Підписуйся на інформаційну страховку бухгалтера
Розділи:
Підрозділи:
Підрозділи:
Підрозділи:

Верховна Рада створила умови для залучення приватних інвестицій в дорожнє будівництво

16.02.2022

Верховна Рада України прийняла ініційований Міністерством інфраструктури законопроект № 5090. Документ запроваджує довгострокові зобов’язання державних партнерів (концесієдавців) у рамках договорів державно-приватного партнерства (ДПП) та/або концесії.

Тепер держава зможе щорічно здійснювати виплати приватному інвестору, передбачені договором про ДПП та/або концесію, з коштів Державного дорожнього фонду.

«Прийнятий закон врегульовує питання взаємних обов’язків держави та інвесторів у проектах державно-приватного партнерства. Зокрема, бізнес отримує гарантію того, що держава виконає свої зобов’язання в частині оплати за експлуатаційну готовність, так звані availability payments.

Наразі ми вже маємо 2 пілотних проекти ДПП – маршрути Харків – Дніпро – Запоріжжя та Ягодин – Ковель – Луцьк, які впроваджуються при підтримці IFC та ЄБРР. Окрім цього, завдяки прийнятому законопроекту уже цьогоріч плануємо оголосити конкурс на будівництво першої нової концесійної дороги – Краковець – Львів – Броди – Рівне», – розповів Міністр інфраструктури України Олександр Кубраков.

Наразі законопроектом передбачається, що договори укладені в рамках ДПП, у тому числі концесійні договори, є довгостроковими – в середньому від 5 до 50 років. Відповідні договори можуть передбачати виконання фінансових зобов'язань, зокрема здійснення платежів приватному партнеру, наприклад плати за експлуатаційну готовність, після введення об’єкту в експлуатацію та до кінця дії такого договору.

На сьогодні державний партнер (концесієдавець) позбавлений можливості брати довгострокові зобов'язання для виконання такого договору у зв’язку з обмеженнями процесу бюджетотворення.

Відсутність законодавчо закріпленого механізму довгострокових зобов’язань стримує інвесторів від участі в ДПП та перешкоджає збільшенню масштабів дорожнього будівництва.

Законопроект містить такі зміни:

  • запроваджено довгострокові зобов'язання у рамках ДПП державними партнерами (концесієдавцями);
  • встановлені вимоги щодо загального щорічного обсягу довгострокових зобов’язань в рамках ДПП;
  • передбачене спрямування коштів Державного дорожнього фонду на здійснення плати за експлуатаційну готовність автодоріг загального користування державного значення, побудованих в рамках виконання договору про ДПП або концесію;
  • врегульовано механізм сплати концесійних платежів

Законопроект також створює додаткові джерела поповнення Державного бюджету України, зокрема:

  • плата за використання автодоріг загального користування транспортними засобами з повною масою 12 тонн і більше;
  • адміністративні штрафи за правопорушення габаритно-вагового контролю (ГВК)

Нагадаємо, у грудні Укравтодор, Міжнародна фінансова корпорація (IFC) та Європейський банк реконструкції та розвитку (ЄБРР) підписали договір на надання консультаційних послуг з підготовки ДПП проєктів у дорожній галузі.

Згідно із договором, першими проектами державно-приватного партнерства будуть два маршрути Харків – Дніпро – Запоріжжя (М–29, M–04, M–18) та Ягодин – Ковель – Луцьк (М–07, М–19).

Довідково

Програма державно-приватного партнерства, прийнята у 2020 році, передбачає поетапне залучення приватного сектору до вдосконалення та обслуговування мережі наявних автодоріг в Україні.

Модель такого партнерства передбачає, що держава залучає приватні інвестиції у будівництво, а інвестор реалізує проект за свої кошти. Після здачі дороги в експлуатацію інвестор отримує платежі від держави, так звану «плату за доступність».

https://www.kmu.gov.ua

Коментарі до матеріалу
Швидка реєстрація
Будьте в курсі змін і актуальних тем, задавайте питання.
Популярне
08.09.2025
Закон № 4536 опубліковано 3 вересня: огляд основних змін
Закон № 4536 вносить зміни, зокрема, до Податкового кодексу, Закону від 08.07.2010 № 2464-VІ , Закону від 18.06.2024 № 3817-ІХ. Більшість норм Закону № 4536 набирає чинності з першого числа місяця, наступного за місяцем його опублікування, тобто з 1 жовтня 2025 року. Більше за темою: Квартальна об&...
08.10.2025
Оновлено Довідник умовних кодів товарів
ДПС опублікувала оновленний Довідник умовних кодів товарів. ДПС опублікувало оновлений Довідник умовних кодів товарів. Умовний код товару Назва товару 00101 житловий будинок 00102 будівля 00103 ...
26.08.2025
Роз’яснення Мінекономіки щодо організації бронювання військовозобов’язаних: лист від 19.08.2025
Мінекономіки: лист від 19.08.2025 № 2704-20/55225-03 щодо організації бронювання військовозобов’язаних. Більше за темою: Зарплатні критерії для бронювання працівників: обчислюємо середню зарплату Строки зберігання документів з військового обліку та бронювання Бронювання у фермерському ...
Нове
03.11.2025
Планують надання грантів на будівництво овочесховищ
Проєкт постанови розроблено з метою удосконалення механізмів підтримки суб’єктів підприємництва, зокрема, з числа аграріїв, створення нових робочих місць та забезпечення продовольчої безпеки шляхом збереження вирощеної сільськогосподарської (овочевої) продукції в рамках діючих грантових програ...
03.11.2025
Підтвердження страхового стажу: що містить доопрацьований законопроєкт
Законодавча ініціатива спрямована на захист пенсійних прав значної кількості громадян, які не можуть підтвердити страховий стаж (особливо якщо він включає період роботи до 1 липня 2000 року). Більше за темою: Стаж: види, обчислення та умови зарахування 31 жовтня 2025 року Комітет з питань соціально...
03.11.2025
З 1 листопада спрощено процес оформлення та продовження відстрочок
Нові зміни: велика частина наданих відстрочок продовжується автоматично, основний спосіб оформлення відстрочки – в Резерв+, ТЦК більше не приймають від громадян заяви на відстрочку, паперові довідки з мокрою печаткою більше не видаються. Більше за темою: Відстрочка від призову на військову сл...
Кращі матеріали