Підписуйся на інформаційну страховку бухгалтера
Розділи:
Підрозділи:
Підрозділи:
Підрозділи:

Житлова реформа: хто і на яких умовах зможе користуватися службовим житлом

22.08.2025

В Україні хочуть створити Єдиний державний реєстр службового житла, а надавати його виключно тимчасово і тільки тим громадянам, які цього дійсно потребують, – працівникам відповідних сфер і підприємств, які власного житла не мають або воно розташоване далеко від місця їхньої роботи.

Через те, що в Україні внаслідок приватизації фактично зруйновано систему службового житла – одного з ключових інструментів залучення й утримання кадрів у держсекторі та бюджетній сфері, воно стало фікцією. Створення відповідного реєстру та надання такому житлу іншого статусу повинно виправити цю ситуацію. Все це передбачено відповідним законопроєктом, який вже пройшов перше читання.

Про це повідомила голова Комітету ВР з питань організації державної влади, місцевого самоврядування, регіонального розвитку і містобудування, очільниця партії «Слуга Народу» Олена Шуляк.

За її словами, вирішити цю проблему покликаний законопроєкт № 12377, який відновлює державний контроль, унеможливлює зловживання та повертає службовому житлу його початкову функцію – тимчасового забезпечення тих, хто працює в інтересах держави. Законопроєкт уже пройшов перше читання та готується до другого. Остаточно ухвалити його планують до кінця поточного року.

«В Україні продовжує діяти Житловий кодекс 1983 року, за яким службове житло мало надаватися як тимчасове працівникам бюджетної сфери без права приватизації. Це був зрозумілий і справедливий підхід – людина приїжджала на роботу в інше місто – їй надавали службову квартиру. Звільнилася – житло поверталося у фонд і передавалося наступному працівнику», – пояснила Шуляк, посилаючись на дані аналітичного звіту, підготовленого «Інститутом житла».

Вона зазначила, що, на відміну від чинного Житлового кодексу, ситуація в сфері службового житла докорінним чином змінилася після розпаду Радянського Союзу. Втрата зв’язків із колишніми радянськими республіками, нові принципи побудови економіки в процесі впровадження ринкових інструментів першої половини 90-х років ХХ століття призвели до реорганізації та навіть закриття багатьох державних підприємств, які мали свій житловий фонд – «відомчий». Цей процес активізувався з ухваленням Закону від 03.03.1998 № 147/98-ВР «Про передачу об’єктів права державної та комунальної власності».

Ним передбачалося, що передача в комунальну власність територіальних громад сіл, селищ, міст об’єктів житлового фонду та соціально-культурного призначення, що перебувають у повному господарському віданні або оперативному управлінні державних підприємств та організацій, здійснюється з урахуванням вимог Законів від 19.06.1992 № 2482-ХІІ «Про приватизацію державного житлового фонду», від 04.03.1992 № 2163-XII «Про приватизацію державного майна», інших законів, якими встановлюються особливості передачі зазначених об’єктів.

«Саме тому фонд службового житла, з якого воно могло б надаватись за призначенням і не у власність, ми фактично втратили і сьогодні й близько не знаємо, скільки в Україні залишилося службового житла. Немає єдиного реєстру. Немає уніфікованих правил, хто і на яких умовах має право на це житло. Цей інструмент втрачено», – пояснила нардепка.

За словами Шуляк, наразі на місцях немає інструментів для перевірки реальної потреби в службовому житлі, немає обовʼязкової перевірки житлових умов, доходів або іншої власності потенційного отримувача. Саме тому сьогодні службові квартири потрапляють до тих, хто в них не має нагальної потреби.

Як наслідок, установа втрачає ресурс для залучення нових працівників, які не мають житла, але дійсно його потребують. Водночас житло, яке мало би залишатися в обігу, виводиться з фонду і його вже неможливо повернути. Поповнення ж фонду не відбувається, адже місцева влада або підприємства не мають мотивації вкладатися в нове службове житло, яке згодом може бути приватизоване.

За даними Інституту житла, проблема поглиблюється й через те, що службове житло часто не відповідає жодним технічним критеріям. Його юридичний статус не закріплено в державних реєстрах, технічна документація відсутня або застаріла, а механізми контролю не працюють. Через відсутність єдиної системи адміністрування навіть складно оцінити масштаб зловживань.

«Службове житло має бути чітко визначене – з фіксованим статусом, умовами надання, забороною приватизації та єдиними правилами. І головне – вся інформація має бути в єдиному державному реєстрі», – акцентувала Олена Шуляк.

Саме ці зміни передбачає законопроєкт № 12377. Документ пропонує запровадити єдину систему обліку службового житла, створити чіткі критерії для його надання, запровадити заборону на приватизацію, уніфікувати умови користування та визначити відповідальних за адміністрування фонду.

Законопроєкт також передбачає встановлення запобіжників проти штучної зміни статусу житла. Будь-яка зміна має фіксуватися в реєстрі й проходити через визначену процедуру, що виключає ручні рішення. Крім того, передбачається створення електронної платформи для адміністрування, що дозволить громадянам відстежувати наявність службового житла в громадах і прозорість його розподілу.

«Ми не можемо дозволити, щоб службове житло, яке має бути інструментом допомоги тим, хто працює для держави, ставало черговим джерелом тіньової приватизації. Цей інструмент – досить вдалий заохочувальний захід, і за винятком деяких рудиментів, які залишилися ще за радянських часів та вже сучасних «підводних каменів», є досить простим та зрозумілим механізмом підтримки працівника, в якому територіальна громада або те чи інше підприємство/установа/організація зацікавлене як у спеціалістові», – резюмувала Олена Шуляк.

«Слуга Народу»

 

Коментарі до матеріалу
Швидка реєстрація
Будьте в курсі змін і актуальних тем, задавайте питання.
Популярне
30.09.2025
Топ-20 новин минулого тижня
Найбільш цікаві новини минулого тижня   Унесено зміни до переліку територій бойових дій і ТОТ (наказ від 11.09.2025) З 27 вересня змінюються правила реєстрації ПН: роз’яснення ДПС Зміни в бронюванні: що передбачено в Програмі діяльності КМУ Для ФОП та самозайнятих – нові правила...
08.09.2025
Закон № 4536 опубліковано 3 вересня: огляд основних змін
Закон № 4536 вносить зміни, зокрема, до Податкового кодексу, Закону від 08.07.2010 № 2464-VІ , Закону від 18.06.2024 № 3817-ІХ. Більшість норм Закону № 4536 набирає чинності з першого числа місяця, наступного за місяцем його опублікування, тобто з 1 жовтня 2025 року. Більше за темою: Квартальна об&...
17.07.2025
Кабмін оновив правила визначення критичності підприємств для бронювання працівників
Порядок та Критерії, за якими бронюють працівників підприємств, знову зазнали змін. Розглянемо, кого цього разу це стосується. Більше за темою: Зарплатні критерії для бронювання працівників: обчислюємо середню зарплату Строки зберігання документів з військового обліку та бронювання Бронювання у ф...
Нове
02.10.2025
«Шаг» замість «копійки»: до Верховної Ради подано законопроєкт
«Копійку» замінять на «шаг»? Що буде зі старими номіналами грошей? Більше за темою: Заокруглення суми готівкових операцій з орендної плати У Верховній Раді зареєстровано законопроєкт № 14093 про перейменування назви розмінної монети «копійка» на «шаг»...
02.10.2025
Планують зміни до Інструкції про порядок нарахування та сплати ЄСВ
Міністерство фінансів оприлюднило зміни до Інструкції про порядок нарахування і сплати єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування. Розглянемо, що пропонують у відомстві. Більше за темою: Підприємець на загальній системі не провадить діяльність: чи потрібно йому сплач...
02.10.2025
Мінфін оприлюднив зміни до Довідки про подану декларацію про майновий стан
Міністерство фінансів пропонує внести зміни до форми довідки про подану декларацію про майновий стан і доходи (про сплату або відсутність податкових зобов’язань) та Порядку оформлення і видачі довідки про подану декларацію про майновий стан і доходи (про сплату або відсутність податкових зобов...
Кращі матеріали