Про що стаття: тут ви знайдете відповіді на запитання закладів охорони здоров'я, що діють у формі комунальних некомерційних підприємств (далі – КНП), які отримують благодійну допомогу від юросіб або фізосіб.
Сьогодні заклади охорони здоров'я опинилися на передньому краю боротьби з проблемою світового масштабу – пандемією COVID-19. Розраховувати на належне фінансування з боку держави їм, на жаль, не доводиться. Залишається сподіватися на благодійну допомогу відповідального бізнесу і небайдужих громадян. І якщо така допомога надійде – в її освоєнні буде задіяний не тільки медичний персонал, але й працівники бухгалтерії. Адже такі надходження треба документально оформити, відобразити в обліку і відзвітувати за них. Для того щоб це зробити правильно, треба поставити собі безліч запитань. Ми допоможемо вам знайти відповіді на деякі з них.
По-перше, лікарні незайво мати договір про пожертву, укладений у письмовій формі. Хоча такий договір може бути укладений як у письмовій, так і в усній формі (ч. 4 ст. 719 Цивільного кодексу, далі – ЦК), але в письмовому договорі можна прописати цілі, на досягнення яких має спрямовуватися благодійна допомога (що особливо важливо для грошової благодійної допомоги). Укладати письмовий договір з нотаріальним посвідченням обов'язково, якщо пожертва становить суму, яка перевищує 50 НМДГ (17 грн х 50 = 850 грн), і сторонами договору є фізособи (ч. 5 ст. 719 ЦК).
По-друге, отримання благодійної допомоги має бути оформлене первинними документами, а саме:
Майже 20 років тому КМУ своєю постановою від 04.08.2000 р. № 1222 затвердив Порядок отримання благодійних (добровільних) внесків і пожертв від юридичних і фізичних осіб бюджетними установами та закладами освіти, охорони здоров'я, соціального захисту, культури, науки, спорту і фізичного виховання для потреб їх фінансування (далі – Порядок № 1222). Цей документ є чинним, хоча останні зміни і доповнення до нього вносилися десять років тому – постановою КМУ від 17.02.10 р. № 245.
Протягом усього часу дії Порядку № 1222 питання про використання благодійних пожертв для виплати зарплати працівникам закладів охорони здоров'я (як, утім, і іншим бюджетникам) вирішувалося по-різному, поки абзац другий п. 2 Порядку № 1222 не був викладений у чинній сьогодні редакції. Тепер установлено: частину коштів, отриманих як благодійні (добровільні) внески і пожертви від юросіб і фізосіб, можна спрямовувати на виплату зарплати працівникам установ (закладів) відповідно до їх кошторисів і з дотриманням вимог Закону від 05.07.12 р. № 5073-VI «Про благодійну діяльність і благодійні організації». Але лише в разі, коли таке спрямування витрат визначене самим благодійником!
|
Зверніть увагу! Порядок № 1222 дозволяє виплачувати зарплату медикам за рахунок благодійної допомоги, отриманої від будь-яких юросіб або фізосіб, тільки в тому випадку, якщо самі благодійники наполягають саме на такому її використанні. Отже, при перевірці лікарня повинна буде довести, що все так і було. Тут-то і стане в нагоді договір про благодійну пожертву, укладений у письмовій формі. |
Правда, можна заперечити: якщо лікарня була перетворена на КНП, то Порядок № 1222 – ні при чому. Цим Порядком повинні користуватися тільки бюджетні установи і заклади. Адже цільова спрямованість названого документа випливає з п. 1, в інших пунктах не один раз згадується кошторис (якого у КНП немає), а в п. 5 прямо сказано, що бухоблік благодійних внесків ведеться так, як це передбачено для бюджетників.
Проте медичному КНП є сенс застосовувати вимоги Порядку № 1222 за аналогією. У будь-якому разі завжди можна сказати: якщо бюджетникам прямо дозволена аналізована операція, то вже комунальному підприємству і поготів! Крім того, на практиці органи місцевого самоврядування, які є засновниками КНП, спираються на Порядок № 1222 з метою контролю за використанням благодійних внесків закладами охорони здоров'я у формі КНП.
Об'єкт обкладення ПДВ (а значить, і необхідність нараховувати податкові зобов'язання із цього податку) виникає у разі постачання товарів/послуг на митній території України (пп. «а», «б» п. 185.1 Податкового кодексу, далі – ПК).
Благодійна допомога, отримана лікарнею у грошовій формі, не є платою за товари/послуги. Тому при отриманні такої допомоги лікарня не нараховує податкові зобов'язання з ПДВ і не складає податкову накладну (далі – ПН). І це не залежить від того, як саме отримана допомога використовуватиметься – піде на купівлю медикаментів, медвиробів, засобів індивідуального захисту чи на виплату зарплати медперсоналу (головне, щоб вона використовувалася за цільовим призначенням).
|
Думка податківців. Про те, що при отриманні грошових надходжень найрізнішого характеру, які не припускають виплати компенсації вартості товарів/послуг, ніяких ПДВ-них наслідків не буде, говорили і податківці. Зокрема, цей висновок вони зробили для отримувачів благодійної допомоги, безповоротних внесків (Індивідуальна податкова консультація (далі – ІПК) ДПС від 05.12.19 р. № 1731/6/99-00-07-03-02-15/ІПК), субсидій, поточних і капітальних трансфертів з бюджету (ІПК ДФС від 17.05.19 р. № 2232/6/99-99-15-03-02-15/ІПК). |
А ось податкові наслідки придбання медвиробів на кошти благодійників можуть бути найрізнішими.
Так, лікарня може придбавати медвироби:
У цьому випадку сума вхідного ПДВ включається до податкового кредиту на підставі зареєстрованої в ЄРПН ПН. І відображається в рядках 10.1 та 10.2 декларації з ПДВ, таблиці 2 додатка Д5. Завважимо, що, на думку податкової, товари, придбані за рахунок безплатних грошових надходжень, уважаються придбаними безпосередньо платником податків (ЗІР, категорія 101.13).
При використанні придбаних з ПДВ товарів у звільнених від обкладення ПДВ операціях потрібно нарахувати компенсуючі податкові зобов'язання згідно з п. 198.5 ПК. Такі податкові зобов'язання відображаються в рядках 4.1 та 4.2 декларації з ПДВ, таблиці 1 додатка Д5.
Також лікарня може придбати за рахунок благодійної допомоги медвироби взагалі без ПДВ. Це якщо постачання медвиробів звільняється від оподаткування, оскільки підходить під умови, описані в п. 71 підрозд. 2 розд. ХХ ПК (норма діє з 17.03.20 р. до останнього дня календарного місяця, у якому закінчується карантин). Оскільки лікарня купує медвироби для протидії COVID-19, то так, скоріше за все, і буде.
І в разі купівлі без ПДВ картина буде такою:
При отриманні благодійної допомоги від фізосіб або юросіб (у т. ч. від громадських або благодійних організацій) підприємства застосовують схему бухобліку, відому як цільове фінансування і цільові надходження. Ця схема, описана в п. 16–19 П(С)БО 15 «Дохід», припускає одночасне визнання як доходу від цільового фінансування, так і витрат, спрямованих на виконання умов такого фінансування.
Облік та узагальнення інформації про наявність і рух цільових коштів ведуть на рахунку 48 «Цільове фінансування і цільові надходження». Рахунок з таким кодом включений як до Плану рахунків, затвердженого наказом Мінфіну від 30.11.99 р. № 291 (його використовують усі підприємства) (далі – Наказ № 291), так і до Спрощеного Плану рахунків, затвердженого наказом Мінфіну від 19.04.01 р. № 186 (його можуть застосовувати юрособи, які належать до малих і мікропідприємств).
Інструкція щодо застосування Плану рахунків бухгалтерського обліку активів, капіталу, зобов'язань і господарських операцій підприємств та організацій, затверджена Наказом № 291, пропонує відкрити до рахунка 48 декілька субрахунків. Один з них – субрахунок 483 «Благодійна допомога» – призначений для обліку надходження і використання платниками ПДВ коштів (товарів, робіт, послуг) благодійної допомоги, яка звільняється від ПДВ.
У бухобліку цільове фінансування і цільові надходження відображаються по-різному залежно від того, які активи отримані – оборотні чи необоротні:
|
Майте на увазі! У вищенаведених формулюваннях уживається слово «фінансування», з чого можна вивести, що начебто йдеться лише про отримання і витрачання грошей. Але це не зовсім так. Отримання і використання інших активів відображається в бухобліку аналогічно. Це видно навіть з назви рахунка 48. |
Приклад 1
КНП «Центральна обласна лікарня» отримало від благодійного фонду дезінфікуючі засоби вартістю 2 800 грн, а також медичні маски, захисні одноразові комбінезони, захисні окуляри вартістю 25 400 грн. У звітному періоді при лікуванні пацієнтів використано дезінфікуючих засобів на 564 грн, а медичних масок, захисних одноразових комбінезонів, захисних окулярів – на 5 780 грн.
Ці операції лікарня відобразила в бухгалтерському обліку таким чином:
(грн)
|
№ п/п |
Зміст операції |
Первинні |
Бухгалтерський облік |
||
|
Дт |
Кт |
Сума |
|||
|
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
|
1 |
Отримано: – дезінфікуючі засоби |
Прибуткова накладна, |
|
|
|
|
2 |
– медичні маски, захисні одноразові комбінезони, захисні окуляри |
222** |
483 |
25 400 |
|
|
3 |
Використано при лікуванні пацієнтів: – дезінфікуючі засоби |
Бухгалтерська |
|
|
|
|
4 |
– медичні маски, захисні одноразові комбінезони, захисні окуляри |
23 (91) |
222 |
5 780 |
|
|
5 |
Визнано дохід від цільового фінансування в сумі здійснених витрат (584 + 5 780) |
483 |
718 |
6 314 |
|
* Для обліку таких запасів, як дезінфікуючі засоби та антисептики, КНП відкрило однойменний субрахунок другого порядку 2012 до субрахунка 201 «Сировина і матеріали».** Для обліку таких МШП, як засоби індивідуального захисту, КНП відкрило однойменний субрахунок першого порядка 222 до рахунка 22 «Малоцінні та швидкозношувані предмети». |
|||||
Приклад 2
КНП «Центральна обласна лікарня» отримало від благодійного фонду апарат рентгенівський діагностичний пересувний вартістю 2 400 000 грн. До цієї вартості були включені витрати на транспортування апарату. Витрати на пуско-налагоджувальні роботи в сумі 1 200 грн (у т. ч. ПДВ – 200 грн) лікарня сплатила самостійно сторонній фірмі. У звітному періоді апарат був уведений в експлуатацію, сума нарахованої амортизації становить 40 017 грн, з них 40 000 грн – сума амортизації, пропорційна до вартості отриманого апарату (амортизація розрахована виходячи з 2 400 000 грн).
У бухгалтерському обліку КНП були зроблені такі записи:
(грн)
|
№ п/п |
Зміст операції |
Первинні |
Бухгалтерський |
||
|
Дт |
Кт |
Сума |
|||
|
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
|
1 |
Отримано апарат рентгенівський діагностичний пересувний |
Акт типової форми № ОЗ-1*, |
1042*** |
483 |
2 400 000 |
* Затверджений наказом Мінстату від 29.12.95 р. № 352 (далі – Наказ № 352).** Затверджений наказом Мінфіну від 13.09.16 р. № 818 (далі – Наказ № 818).*** КНП ввело субрахунок другого порядку 1042 «Машини і обладнання, не введені в експлуатацію».Зверніть увагу! Оскільки підприємство ніяких капітальних інвестицій не здійснювало (об'єкт ОЗ отриманий безплатно), субрахунок 152 «Придбання (виготовлення) основних засобів» використовувати не варто (див. п. 19 додатка до Методичних рекомендацій з бухгалтерського обліку основних засобів, затверджених наказом Мінфіну від 30.09.03 р. № 561; лист Мінфіну від 17.11.03 р. № 31-04200-04-5/5570). |
|||||
|
2 |
Здійснено витрати |
Акт виконаних робіт |
152 |
685 |
1 000 |
|
3 |
Відображено податковий кредит із ПДВ |
ПН |
641 |
685 |
200 |
|
4 |
Оплачено пуско-налагоджувальні роботи |
Виписка банку |
377 |
311 |
1 200 |
|
5 |
Здійснено взаємозалік заборгованостей |
Не оформляються |
685 |
377 |
1 200 |
|
6 |
Уведено апарат в експлуатацію |
Акт типової форми № ОЗ-1, |
1041** |
152 |
1 000 |
|
1041 |
1042 |
2 400 000 |
|||
|
7 |
Виконано умови цільового фінансування |
Бухгалтерська довідка |
483 |
69 |
2 400 000 |
|
8 |
Нараховано амортизацію |
Відомість |
23 (91) |
131 |
40 017 |
|
9 |
Визнано дохід від цільового фінансування |
Бухгалтерська довідка |
69 |
745 |
40 000 |
* Затверджений Наказом № 818.** КНП ввело субрахунок другого порядку 1041 «Машини та обладнання в експлуатації». |
|||||
Цікавитися тим, яку допомогу отримує лікарня і як вона використовується, можуть найрізніші суб'єкти: держадміністрація, місцева рада, громадськість, самі благодійники і, звичайно, податківці. Податкові наслідки нецільового використання благодійної допомоги можуть бути дуже болісними.
Скоріше за все, лікарня, що діє у формі КНП, зареєстрована в Реєстрі неприбуткових організацій, а значить, подає до органу ДПС Звіт про використання доходів (прибутків) неприбуткової організації за формою, затвердженою наказом Мінфіну від 17.06.16 р. № 553 (далі – Звіт).
Надходження у вигляді безповоротної фінансової допомоги, добровільних пожертвувань, милосердя відображаються в рядку 1.6 частини I Звіту, при цьому надходження у вигляді благодійної допомоги виділяються окремо – у рядку 1.6.1. Використання благодійної допомоги потрібно показати в рядку 2.3 частини II Звіту.
За правилом, установленим пп. 133.4.2 ПК, отримана благодійна допомога повинна використовуватися виключно для фінансування витрат на утримання лікарні, реалізацію цілей і напрямів діяльності, визначених її установчими документами. Цю допомогу можна спрямувати на оплату праці працівників лікарні з нарахуванням ЄСВ, але іншим чином розподіляти серед них отриманий дохід – не можна (пп. 133.4.1 ПК).
Якщо лікарня порушить ці вимоги і сама це визнає, їй доведеться подати Звіт за період з початку року по останній день місяця, у якому відбулося порушення, з нарахованим податком на прибуток, розрахованим виходячи із суми операції (операцій) нецільового використання активів. І, відповідно, сплатити цей податок (пп. 133.4.3 ПК). Податківці виключать її з Реєстру неприбуткових організацій. Далі за період з першого дня наступного місяця і до кінця звітного року лікарні доведеться щоквартально подавати податківцям декларацію з податку на прибуток і сплачувати цей податок. З наступного звітного року лікарні доведеться звітувати і сплачувати податок на прибуток у порядку, установленому для платників податку на прибуток.
Якщо порушення цих вимог виявлять податківці при перевірці – буде ще гірше. Тоді лікарні доведеться сплатити не тільки податок на прибуток, але також штрафні санкції та пеню (пп. 133.4.4 ПК).