Житло не відберуть, але внести у Реєстр варто: навіщо потрібен Реєстр речових прав на нерухоме майно
Житло, збудоване до 2013 року, варто добровільно додати в Державний реєстр речових прав на нерухоме майно (далі – ДРРП). По-перше, це допоможе за потреби швидко і без проблем подати заяву на компенсацію єВідновлення, а по-друге, значно спрощує отримання інших державних послуг з нерухомістю і захищає від низки шахрайських схем з вашим майном.
Про це повідомила голова Комітету ВР з питань організації державної влади, місцевого самоврядування, регіонального розвитку і містобудування, очільниця партії «Слуга Народу» Олена Шуляк.
За її словами, останніми тижнями у ЗМІ та соцмережах шириться інформація про те, що українці можуть втратити житло, збудоване у 80–90-х роках минулого століття, якщо не зареєструють його у ДРРП. Це абсолютно не відповідає дійсності, звертає увагу Олена Шуляк і зазначає, що внесення житла у цей Реєстр виключно добровільне і не має нічого спільного з втратою права власності на нього.
Що таке ДРРП, коли і для чого його створили
Державний реєстр речових прав на нерухоме майно – це єдина державна інформаційна система, яка містить відомості про права людини на нерухоме майно, пояснює Шуляк.
За її словами, реєстрація речових прав на своє житло у ДРРП – це, по суті, офіційне визнання і підтвердження державою фактів набуття, зміни або припинення речових прав на нерухоме майно шляхом внесення відповідних відомостей до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно.
Відповідний реєстр створили у 2013 році і тому все житло, яке було побудоване з того часу, в ДРРП вноситься автоматично. У випадку, якщо йдеться про житло, побудоване до 2013 року, тобто до запуску відповідного Реєстру, вносити у систему дані про нього власник повинен самостійно. Але ця опція виключно добровільна, укотре наголосила парламентарка.
Навіщо потрібно вносити житло у ДРРП
За словами Шуляк, останнім часом одна з головних причин внесення громадянами житла, яке було збудоване до 2013 року, – послуга єВідновлення. Оскільки інформація про те, що без реєстрації житла у ДРРП отримати компенсацію за програмою єВідновлення буде неможливо звучала неодноразово, українці почали вносити своє житло у ДРРП більш активно.
«При цьому, на жаль, багато громадян були навіть не в курсі, що такий реєстр існує і житло у ньому краще зареєструвати. Важливий момент – це актуально тільки для житла, яке було збудовано до 2013 року. Житло, збудоване пізніше, вноситься у реєстр автоматично», – повідомила Олена Шуляк.
Парламентарка зазначила, що рішення щодо внесення або невнесення житла у ДРРП виключно добровільне. Тобто робити це українців силоміць ніхто не змушує. Однак зробити це бажано з кількох причин. Серед них те, що:
- вчинення будь-яких дій з нерухомим майном можливе лише за наявності відомостей у цьому Реєстрі;
- лише зареєстровані у ДРРП права мають юридичну силу перед іншими (третіми) особами, а зареєструвати за собою права на нерухомість може лише особа, якій вона належить;
- створення додаткових гарантій та зведення до мінімуму можливості недобросовісних осіб зареєструвати на себе права, які їм не належать;
- захист майна від шахрайства, адже підробити правовстановлюючі документи в паперовій формі значно легше, ніж в електронній;
- ДРРП є перешкодою для проведення незаконних операцій з нерухомістю;
- ДРРП робить неможливим потрапляння копій документів до третіх осіб;
- у разі відсутності документів про право власності, таке право підтверджується на підставі інформації з ДРРП, яка отримується шляхом безпосереднього доступу до нього, без вимоги відповідних дублікатів документів;
- ДРРП забезпечує захист і дотримання прав людини внутрішньо переміщених осіб та осіб, які постраждали від війни;
- за допомогою ДРРП простіше замовити адміністративні послуги тощо.
«Електронні, цифрові реєстри – один з найголовніших антикорупційних запобіжників, тому тотальная цифровізація, як ми її називаємо, один з найважливіших антикорупційних заходів. Тут все просто: чим менше чиновників, робота яких відтепер переведена в цифру і не потребує їхнього посередництва і, відповідно, хабарів, тим прозоріша сфера державних послуг. І це стосується не лише ДРРП», – пояснила Олена Шуляк.
За її словами, в Україні вже 3 роки функціонує, зокрема, Єдина державна електронна система у сфері будівництва, завдяки якій більше не потрібно йти до чиновників і заносити хабарі. Наразі її функціонал планують розширювати. А у випадку ДРРП йдеться про відсутність паперової тяганини, швидкість і зручність отримання державних послуг. Крім цього, у випадку купівлі-продажу нерухомості за допомогою ДРРП, зручно перевірити документи. Система скорочує час на проведення угоди і юридична чистота легко відстежується.
Що буде якщо, житло не внести у ДРРП
Очільниця партії «Слуга Народу» наголошує: житло, яке не зареєстроване у ДРРП, в українців ніхто не відбиратиме. Це припущення, зазначила вона, абсолютно не відповідає дійсності. Але у випадку, якщо житло було знищене в результаті російської збройної агресії, громадянин не зможе, на жаль, отримати за це компенсацію за програмою єВідновлення.
«Наразі ми бачимо, що невнесення житла у ДРРП – найчастіша причина відмови у компенсації. Утім загальна кількість відмов у компенсації доволі незначна. Але це не означає, що з цим потрібно зволікати, особливо жителям тих регіонів, житло яких перебуває у зоні ризику», – зауважила Олена Шуляк.
Як внести житло у ДРРП
Наразі передбачено два способи внесення інформації про власника до Державного реєстру прав на нерухоме майно: через портал Дія або через Центри надання адміністративних послуг (далі – ЦНАП) чи нотаріуса.
Для того, щоб внести інформацію через Дію, необхідно:
- створити електронний підпис, якщо його немає;
- зареєструватися або авторизуватися в кабінеті громадянина на сайті Дія за допомогою електронного підпису;
- перевірити особисті дані в профілі користувача, якщо відбулися зміни, то необхідно їх оновити;
- заповнити онлайн-форму на отримання послуг;
- завантажити документи про зареєстровані речові права на об’єкт нерухомості (видані до 1 січня 2013 року);
- підписати заяву електронним підписом.
Для внесення інформації через портал ЦНАП або через нотаріуса необхідно:
- підготувати паспорт, номер платника податків, правовстановлюючі документи щодо об’єкта нерухомого майна або їхні копії;
- звернутися до нотаріуса/реєстратора з цими документами;
- для уточнення інформації щодо права власності реєстратор/нотаріус формує письмовий запит до Бюро технічної інвентаризації (далі – БТІ) для особистого звернення;
- звернутися з письмовим запитом до комунального підприємства БТІ за територіальною належністю щодо нерухомого майна. Якщо таке бюро ліквідоване, необхідно звернутись до БТІ, яке стало правонаступником архівних документів.
Слуга Народу
Приєднуйтесь до Uteka у Telegramm
Коментарі до матеріалу
Відсортовано: по часу за популярністю
Всього коментарів 1