Підписуйся на інформаційну страховку бухгалтера
Підписатися

РРО: зміни та нововведення

27.09.2019 4922 0 3


Застосування РРО в Україні регулюється Законом від 06.07.95 р. № 265/95-ВР «Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг» (далі – Закон № 265).

20 вересня 2019 року у другому читанні прийнято в цілому два законопроекти: № 1053-1 «Про внесення змін до Закону України «Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг» щодо детінізації розрахунків у сфері торгівлі і послуг» та № 1073 «Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо детінізації розрахунків у сфері торгівлі і послуг».

Розглянемо детально передбачені новації, що допоможе підприємцям підготуватися до їх впровадження та дещо переглянути підходи до здійснення своєї діяльності з позиції застосування РРО.


Огляд змін, що вносяться Законами № 1053-1 та № 1073

Зміни до Закону № 265

Примітки

1

2

3

Зміни щодо порядку застосування РРО

1

Передбачено створення розрахункового документа (чека) в електронній формі програмним РРО

Програмний РРО – це софт, який можна встановити на планшет або смартфон продавця, програма за типом інтернет-банкінгу. Програмний РРО буде видавати електронний чек і передавати інформацію про кожну операцію на фіскальному сервері контролюючого органу. Такі «діджитал-РРО» підлягатимуть реєстрації, тобто їм будуть присвоєні фіскальні номери

(https://minfin.com.ua/ua/2019/09/24/39159683/)

2

Фіскальний звітний чек може створюватися як у паперовій, так і в електронній формі (електронний фіскальний звітний чек) (абзац двадцять третій ст. 2)

Унесенням змін узгоджуються норми п. 9 ст. 3 Закону № 265 та п. 11 розд. ІІ Положення про ведення касових операцій у національній валюті в Україні, затвердженого постановою Правління НБУ від 29.12.17 р. № 148 щодо створення та забезпечення зберігання щоденних фіскальних звітних чеків (щоденних Z-звітів) в електронній формі

3

Передбачено створення фіскального звіту та денного звіту як у паперовій, так і електронній формі (електронний фіскальний звіт) (абзаци двадцять четвертий, двадцять п’ятий ст. 2)

 

4

Передбачено присвоєння фіскального номера електронному розрахунковому документу (чеку), електронному фіскальному звіту та електронному фіскальному звітному чеку (щоденні Z-звіти), створеному РРО або програмним РРО (пп. «а», «б» абзацу тридцять третього ст. 2)

 

5

У разі отримання, повернення товару (послуги) або відмови від нього продавець обов’язково повинен надавати розрахунковий документ у паперовій або електронній формі, а також можливість зчитування QR-коду на дисплеї та/або надсилання електронного розрахункового документа на наданий такою особою абонентський номер або адресу електронної пошти (пп. 2 ст. 3)

Відповідно до постанови Правління НБУ від 28.12.18 р. № 162 в Україні з 05.08.19 р. запроваджено рахунки IBAN. Одночасно із запровадженням міжнародного номера банківського рахунку IBAN НБУ розробив Правила використання QR-коду для переказу грошів. Правилами визначаються єдині засади використання QR-коду учасниками безготівкових розрахунків для здійснення переказу коштів та вимоги до реквізитів QR-коду

(https://bank.gov.ua/admin_uploads/article/QR_user_cases.pdf?v=4)

6

Суб’єкти господарювання (далы – СГ), які використовують програмні РРО, зобов’язані подавати до контролюючих органів по дротових або бездротових каналах зв'язку електронні фіскальні звіти та електронні фіскальні звітні чеки (абзаци четвертий, п’ятий п. 7 ст. 3)

 

7

Створення та зберігання контрольної стрічки в паперовій або електронній формі на програмних РРО у разі здійснення розрахункових операцій у режимі офлайн здійснюється до передачі електронних розрахункових документів, електронних фіскальних звітів, електронних фіскальних звітних чеків до фіскального сервера контролюючого органу (п. 10 ст. 3)

Режим офлайн – проведення розрахункових операцій у період відсутності зв’язку між програмним РРО та фіскальним сервером контролюючого органу

8

Передбачено, що підприємці ведуть облік товарних запасів та здійснюють продаж лише тих товарів (послуг), що відображені в обліку (п. 12 ст. 3)

Ведення обліку товарних запасів було передбачено і попередньою редакцією Закону № 265, але згідно зі змінами: СГ зобов’язаний надати під час проведення перевірки документи (в паперовій або електронній формі), які підтверджують облік та походження товарів, що на момент перевірки перебувають у місці продажу (господарському об’єкті).

Також збереглася норма щодо незастосування обліку товарних запасів підприємцями на єдиному податку, які не є платниками ПДВ. Але змінами передбачено, що ця норма не поширюється на платників єдиного податку, які реалізують технічно складні побутові товари, лікарські засоби та вироби медичного призначення, ювелірні та побутові вироби з дорогоцінних металів, дорогоцінне каміння, дорогоцінне каміння органогенного утворення та напівдорогоцінне каміння

9

Унесено зміни до п. 16 ст. 3, зокрема: у період відсутності зв’язку між програмним РРО та фіскальним сервером зазначати в розрахунковому документі про проведення розрахункової операції у режимі офлайн.

Крім того, у разі проведення розрахункових операцій в період відсутності зв’язку між програмним РРО та фіскальним сервером контролюючий орган треба повідомити протягом години після відновлення зв’язку засобами телекомунікацій про час та дати початку та завершення проведення розрахункових операцій у цей період за встановленою формою

Змінами передбачено, що повідомлення контролюючих органів у разі несправностей РРО здійснюватиметься не в довільній формі, як це було раніше, а за формою, установленою центральним органом виконавчої влади

10

На період виходу з ладу програмного РРО проведення розрахункових операцій не здійснюється до моменту усунення несправностей (абзац другий ст. 5).

На період відсутності зв’язку між програмним РРО та фіскальним сервером проведення розрахункових операцій здійснюється в режимі офлайн, що може тривати не більше 36 годин, із створенням електронних розрахункових документів, яким присвоюються фіскальні номери з діапазону фіскальних номерів, сформованих фіскальним сервером (абзац третій ст. 5)

СГ може використовувати фіскальні номери з діапазону фіскальних номерів, сформованих фіскальним сервером, не більш як 168 годин протягом календарного місяця

11

Доповнено ст. 5 абзацом, у якому передбачено, що в разі несправності РРО або відключення електроенергії СГ не здійснює розрахункові операції до моменту належного підключення резервного РРО або включення електроенергії, про що повідомляє під час реєстрації РРО. КОРО та РК в такому разі не реєструються

Таким чином узгоджуються норми Закону № 265 з нормами п. 2 розд. ІІІ Порядку, затвердженого наказом Мінфіну від 14.06.16 р. № 547

Згідно з унесеними змінами РРО не застосовується:

1

У разі здійснення торгівлі продукцією власного виробництва (п. 1 ст. 9)

Крім технічно складних побутових товарів, що підлягають гарантійному ремонту; лікарських засобів, виробів медичного призначення; ювелірних та побутових виробів з дорогоцінних металів, дорогоцінного каміння, дорогоцінного каміння органогенного утворення та напівдорогоцінного каміння

2

Заборонено використання ПТКС із приймання готівки для подальшого її переказу, не переведених у фіскальний режим (п. 2 ст. 9)

 

3

У разі продажу товарів (надання послуг) платниками єдиного податку (ФОП), які не застосовують РРО відповідно до Податкового кодексу (далі – ПК) та/або програмні РРО (п. 6 ст. 9)

До 01.10.20 р. РРО та/або програмні РРО не застосовуються платниками єдиного податку другої – четвертої груп (ФОП) незалежно від обраного виду діяльності, обсяг доходу яких протягом календарного року не перевищує 1 000 000 грн, крім тих, які здійснюють:

  • реалізацію технічно складних побутових товарів, що підлягають гарантійному ремонту;
  • реалізацію лікарських засобів, виробів медпризначення та надання платних послуг у сфері охорони здоров’я.

З 01.10.20 р. до 01.01.21 р. РРО та/або програмні РРО не застосовуються платниками єдиного податку другої – четвертої груп (ФОП), обсяг доходу яких протягом календарного року не перевищує 1 000 000 грн, незалежно від обраного виду діяльності, крім тих, які здійснюють:

  • реалізацію товарів (надання послуг) через мережу Інтернет;
  • реалізацію технічно складних побутових товарів, що підлягають гарантійному ремонту;
  • реалізацію лікарських засобів, виробів медпризначення та надання платних послуг у сфері охорони здоров’я;
  • реалізацію ювелірних та побутових виробів з дорогоцінних металів, дорогоцінного каміння, дорогоцінного каміння органогенного утворення та напівдорогоцінного каміння;
  • роздрібну торгівлю уживаними товарами в магазинах (група 47.79 КВЕД)
  • діяльність ресторанів, кафе, ресторанів швидкого обслуговування;
  • діяльність туристичних агентств, туристичних операторів;
  • діяльність готелів і подібних засобів тимчасового розміщення (група 55.10 КВЕД);
  • реалізацію текстилю (крім реалізації за готівкові кошти на ринках), деталей та приладдя для автотранспортних засобів відповідно до переліку, що затверджується Кабміном (п. 53 підрозд. 10 розд. ХХ «Перехідних положень» ПК з урахуванням змін, що вносяться Законом № 1073)

4

У разі здійснення фізичними особами торгівлі продуктовими або промисловими товарами за готівкові кошти на ринках (п. 9 ст. 9)

Крім технічно складних побутових товарів, що підлягають гарантійному ремонту; лікарських засобів, виробів медпризначення; ювелірних та побутових виробів з дорогоцінних металів, дорогоцінного каміння, дорогоцінного каміння органогенного утворення та напівдорогоцінного каміння

5

Якщо в місці отримання товарів (надання послуг) операції з розрахунків у готівковій формі не здійснюються (п. 12 ст. 9)

Склади, місця зберігання товарів, оптова торгівля тощо

Вимоги до РРО відповідно до змін, унесених Законом № 1053-1

1

РРО, що створює контрольну стрічку в електронній формі, має забезпечувати контроль відсутності спотворення або знищення даних про проведені розрахункові операції, копій розрахункових документів, які на ній містяться, можливість ідентифікації зазначеного реєстратора на такій стрічці (ст. 12)

Контроль здійснюється із застосуванням кваліфікованого електронного підпису та/або печатки, кваліфікованої електронної позначки часу з дотриманням вимог Закону від 05.10.17 р. № 2155-VIII «Про електронні довірчі послуги» та/або інших, дозволених законодавством засобів

2

Для застосування в програмних РРО може використовуватись електронна печатка ФОП – аналог кваліфікованої електронної печатки, яка створюється з дотриманням вимог до кваліфікованої електронної печатки та створювачем якої є ФОП (ст. 13)

 

Новий розділ IV1 «Вимоги до скарг покупців (споживачів)
щодо порушення встановленого порядку проведення розрахункових операцій»

1

Скарги покупців (споживачів) щодо порушення встановленого порядку проведення розрахункових операцій, які претендують на отримання компенсації частини суми штрафних (фінансових) санкцій, мають містити такі реквізити (ст. 16):

  • ПІБ, місце проживання, ідентифікаційний код (або серія та номер паспорта за релігійними переконаннями);
  • найменування та вартість придбаних покупцем товарів (послуг);
  • найменування та/або податковий номер продавця, адреса місця придбання товарів (якщо неможливо встановити реквізити продавця), зазначення інтернет-сайту;
  • перелік документів, отриманих покупцем від продавця разом із товаром. Також цей перелік у вигляді електронних копій або сканованих копій додається до скарги;
  • інформація про отриманий розрахунковий документ (паперовий або електронний);
  • номер банківського рахунку для зарахування компенсації від суми штрафних санкцій

Штрафні санкції

1

(п. 1 ст. 17):

  • проведення розрахункових операцій на неповну суму вартості проданих товарів (наданих послуг);
  • непроведення розрахункових операцій через РРО;
  • невідповідність на місці проведення розрахунків суми готівкових коштів сумі коштів, зазначеній у денному звіті РРО, більш як на 10 % розміру МЗП, установленої законом на 1 січня податкового (звітного) року, а в разі використання розрахункових квитанцій (далі – РК) – загальній сумі продажу за РК, виданими з початку робочого дня;
  • невидача розрахункового документа в електронній або паперовій формі

Санкції починають діяти з 01.10.20 р.:

  • 100 % вартості проданих з порушеннями, установленими цим пунктом, товарів (робіт, послуг) – за порушення, вчинене вперше;
  • 150 % вартості проданих з порушеннями, установленими цим пунктом, товарів (робіт, послуг) – за кожне наступне вчинене порушення.

Важливо! Санкції, передбачені п. 1 ст. 17 тимчасово, до 01.10.20 р., діють у таких розмірах (п. 11 розд. ІІ «Прикінцевих положень»:

  • 10 % вартості проданих з порушеннями, установленими цим пунктом, товарів (робіт, послуг), – за порушення, вчинене вперше;
  • 50 % вартості проданих з порушеннями, установленими цим пунктом, товарів (робіт, послуг), – за кожне наступне вчинене порушення.

Увага! Штраф у розмірі 1 грн за порушення, передбачене п. 1 ст. 17, учинене вперше, Законом № 1053-1 скасовано!

2

Якщо під час здійснення розрахункових операцій СГ не використовує або використовує незареєстровані належним чином, порушує встановлений порядок використання або не зберігає протягом встановленого терміну КОРО та/або РК (п. 3 ст. 17)

50 НМДГ (відповідно до Указу Президента України від 25.08.96 р. № 762/96 розмір НМДГ становить 17 грн.), тобто 850 грн

3

Якщо контрольну стрічку не надруковано або не створено в електронній формі на РРО або виявлено спотворення даних про проведені розрахункові операції, інформація про які міститься на такій контрольній стрічці (п. 5 ст. 17)

30 НМДГ (510 грн)

4

За проведення розрахункових операцій без використання режиму попереднього програмування найменування кожного товару, який не є підакцизним, та/або послуги, цін товару (послуги) та обліку їх кількості (п. 6 ст. 17)

5 НМДГ (85 грн)

5

За проведення розрахункових операцій без використання режиму попереднього програмування найменування кожного підакцизного товару із зазначенням коду товарної підкатегорії згідно з УКТ ЗЕД, цін товару та обліку його кількості (п. 7 ст. 17)

300 НМДГ (5 100 грн)

6

У разі порушення встановленого в п. 1 ст. 9 порядку проведення розрахунків через каси підприємств (з оформленням прибуткових і видаткових касових ордерів та видачею відповідних квитанцій) або в разі порушення порядку оформлення розрахункових і звітних документів під час здійснення продажу проїзних і перевізних документів на залізничному (крім приміського) та авіаційному транспорті (п. 8 ст. 17)

20 НМДГ (340 грн)

7

У разі застосування під час здійснення розрахункових операцій РРО, в конструкцію чи програмне забезпечення якого внесено зміни, не передбачені конструкторсько-технологічною та програмною документацією виробника (п. 9 ст. 17)

300 НМДГ (5 100 грн)

8

За неподання до контролюючих органів звітності, пов'язаної із застосуванням РРО, РК та копій розрахункових документів і фіскальних звітних чеків по дротових або бездротових каналах зв'язку, у разі обов'язковості її подання (п. 10 ст. 17)

30 НМДГ (510 грн)

9

За реалізацію товарів, не облікованих у встановленому порядку, та/або ненадання під час проведення перевірки документів, які підтверджують облік товарів, що знаходяться в місці продажу (ст. 20)

Подвійна вартість таких товарів, які не обліковано в установленому порядку, за цінами реалізації, але не менше 10 НМДГ (не менше 170 грн). Такі санкції поширюються лише на платників єдиного податку, крім тих, які реалізують: технічно складні побутові товари, що підлягають гарантійному ремонту; лікарські засоби, вироби медпризначення; ювелірні та побутові вироби з дорогоцінних металів, дорогоцінне каміння, дорогоцінне каміння органогенного утворення та напівдорогоцінне каміння

10

У разі встановлення під час застосування РРО виробничих дефектів в його конструкції чи програмному забезпеченні, які дозволяють спотворювати інформацію про обсяг розрахункових операцій чи обсяг операцій з торгівлі валютними цінностями в готівковій формі, яка заноситься до фіскальної пам'яті (ст. 29)

500 НМДГ до виробника або постачальника такого РРО (8 500 грн)

У яких випадках застосовується компенсація (діє «кешбек»)

1

У зверненні покупця зазначено номер його рахунку та банківську установу, в якій такий рахунок відкрито (п. 1 ст. 25)

 

2

Сума штрафних (фінансових) санкцій зарахована до державного бюджету в повному обсязі (п. 2 ст. 25)

Таким чином, винагорода покупцю виплачується за рахунок штрафних санкцій, сплачених продавцем (пп. 14.1.279 ПК зі змінами, внесеними Законом № 1073)

3

До скарги додано електронні копії або копії паперових документів, виготовлені шляхом сканування, отриманих разом із придбаним товаром (роботою, послугою), про які зазначається у скарзі (п. 3 ст. 25)

 

4

Вартість товарів (робіт, послуг) у межах однієї розрахункової операції, щодо яких подано звернення покупця, становить понад 850 грн. на день їх отримання покупцем (споживачем) (п. 4 ст. 25)

Достовірність придбання, наявність розрахункового документа покупець може перевірити через електронний кабінет, а в разі вартості товару понад 850 грн – звернутися зі скаргою до контролюючого органу. У разі встановлення контролюючим органом порушення покупець отримає 100 % вартості товарів (абзац другий ст. 25 Закону № 265, пп. 14.1.278 ПК зі змінами, унесеними Законом № 1073)

5

Інформація про проведену компенсацію обов’язково доводиться до відома покупця (споживача) через електронний кабінет

Дія «кешбеку» починається з 01.10.20 р. Для роботи з електронним кабінетом покупцю (споживачу) потрібно буде отримати ЕЦП

Зміни до Закону від 12.05.91 р. № 1023-XII «Про захист прав споживачів»

1

Підтвердження вчинення усного правочину оформлюється квитанцією, товарним чи касовим чеком, квитком, талоном, розрахунковим документом, передбаченим Законом України «Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі громадського харчування та послуг» або іншими документами (далі – розрахунковий документ) (п. 7 ст. 1 Закону № 1023)

Примітка! Без змін залишився порядок відправлення товару покупцю кур’єрською службою. Під час відправлення товару сторонньою кур’єрською службою (за умови післяплати) та передачі права власності на відвантажений товар продавець зобов’язаний укласти до товару розрахунковий документ установленої форми, що засвідчує факт купівлі, з позначкою про дату продажу (видаткову накладну, товарний чек) (ч. 11 ст. 8 Закону № 1023).

Під час отримання товару покупець розраховується через касу організації-посередника між продавцем та покупцем, тобто через поштове відділення або службу доставки та отримує фіскальний чек.

Отже, у разі отримання товару через сторонню організацію Закон № 1053-1 не передбачає для безпосереднього продавця складання електронного розрахункового документа та направлення його на адресу електронної пошти покупця.

Норми Закону № 265 зі змінами, унесеними Законом № 1023-1, не застосовуються:

  1. До платників єдиного податку першої групи.
  2. До платників єдиного податку другої – четвертої груп у разі, якщо обсяг доходу протягом календарного року не перевищує 1 млн грн, крім ФОП, зазначених у таблиці, з урахуванням Перехідних положень.
    Важливо! З 01.01.21 р. всі платники єдиного податку другої – четвертої груп повинні застосовувати РРО.
  3. У разі проведення безготівкових розрахунків (грошові кошти, які надійшли на розрахунковий рахунок продавця з розрахункового (банківського) рахунку покупця; кошти, які внесені покупцем у касу банку, тобто платіжні операції без застосування платіжних карток; оплата, що надійшла через ПТКС, що належить банку; кошти, які надійшли від сторонньої кур’єрської організації (поштового відділення) за умови перерахування їх на рахунок продавця).
  4. Якщо в місці отримання товарів (надання послуг) операції з розрахунків у готівковій формі не здійснюються (склади, місця зберігання товарів, оптова торгівля тощо).
  5. В інших випадках, передбачених Законом № 265.

Отже, підсумовуючи вищезазначене, виділимо основні зміни, унесені законами № 1053-1 та № 1073:

  • значно збільшуються штрафи за порушення порядку використання РРО з 01.10.20 р.;
  • уводиться нове поняття «програмний РРО» та визначено порядок його застосування;
  • запроваджується можливість зчитування QR-коду;
  • проведення розрахункових операцій у режимі офлайн;
  • приведено у відповідність норми Закону № 265, Положення № 148 та Порядку № 547;
  • застосування компенсації вартості товару («кешбек») на підставі підтвердженої контролюючим органом скарги покупця;
  • розширюється з 01.10.20 р. перелік видів діяльності платників єдиного податку, при здійсненні яких необхідно застосовувати РРО незалежно від обсягу в 1 млн грн.
  • збільшується обсяг доходів для другої групи платників єдиного податку – з 1,5 млн грн до 2,5 млн грн (пп. 2 п. 291.4 ПК);
  • у разі перевищення платником єдиного податку другої – четвертої груп (ФОП) у календарному році обсягу доходу 1 млн грн застосування РРО та/або програмного РРО для такого платника є обов'язковим (п. 53 підрозд. 10 розд. ХХ «Перехідних положень» ПК на підставі змін, унесених Законом № 1073);
  • застосування РРО та/або програмного РРО починається з 1-го числа першого місяця кварталу, що настає за виникненням такого перевищення, та продовжується в усіх наступних податкових періодах протягом реєстрації суб'єкта господарювання платником єдиного податку.
Огляд змін, що вносяться Законами № 1053-1 та № 1073.docx
Завантажити

Коментарі до матеріалу

Оформити передплату на розділ «Комерція»

Найповніша бібліотека безпечних рішень з бухобліку, податків та права

4428 грн. / рік

Купити

Кращі матеріали