Підписуйся на інформаційну страховку бухгалтера
Розділи:
Підрозділи:
Підрозділи:
Підрозділи:

Платіжний термінал у підприємця: три правила обіку операцій

30.08.2014

Із цієї статті ви дізнаєтеся: як оформити продаж товару і повернення грошей через термінал, а також як заповнити книгу доходів.

Що можна зробити на практиці: оформити внутрішню інструкцію для продавців щодо правильного документального оформлення таких операцій.

Підприємець, якмй установив у своєму магазині платіжний термінал, повинен дотримуватися трьох простих правил, щоб правильно оформляти операції з використанням терміналів.

Правило перше: зберігай первинні документи!

Перш за все нагадаємо, що підприємець зобов'язаний зберігати первинні документи, на підставі яких він веде облік доходів, витрат та інших показників, що беруть участь у визначенні об'єкта оподаткування (п. 44.1 Податкового кодексу, далі – ПК).

Єдинники першої, другої, третьої та п'ятої груп (неплатники ПДВ) ведуть Книгу обліку доходів, вписуючи до неї щодня в кінці робочого дня підсумкову суму доходів (пп. 296.1.1 ПК). Єдинники третьої та п'ятої груп (платники ПДВ) ведуть Книгу обліку доходів і витрат (пп. 296.1.2 ПК). Форми книг затверджено наказом Мінфіну від 15.12.11 р. № 1637. Підприємці на загальній системі оподаткування ведуть Книгу обліку доходів і витрат за формою, затвердженою наказом Міндоходів від 16.09.13 р. № 481.

Кошти, отримані від реалізації товарів при розрахунках із використанням платіжного терміналу, – це доходи підприємця (п. 292.1 ПК). Записи у відповідній Книзі треба робити на підставі первинних документів: розрахункових документів, виписок банку, квитанцій терміналу. У цьому випадку первинним є документ, що підтверджує продаж товарів (розрахунковий документ), який підприємець зобов'язаний видати покупцеві на його вимогу (п. 15 ст. 3 Закону від 06.07.95 р. № 265/95-ВР «Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування і послуг», далі – Закон № 265; п. 11 ст. 8 Закону від 12.05.91 р. № 1023-XII «Про захист прав споживачів»). Таким документом може бути товарний чек, що містить обов'язкові реквізити касового чека, крім фіскального номера і напису «фіскальний чек» (п. 3.2 Положення, затвердженого наказом ДПАУ від 01.12.2000 р. № 614).

Крім того покупцеві видається один примірник: квитанції платіжного терміналу або сліпа (якщо термінал не працював і довелося використовувати імпринтер). Ці документи підтверджують списання грошей із картки покупця. Другий примірник квитанції (сліпа) після зарахування грошей на поточний рахунок підшивається до банківських виписок за відповідну дату.

Квитанція (або сліп) повинна містити такі обов'язкові реквізити: ідентифікатор еквайра (назва банку) і суб'єкта господарювання (далі – СГ) (зазвичай – найменування СГ, адреса об'єкта торгівлі); ідентифікатор платіжного терміналу (зазвичай цифровий); дату і час здійснення операції; суму і валюту операції; суму комісійної винагороди (як правило, банки її зазначають не на квитанціях, а в банківських виписках); реквізити платіжної картки, що допускаються правилами безпеки платіжної системи (зазвичай – назва платіжної системи і чотири останні цифри номера картки); вид операції (оплата або повернення), код авторизації (п. 7.7 Положення, затвердженого постановою Правління НБУ від 30.04.10 р. № 223, далі – Положення № 223).

Правило друге: документально оформляй повернення грошей покупцеві!

Якщо покупець повертає товар, за який він розплатився за допомогою платіжної картки, то продавець зобов'язаний повернути йому гроші теж «на картку», тобто на його поточний рахунок у банку. Для цього треба провести операцію повернення через платіжний термінал. При цьому роздруковується квитанція з видом операції «повернення» і гроші зараховуються на картку покупця за рахунок коштів торговця (строки й умови повернення грошей торговцеві застерігаються з банком у договорі еквайрингу).

Виникає запитання: чи можна в такій ситуації просто повернути гроші готівкою? Податкові органи дотримуються тієї думки, що повернення повинне проводитися в тій самій формі (безготівковій, готівковій), що й продаж, посилаючись на абзац третій ст. 2 Закону № 265 (ЗІР, категорія 109.02).

Віддавати готівку не особливо вигідно і самому підприємцеві. По-перше, потрібної для повернення суми може не виявитися в місці проведення розрахунків, та й комісійні за продаж у разі подальшого повернення банк, як правило, не повертає. Тому рекомендуємо повертати гроші за товар на картку покупця.

Правило третє: відображай у Книзі обліку всю суму доходу!

Як відомо, за проведення платежів від покупців з використанням терміналу банк стягує з підприємця комісійну винагороду. Її розмір і порядок списання з рахунка клієнта банк зобов'язаний зазначити в договорі еквайрингу (п. 5.4 Положення № 223). Зазвичай банк віддає перевагу так званому договірному списанню: комісія списується з рахунка клієнта без подання останнім платіжного доручення (п. 1.38 Закону від 05.04.01 р. № 2346-ІІІ «Про платіжні системи і переказ грошових коштів в Україні»).

Припустимо, покупець заплатив продавцеві з використанням платіжної картки 500 грн. Банківська комісія становить 1,5 % від суми транзакції, тобто 7,50 грн. На поточний рахунок підприємця надійшло 492,50 грн. (500,00 грн. – 7,50 грн.), тобто чиста сума без комісії. Яку суму треба записати до Книги доходів – 500 грн. чи 492,50 грн.?

З одного боку, доходом підприємця є дохід, отриманий у грошовій (готівковій і безготівковій) формі; матеріальній і нематеріальній формі (п. 292.1 ПК). У нашому випадку дохід, підтверджений первинними документами, становить 500 грн.

З іншого боку, датою отримання доходу є дата надходження коштів у грошовій (готівковій або безготівковій) формі. А на рахунок надійшло 492,50 грн.

Так яку ж суму відображати в Книзі?

Податкові органи дивляться на проблему досить лояльно: у ЗІР, категорія 107.04, вони зазначають, що доходом є сума, яка надійшла на поточний рахунок (тобто 492,50 грн. у нашому випадку). Проте ми вважаємо, що правильно буде відображати в Книзі доходів повну суму виручки (без вирахування комісії), тобто 500 грн, оскільки саме такий дохід отриманий підприємцем. А той факт, що з коштів, які надійшли на поточний рахунок, утримано комісію, є тільки формою розрахунку з банком за надані послуги.

Адже якщо податкові органи змінять свою думку (нагадаємо: роз'яснення в ЗІР не мають статусу офіційних податкових консультацій), то при перевірці підприємцеві можуть донарахувати доходи. У результаті може виявитися, що перевищено допустимий обсяг для перебування на єдиному податку (на суму неврахованих у доходах комісій банку) – з усіма наслідками, що випливають звідси. Тому рекомендуємо відображати в Книзі обліку повну суму виручки.

Також завважимо, що сума банківської комісії є витратами для підприємців – платників ПДВ і загальносистемників і може бути зазначена у відповідному розділі Книги доходів і витрат.

Іноді питають: чи не є утримання комісії з коштів, що надійшли на рахунок підприємця, взаємозаліком, який недопустимий для єдинників?

Уважаємо, що ні, не є. Згідно з п. 9.1 Інструкції, затвердженої постановою Правління НБУ від 21.01.04 р. № 22, до розрахунків, здійснюваних як зарахування взаємної заборгованості платників, належать розрахунки, за якими взаємні зобов'язання боржників і кредиторів погашаються в рівнозначних сумах, і лише за їх різницею здійснюється платіж на загальних підставах. А в цьому випадку покупець зі свого поточного рахунка (у своєму банку-емітенті) за допомогою платіжної картки повинен заплатити підприємцеві. Підприємець повинен заплатити банку-еквайру. Банк-еквайр не є боржником підприємця в цій ситуації, тому і не існує зустрічних зобов'язань, які взаємозараховуються.

РЕКОМЕНДАЦІЇ

1. При розрахунках за продані товари з використанням платіжних терміналів видавайте покупцеві один примірник квитанції та товарний чек (на вимогу).

2. Оформляйте повернення коштів через термінал.

3. Відображайте виручку від реалізації в Книзі доходів повністю (без вирахування комісії банку-еквайра). Це найбільш безпечний варіант.

Коментарі до матеріалу
Швидка реєстрація
Будьте в курсі змін і актуальних тем, задавайте питання.
Статті за темою
15.09.2025
Робота підприємця на дому: облік придбаної офісної техніки та комунальних платежів
Чи можна підприємцю, який веде бізнес вдома, врахувати витрати на офісну техніку та комунальні послуги? Як такі витрати впливають на об’єкт оподаткування та податковий кредит із ПДВ? Про все це читайте в статті. Бізнес вдома: що має врахувати підприємець У деяких випадках фізособи-підприємці...
15.09.2025
Підприємець веде діяльність вдома: коли та як подати форму № 20-ОПП
У статті розповімо, чи зобов'язаний підприємець, який здійснює свою діяльність вдома, подавати форму № 20-ОПП щодо свого місця проживання. Бізнес вдома: що має врахувати підприємець Суб'єкти господарювання повинні повідомляти податковий орган про свої об'єкти оподаткування шляхом подання заяви за ...
Популярне
18.08.2025
Облік витрат на створення вебсайту
У статті розповімо, що таке вебсайт та як відображати в бухгалтерському та податковому обліку витрати на його створення. Сьогодні вебсайти використовуються з різними цілями. Деякі виконують тільки представницькі функції. Це може бути, наприклад, сайт-візитка – електронний аналог традиційної па...
28.07.2025
Як застосовувати міжнародні договори (конвенції) про уникнення подвійного оподаткування
У статті розглянуто, за яких умов у разі виплати доходів нерезидентам можна застосовувати міжнародні договори (конвенції) про уникнення подвійного оподаткування, а також у чому полягають особливості оподаткування окремих видів доходів за правилами конвенцій. Резиденти України (як юрособи, і фізособи...
18.07.2025
Які документи повинен мати водій для прийняття на роботу
У цій статті розглянуто, які документи слід вимагати від водія під час прийняття його на роботу. Під час виконання трудових обов’язків водій відповідає за транспортний засіб (далі – ТЗ), пасажирів, вантаж. Тому роботодавець, приймаючи особу на таку посаду, повинен перевірити, чи є в неї ...
Нове
14.10.2025
Розблокування податкових накладних/розрахунків коригування: що, куди, коли?
Що робити платнику ПДВ, якщо податкова накладна або розрахунок коригування заблоковані? У статті розповімо, які документи потрібно подати, куди та в які строки, щоб успішно розблокувати ПН/РК. Реєстрація податкових накладних і розрахунків коригування: порядок, строки, відповідальність Реєстрація по...
14.10.2025
Як оскаржити відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування: таблиця-підказка
У статті наведемо в зручній табличній формі інформацію про оскарження відмови в реєстрації податкових накладних і розрахунків коригування. Реєстрація податкових накладних і розрахунків коригування: порядок, строки, відповідальність Реєстрація податкових накладних і розрахунків коригування: порядок,...
14.10.2025
В яких випадках може бути зупинена реєстрація податкових накладних/розрахунків коригування?
У статті розглянемо підстави для блокування податкових накладних/розрахунків коригування та розповімо, як платникам ПДВ уникнути неприємностей з їх реєстрацією. Реєстрація податкових накладних і розрахунків коригування: порядок, строки, відповідальність Реєстрація податкових накладних і розрахунків...
Кращі матеріали