Фонд державного майна розробив проєкт закону «Про оренду державного та комунального майна» з метою істотного удосконалення, спрощення і скорочення процедур оренди державного й комунального майна для досягнення прозорості та відкритості процесу передачі в оренду державного і комунального майна, а також врегулювання питання повноважень окремих державних органів, які стосуються оренди державного та комунального майна.
У проєкті закону встановлено новий порядок передачі державного та комунального майна в оренду, який спрощує процедуру, визначену Законом про оренду, та забезпечує прозорість, конкурентність і максимальну економічну віддачу державі та місцевим органам влади від надання майна в оренду, зокрема:
- впроваджується заміна терміну «балансоутримувач» на новий термін «правокористувач», який охоплює всіх утримувачів державного та комунального майна незалежно від речового права;
- впроваджується гнучкий підхід до визначення орендодавця, зокрема, надається право КМУ та органам місцевого самоврядування самостійно визначати правокористувачів, які можуть передавати майно в оренду;
- передбачається можливість узуфруктарія державного або комунального майна виступати орендодавцем;
- планується опублікування орендодавцями в ЕТС відомостей про майно, яке тимчасово не використовується, замість формування двох переліків:
- Переліку об’єктів, щодо яких прийнято рішення про передачу в оренду на аукціоні;
- Переліку об’єктів, щодо яких прийнято рішення про передачу в оренду без проведення аукціону.
Зазначене зменшить кількість адміністративних рішень, необхідних для передачі майна в оренду.
При цьому встановлюється обов’язок для власників державного майна щоквартально надавати Фонду державного майна України відомості про державне майно, яке тимчасово не використовується та може бути передане в оренду. Це забезпечить прозорість та ефективне виявлення майна, що не використовується і може бути залучене до оренди, сприяючи раціональному використанню державних активів;
- змінено процедуру та строки розгляду заяв потенційних орендарів, зацікавлених в оренді державного та комунального майна, відомості про яке опубліковано в ЕТС;
- змінено процедуру та строки розгляду заяв потенційних орендарів, зацікавлених в оренді державного та комунального майна, відомості про яке не опубліковано в ЕТС. Проєктом Закону передбачено граничний строк розгляду заяви 30 днів, тоді як відповідно до Закону про оренду заява могла розглядатися до 50 днів (орендодавець протягом трьох робочих днів з дати отримання заяви передавав її балансоутримувачу такого майна. Балансоутримувач протягом 10 робочих днів з дати отримання такої заяви приймає рішення про намір передачі майна в оренду або рішення про відмову у включенні об’єкта до відповідного переліку. При необхідності погодження з уповноваженим органом управління рішення приймалось балансоутримувачем протягом 40 робочих днів). Вказане значно скоротить граничні строки прийняття рішень та спростить бюрократичні процедури;
- визначено чіткий строк прийняття рішення про укладення або відмову в укладенні договору з дати отримання заяви про укладення договору оренди без проведення аукціону (15 днів);
- запроваджується можливість оперативно реагувати на зміни в правовому регулюванні оренди шляхом делегування Фонду державного майна України повноважень із затвердження типового договору оренди державного майна у межах істотних умов, визначених законом;
- встановлюються чіткі умови та обов’язки орендодавця та орендаря при передачі та поверненні об’єктів оренди;
- проєктом закону не передбачається можливості зарахування витрат орендаря на здійснення поточного та/або капітального ремонту в рахунок орендної плати один раз протягом строку оренди, якщо орендоване майно неможливо використовувати за призначенням через його незадовільний стан. Водночас проєктом Закону визначено:
- якщо власник не надав згоди на здійснення капітального ремонту об’єкта оренди, що перешкоджає його використанню відповідно до призначення та умов договору, орендар має право вимагати розірвання договору оренди. У проєкті закону чітко вказано: якщо в результаті поліпшення, зробленого за згодою власника, створена нова річ, орендар не стає її співвласником;
- визначаються обов’язки та права орендаря щодо утримання об'єкта оренди;
- проєктом закону передбачено, що за письмовою згодою орендодавця можна передавати в суборенду майно, отримане в оренду як на аукціоні, так і без аукціону;
- замість тривалої та громіздкої процедури продовження договорів оренди через аукціони визначається право орендаря, який належно виконує свої обов’язки за договором оренди державного та комунального майна, на укладення договору оренди на новий строк. Ця новела має на меті створити більш стабільні та передбачувані умови для орендарів, що сприятиме їх зацікавленості у довгостроковому і відповідальному використанні державного та комунального майна;
- проєктом закону передбачено, що КМУ та органи місцевого самоврядування отримують повноваження самостійно визначати механізми розрахунку стартової орендної плати.
Слід окремо зазначити, що зберігається право на отримання майна в оренду без аукціону, а перелік осіб, які матимуть таке право, залишається незмінним.
ДРС