Підписуйся на інформаційну страховку бухгалтера
Розділи:
Підрозділи:
Підрозділи:
Підрозділи:

Верховна Рада створила умови для залучення приватних інвестицій в дорожнє будівництво

16.02.2022

Верховна Рада України прийняла ініційований Міністерством інфраструктури законопроект № 5090. Документ запроваджує довгострокові зобов’язання державних партнерів (концесієдавців) у рамках договорів державно-приватного партнерства (ДПП) та/або концесії.

Тепер держава зможе щорічно здійснювати виплати приватному інвестору, передбачені договором про ДПП та/або концесію, з коштів Державного дорожнього фонду.

«Прийнятий закон врегульовує питання взаємних обов’язків держави та інвесторів у проектах державно-приватного партнерства. Зокрема, бізнес отримує гарантію того, що держава виконає свої зобов’язання в частині оплати за експлуатаційну готовність, так звані availability payments.

Наразі ми вже маємо 2 пілотних проекти ДПП – маршрути Харків – Дніпро – Запоріжжя та Ягодин – Ковель – Луцьк, які впроваджуються при підтримці IFC та ЄБРР. Окрім цього, завдяки прийнятому законопроекту уже цьогоріч плануємо оголосити конкурс на будівництво першої нової концесійної дороги – Краковець – Львів – Броди – Рівне», – розповів Міністр інфраструктури України Олександр Кубраков.

Наразі законопроектом передбачається, що договори укладені в рамках ДПП, у тому числі концесійні договори, є довгостроковими – в середньому від 5 до 50 років. Відповідні договори можуть передбачати виконання фінансових зобов'язань, зокрема здійснення платежів приватному партнеру, наприклад плати за експлуатаційну готовність, після введення об’єкту в експлуатацію та до кінця дії такого договору.

На сьогодні державний партнер (концесієдавець) позбавлений можливості брати довгострокові зобов'язання для виконання такого договору у зв’язку з обмеженнями процесу бюджетотворення.

Відсутність законодавчо закріпленого механізму довгострокових зобов’язань стримує інвесторів від участі в ДПП та перешкоджає збільшенню масштабів дорожнього будівництва.

Законопроект містить такі зміни:

  • запроваджено довгострокові зобов'язання у рамках ДПП державними партнерами (концесієдавцями);
  • встановлені вимоги щодо загального щорічного обсягу довгострокових зобов’язань в рамках ДПП;
  • передбачене спрямування коштів Державного дорожнього фонду на здійснення плати за експлуатаційну готовність автодоріг загального користування державного значення, побудованих в рамках виконання договору про ДПП або концесію;
  • врегульовано механізм сплати концесійних платежів

Законопроект також створює додаткові джерела поповнення Державного бюджету України, зокрема:

  • плата за використання автодоріг загального користування транспортними засобами з повною масою 12 тонн і більше;
  • адміністративні штрафи за правопорушення габаритно-вагового контролю (ГВК)

Нагадаємо, у грудні Укравтодор, Міжнародна фінансова корпорація (IFC) та Європейський банк реконструкції та розвитку (ЄБРР) підписали договір на надання консультаційних послуг з підготовки ДПП проєктів у дорожній галузі.

Згідно із договором, першими проектами державно-приватного партнерства будуть два маршрути Харків – Дніпро – Запоріжжя (М–29, M–04, M–18) та Ягодин – Ковель – Луцьк (М–07, М–19).

Довідково

Програма державно-приватного партнерства, прийнята у 2020 році, передбачає поетапне залучення приватного сектору до вдосконалення та обслуговування мережі наявних автодоріг в Україні.

Модель такого партнерства передбачає, що держава залучає приватні інвестиції у будівництво, а інвестор реалізує проект за свої кошти. Після здачі дороги в експлуатацію інвестор отримує платежі від держави, так звану «плату за доступність».

https://www.kmu.gov.ua

Коментарі до матеріалу
Швидка реєстрація
Будьте в курсі змін і актуальних тем, задавайте питання.
Популярне
09.12.2025
Топ-20 новин минулого тижня
Найбільш цікаві новини минулого тижня ПФУ та Держпраці затвердили річні плани перевірок на 2026 рік Базова військова служба та трудові гарантії: пропонують нові зміни Кінцевий термін подачі трудових книжок до ПФУ пропонують відтермінувати Закон про Державний бюджет на 2026 рік прийнято Бізнес зм...
12.11.2025
З 1 січня 2026 року діятиме нова система КВЕД: що зараз робити бізнесу
Нова система класифікації видів економічної діяльності – розбираємось разом! Більше за темою: Зарядка електромобілів: який це КВЕД і чи потрібна ліцензія? Види діяльності: на що впливає КВЕД? Із 1 січня 2027 року Україна переходить на нову класифікацію видів економічної діяльності – NA...
08.10.2025
Оновлено Довідник умовних кодів товарів
ДПС опублікувала оновленний Довідник умовних кодів товарів. ДПС опублікувало оновлений Довідник умовних кодів товарів. Умовний код товару Назва товару 00101 житловий будинок 00102 будівля 00103 ...
Нове
09.12.2025
З 1 січня змінюються правила працевлаштування осіб з інвалідністю
Проаналізуйте свій штатний розпис вже сьогодні. Нові правила вимагатимуть реального працевлаштування та прозорої зарплати. Більше за темою: Працевлаштування осіб з інвалідністю: що зміниться з 2026 року? Працівнику встановили інвалідність посеред місяця: як нараховувати ЄСВ Нагадування для роботод...
09.12.2025
Держстат оприлюднив звітність-2026: що та коли подаватимемо
Держстат опублікував зміни в поданні форм статистичних спостережень на 2026 рік. Більше за темою: Статистична звітність  Держстат опублікував зміни в поданні форм статистичних спостережень на 2026 рік. Для подання 24-х звітів змінено форми, затверджено чотири форми, в також десять звітів...
09.12.2025
Бронювання для бізнесу: 45-денний механізм і скасування 72-годинної перевірки
Нововведення дозволяють компаніям не втрачати спеціалістів при врегулюванні формальних процедур, допомагають оперативно захищати персонал та підтримувати безперервну роботу на виробництві. Більше за темою: Працівників яких категорій зараховують до «квоти» на бронювання Оновлені критері...
Кращі матеріали