Підписуйся на інформаційну страховку бухгалтера
Розділи:
Підрозділи:
Підрозділи:
Підрозділи:

З 1 вересня набирає чинності Закон про лобіювання: що виграє бізнес

27.08.2025

1 вересня 2025 року в Україні починає діяти Закон від 23.02.2024 № 3606-IX «Про лобіювання» (далі – Закон № 3606). Цей Закон започатковує нові правила взаємодії між бізнесом, громадськими структурами та державними органами – відкриті, прозорі й контрольовані.

Для його реалізації Уряд ухвалив низку рішень. Зокрема, постановою КМУ від 15.10.2024 № 1175 затверджено Положення про Реєстр прозорості, а постановою від 01.10.2024 № 1128 «Правила етичної поведінки суб’єктів лобіювання», розроблені Національним агентством з питань запобігання корупції.

Важливою новелою цього закону є те, що він чітко визначає, що таке лобіювання. Це – діяльність, спрямована на вплив або спробу впливу на рішення органів влади чи місцевого самоврядування у комерційних інтересах бенефіціара або у власних комерційних інтересах. Таким чином, йдеться про формалізацію процесу, який раніше існував у «тіні».

Разом з тим законодавець встановлює чітку межу: які дії підпадають під визначення лобіювання, а які ні. Не вважаються лобіюванням:  

  • представництво зовнішньополітичних інтересів органами дипломатичної служби; 
  • народна ініціатива на всеукраїнському референдумі та ініціатива на місцевих референдумах; 
  • діяльність суб’єктів у сфері медіа та електронних комунікацій;  
  • діяльність політичних партій та місцевих організацій політичних партій, діяльність кандидатів на виборні посади на виборах Президента України, виборах народних депутатів України та місцевих виборах, пов’язана з їхньою участю у виборчому процесі відповідних виборів; діяльність асоціацій органів місцевого самоврядування; 
  • наукова та науково-технічна діяльність; 
  • незалежна професійна діяльність адвокатів щодо здійснення захисту, представництва та надання інших видів правничої допомоги клієнту; 
  • робота суб’єктів забезпечення правотворчої діяльності тощо.

В окремій статті закон забороняє предметом лобіювання робити нормативно-правові акти, які регулюють оголошення загальної або часткової мобілізації; введення в Україні або в окремих її місцевостях воєнного стану; оголошення за поданням Президента України стану війни і укладення миру; використання Збройних Сил України та інших утворених відповідно до законів України військових формувань; введення в Україні або в окремих її місцевостях надзвичайного стану; оголошення окремих місцевостей зонами надзвичайної екологічної ситуації; зміни території України; амністії. Це принципово відмежовує сферу лобіювання від питань, які належать до фундаментальних державних функцій.

Не менш важливим є розділ про суб’єктів лобіювання. Закон передбачає, що такими можуть бути фізичні особи з повною цивільною дієздатністю, юридичні особи приватного права, зареєстровані в Україні, а також іноземні компанії, які мають представництва на території нашої держави. Водночас є й категорії, які позбавлені такого права. Це державні службовці та посадовці органів місцевого самоврядування (як під час перебування на посаді, так і протягом року після завершення повноважень), особи з непогашеною судимістю чи визнані недієздатними, органи влади, політичні партії, релігійні організації та медіа.

З метою забезпечення прозорості та контрольованості лобіювання, запроваджується Реєстр прозорості. Він стане своєрідним «фільтром», адже здійснювати лобіювання дозволено лише тим, хто пройшов офіційну реєстрацію. Вести його буде НАЗК. Реєстр міститиме повні відомості як про фізичних осіб, так і про юридичних осіб, які мають намір здійснювати лобістську діяльність.

Для фізичних осіб це – прізвище, власне ім’я, по батькові; дата народження; реєстраційний номер облікової картки платника податків або серія та номер документа, що посвідчує особу; адреса задекларованого та/або зареєстрованого місця проживання; номер телефону чи інший технічний засіб електронної комунікації, адреса електронної пошти; веб-сайт; джерело фінансування, сфера лобіювання.

Для юридичних осіб це – найменування юридичної особи та організаційно-правова форма; ідентифікаційний код юридичної особи згідно з Єдиним державним реєстром підприємств та організацій України; місцезнаходження юридичної особи; номер телефону чи інший технічний засіб електронної комунікації, адреса електронної пошти; вебсайт; відомості про реєстрацію представництва іноземного суб’єкта господарської діяльності (для іноземних юридичних осіб); прізвище, власне ім’я, по батькові (за наявності) керівника юридичної особи, засновників (учасників), кінцевих бенефіціарних власників юридичної особи; джерело фінансування; сфера лобіювання.

Необхідно зазначити, що особам, які не внесені до Реєстру прозорості і не набули статусу суб’єкта лобіювання, – забороняється здійснювати лобіювання.

Закон надає чіткий перелік прав як для суб’єктів, так і для об’єктів лобіювання. Суб’єкти отримують можливість звертатися до об’єктів лобіювання з метою отримання інформації, пов’язаної із сферою та/або предметом лобіювання, та отримувати таку інформацію на своє звернення, крім інформації з обмеженим доступом; у встановленому законодавством порядку входити до адміністративних будівель органів державної влади, інших державних органів та органів місцевого самоврядування під час здійснення лобіювання (якщо такий доступ пов’язаний із сферою та/або предметом лобіювання), брати участь у засіданнях таких органів під час розгляду питань, пов’язаних із сферою та/або предметом лобіювання; подавати власні аналітичні матеріали до проектів нормативно-правових актів; ініціювати підготовку проекту нормативно-правового акта, бути зазначеним у списку його авторів; отримувати інформацію про проведення запланованих заходів, пов’язаних з предметом лобіювання тощо.

Водночас об’єкти лобіювання – а це зокрема: Верховна Рада; Президент України; КМУ; міністерства; інші органи державної влади та інші суб’єкти публічного права, які згідно із законом здійснюють від імені держави правотворчу діяльність та юрисдикція яких поширюється на територію України; Верховна Рада АР Крим, Рада міністрів АР Крим, міністерства АР Крим; голови місцевих державних адміністрацій та керівники структурних підрозділів місцевих державних адміністрацій; органи місцевого самоврядування; та суб’єкти правотворчої ініціативи, такі як народні депутати, члени Уряду – мають право отримувати достовірну інформацію від суб’єктів, а також інформувати НАЗК про будь-які факти незаконного впливу.

Закон створює баланс, у якому обидві сторони – і ті, хто впливає, і ті, на кого впливають, – діють у рамках прозорих і чітко встановлених правил.

Особливий акцент закон робить на звітності. Кожні шість місяців суб’єкти лобіювання зобов’язані подавати у Реєстр прозорості звіти. У них відображаються всі ключові аспекти діяльності: дані суб’єкта і його клієнта, предмет і об’єкт лобіювання, умови договорів, розмір отриманих коштів і витрат, зустрічі з представниками органів влади, а також внески у політичні партії чи виборчі фонди.

Контроль за цим здійснює НАЗК. Агентство має право перевіряти достовірність поданої інформації та притягати до відповідальності у разі порушень. Відповідальність за порушення чітко прописана у КУпАП і передбачає штрафи за діяльність без реєстрації або за неподання чи несвоєчасне подання звітів.

Закон № 3606 стає важливим кроком для України на шляху до європейських стандартів прозорості. Він дає можливість легально відстоювати інтереси бізнесу та громадськості, водночас закриваючи простір для «тіньових» впливів. Це – крок до побудови системи, у якій інтереси суспільства і держави захищені, а вплив на владу відбувається відкрито, прозоро, зрозуміло і відповідально.

Верховна Рада

Коментарі до матеріалу
Швидка реєстрація
Будьте в курсі змін і актуальних тем, задавайте питання.
Популярне
26.08.2025
Топ-20 новин минулого тижня
Найбільш цікаві новини минулого тижня Мін’юст закликає перереєструвати нерухомість, придбану до 2013 року Призупинення колективного договору в умовах воєнного стану: прийнято закон про нові умови Змінено Порядок оформлення та видачі військово-облікового документа Уряд планує запровадити щор...
17.07.2025
Кабмін оновив правила визначення критичності підприємств для бронювання працівників
Порядок та Критерії, за якими бронюють працівників підприємств, знову зазнали змін. Розглянемо, кого цього разу це стосується. Більше за темою: Зарплатні критерії для бронювання працівників: обчислюємо середню зарплату Строки зберігання документів з військового обліку та бронювання Бронювання у ф...
02.06.2025
Важливе у травні для платників ПДВ
Ознайомлюйтеся з важливими матеріалами для платників ПДВ у травні. Більше за темою: Спецпроєкт «ПДВ: ситуації з практики» Спецпроєкт «Електронне адміністрування ПДВ: правила, ризики, рішення» Спецпроєкт «Особливості оподаткування ПДВ в умовах воєнного часу»...
Нове
27.08.2025
Оплата праці практикантів і відпустки працівникам, які навчаються: що передбачає новий Закон про професійну освіту
На підприємстві працюють практиканти або ж робітники, які здобувають професійну освіту? Якими правами вони користуватимуться з набуттям чинності Закону про професійну освіту в частині зарплат і відпустки? Більше за темою: Чи потрібно підприємству вести військовий облік практикантів та стажистів? Х...
27.08.2025
Оприлюднено Закон про ветеранське підприємництво: що він передбачає
Що таке ветеранське підприємництво та якими нормами законодавства здійснюється його регулювання? Більше за темою: Підприємця мобілізували: чи може він вести підприємницьку діяльність? Оплата праці осіб, які підтримують ветеранів війни Відповідно до Закону від 31.07.2025 № 4563-IX «Про ветера...
27.08.2025
Уряд оновив порядок перетину державного кордону
Перетинання кордону чоловіками до 22 років: що вирішив Уряд? Більше за темою: Уряд врегулював правила виїзду митців та медійників за кордон під час воєнного стану Виїзд заброньованих працівників за кордон у відпустку: чи можливо? Кабмін 26.08.2025 на своєму засіданні прийняв рішення щодо дозв...
Кращі матеріали