Підписуйся на інформаційну страховку бухгалтера
Розділи:
Підрозділи:
Підрозділи:
Підрозділи:

Оренда держмайна: як оформити податкову накладну

Із цієї статті ви дізнаєтеся: яка частина орендної плати є базою для нарахування податкових зобов'язань із ПДВ балансоутримувачем та як йому оформити податкову накладну, а також як орендареві оформити платежі.

Загальні положення

Коли предметом оренди є нерухоме майно, що знаходиться у власності держави, розрахунок орендної плати здійснюється відповідно до Методики, затвердженої постановою КМУ від 04.10.95 р. № 786 (далі – Методика № 786).

Якщо орендодавцем майна є Фонд державного майна України (ФДМУ), його регіональне відділення або представництво, орендна плата розподіляється між бюджетом та орендодавцем у такому порядку (п. 17 Методики № 786):

  • 70 % орендар перераховує до державного бюджету;
  • 30 % – підприємству, на балансі якого знаходиться орендоване майно.

Зверніть увагу: хто саме повинен здійснювати такий розподіл, у Методиці № 786 не сказано. Отже, сторони повинні це визначити в договорі оренди.

Завважимо, що будь-яке майно повинне десь обліковуватися. Тому майно, що належить державі, числиться, як правило, на балансі державних підприємств (балансоутримувачів).

Ситуація з практики

Орендар отримав в оперативну оренду приміщення. Балансоутримувачем є держпідприємство (платник податку на прибуток і ПДВ на загальних підставах), орендодавцем – ФДМУ. Згідно з умовами договору оренди сума орендної плати за місяць становить 40 000 грн. і розподіляється таким чином:

  • 70 % (28 000 грн.) місячної базової суми орендної плати орендар повинен сплатити до держбюджету;
  • 30 % (12 000 грн.) орендар повинен перерахувати держпідприємству (балансоутримувачу).

Сума орендної плати в договорі оренди зазначена без урахування ПДВ, також у договорі сказано, що нарахування ПДВ на суму орендної плати здійснюється відповідно до законодавства.

У цій ситуації у сторін виникають запитання, на які ми відповімо.

Як балансоутримувачу відображати податкові зобов'язання з ПДВ й оформляти податкову накладну: на всю суму орендної плати, зазначену в договорі оренди, чи тільки на ту частину, яка надходить безпосередньо йому на рахунок (тобто в розмірі 30 % місячної базової суми орендної плати)?

У п. 188.1 Податкового кодексу (далі – ПК) сказано, що для цілей ПДВ база оподаткування визначається виходячи із ціни договору. Отже, у наведеній ситуації об'єктом оподаткування буде базовий розмір місячної суми орендної плати – 40 000 грн. Відповідно сума ПДВ становить 8 000 грн.

Податкові зобов'язання з ПДВ виникають у балансоутримувача за правилом першої події (п. 187.1 ПК).

На дату виникнення податкових зобов'язань підприємство-балансоутримувач повинне виписати орендареві податкову накладну на всю суму орендної плати, передбачену договором оренди. Причому це треба зробити незалежно від того, хто здійснює розподіл орендної плати (орендар чи сам балансоутримувач) (див. ЗІР, категорія 101.02; лист ДПАУ від 04.06.07 р. № 11098/7/16-1517-01, далі – Лист № 11098).

Як орендареві оформити платіжні документи на перерахування орендної плати двом отримувачам?

При перерахуванні сум орендної плати орендареві слід керуватися порядком, викладеним у Листі № 11098, тобто оформити три платіжні документи:

  • один – на перерахування до бюджету 70 % суми орендної плати (у нашій ситуації 28 000 грн.) без урахування ПДВ;
  • другий – на перерахування балансоутримувачу другої частини орендної плати (у нашій ситуації 12 000 грн.) і крім того ПДВ (2 400 грн.);
  • третій – на перерахування балансоутримувачу суми ПДВ, яка припадає на частину орендної плати, що сплачується до бюджету. У нашій ситуації це 5 600 грн. (28 000 грн. х 20 %).

Завважимо, що хоча Лист № 11098 видано ще в період дії Закону про ПДВ, він не суперечить нормам ПК.

Чи може балансоутримувач застосовувати в цій ситуації норму пп. 196.1.15 ПК?

Підпунктом 196.1.15 ПК передбачено, що операції зі сплати орендної плати не є об'єктом обкладення ПДВ за дотримання таких умов:

  • якщо в оренду передається цілісний майновий комплекс (його структурний підрозділ);
  • якщо орендодавцем згідно з договором оренди є орган державної влади або орган місцевого самоврядування і при цьому орендний платіж у повному обсязі перераховується орендарем до бюджету.

Оскільки наша ситуація – інша, скористатися цією нормою балансоутримувач не може.

Якщо орендар є неплатником ПДВ, яку суму ПДВ він повинен сплатити: обчислену з усієї суми орендної плати (у нашому випадку: 40 000 грн. х 20 % = 8 000 грн.) чи тільки із частини, яка перераховується балансоутримувачу (у нашому випадку: 12 000 грн. х 20 % = 2 400 грн.)?

У нашій ситуації договором оренди передбачено, що нарахування ПДВ здійснюється відповідно до законодавства. Отже, базою для нарахування ПДВ є ціна договору (40 000 грн.). При цьому ПК не містить будь-яких застережень для випадку, коли покупець товару (послуг) не є платником ПДВ.

Облік у сторін договору оренди

(грн.)


п/п

Зміст операції

Первинні
документи

Бухгалтерський облік

Податковий облік

Дт

Кт

Сума

Дохід

Витрати

1

2

3

4

5

6

7

8

В орендаря

1

Перераховано орендну плату авансом
за місяць:

– до держбюджету – 70 % без ПДВ

(40 000 х 70 %)

Платіжні
доручення

642

311

28 000

– балансоутримувачу – 30 % з урахуванням ПДВ

(40 000 х 30 % + 12 000 х 20 %)

371

311

14 400

– балансоутримувачу – сума ПДВ, обчислена із суми орендної плати, яка перераховується до держбюджету
(28 000 х 20 %)

371

311

5 600

2

Відображено податковий кредит із ПДВ

(2 400 + 5 600)

Податкова
накладна

641

644

8 000

3

Нараховано орендну плату за місяць у розмірі частини, що надійшла:

– до держбюджету (без ПДВ)

Акт наданих послуг

91–93

642

28 000

28 000

– балансоутримувачу (без ПДВ)

631

12 000

12 000

4

Закрито розрахунки з ПДВ

644

631

8 000

5

Відображено взаємозалік заборгованостей

631

371

20 000

У балансоутримувача

1

Отримано орендну плату за місяць

(з урахуванням суми ПДВ) (14 400 + 5 600)

Виписка
банку

311

681

20 000

2

Нараховано податкові зобов'язання
з ПДВ

Податкова
накладна

643

641

8 000

3

Нараховано орендну плату за місяць

Акт наданих послуг

377

713

12 000

12 000

4

Закрито розрахунки з ПДВ

377

643

8 000

5

Відображено взаємозалік заборгованостей

681

377

20 000


ВИСНОВКИ

Якщо договором оренди держмайна передбачено розподіл суми орендної плати між держбюджетом і балансоутримувачем:

  • балансоутримувач повинен нарахувати податкові зобов'язання з ПДВ, виходячи з усієї суми орендної плати і виписати податкову накладну орендареві;
  • в орендаря є право на податковий кредит із ПДВ.
Коментарі до матеріалу
Швидка реєстрація
Будьте в курсі змін і актуальних тем, задавайте питання.
Статті за темою
23.06.2025
У звітному місяці не було оподатковуваних операцій: чи потрібно розподіляти вхідний ПДВ?
У звітному місяці були лише операції, що не обкладаються ПДВ? І ви не знаєте, чи потрібно в такому разі робити розподіл вхідного ПДВ і нараховувати компенсуючі зобов’язання? У статті ми відповімо на це запитання, а також пояснимо, як нараховувати податкові зобов’язання у разі здійснення ...
16.06.2025
Частка використання менше 0,01 %: чи потрібно розподіляти ПДВ?
Коли потрібно розподіляти вхідний ПДВ, якщо частка використання товарів/послуг, необоротних активів в неоподатковуваних операціях за підсумками поточного звітного періоду становила менше 0,01 %, а за підсумками календарного року значення частка використання становить уже більше ніж 0,01 %? Поговорим...
10.06.2025
Як розподіляти вхідний ПДВ у разі здійснення оподатковуваних і неоподатковуваних операцій
Платники ПДВ, які одночасно здійснюють як оподатковувані, так і неоподатковувані операції, повинні розподіляти вхідний ПДВ за товарами/послугами, що використовуються в обох видах операцій, відповідно до ст. 199 Податкового кодексу (далі – ПК). І навіть якщо неоподатковувану операцію було здійс...
Популярне
05.04.2025
Продовження строку корисного використання повністю замортизованих основних засобів
Ситуація із практики: строк, визначений під час первинного визнання об’єкта основних засобів (далі – ОЗ), уже закінчився, а актив продовжує використовуватися. НП(С)БУ 7 передбачено, що строк корисного використання (експлуатації) об’єкта ОЗ переглядається в разі зміни очікуван...
27.06.2025
Які документи повинен мати водій для прийняття на роботу
У цій статті розглянуто, які документи слід вимагати від водія під час прийняття його на роботу. Під час виконання трудових обов’язків водій відповідає за транспортний засіб (далі – ТЗ), пасажирів, вантаж. Тому роботодавець, приймаючи особу на таку посаду, повинен перевірити, чи є в неї ...
23.04.2025
Безплатне отримання ОЗ від резидента
Підприємство може отримати об’єкт основних засобів (далі – ОЗ) як за плату, так і безплатно. В останньому випадку бухгалтерів зазвичай цікавить, як визначити вартість об’єкта, за якою його потрібно оприбуткувати, та яким документом підтвердити таку вартість. У статті розповімо, як ...
Нове
30.06.2025
Чи сплачується податок на нерухомість за споруди?
У статті розглянемо, чи потрібно сплачувати податок на нерухомість за інженерні споруди, зокрема трансформаторну підстанцію. Порядок справляння податку на нерухомість завжди викликає чимало запитань. Одне з найпоширеніших: що саме вважати об’єктом оподаткування? Якщо з житловою нерухомістю все...
27.06.2025
Чи можна платнику єдиного податку продавати товари за подарункові сертифікати?
Платник єдиного податку має намір продавати подарункові сертифікати, які потім буде приймати в оплату товарів у своєму магазині. З’ясуємо, чи дозволена така схема роботи на єдиному податку і які податкові ризики вона може нести. Платник єдиного податку хоче продавати подарункові сертифікати рі...
23.06.2025
У звітному місяці не було оподатковуваних операцій: чи потрібно розподіляти вхідний ПДВ?
У звітному місяці були лише операції, що не обкладаються ПДВ? І ви не знаєте, чи потрібно в такому разі робити розподіл вхідного ПДВ і нараховувати компенсуючі зобов’язання? У статті ми відповімо на це запитання, а також пояснимо, як нараховувати податкові зобов’язання у разі здійснення ...
Кращі матеріали