12 новацій у законодавстві–2014
31.01.2014 255 0 0
Новий рік — це завжди новації, у тому числі законодавчі. Адже нові нормативні акти зазвичай набирають чинності саме 1 січня. На жаль, у 2014 році не всі вони порадують український бізнес. Та знати їх потрібно у будь-якому разі.
Олександр Даниленко,
президент Асоціації бізнес-консультантів України,
головний редактор журналу «Справочник экономиста»
1. Довгоочікуваного зниження ставки ПДВ не сталося
Будь-яке покращення життя важко уявити без зниження податкового тиску. Як відомо, відповідно до п. 10 підр. 2 р. XX «Перехідні положення» ПК з 1 січня 2014 року ставка ПДВ мала б становити 17 %, а податку на прибуток — 16 %. Але наприкінці 2013 року законодавці заявили про неможливість такого кроку. Проект бюджету на наступний рік при цьому базувався на діючих ставках податків. І ось 19 грудня Верховна Рада України більшістю у 241 голос підтримала Законопроект № 3757, який досить швидко був підписаний Президентом і став Законом № 713.
Відповідно до цього закону в 2014 році ставка ПДВ залишиться на рівні 20 %, а знизиться вона до 17 % лише через рік, тобто з 1 січня 2015 року. Ставка податку на прибуток у поточному році становитиме 18 %, у 2015 роціі — 17 %, і лише у 2016 році — 16 %. Для суб’єктів індустрії програмної продукції, які застосовують особливості оподаткування, передбачені в п. 15 підр. 10 р. XX «Перехідні положення» ПК, ставка податку в зазначені роки становитиме 5 % (рисунок).
На спиртові дистиляти та спиртні напої, одержані шляхом перегонки виноградного вина або вичавок винограду (коди згідно з УКТ ЗЕД 2208 20 12 00, 2208 20 62 00), тепер застосовується ставка акцизного податку 32 грн за 1 літр 100 %-го спирту (нагадаємо, у 2013 році вона становила 29 грн).
А за податковими зобов’язаннями з екологічного податку, що виникли з 1 січня 2014 року, ставки податку становлять 100 % від ставок, передбачених ст. 243, 244, 245 і 246 ПК (у 2013 році — 75 % від зазначених ставок).
Увага! Відповідно до Закону № 713 суттєво підвищено ставки збору за спеціальне використання лісових ресурсів (пп. 331.1 та 331.2 ПК).
2. Акцизи: нові платники, нові ставки
Погана новина для тих, хто планував увезти в Україну вантажний мікроавтобус та згодом переробити його на легковий. Відповідно до змін, передбачених Законом № 713, з 1 січня 2014 року платником акцизного податку є власник ввезених на митну територію України транспортних засобів, що переобладнуються у легкові автомобілі, з яких справляється акцизний податок.
Відповідно до внесених змін акцизний податок справляється за легкові автомобілі та інші моторні транспортні засоби, призначені головним чином для перевезення людей, включаючи вантажопасажирські автомобілі-фургони, гоночні автомобілі, у тому числі автомобілі, за які при ввезенні на митну територію України не було сплачено акцизного податку і документи на які в установленому законодавством порядку передаються до органів внутрішніх справ для реєстрації або перереєстрації у зв’язку зі зміною моделі транспортного засобу, яка до переобладнання відповідала товарній позиції 8704 згідно з УКТ ЗЕД, а після переобладнання відповідає товарній позиції 8703 згідно з УКТ ЗЕД (п. 216.8 ПК).
Датою виникнення податкових зобов’язань у разі здійснення переобладнання непідакцизного транспортного засобу у підакцизний легковий автомобіль є дата видачі документа про відповідність переобладнаного автомобіля вимогам безпеки дорожнього руху. Власник автомобіля має сплатити акцизний податок не пізніше дати подання документів до органу внутрішніх справ для реєстрації або перереєстрації такого транспортного засобу.
Ще одна важлива зміна, що стосується акцизного податку. В новій редакції викладено пп. 215.3.1 ПК, який встановлював ставки акцизного податку на спирт етиловий та інші спиртові дистиляти, алкогольні напої, пиво. Досить суттєво підвищено ставки податку на вина натуральні та ігристі, вермути, зброджені напої та спирт етиловий.
Крім того, на 2014 рік зупинено дію пп. «в» пп. 229.1.1 ПК у частині справляння акцизного податку за ставкою 0 гривень за 1 літр 100 %-го спирту із спирту етилового денатурованого (спирту технічного), який реалізується суб’єктам господарювання з метою його використання як сировини для виробництва продуктів органічного синтезу, які не містять у своєму складі більше ніж 0,1 % залишкового етанолу.
3. Тимчасові податкові норми не діють
Розділом XX «Перехідні положення» ПК передбачалося чимало тимчасових норм. З 1 січня 2014 року перестала діяти, зокрема, така норма:
· датою збільшення доходів підприємств житлово-комунального господарства від надання житлово-комунальних послуг є дата надходження коштів від споживача на банківський рахунок або в касу платника податку, крім випадків, коли таке надходження відбувається в рахунок погашення заборгованості за житлово-комунальні послуги, надані до дати набрання чинності ПК.
А от норму щодо звільнення від оподаткування ПДВ операцій з постачання, у тому числі імпорту відходів та брухту чорних і кольорових металів та деревини товарних позицій 4401, 4403, 4404 згідно з УКТ ЗЕД (крім брикетів та гранул товарної підкатегорії УКТ ЗЕД 440130 90 00) продовжено до 1 січня 2015 року.
4. Інтернет надасть фіскалам більше інформації про платників податків
Відповідно до п. 63.13 ПК податкова служба оприлюднюватиме на єдиному державному реєстраційному веб-порталі юридичних осіб та фізичних осіб — підприємців та власному офіційному веб-сайті дані про взяття на облік як платників податків юридичних осіб, їх відокремлених підрозділів та самозайнятих осіб. Зазначена інформація розміщуватиметься в Інтернеті не пізніше наступного робочого дня після взяття платника податків на облік. Доступ до зазначеної інформації є вільним і безоплатним. Зокрема, тепер можна буде дізнатися такі дані про платника податків:
- податковий номер (для юридичної особи та її відокремленого підрозділу);
- найменування — для юридичної особи або прізвище, ім’я, по батькові — для фізичної особи;
- місце знаходження;
- дату та номер запису про взяття на облік;
- найменування та ідентифікаційний код контролюючого органу за основним місцем обліку платника податків та відомості про надіслання відповідним контролюючим органом державному реєстратору повідомлень у зв’язку з припиненням юридичної особи чи підприємницької діяльності фізичної особи — підприємця, що передбачені законодавством.
5. Електронні перевірки
Передбачені ПК електронні перевірки проводитимуться:
- щодо платників податків, які застосовують спрощену систему оподаткування, обліку та звітності, — з 1 січня 2014 року;
- щодо суб’єктів господарювання мікро-, малого та середнього бізнесу — з 1 січня 2015 року;
- щодо інших платників податків — з 1 січня 2016 року.
Предметом електронної перевірки є своєчасність, достовірність, повнота нарахування та сплати передбачених ПК податків та зборів, а також дотримання валютного та іншого законодавства, контроль за додержанням якого покладено на контролюючі органи.
Порядок подання платником податків заяви про проведення документальної невиїзної позапланової електронної перевірки та прийняття рішення територіальним органом Міністерства доходів і зборів України про проведення такої перевірки затверджено наказом Міністерства доходів і зборів України від 03.06.2013 № 143.
6. Бажаєте їсти екологічно чисті продукти? Тоді ми йдемо до вас!
Держава контролюватиме виробництво органічної продукції.
З 10 січня 2014 року, тобто через три місяці з дня опублікування, набрав чинності Закон № 425. Здійснювати виробництво органічної продукції (тобто продукції, у виробництві якої не допускається застосування хімічних добрив, пестицидів, генетично модифікованих організмів (ГМО), консервантів тощо) має право фізична чи юридична особа будь-якої організаційно-правової форми та будь-якої форми власності, яка пройшла оцінку відповідності виробництва, отримала сертифікат відповідності та включена до Реєстру виробників органічної продукції (сировини).
7. З новим... Митним тарифом!
Набрав чинності новий Закон про Митний тариф.
Нагадаємо, Митний тариф містить перелік ставок загальнодержавного податку — ввізного мита на товари, що ввозяться на митну територію України і систематизовані згідно з Українською класифікацією товарів зовнішньоекономічної діяльності (УКТ ЗЕД), складеною на основі Гармонізованої системи опису та кодування товарів. Ставки ввізного мита можуть встановлюватися або змінюватися винятково шляхом внесення змін до Митного тарифу України в порядку, визначеному законом. До чинної редакції Митного тарифу включено 97 груп товарів.
8. Претензії до контрагента обмежено в часі
Як відомо, у разі відмови продавця товарів (послуг) надати податкову накладну, а також порушення ним порядку її заповнення чи реєстрації в Єдиному реєстрі покупець має право додати до податкової декларації за звітний податковий період заяву із скаргою на такого постачальника. Зазначена заява є підставою для включення сум ПДВ до складу податкового кредиту. Проте відповідно до внесених змін (п. 201.10 ПК) таке право зберігається за платниками податку протягом 60 календарних днів, що настають за граничним терміном подання податкової декларації за звітний (податковий) період, у якому не подано податкову накладну або порушено порядок її заповнення та/або порядок реєстрації в Єдиному реєстрі.
9. Новації в реєстрації персональних даних
Змін, пов’язаних з реєстрацією персональних даних, багато, і спричинені вони тим, що набрав чинності Закон № 383.
Головна зміна полягає у тому, що персональні дані тепер захищатиме не Державна служба України з питань захисту персональних даних, а Уповноважений Верховної Ради України з прав людини (далі — Уповноважений).
Нагадаємо, інститут Уповноваженого, або, як його люблять називати, омбудсмана (саме під таким доменним ім’ям (http://www.ombudsman.gov.ua/) працює зокрема офіційний сайт Уповноваженого), передбачений Конституцією і діє в нашій державі досить давно. Відповідно до ст. 55 Конституції України кожен має право звернутися за захистом своїх прав до Уповноваженого. Чи доцільно саме цю особу зобов’язувати здійснювати контроль за використанням персональних даних? У певному сенсі так, адже формально реєстрація захисту персональних даних здійснювалася саме з метою захисту прав людини.
Звісно, Уповноважений не може виконувати роботу цілої служби, навіть з урахуванням допомоги своїх штатних працівників. Тому передбачена ще одна новація: процедура державної реєстрації баз персональних даних скасовується, а замість неї запроваджується процедура повідомлення Уповноваженого про факт обробки персональних даних, який становить особливий ризик для прав і свобод суб’єктів персональних даних, упродовж 30 робочих днів з дня початку такої обробки. Тобто дозвіл ніби й не потрібен, але створити базу даних просто так не вийде. Тим більше що відповідальність за порушення в цій сфері ніхто не відміняв.
Розміри відповідальності теж суттєво змінилися. Причому однозначно сказати, що вони стали меншими, не можна. Якісь зменшилися, а якісь навіть виросли. Визначення складу порушень у своїй більшості також змінилися. Проте штрафи залишаються неадекватно великими (див. таблицю). При цьому штраф не звільняє підприємство, скажімо, від вимог потерпілого відшкодувати йому моральну шкоду.
Володільці персональних даних, які на момент набрання чинності Законом № 383 здійснюють обробку персональних даних, які підлягають повідомленню, подають відповідне повідомлення упродовж шести місяців з дня набрання законом чинності.
Таблиця. Відповідальність за порушення у сфері захисту персональних даних
Неповідомлення або несвоєчасне повідомлення Уповноваженого про обробку персональних даних: |
|
для громадян |
від 100 до 200 нмдг (1 700–3 400 грн) |
для посадових осіб та громадян — суб’єктів підприємницької діяльності |
від 200 до 400 нмдг (3 400–6 800 грн) |
Недодержання встановленого законодавством порядку захисту персональних даних, що призвело до незаконного доступу до них: |
|
для громадян |
від 100 до 500 нмдг (1 700—8 500 грн) |
для посадових осіб та громадян — суб’єктів підприємницької діяльності |
від 300 до 1 000 нмдг (5 100–17 000 грн) |
Повторне протягом року вчинення порушення: |
|
для громадян |
від 300 до 500 нмдг (5 100–8 500 грн) |
для посадових осіб, громадян — суб’єктів підприємницької діяльності |
від 1 000 до 2 000 нмдг (17 000–34 000 грн) |
10. Новий закон про інститути спільного інвестування
У новому році українці отримали новий закон, що регламентує діяльність інститутів спільного інвестування — Закон № 5080. Інститут спільного інвестування (ІСІ) — це корпоративний або пайовий фонд. Залежно від порядку провадження діяльності ІСІ може бути відкритого, інтервального та закритого типу, строковим або безстроковим. Зауважимо, що не кожний може стати учасником ІСІ. Зокрема, це не можуть зробити юридичні особи, частка державної або комунальної власності в яких перевищує 25 %. Після набрання чинності зазначеним законом вважається таким, що втратив чинність, Закон № 2299.
11. Постачання зернових та технічних культур звільнено від ПДВ
Відповідно до нового п. 197.21 ПК від оподаткування ПДВ звільняються операції з постачання на митній території України та вивезення у митному режимі експорту зернових культур товарних позицій 1001–1008 згідно з УКТ ЗЕД та технічних культур товарних позицій 1205 і 1206 згідно з УКТ ЗЕД. Норми цього пункту не застосовуються до операцій з постачання зернових культур товарної позиції 1006 та товарної підкатегорії 1008 10 00 00 згідно з УКТ ЗЕД, зазначені операції оподатковуються ПДВ у загальному порядку.
Зауважимо, що подібна норма містилася і в р. XX «Перехідні положення» ПК, але там вона була тимчасовою і мала втратити чинність з 1 січня 2014 року. Тепер же вона стала безстроковою.
12. Від’ємний фінансовий результат за операціями з цінними паперами не враховується при визначенні фінрезультату
Відповідно до п. 32 підр. 4 р. XX «Перехідні положення» ПК від’ємний фінансовий результат за операціями з цінними паперами, сформований станом на 1 січня 2014 року, не враховується при визначенні фінансового результату за операціями з цінними паперами за результатами звітних (податкових) періодів 2014 року.
Післямова
Новорічне оновлення законодавства вже стало традиційним і нікого не дивує. Але цього року загальне враження від змін було додатково зіпсовано, оскільки довгоочікуваного зниження ставок основних податків не сталося. З’явилося також багато інших змін, на які слід зважати, щоб уникнути неприємностей у майбутньому. Звісно, наведений вище перелік не є вичерпним. Змін дійсно багато, і хоча на перший погляд їх важко назвати революційними, все-таки вони можуть суттєво вплинути на окремі аспекти діяльності суб’єктів господарювання та деякі галузі. Крім того, незважаючи на те, що серед новацій є й позитивні, фіскальний характер більшості з них все-таки не викликає сумнівів. Фактично більшість змін викликані не бажанням щось поліпшити чи вдосконалити, а необхідністю наповнити бюджет. Причому за будь-яку ціну. Ось тільки чи дадуть запропоновані зміни очікуваний ефект — велике питання.
Нормативна база
Конституція — Конституція України від 28.06.1996 № 254к/96-ВР.
ПК — Податковий кодекс України від 02.12.2010 № 2755-VI.
Закон про Митний тариф — Закон України «Про Митний тариф України» від 19.09.2013 № 584-VII.
Закон № 713-VII — Закон України «Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо ставок окремих податків» від 19.12.2013 № 713-VII.
Закон № 425 — Закон України «Про виробництво та обіг органічної сільськогосподарської продукції та сировини» від 03.09.2013 № 425-VII.
Закон № 383 — Закон України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо удосконалення системи захисту персональних даних» від 03.07.2013 № 383-VII.
Закон № 5080 — Закон України «Про інститути спільного інвестування» від 05.07.2012 № 5080-VI.
Закон № 2299 — Закон України «Про інститути спільного інвестування (пайові та корпоративні інвестиційні фонди)» від 15.03.2001 № 2299-III.
Законопроект № 3757 — проект Закону України «Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо ставок окремих податків» від 16.12.2013 № 3757.
Дата підготовки
31.01.2014
Коментарі до матеріалу