Підписуйся на інформаційну страховку бухгалтера
Розділи:
Підрозділи:
Підрозділи:
Підрозділи:

Чи можна нараховувати амортизацію на основні засоби і нематеріальні активи за період карантину

31.03.2020

Практична ситуація

На період карантину, оголошеного урядом, наше виробниче підприємство припинило свою госпдіяльність. Практично всі працівники пішли у відпустки. Залишився тільки директор. Чи можна продовжувати нараховувати амортизацію на основні засоби і нематеріальні активи за період карантину, коли підприємство не працює?

Для цілей бухобліку в період карантину не потрібно припиняти нарахування амортизації на об'єкти основних засобів і нематеріальних активів (далі – ОЗ та НА). А ось для цілей обкладення податком на прибуток у цьому питанні такої однозначності немає. Розглянемо докладніше.

Бухгалтерський облік

Згідно з п. 23, 29 П(С)БО 7, амортизація на об'єкти ОЗ нараховується щомісяця протягом строку корисного використання (експлуатації) об'єкта і припиняється на період реконструкції, модернізації, добудови, дообладнання і консервації такого об'єкта. Для всіх інших випадків припинення нарахування амортизації національними стандартами бухобліку не передбачено.

Майте на увазі! Об’єкти ОЗ, амортизація яких нараховується із застосуванням виробничого методу, також амортизуються в період їх простою. Просто сума їх амортизації дорівнює нулю (пп. 5 п. 26 П(С)БО 7).

А згідно з міжнародним стандартом МСБО 16 «Основні засоби», амортизація на об'єкт ОЗ нараховується безперервно, до тих пір поки актив не буде замортизований повністю (п. 55). Амортизацію нараховують навіть у той період, коли актив не використовується або вибуває з активного використання. При цьому, залежно від застосовуваного методу амортизації, амортизаційні відрахування можуть дорівнювати нулю, якщо немає виробництва.

Амортизація НА нараховується протягом усього строку його корисного використання. При цьому можливість припинити нарахування амортизації не передбачена. Нарахування амортизації просто припиняється з місяця, що настає за місяцем вибуття активу (п. 25, 30 П(С)БО 8). Водночас строк корисного використання НА може бути переглянутий у кінці звітного року (п. 31 П(С)БО 8). Аналогічні норми щодо амортизації НА з певним строком корисного використання містить і міжнародний стандарт МСБО 38 «Нематеріальні активи» (п. 97, 104 МСБО 38).

Підсумуємо. Норми бухгалтерських стандартів, як національних, так і міжнародних, не передбачають припинення амортизації ОЗ та НА у разі тимчасової зупинки госпдіяльності підприємства. Тому бухгалтерську амортизацію ОЗ та НА потрібно продовжувати нараховувати і в період карантину.

До складу яких витрат потрібно списувати суми нарахованої амортизації активів, що тимчасово простоюють?

Ми вважаємо, що суми амортизації, нарахованої на ОЗ та НА за період карантину, можна включати до складу інших витрат діяльності, які обліковуються на однойменному субрахунку 977.

Податковий облік

Нагадаємо, що згідно з пп. 134.1.1 Податкового кодексу (далі – ПК), об'єкт обкладення податком на прибуток за звітний період розраховується як фінансовий результат до оподаткування, визначений у фінзвітності підприємства за цей період, відкоригований на різниці, передбачені ПК.

Різниці, пов'язані з нарахуванням амортизації ОЗ та НА, містяться в розд. III ПК. А застосовувати такі різниці в 2020 році зобов'язані тільки платники, дохід яких за 2019 рік:

  • перевищив 20 млн грн (за вирахуванням непрямих податків);
  • не перевищив 20 млн грн, але вони не прийняли рішення про незастосування різниць з розд. III ПК або не повідомили податковий орган про прийняте рішення в декларації з податку на прибуток.

Підсумуємо. Платники податку на прибуток, чий дохід (за вирахуванням непрямих податків) за 2019 рік не перевищив 20 млн грн, які прийняли рішення про незастосування різниць з розд. III ПК і повідомили про це рішення податковий орган у порядку, передбаченому пп. 134.1.1 ПК, для цілей податку на прибуток обліковують витрати на амортизацію ОЗ і НА, що тимчасово простоюють, так само, як у бухобліку. Без будь-яких коригувань.

А що з податковою амортизацією ОЗ та НА в обліку платників, які в 2020 році застосовують різниці, передбачені розд. III ПК?

Для платників, зобов'язаних застосовувати різниці, передбачені розд. III ПК, немає однозначності в обліку сум амортизації ОЗ і НА, що простоюють.

Річ у тому, що контролюючий орган уважає ОЗ та НА, що тимчасово простоюють, невиробничими активами і забороняє обліковувати витрати на їх амортизацію для цілей податку на прибуток (див., наприклад, Індивідуальну податкову консультацію ДФС від 02.07.19 р. № 3031/6/99-99-15-02-02-15/ІПК).

Ми вважаємо такий підхід неправомірним. Адже згідно з пп. 138.3.2 ПК невиробничими вважаються ОЗ та НА, не призначені для використання в госпдіяльності платника. А не ті ОЗ та НА, які тимчасово не використовуються в такій діяльності.

Завважимо, що Мінфін, на жаль, до теперішнього часу підтримував позицію податківців. Навіть стосовно платників, які ведуть бухоблік згідно з МСФЗ (див. лист Мінфіну від 22.04.19 р. № 11210-09-63/11170).

Чи зміниться така позиція Мінфіну і ДПС зараз, коли активи платників не використовуються у зв'язку з карантином, який законодавчо визнаний форс-мажорними обставинами?

Відповідь на це запитання можуть дати тільки самі Мінфін і ДПС або законодавці. Тому почекаємо, як розгортатимуться події. Адже строк подання декларації з податку на прибуток за I квартал 2020 року минає тільки 11 травня цього року.

А крім того, як випливає з нового п. 521 підрозд. 10 розд. ХХ ПК, до платника не можуть бути застосовані штрафні санкції за порушення правил обчислення податку на прибуток, допущені в період з 1 березня по 31 травня 2020 року.

Ми вважаємо, що витрати на амортизацію ОЗ та НА, які не використовуються в госпдіяльності у зв'язку з карантином, повинні бути враховані при визначенні податку на прибуток за період такого карантину.


Коментарі до матеріалу
Популярне
03.04.2025
Посадова інструкція для голови фермерського господарства
У цьому матеріалі розглянемо, як правильно скласти посадову інструкцію для голови фермерського господарства (далі – ФГ). Зокрема, з’ясуємо, які розділи повинна мати інструкція та в якому випадку в неї слід вносити зміни. У цьому матеріалі розглянемо, як правильно скласти посадову інстру...
21.03.2025
Як ФГ визначити своїх кінцевих бенефіціарів
Юридичні особи (в т. ч. ФГ) повинні подавати інформацію про своїх кінцевих бенефіціарних власників (далі – КБВ) (або про їх відсутність). За несвоєчасне подання такої інформації передбачено штрафні санкції. Про порядок та строки такого інформування розповімо в цій статті. Юридичні особи (в т....
10.04.2025
Як прийняти нового члена до фермерського господарства
На законодавчому рівні правилам прийняття нового члена до фермерського господарства (далі – ФГ) приділено мало уваги. Водночас це одна з важливих дій, без яких не обходиться жодне ФГ. У цьому матеріалі розповімо, чим регулюється процедура прийняття нового члена до ФГ, з яких етапів вона склада...
Нове
04.11.2021
Обмеження та відсторонення від роботи в разі відмови від вакцинації
Постановою КМУ від 20.10.2021 № 1096 (далі – Постанова № 1096) унесено зміни до постанови КМУ від 09.12.2020 № 1236 «Про встановлення карантину та запровадження обмежувальних протиепідемічних заходів з метою запобігання поширенню на території України гострої респіраторної хвороби COVID-1...
23.12.2020
Про відсторонення від роботи працівника під час карантину й не тільки
В яких випадках можна відсторонити працівника від роботи? Чи оплачується таке відсторонення та який порядок його оформлення? Чи можливе відсторонення в разі захворювання працівника вірусною хворобою чи в разі підозри про таке захворювання? Про це та інше – далі у статті. Гаряча лінія «Ан...
17.12.2020
Тестування співробітників на COVID-19: чи потрібно обкладати витрати «зарплатними» та іншими податками?
Ситуація в Україні. Пандемія коронавірусу поки що не відступає, але бізнес помалу починає оживати й функціонувати в умовах адаптивного карантину. А це означає, що працівники, які контактують із відвідувачами в магазинах, кафе, закладах охорони здоров'я тощо, повинні бути захищені. Крім того, у деяки...
Кращі матеріали