В Україні планують заборонити продаж усіх програм-аналогів, створених за допомогою програмного коду для 1С
У Верховній Раді 24.10.2023 під № 10186 зареєсстровано законопроєкт про заборону продажу на території України програмного забезпечення (електронних поставок), для податкового та бухгалтерського обліку, при створенні якого використано програмний код, написаний мовою країни-агресора.
Як зазначено у пояснювальній записці, до початку 2017 року, на ринку ІТ-послуг в України найпопулярнішим програмним продуктом по бухгалтерському обліку була розробка компанії рф «1С», призначена для створення систем автоматизації підприємств, яка займала понад 90 % ринку (орієнтовний обсяг послуг на суму понад пів мільярда гривень).
Рада національної безпеки і оборони 28 квітня 2017 року прийняла рішення «Про застосування персональних спеціальних економічних та інших обмежувальних заходів (санкцій)» та наклала на програмні продукти розробника цієї платформи санкції, а саме: заборонила продавати такі програмні продукти на території України. Одночасно, заборонивши використання державними установами таких програмних продуктів, до розробників яких застосовані спеціальні економічні та інші обмежувальні заходи (санкції). Таке використання створює реальну загрозу порушення конфіденційності, цілісності та доступності даних, які циркулюють в автоматизованих системах.
Прийняте рішення, стало поштовхом та позитивним сигналом для українських, американських та європейських компаній – розробників альтернативних програмних рішень в бухгалтерському та податковому обліку, що на сьогодні динамічно розвиваються. Автори проєкту констатують, що за понад 5 років існуючої заборони продажу нових продуктів «1С», в Україні створили і запустилися в роботу десятки українських та міжнародних альтернативних програмних продуктів для податкового та бухгалтерського обліку.
Проте, незважаючи на введені санкційні заходи, на 19-ому місяці війни суб’єкти господарювання використовувати російський «1C» та його аналоги не перестали. В Україні зберіглося їх домінуюче становище на ринку, а це понад 80 % бізнесу (з обсягом послуг на суму понад пів мільярда гривень), так чи інакше, залишаються користувачами та продовжують купувати для податкового та бухгалтерського обліку програмне забезпечення (електронні поставки) програмний код (компілятор), в якому написано мовою країни агресора.
Мова програмування – мова програмного коду (компілятор) є, однією із основних характерних ознак будь-якого програмного продукту в світі, загальновідомий факт що, при створенні програмного забезпечення (електронні поставки), як і від «1С», так і від його аналогів, що на сьогодні присутні та продаються на ринку України, було використано програмний код, написаний мовою країни агресора.
У зв’язку з викладеним, автори проєкту пропонуют задля продовження, посилення заборонних чи обмежувальних норм щодо держави-агресора, захисту безпекових та економічних інтересів України, подальшого унеможливлення обходу санкцій, шляхом проведення ребредингу компаній пов'язаних із російськими розробниками програмних продуктів, пришвидшення подолання тотальної залежності від таких продуктів, і переходу на українські чи міжнародні альтернативні програмні рішення, що забезпечують високий рівень захисту, збереження конфіденційності, цілісності та доступності даних, які циркулюють в автоматизованих системах податкової та бухгалтерського обліку, заборонити на території Україні продаж програмного забезпечення (електронні поставки), при створенні та написанні якого було використано програмний код, написаний мовою країни агресора, та передбачити відповідальність за порушення встановленої заборони, оскільки подальше просування такого програмного продукту, є одним із видів гібридних впливів рф. Російська мова – мова країни-агресора та окупанта, і їй не місце в нашій вільній, незалежній країні.
За продаж заборонених продуктів пропонується накладати штраф в розмірі 1 000 мінімальних заробітних плат (далі – МЗП). Повторне протягом року порушення тягне за собою накладення штрафу в розмірі 2 000 МЗП.
Далі авторри проєкту зазначають, що одночасно, якщо не брати до уваги етичну сторону використання російського програмного продукту, а враховувати сьогоднішні реалії економіки, що працює у військовий час, і значний обсяг вже придбаних програмних продуктів, що використовуються щоденно суб’єктами господарювання в своїй підприємницькій діяльності та у яких, з тих чи інших причин не має можливості відмовитися від російського «1C» та його аналогів з ведення податкового та бухгалтерського обліку, при створенні та написанні яких було використано програмний код написаний мовою країни агресора, та розуміючи, що повна заборона використання, таких програмних рішень може спричинити суттєві негативні економічні та правові наслідки, отже задля надання правової визначеності, підтвердження принципів правової та демократичної держави, з урахуванням норми ст. 58 Конституції України, якою встановлено, що закони та інші нормативно-правові акти не мають зворотної дії в часі, крім випадків, коли вони пом'якшують або скасовують відповідальність особи, пропонується, надати загальний припис щодо можливості подальшого функціонального використання підприємствами (крім державних та комунальних) вже придбаних програмних продуктів, при створенні яких було використано програмний код написаний мовою країни агресора, на законних підставах.
Верховна Рада
Коментарі до матеріалу