Підписуйся на інформаційну страховку бухгалтера
Підписатися

Подаємо до ТЦК інформацію про транспорт!

17.12.2024 1999 0 4

Суть питання. Підприємства, які є власниками транспортних засобів (далі – ТЗ), зобов’язані двічі на рік інформувати Територіальні центри комплектування та соціальної підтримки (далі – ТЦК) про наявність у них ТЗ, їх технічний стан, а також про громадян, які працюють на цих ТЗ.

Про що стаття? Ми розповімо, хто саме має подавати таку інформацію до ТЦК, як це правильно зробити, а також, що загрожує за неподання такої інформації.


Законодавчі засади

У цьому випадку йдеться про військово-транспортний обов’язок підприємств, установлений ст. 6 Закону від 21.10.1993 № 3543-XII «Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію» (далі – Закон № 3543).

Військово-транспортний обов’язок установлюється з метою задоволення потреб ЗСУ, інших військових формувань на особливий період ТЗ і технікою.

На кого поширюється цей обов’язок і що слід розуміти у цьому випадку під особливим періодом?

Військово-транспортний обов’язок поширюється, зокрема, на підприємства, установи та організації, що забезпечують експлуатацію ТЗ, а також на громадян – власників ТЗ.

Під особливим періодом зараз слід розуміти воєнний стан, запроваджений в Україні з 24.02.2022. Тому до скасування воєнного стану всі підприємства мають виконувати військово-транспортний обов’язок.

Яким підзаконним актом регулюється порядок виконання зазначеного обов’язку?

У ст. 6 Закону № 3543 зазначено, що порядок виконання військово-транспортного обов’язку визначається КМУ. Наразі діє Положення про військово-транспортний обов’язок, затверджене постановою КМУ від 28.12.2000 № 1921 (далі – Положення № 1921).

Порядок подання інформації

Обов’язок керівників юридичних осіб інформувати ТЦК про наявність ТЗ і техніки, їх технічний стан, а також про громадян, які працюють на таких ТЗ і техніці, установлено п. 15 Положення № 1921.

До якої саме ТЦК потрібно подати інформацію про ТЗ?

Інформація про ТЗ подається до ТЦК, на території відповідальності якого підприємство розташоване. Тобто до ТЦК за місцем розташування підприємства.

За якою формою подається інформація?

Інформація подається за формою, наведеною в додатку 1 до Положення № 1921.

У які строки слід подавати інформацію про ТЗ?

Цю форму підприємства мають подавати до ТЦК двічі на рік – до 20 червня і до 20 грудня. Як бачимо, зараз потрібно підготувати інформацію та встигнути подати її до 20.12.2024.

Яким чином можна подавати до ТЦК інформацію про ТЗ?

У Положенні № 1921 нічого не сказано про спосіб подання такої інформації, проте наразі технічної можливості подати інформацію про ТЗ в електронній формі все одно немає. Тому потрібно заповнити затверджену форму, завірити підписом керівника підприємства та печаткою (за наявності) і передати до ТЦК особисто під підпис. Підготуйте 2 примірники форми, щоб мати позначку ТЦК про те, що форму прийнято, на другому примірнику.

Чи повинні інформувати ТЦК про свої ТЗ та техніку фізособи-підприємці?

Ні, не повинні, оскільки у п. 15 Положення № 1921 зазначені лише юридичні особи. І хоча саме Положення № 1921 поширює свою дію і на фізосіб – власників ТЗ (див. п. 1), проте у п. 15, яким установлено обов’язок подавати інформацію про ТЗ, фізособи, у тому числі підприємці, навіть не згадані.

Зверніть увагу! У п. 15 Положення № 1921 ідеться про подання інформації керівниками підприємств, установ та організацій. Тобто інформувати ТЦК про наявність ТЗ і техніки зобов’язані лише юридичні особи.

Якщо підприємство раніше вже подавало до ТЦК інформацію про свої ТЗ, чи потрібно це робити зараз повторно, якщо жодних змін щодо ТЗ з моменту попереднього подання інформації не відбулося?

Формулювання п. 15 Положення № 1921 не дозволяє зробити однозначний висновок, щоб відповісти на запитання, чи потрібно подавати інформацію про ТЗ, тільки якщо були зміни або ж у всіх випадках, коли на підприємстві є свій транспорт.

Проте у листі Міноборони від 22.07.2015 № 322/2/6598 роз’яснюється, що така інформація подається незалежно від змін щодо облікових даних ТЗ та техніки, а також громадян, які на них працюють.

Також із цього питання є роз’яснення у п. 3 листа Міноборони від 24.05.2016 № 322/2/2836. Там зазначено, що вимога п. 15 Положення № 1921 поширюється на всі підприємства, установи та організації незалежно від форми власності за наявності на обліку у цих підприємств ТЗ та техніки або змін у їхньому якісному або кількісному складі.

Як бачимо, виходячи із цих роз’яснень підприємства повинні подавати інформацію до ТЦК не тільки в разі змін, які відбулися у звітному періоді (були куплені або продані ТЗ або змінилися працівники, закріплені за конкретними ТЗ), а й у разі, коли ніяких таких змін не було, але у підприємства є у власності ТЗ.

Чи потрібно подавати до ТЦК інформацію про ТЗ за встановленою формою з прочерками, якщо на підприємстві немає жодного ТЗ?

Ні, у цьому випадку порожній бланк інформації з прочерками подавати не потрібно.

Чи потрібно інформувати ТЦК у разі, якщо на підприємстві є лише орендований автомобіль?

Вважаємо, що не треба. Адже інформувати ТЦК мають власники цих транспортних засобів. Тому немає потреби дублювати цю інформацію.

А от якщо власник передає автомобіль у довгострокову оренду (лізинг), то він має проінформувати про це ТЦК на підставі п. 16 Положення № 1921. Зробити це потрібно у 7-денний строк з моменту передачі автомобіля в таку оренду.

Про які ще зміни щодо ТЗ необхідно негайно повідомити ТЦК, не чекаючи чергового строку подання інформації (до 20 червня чи до 20 грудня)?

На підставі п. 16 Положення № 1921 власники ТЗ повинні повідомляти ТЦК у 7-денний строк також і про такі події, як:

  • зміна найменування або форми власності підприємства, установи, організації;
  • відправлення ТЗ та техніки до інших регіонів або за межі території України на тривалий час;
  • передача права власності на ТЗ та техніку іншим юридичним особам або громадянам;
  • передача ТЗ або техніки як застава виконання зобов’язання за договорами про надання кредиту та гарантії перед банківською установою;
  • інші випадки, унаслідок яких стає неможливою передача ТЗ та техніки військовим формуванням.

За якою формою потрібно інформувати ТЦК про такі події?

У п. 16 Положення № 1921 про це нічого не сказано, тому така інформація подається у довільній формі у вигляді листа на ім’я керівника ТЦК.

Відповідальність підприємства

Багато керівників знають про необхідність інформувати ТЦК про наявні на підприємстві ТЗ, проте не хочуть цього робити з різних причин. Тому їх цікавить, яку відповідальність передбачено законодавством за неподання такої інформації. Про це і поговоримо.

Адміністративний штраф

За неподання до ТЦК інформації про ТЗ посадовим особам підприємства загрожує адміністративний штраф, який застосовується на підставі ст. 2101 КУпАП.

Цією статтею встановлено відповідальність за порушення законодавства про оборону, мобілізаційну підготовку та мобілізацію. У нашому випадку підприємство, яке не подало інформацію про свої ТЗ, порушує саме таке законодавство – Закон № 3543 та Положення № 1921. Адже у п. 6 Положення № 1921 прямо зазначено, що військово-транспортний обов’язок є складовою мобілізаційної підготовки та мобілізації у державі.

Під час особливого періоду на підставі ч. 4 ст. 2101 КУпАП до посадових осіб підприємств застосовується штраф у розмірі від 2 000 до 3 500 НМДГ (від 34 000 до 59 500 грн).

Цей адміністративний штраф загрожує насамперед керівникові підприємства.

Нагадаємо, що у травні 2024 року розміри штрафів, передбачених ст. 2101 КУпАП були значно збільшені.

Який орган уповноважений застосовувати такий штраф?

Застосовувати цей штраф уповноважені ТЦК (ст. 235 КУпАП).

Чи є строк давності для застосування такого штрафу?

Так, строки давності для нашої ситуації встановлено ч. 7 ст. 38 КУпАП. Ця норма передбачає, що адміністративне стягнення за вчинення в особливий період правопорушень, передбачених ст. 210 та 2101 КУпАП, може бути застосовано протягом 3 місяців з дня його виявлення, але не пізніше одного року з дня його вчинення.

До відома! Щодо термінів давності також відбулися зміни – раніше терміни давності були іншими.

Інші наслідки

Підприємство, яке не подало до ТЦК інформацію про ТЗ, можуть виникнути проблеми, якщо воно вирішить продати автомобіль. Адже у цьому випадку відповідно до вимог ч. 1 ст. 21 Закону № 3543 та п. 11 Положення № 1921, для перереєстрації ТЗ на нового власника необхідно буде подати до сервісного центру МВС крім інших документів довідку з позначкою керівника відповідного ТЦК про взяття цього ТЗ на військовий облік (зняття з військового обліку).

Як ви розумієте, якщо інформацію про цей автомобіль ви не подавали до ТЦК, то отримати таку довідку ви зможете лише після подання до ТЦК інформації про ТЗ. І тут на вас може чекати санкція – вищезазначений адміністративний штраф.

А траплялися на практиці випадки застосування адміністративного штрафу на підставі ст. 2101 КУпАП за невиконання військово-транспортного обов’язку підприємствами?

Так, такі випадки є, і це підтверджується судовою практикою. Однак якщо до вас застосовано цей адмінштраф, радимо уважно вивчити всі документи та обставини, оскільки нерідко суди скасовують прийняті ТЦК постанови про накладення адмінштрафу. Причина: порушення, допущені ТЦК під час винесення таких постанов.

Нижче наведемо приклади застосування адмінштрафу на підставі ст. 2101 КУпАП. У цьому випадку керівники підприємств оскаржили в судах постанови ТЦК про застосування адмінвідповідальності на підставі ст. 2101 КУпАП.

  1. Рішення Павлоградського міськрайонного суду Дніпропетровської обл. від 03.10.2023, ЄДРСР, реєстр. № 113875808. Суд залишив у силі постанову ТЦК про застосування адмінштрафу та зазначив у своєму рішенні, що перебування керівника підприємства, який є єдиним працівником цього підприємства, у відпустці не є законною підставою для звільнення від військово-транспортного обов’язку, а отже, застосування адмінштрафу є правомірним.
  2. Рішення Березанського міського суду Київської обл. від 23.02.2023, ЄДРСР, реєстр. № 109315977. У цій справі суд скасував постанову ТЦК про застосування адмінштрафу до керівника підприємства та відправив справу на новий розгляд. Причиною такого рішення були допущені у постанові ТЦК технічні помилки, а крім того, у постанові не було посилань на спеціальні нормативно-правові акти про оборону, мобілізаційну підготовку та мобілізацію (тобто, на Закон № 3543 та Положення № 1921).
  3. Рішення Березнегуватського районного суду Миколаївської обл. від 08.06.2023, ЄДРСР, реєстр. № 111418210. У цьому випадку постанова ТЦК про застосування адмінстрафу до керівника юрособи за невиконання військово-транспортного обов’язку була скасована судом у зв’язку з тим, що пропущено строк застосування адмінштрафу, передбачений ст. 38 КУпАП.

Коментарі до матеріалу

Оформити передплату на розділ «Комерція»

Найповніша бібліотека безпечних рішень з бухобліку, податків та права

6864 грн. / рік

Купити

Кращі матеріали