Підписуйся на інформаційну страховку бухгалтера
Підписатися

Благоустрій прилеглої території: правові аспекти

03.04.2018 3419 0 1



Підтримання в належному стані прилеглої території офісу – це прямий обов'язок суб'єктів господарювання (далі – СГ), а не комунальних служб. За ігнорування цього обов'язку законодавством передбачено штрафні санкції. Розповімо, як СГ повинні упорядковувати територію, що прилягає до офісу, та розташовані на ній об'єкти.

У якому документі закріплено обов'язки СГ щодо благоустрою?

Такі обов'язки СГ прописано в Законі № 2807, дія якого поширюється як на юросіб, так і на фізосіб-підприємців (ст. 12). Крім того, у населених пунктах сільськими, селищними, міськими радами затверджуються локальні правила благоустрою (ст. 10 Закону № 2807).

Зокрема, ч. 2 ст. 15 Закону № 2807 установлено, що СГ повинні забезпечити належне утримання та своєчасний ремонт об'єктів благоустрою (далі – об'єкти). До об'єктів відносяться:

  • території підприємств, на які СГ має право власності;
  • території, закріплені за підприємствами згідно з договорами (наприклад, за договором оренди, позички).

Елементами об'єктів уважаються дорожнє покриття алей, пішохідних зон, тротуарів, доріжок; зелені насадження; обладнання зовнішнього освітлення; малі архітектурні форми і т. д. (ст. 21 Закону № 2807).

Які заходи щодо благоустрою повинне здійснювати СГ?

СГ повинні виконувати комплекс робіт із благоустрою території з метою її раціонального використання та належного утримання (ст. 1 Закону № 2807). Сюди входять роботи:

  • з інженерного захисту;
  • розчищення, осушення та озеленення територій;
  • різні заходи щодо поліпшення мікроклімату;
  • санітарного очищення території;
  • зниження рівня шуму.

СГ можуть займатися благоустроєм як самі, так і із залученням інших підприємств, установ, організацій (ст. 15 Закону № 2807).

Відповідно до ч. 2 ст. 18 Закону № 2807 СГ повинні:

  • тримати в належному стані об'єкти та прилеглу до них територію;
  • усувати на цих об'єктах (їх частинах) за свій рахунок і у встановлений строк пошкодження інженерних мереж або наслідки аварій, якщо це сталося з вини СГ;
  • усувати на об'єктах наслідки надзвичайних ситуацій техногенного та природного характеру;
  • проводити згідно із планами, затвердженими центральною та місцевою владою, інвентаризацію та паспортизацію закріплених за ними об'єктів;
  • дотримуватися відповідних технологій при експлуатації об'єктів і ремонті, регулярно вживати заходів щодо запобігання їх передчасного зносу, утримувати об'єкти в чистоті та належному стані;
  • допускати на об'єкти аварійно-рятувальні та інші служби для запобігання та ліквідації наслідків надзвичайних ситуацій техногенного і природного характеру;
  • відшкодувати збитки та іншу шкоду, заподіяну в результаті порушення законодавства з питань благоустрою та охорони навколишнього середовища.

Які роботи із благоустрою повинні фінансуватися за рахунок СГ?

За рахунок коштів СГ фінансуються (ст. 36 Закону № 2807):

  • благоустрій, ремонт і реконструкція доріг внутрішньогосподарського використання, озеленення, утримання території (власної або закріпленої на праві користування) у належному стані;
  • усунення на цих територіях пошкоджень інженерних мереж, елементів благоустрою, а також наслідків аварій, що сталися з їх вини.

Які існують вимоги до утримання зелених насаджень?

Законодавством установлено особливі вимоги щодо охорони та утримання зелених насаджень. Так, згідно із ч. 2 ст. 28 Закону № 2807 власники та користувачі земельних ділянок за свій рахунок забезпечують охорону, утримання та відновлення зелених насаджень на об'єктах благоустрою.

Вирубка дерев, кущів, газонів і квітників здійснюється в порядку, затвердженому Постановою № 1045.

Слід знати! СГ не має права на свій розсуд вирубувати зелені насадження на земельній ділянці, яка знаходиться у його власності або в користуванні.

Як документально оформити вирубку зелених насаджень?

Вирубку можна здійснювати тільки у випадку будівництва (при наявності документів про початок будівництва); знесення аварійних, сухостійних дерев; ліквідації стихійного лиха, аварійної та надзвичайної ситуації і т. д. (п. 2 Порядку № 1045). Однак це стосується тільки тих випадків, коли СГ користується територією, яка відноситься до комунальної власності.

Для вирубки зелених насаджень на такій земельній ділянці треба отримати ордер у місцевому виконкомі. Без ордера можна обійтися, тільки якщо вирубка буде проведена на території, відведеній під будівництво (п. 3 Порядку № 1045). Але тоді в СГ повинні бути в наявності документи про початок підготовчих і будівельних робіт, передбачені ст. 34 Закону № 3038.

Зверніть увагу: отримати ордер на вирубку зелених насаджень СГ може тільки після оплати відновної вартості насаджень, що підлягають видаленню. Ця сума сплачується до місцевого бюджету.

Правила визначення такої вартості викладено в Методиці № 127. СГ звільняються від оплати відновної вартості у випадках, перелічених у п. 6 Порядку № 1045.

Якщо СГ планує здійснювати вирубку зелених насаджень на земельній ділянці, яка знаходиться в приватній власності, то отримувати ордер у місцевому виконкомі та оплачувати відновну вартість зелених насаджень не потрібно. Таке рішення СГ приймає самостійно, якщо ділянка знаходиться в його власності. А якщо це орендована ділянка, то необхідно отримати дозвіл його власника (п. 10 Порядку № 1045).

Що заборонено робити на об'єктах благоустрою?

При використанні об'єктів благоустрою забороняється (ст. 16 Закону № 2807):

  • самовільно (без дозволу власника об'єкта благоустрою та необхідних дозволів органів місцевого самоврядування) установлювати об'єкти зовнішньої реклами, торговельні лотки, павільйони, кіоски і т. д.;
  • установлювати технічні засоби регулювання дорожнього руху без узгодження з Нацполіцією;
  • звалювати в не відведених для цього місцях відходи, траву, гілки, деревину, листя, сніг;
  • самовільно організовувати городи, створювати, пошкоджувати та знищувати газони, самовільно висаджувати або знищувати дерева, кущі і т. д.;
  • випасати худобу, вигулювати і дресирувати тварин у не відведених для цього місцях;
  • складувати будматеріали, конструкції, обладнання за межами будівельних майданчиків;
  • проводити роботи без необхідних дозволів (якщо отримання такого дозволу передбачено законом). Наприклад, виконувати земляні або ремонтні роботи (ст. 261 Закону № 2807);
  • ремонтувати, обслуговувати та мити автомобілі, інші механізми в не відведених для цього місцях.

Яка передбачена відповідальність СГ за порушення правил благоустрою?

Посадові особи підприємств відповідають за невиконання заходів щодо благоустрою на власних або закріплених за ними територіях. Вони також відповідають за дії або бездіяльність, які призвели до заподіяння шкоди майну та/або здоров'ю громадян (ч. 5 ст. 24 Закону № 2807).

За порушення законодавства у сфері благоустрою СГ можуть притягуватися до адміністративної відповідальності (див. таблицю).


з / п

Суть правопорушення

Хто складає протокол

Санкція

Норма КУпАП

1

2

3

4

5

1

Порушення державних стандартів, норм і правил у сфері благоустрою населених пунктів, правил благоустрою територій населених пунктів

Органи Нацполіції (за винятком порушень, учинених у місцях, заборонених рішенням сільської, селищної, міської ради).
Посадові особи, уповноважені виконкомами сільських, селищних і міських рад, – за порушення, вчинені в місцях, заборонених рішенням відповідної місцевої ради (ст. 255 КУпАП)

Штраф для посадових осіб юрособи та підприємців у розмірі
від 50 до 100 НМДГ
(від 850 до 1 700 грн.)

Ст. 152

2

Знищення або пошкодження зелених насаджень, окремих дерев, кущів, газонів, квітників та інших об'єктів озеленення в населених пунктах, непроведення заходів щодо їх охорони, а також самовільне перенесення в інші місця під час забудови окремих ділянок, зайнятих об'єктами озеленення

Протокол за дане порушення не складається (ст. 258 КУпАП)

Штраф для посадових осіб юрособи та підприємців у розмірі
від 30 до 50 НМДГ
(від 510 до 850 грн.)

Ст. 153

Як відшкодувати збитки?

Збитки, завдані об'єктам благоустрою, відшкодовуються за правилами, установленими у гл. 82 ЦК, але з урахуванням особливостей, передбачених ст. 19 Закону № 2807.

Балансоутримувач об'єкта повинен провести оцінку нанесених збитків у випадку:

1) незаконного пошкодження або знищення елементів благоустрою;

2) пошкодження або знищення елементів благоустрою:

  • при ліквідації аварій на інженерних мережах (інших елементах благоустрою);
  • ремонті інженерних мереж;
  • видаленні аварійних і сухостійних дерев і чагарників;
  • прокладанні нових інженерних мереж;
  • виконанні інших суспільно необхідних робіт.

При вчиненні таких порушень винна юридична або фізична особа усуває пошкодження власними силами або за узгодженням із балансоутримувачем перераховує на його рахунок суму відновної вартості (ч. 3 ст. 19 Закону № 2807).

Хто визначає відновну вартість пошкодженого об'єкта?

Порядок визначення такої вартості затверджено Постановою № 826. Зокрема, для цього створюється комісія в складі представників балансоутримувача і власника об'єкта, місцевої держадміністрації або виконкомів, фахівців із питань благоустрою населеного пункту (п. 2 Порядку № 826). Головою комісії призначається представник балансоутримувача.

Комісія обстежує об'єкт і визначає ступінь його пошкодження та вартість робіт із відновлення. Ці дані відображаються в акті (п. 3 Порядку № 826). Слід зазначити, що в роботі комісії зобов'язана взяти участь винна особа. Її підпис повинен стояти в акті обстеження об'єкта (п. 4 Порядку № 826).

До відома: крім відновлення пошкодженого об’єкта, порушнику доведеться відшкодувати вартість розробки проектно-кошторисної документації (якщо така потрібна) (п. 5 Порядку № 826).

Відновні роботи проводяться за рахунок власника об'єкта благоустрою, якщо (ст. 19 Закону № 2807):

  • елементи благоустрою були пошкоджені або знищені балансоутримувачем у ході усунення аварії на своїх інженерних мережах або об'єктах;
  • особу, яка пошкодила або знищила елементи благоустрою, не встановлено.

Хто і як відшкодовує шкоду, завдану об'єктам благоустрою?

Притягнення винних осіб до відповідальності за порушення законодавства у сфері благоустрою не звільняє їх від обов'язку відшкодувати шкоду, заподіяну у зв'язку з таким порушенням (ч. 3 ст. 42 Закону № 2807). Така шкода підлягає відшкодуванню, як правило, у повному обсязі без застосування норм зниження розміру стягнення. При цьому не береться до уваги факт оплати та розмір збору за забруднення навколишнього середовища і погіршення якості природних ресурсів (ч. 4 ст. 42 Закону № 2807).

Висновки

Обов'язки СГ із благоустрою власних територій і територій, якими вони користуються на підставі договору, закріплено в Законі № 2807. СГ повинні виконувати різні види робіт із благоустрою території (озеленення, санітарне очищення територій і т. д.) з метою її раціонального використання та належного утримання.

За порушення правил благоустрою СГ несуть адміністративну відповідальність і зобов'язані відшкодувати заподіяні порушенням збитки та шкоду.

Коментарі до матеріалу

Оформити передплату на розділ «Агро»

Найповніша бібліотека безпечних рішень з бухобліку, податків та права для с/г галузі

4680 грн. / рік

Купити

Кращі матеріали