спонсорської допомоги не здійснює, сума отриманої спонсорської допомоги збільшує бухгалтерський фінрезультат.
Надання спонсорської допомоги: