Підписуйся на інформаційну страховку бухгалтера
Розділи:
Підрозділи:
Підрозділи:
Підрозділи:

Державна реєстрація права власності на майно у зв’язку з поділом, виділом частки або об’єднанням – Мін’юст

Роз’яснення
08.08.2024

Кабінетом Міністрів України прийнято постанову від 05.07.2024 № 785 «Про внесення змін до деяких постанов Кабінету Міністрів України з питань державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» (далі – постанова), якою внесено зміни до Порядку державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень, затвердженого постановою КМУ від 25.12.15 № 1127 (далі – Порядок), зокрема, щодо державної реєстрації права власності на майно у результаті поділу, виділу з нього частки чи об’єднання майна. При цьому постанова містить особливості правового регулювання пов’язаних із цим питань залежно від правових підстав та наслідків поділу, виділу частки чи об’єднанням майна.

Державна реєстрація права власності у зв’язку з поділом, виділом частки або об’єднанням земельної ділянки чи закінченого будівництвом об’єкта

Так, п. 54 Порядку викладено у новій редакції, якою передбачено порядок державної реєстрації права власності на майно у результаті поділу, виділу з нього частки, об’єднання земельної ділянки чи закінченого будівництвом об’єкта.

Державна реєстрація права власності у зв’язку з поділом, виділом частки або об’єднанням:

  • земельної ділянки проводиться за наявності в Державному земельному кадастрі відомостей про сформовані (сформовану) земельні ділянки (земельну ділянку) у результаті такого поділу, виділу частки або об’єднання;
  • закінченого будівництвом об’єкта проводиться за наявності в Єдиній державній електронній системі у сфері будівництва відомостей про технічні характеристики закінчених будівництвом об’єктів (закінченого будівництвом об’єкта), утворених (утвореного) у результаті такого поділу, виділу частки або об’єднання, про прийняття їх (його) в експлуатацію (крім випадку, коли поділ, виділ частки або об’єднання здійснено не у зв’язку з реконструкцією, реставрацією або капітальним ремонтом (далі – реконструкція) закінченого будівництвом об’єкта) та про присвоєння їм (йому) адреси.

Для державної реєстрації права власності у зв’язку з поділом, виділом частки або об’єднанням земельної ділянки, закінченого будівництвом об’єкта подаються:

  • документ, що посвідчує право власності на земельну ділянку, закінчений будівництвом об’єкт, що поділяється, частка з якого виділяється чи об’єднується (крім випадків, коли право власності на таке майно вже зареєстровано в Державному реєстрі прав або коли для державної реєстрації права власності подається документ, передбачений пп. 2 п. 54 Порядку);
  • договір про поділ спільного майна або договір про виділ у натурі частки із спільного майна, або відповідне рішення суду (у разі належності земельної ділянки, закінченого будівництвом об’єкта, що поділяється або частка з якого виділяється, на праві спільної власності та прийняття співвласниками рішення щодо поділу спільного майна або виділу в натурі частки із спільного майна, що має наслідком припинення права спільної власності для всіх або одного із співвласників, що здійснює виділ у натурі частки).

Для державної реєстрації права власності у зв’язку з поділом земельної ділянки, закінченого будівництвом об’єкта одночасно подається відповідна кількість заяв, що відповідає кількості всіх земельних ділянок, закінчених будівництвом об’єктів, утворених у результаті такого поділу, крім випадку, коли відбувається припинення права спільної власності у зв’язку з поділом спільного майна на підставі відповідного договору або рішення суду.

Під час проведення державної реєстрації права власності на земельну ділянку, закінчений будівництвом об’єкт, що залишається у спільній власності після виділу в натурі частки одного із співвласників, державний реєстратор здійснює перерахунок часток у праві спільної часткової власності на таке спільне майно виходячи із принципу їх рівності, крім випадків, коли співвласники до виділу в натурі частки одного із співвласників мали різний розмір часток або коли співвласники за домовленістю між собою встановили інший розмір часток у праві спільної власності чи інший розмір часток у праві спільної власності встановлено на підставі рішення суду.

На підтвердження домовленості співвласників може бути надана:

  • письмова заява співвласників про визначення розміру часток, справжність підписів на якій засвідчується відповідно до Закону від 02.09.1993 № 3425-XII «Про нотаріат» (далі – Закон № 3425), або
  • договір, укладений такими співвласниками відповідно до законодавства.

У разі коли співвласники до виділу в натурі частки одного із співвласників мали різний розмір часток, перерахунок часток у праві спільної часткової власності на таке спільне майно здійснюється з урахуванням принципу їх пропорційності.

Підставою для відмови у проведенні державної реєстрації права власності у зв’язку з поділом, виділом частки або об’єднанням закінченого будівництвом об’єкта є відсутність однієї і більше відомостей, передбачених п. 54 Порядку.

Також Порядок доповнено новими п. 541 та 542, якими врегульовано державну реєстрацію права власності на майно, що набувається у результаті поділу чи виділу частки з майна, що є сукупністю речей. Зокрема, йдеться про поділ такого типу об’єкта нерухомого майна, як «цілісний майновий комплекс», «єдиний майновий комплекс», «комплекс будівель та споруд» чи іншого типу, що вказує на наявність сукупності будівель та/або споруд, та про поділ спільного майна подружжя (колишнього подружжя).

Новим п. 541 Порядку передбачається, що державна реєстрація права власності у зв’язку з поділом чи виділом частки з такого типу об’єкта нерухомого майна, як «цілісний майновий комплекс», «єдиний майновий комплекс», «комплекс будівель та споруд» чи іншого типу, що вказує на наявність сукупності будівель та/або споруд, державну реєстрацію права власності на який проведено в Державному реєстрі прав без урахування положень п. 20 Порядку, проводиться шляхом державної реєстрації права власності на кожну будівлю та/або споруду, які мають окремі ідентифікатори в Єдиній державній електронній системі у сфері будівництва, за наявності в зазначеній системі відомостей про технічні характеристики закінчених будівництвом об’єктів, утворених у результаті такого поділу, та про присвоєння таким об’єктам нерухомого майна адреси.

Тобто вказаний пункт застосовуватиметься виключно до випадків, коли право власності на такий тип об’єкта нерухомого майна, як «цілісний майновий комплекс», «єдиний майновий комплекс», «комплекс будівель та споруд» чи інший тип, що вказує на наявність сукупності будівель та/або споруд, зареєстровано з відкриттям одного розділу в Державному реєстрі прав.

Щодо об’єктів, які мають окремі ідентифікатори в Єдиній державній електронній системі у сфері будівництва та відповідно в Державному реєстрі прав на кожен з таких об’єктів відкрито розділ, то вони не потребують проведення жодних додаткових процедур поділу, оскільки за своїм змістом поділ такого типу об’єкта нерухомого майна, як «цілісний майновий комплекс», «єдиний майновий комплекс», «комплекс будівель та споруд» чи іншого типу, що вказує на наявність сукупності будівель та/або споруд, і полягає у відкритті окремих розділів у Державному реєстрі прав на будівлі та/або споруди, що можуть бути самостійними об’єктами цивільно-правових відносин.

Пунктом 542 Порядку врегульовано державну реєстрацію права власності у зв’язку з поділом майна, що відповідно до закону належить на праві спільної сумісної власності подружжю (колишньому подружжю), або виділом майна дружині, чоловікові із складу всього майна подружжя.

Особливість окремого регулювання обумовлена положеннями Сімейного кодексу України, відповідно до якого спільним майном подружжя є майно, набуте подружжям за час шлюбу. Тобто може йтися не про окрему річ, поділ якої здійснюється (для таких випадків відповідна процедура викладена у новій редакції п. 54), а про сукупність речей, що набуті під час шлюбу та є спільним майном подружжя.

Для державної реєстрації права власності у зв’язку з поділом майна, що відповідно до закону належить на праві спільної сумісної власності подружжю (колишньому подружжю), або виділом майна дружині, чоловікові із складу всього майна подружжя подається відповідні договір або рішення суду.

Незалежно від наявності державної реєстрації права власності на майно за тим з подружжя (колишнього подружжя), якому таке майно переходить у власність, проводиться державна реєстрація права власності у зв’язку з набуттям права власності на майно, набуте у результаті такого поділу.

У разі коли поділ спільного майна подружжя (колишнього подружжя) має наслідком поділ земельної ділянки, закінченого будівництвом об’єкта, державна реєстрація права власності проводиться відповідно до п. 54 Порядку з урахуванням особливостей, визначених цим пунктом.

Порядок також доповнено новим п. 543, відповідно до якого у разі визначення частки одного із співвласників у праві спільної сумісної власності державний реєстратор під час проведення державної реєстрації права спільної часткової власності такого співвласника проводить державну реєстрацію спільної часткової власності і щодо іншого (інших) співвласника (співвласників) виходячи із принципу їх рівності, крім  випадку, коли співвласники за домовленістю між собою встановили інший розмір часток у праві спільної власності чи інший розмір часток у праві спільної власності встановлено на підставі рішення суду.

На підтвердження домовленості співвласників може бути надана:

  • письмова заява співвласників про визначення розміру часток, справжність підписів на якій засвідчується відповідно до Закону № 3425, або
  • договір, укладений такими співвласниками відповідно до законодавства.

Мін'юст


Приєднуйтесь до Uteka у Telegramm

Коментарі до матеріалу
Швидка реєстрація
Будьте в курсі змін і актуальних тем, задавайте питання.
Популярне
06.05.2025
Топ-20 новин минулого тижня
Найбільш цікаві новини минулого тижня Прийнято закон щодо обміну інформацією та призупинення дії трудового договору Класифікатор професій та кваліфікаційні характеристики об'єднали з Реєстром кваліфікацій: підписано Закон До ДПС будуть подавати інформацію про банківські рахунки не тільки СГД, а та...
10.02.2025
У Верховній Раді зареєстровано законопроєкт про підвищення мінімальної зарплати, пенсій та прожиткового мінімуму
Більше за темою: Мінімальна зарплата та прожитковий мінімум – 2025: які розміри та на що вплинуть Розмір мінімальної заробітної плати Парламентарі подали законопроєкт № 12462, яким передбачається підвищення прожиткового мінімуму, мінімальної зарплати та мінімальної пенсії за віком у 202...
27.02.2025
Зберігання та використання пального на підприємстві у 2025 році: облік, податки та документальне оформлення
Марафон-2025: головні бухгалтерські акценти року У суб'єктів господарювання, які використовують у своїй діяльності транспортні засоби, інші машини та механізми, що споживають пальне, постійно виникають запитання, пов'язані з обліком і документальним оформленням операцій з таким пальним, а також зі з...
Нове
06.05.2025
Оприлюднено проєкт змін до переліків товарів, експорт та імпорт яких підлягає ліцензуванню, та квот на 2025 рік
Як вплине ліцензування та квотування експорту металобрухту на економіку? Чи вирішує нова постанова проблему регулювання цієї сфери? Більше за темою: Валютні обмеження щодо операцій експорту та імпорту товарів Імпорт енергообладнання, складових до БПЛА і деяких інших товарів звільнено від ПДВ та вв...
06.05.2025
Планують удосконалити видачу ліцензій на імпорт/експорт товарів щодо яких прийнято рішення про запровадження спецзаходів
Як зміни в процедурі ліцензування імпорту та експорту вплинуть на бізнес? Чи спростить новий наказ процес оформлення ліцензій? Більше за темою: Експорт та імпорт послуг: загальні правила обліку Як оформити розрахунки коригування до податкових накладних, складених у режимі експортного забезпечення ...
06.05.2025
Регулювання виробництва, обігу та маркування органічної продукції: проєкт закону
Як зміни у сфері органічного виробництва вплинуть на сертифікацію та торгівлю? Чи гармонізує законопроєкт національні стандарти з законодавством ЄС? У Парламенті зареєстровано проєкт Закону про державне регулювання органічного виробництва, обігу та маркування органічної продукції. Необхідність прий...
Кращі матеріали