Продаж товарів зі знижкою
22.12.2014 2084 0 0
Акценти цієї статті:
- як оформити документальне надання знижок на товар;
- як продавцеві відобразити в бухгалтерському і податковому обліку доходи та податкові зобов'язання з ПДВ у разі продажу товарів зі знижкою (якщо знижка надається в момент продажу товару).
Умови надання і розмір знижки
Нормативна база:
Закон про рекламу (Закон від 03.07.96 р. № 270/96-ВР, далі – Закон № 270);
Закон про захист прав споживачів (Закон від 12.05.91 р. № 1023-XII, далі – Закон № 1023).
Знижка – це тимчасове зменшення ціни товару для його покупців (ст. 1 Закону № 270).
Як правильно інформувати покупців про знижки?
Потрібно заздалегідь публічно оголосити про знижки, які готуються (наприклад, розмістити оголошення на сайті компанії). В оголошенні слід написати, на який товар, з якої дати, на який період і в якому розмірі надаватимуться знижки. При цьому ви повинні зазначити ціну товару без знижки та ціну зі знижкою, щоб споживач міг переконатися, що ціни насправді знижено (п. 6 ст. 15 Закону № 1023).
Крім того, інформація про знижки може розміщуватися на вітринах магазинів, на білбордах тощо.
Як правило, у роздрібній торгівлі про ціну товару покупців інформують через цінники: закреслюють стару ціну та пишуть нову. Часто на цінники прикріплюють червоні ярлички, щоб було відразу видно, де товар зі знижкою.
Коли застосовується поняття «знижка»?
Відповідь на це запитання знаходимо в п. 4 ст. 15 Закону № 1023. Використовувати термін «знижка» (наприклад, на ціннику, у вітрині магазину, рек-ламній листівці тощо) суб'єктам господарювання (далі – СГ) дозволяється, якщо виконуються відразу три умови:
- знижки застосовуються до товарів, які безпосередньо реалізує СГ;
- знижки застосовуються протягом певного пе-ріоду (наприклад, із 1 по 31 грудня);
- нова ціна товару менша від ціни, за якою цей товар продавався до встановлення знижки.
У чому інтерес продавця, який надає знижки покупцям?
Основне завдання знижок – отримати заданий економічний ефект (наприклад, «перетрусити» товарні запаси, поповнити оборотні кошти, збільшити обсяги продажів тощо). Тому розмір знижки має бути економічно обґрунтованим. Розглянемо детальніше.
1. Оптимізація товарних запасів. Як правило, у цьому випадку йдеться про залежані товари. Основна мета надання знижки – оновити товарний асортимент і позбутися залишків, які не продаються. Тобто вам потрібно визначити, який розмір знижки дасть максимальний ефект – збільшить обсяги продажів. Для цих цілей можна, наприклад:
- знизити націнку на товари. Припустимо, установити її в розмірі, який покриватиме лише витрати підприємства (тобто без отримання прибутку);
- продати товари за ціною їх придбання;
- продати товари за частину їх первісної вартості (наприклад, за півціни).
2. Поповнення оборотних коштів. У цьому випадку підприємство заінтересоване якнайшвидше збути неходовий товар, щоб отримати приплив грошових коштів. Розмір знижки встановлюється з урахуванням цих цілей.
3. Збільшення прибутку певного періоду за рахунок збільшення кількості продажів товарів. У цьому випадку основне завдання – збільшити прибуток. Тобто розмір знижки потрібно розрахувати так, щоб виконати цю умову. Слід проаналізувати прогнозні дані: наскільки зросте число продажів за різних розмірів знижки. При цьому не забудьте врахувати розмір торгової націнки та суму витрат на рекламну акцію (наприклад, на друкування і розповсюдження флаєрів, плакатів з інформацією про знижки).
Документальне оформлення
Будь-яких визначених вимог до документального оформлення рекламних акцій ПК не передбачено. Головне пам'ятати: документальне оформлення має бути таким, щоб під час перевірки в органу ДФС не виникло сумнівів у зв'язку рекламної акції з надання знижок покупцям із господарською діяльністю платника податків.
Зокрема, рекомендуємо оформити такі документи:
1. Наказ керівника по підприємству.
У наказі ви повинні чітко зазначити:
- мету надання знижок (наприклад, реалізація товару, який має слабкий попит або морально застарів, просування товарів торгової марки «А») тощо. Тобто з формулювання має бути зрозуміло, що за допомогою знижок підприємство прагне збільшити обсяг продажів, а отже, і свій дохід;
- суть заходу та умови участі в ньому (наприклад, знижки надаються в разі купівлі двох одиниць товару або в разі купівлі товару на визначену суму тощо);
- перелік товарів, на які надаватимуться знижки;
- період проведення акції (конкретно дати);
- список осіб, відповідальних за проведення акції.
2. Кошторис витрат на проведення рекламної акції.
3. Звіт відповідальних за проведення акції. У звіті мають бути зазначені фактично здійснені витрати (підтверджені первинними документами).
Бухгалтерський облік
Дохід від реалізації товарів відображається в розмірі справедливої вартості отриманих активів (п. 21 П(С)БО 15). Це означає, що за кредитом субрахунка 702 дохід від реалізації акційних товарів відображається з урахуванням знижок. А собівартість реалізованих товарів списується за дебетом субрахунка 902.
Податковий облік
Податок на прибуток. Дохід від реалізації товарів відображається на дату переходу права власності на такі товари (п. 137.1 Податкового кодексу, далі – ПК). Як правило, при роздрібних продажах товар стає власністю покупця під час оплати. Тобто товар продали і відразу оплату отримали – на цю дату відображайте:
- дохід – виходячи з фактичної ціни продажу, незалежно від розміру знижки та категорії покупців (п. 135.4 ПК);
- витрати в розмірі собівартості реалізованих товарів (п. 138.4 ПК).
ПДВ. Податкові зобов'язання виникають у продавця за загальними правилами, тобто на дату першої події (оплата товару або його відвантаження (п. 187.1 ПК). У разі роздрібних продажів дві ці події, як правило, відбуваються одночасно. Базу оподаткування визначайте виходячи з договірної ціни товарів (тобто вже з урахуванням знижки) (п. 188.1 ПК).
Нагадуємо: з 1 січня 2015 року база оподаткування при постачаннях товарів визначатиметься виходячи із ціни придбання таких товарів (п. 188.1 ПК).
Під час оформлення податкової накладної розмір знижки окремо не зазначається. Тобто вартість товару проставляйте у графі 7 уже з урахуванням знижки.
Приклад
Підприємство роздрібної торгівлі надає знижки всім покупцям у період із 15 по 29 грудня 2014 року на окремі види декоративної косметики. Розмір знижки становить 20 % від продажної ціни товару. Первісна вартість товару – 66 500 грн., розмір торгової націнки – 55 %. За період дії знижки було реалізовано весь товар.
Бухгалтерський і податковий облік операцій покажемо в таблиці.
(грн.)
№з/п
|
Зміст операції
|
Первинні документи
|
Бухгалтерський облік
|
Податковий облік
|
|||
Дт
|
Кт
|
Сума
|
Дохід
|
Витрати
|
|||
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
6
|
7
|
8
|
1
|
Передано товар у роздріб |
Накладна типової форми № М-11*
|
282
|
281
|
66 500,00
|
–
|
–
|
2
|
Нараховано торгову націнку |
Бухгалтерськадовідка
|
282
|
285
|
36 575,00**
|
–
|
–
|
3
|
Відображено дохід від реалізації товарів з урахуванням знижки |
Z-звіт РРО
|
301
|
702
|
103 075,00
|
85 895,83
|
–
|
4
|
Відображено податкові зобов'язання з ПДВ |
Підсумкова податкова накладна
|
702
|
641
|
17 179,17
|
–
|
–
|
5
|
Списано суму торгової націнки на реалізовані товари |
Бухгалтерська довідка
|
285
|
282
|
36 575,00***
|
–
|
–
|
6
|
Списано собівартість реалізованих товарів |
902
|
282
|
66 500,00
|
–
|
66 500
|
|
7
|
Відображено фінансовий результат: – дохід від реалізації товарів |
702
|
791
|
85 895,83
|
–
|
–
|
|
– собівартість реалізованих товарів |
791
|
902
|
66 500,00
|
–
|
–
|
||
* Затверджено наказом Мінстату від 21.06.96 р. № 193. ** 66 500 грн. х 55 %. *** У сумі націнки списується і знижка реалізованого товару. |
1. Надання знижок покупцям слід оформити документально так, щоб підтвердити рекламний характер такої акції та її зв'язок із господарською діяльністю підприємства.
2. У податковому обліку дохід і зобов'язання з ПДВ відображайте виходячи з фактичної ціни продажу акційних товарів (тобто з урахуванням знижки).
Коментарі до матеріалу