Підписуйся на інформаційну страховку бухгалтера
Розділи:
Підрозділи:
Підрозділи:
Підрозділи:

У якому випадку не нараховується пеня за порушення граничних строків розрахунків за операцією з експорту та/або імпорту

28.02.2024

Чи буде нараховуватися пеня за порушення встановлених граничних строків розрахунків на «незначну суму» незавершеної операції з експорту та/або імпорту товарів, якщо загальна сума операції підлягала валютному нагляду? 

Правові засади здійснення валютних операцій, валютного регулювання та валютного нагляду, права та обов’язки суб’єктів валютних операцій і уповноважених установ, відповідальність за порушення валютного законодавств визначено Законом від 21.06.2018 № 2473-VIII «Про валюту і валютні операції» (далі – Закон № 2473). 

Частиною 1 ст.13 Закону № 2473 визначено, що НБУ має право встановлювати: 

  • граничні строки розрахунків за операціями з експорту та імпорту товарів; 
  • винятки та(або) особливості запровадження цього заходу захисту для окремих товарів та(або) галузей економіки за поданням КМУ; 
  • мінімальні граничні суми операцій з експорту та імпорту товарів, на які поширюються встановлені відповідно до цього Закону граничні строки розрахунків за операціями з експорту та імпорту товарів. 

Відповідно до ч. 2 та 3 ст. 13 Закону № 2473 у разі встановлення НБУ граничного строку розрахунків за операціями резидентів: 

  • з експорту товарів грошові кошти підлягають зарахуванню на рахунки резидентів у банках України у строки, зазначені в договорах, але не пізніше строку та в обсязі, встановлених НБУ. Строк виплати заборгованості обчислюється з дня митного оформлення продукції, що експортується; 
  • з імпорту товарів їх поставка має здійснюватися у строки, зазначені в договорах, але не пізніше встановленого НБУ граничного строку розрахунків з дня здійснення авансового платежу (попередньої оплати). 

Відповідно до Закону від 20.05.1999 № 679-XIV «Про Національний банк України» НБУ встановлює правила проведення банківських операцій, здійснює відповідно до визначених спеціальним законодавством повноважень валютне регулювання і валютний нагляд, визначає порядок здійснення операцій в іноземній валюті, видає нормативно-правові акти щодо ведення валютних операцій; запроваджує заходи захисту відповідно до Закону № 2473. 

Пунктом 21 розд. ІІ Положення про заходи захисту та визначення порядку здійснення окремих операцій в іноземній валюті, затвердженого постановою Правління НБУ від 02.01.2019 № 5 (далі – Положення № 5), встановлено, що граничні строки розрахунків за операціями з експорту та імпорту товарів становлять 365 календарних днів. 

Граничні строки розрахунків, зазначені в п. 21 розд. II Положення № 5, не поширюються на операцію з експорту, імпорту товарів (уключаючи незавершені розрахунки за операцією), сума якої (в еквіваленті за офіційним курсом гривні до іноземних валют, установленим НБУ на дату здійснення операції) є меншою, ніж розмір, передбачений ст. 20 Закону від 06.12.2019 № 361-IX «Про запобігання та протидію легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення» (далі – Закон № 361), крім дроблення операцій з експорту товарів або дроблення валютних операцій (пп. 1 п. 22 Положення № 5). 

На сьогодні граничні строки розрахунків за операціями з експорту та імпорту товарів, згідно з п. 142 постанови Правління НБУ від 24.02.2022 № 18 «Про роботу банківської системи в період запровадження воєнного стану» (далі – Постанова № 18), становлять 180 календарних днів та застосовуються до операцій, здійснених з 05.04.2022. 

Слід врахувати, що п. 143 Постанови № 18 визначено, що граничні строки розрахунків, зазначені в п. 142 Постанови № 18 не поширюються на операцію з експорту, імпорту товарів (уключаючи незавершені розрахунки за операцією), сума якої (в еквіваленті за офіційним курсом гривні до іноземних валют, установленим НБУ на дату здійснення операції) є меншою, ніж розмір, передбачений ст. 20 Закону № 361 (далі – незначна сума), крім дроблення операцій з експорту товарів або дроблення валютних операцій. 

Відповідно до ч. 1 ст. 20 Закону № 361 фінансові операції є пороговими, якщо сума, на яку здійснюється кожна із них, дорівнює чи перевищує 400 тис. грн (для суб’єктів господарювання, які проводять лотереї та/або азартні ігри, – 55 тис. грн) або дорівнює чи перевищує суму в іноземній валюті, банківських металах, інших активах, еквівалентну за офіційним курсом гривні до іноземних валют і банківських металів 400 тис. грн на момент проведення фінансової операції (для суб’єктів господарювання, які проводять лотереї та/або азартні ігри, – 55 тис. грн). 

Звертаємо увагу, що до 28.04.2020 відповідно до ч. 1 ст. 15 Закону від 14.10.2014 № 1702-VII «Про запобігання та протидію легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення» незначний розмір валютної операції – розмір валютної операції, який є меншим, ніж 150 000 грн. 

Порушення резидентами граничного строку розрахунків, встановленого згідно з ч. 5 ст. 13 Закону № 2473, тягне за собою нарахування пені за кожний день прострочення у розмірі 0,3 % суми неодержаних грошових коштів за договором (вартості недопоставленого товару). Загальний розмір нарахованої пені не може перевищувати суми неодержаних грошових коштів за договором (вартості недопоставленого товару). 

Центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, за результатами перевірки стягує у встановленому законом порядку з резидентів пеню, передбачену ч. 5 цієї статті (ч. 8 ст. 13 Закону № 2473). 

Звертаємо увагу, що нормативно-правовими актами НБУ не регулюється питання нарахування та зупинення нарахування пені за порушення граничних строків розрахунків. 

Нормами Закону № 2473 визначаються підстави для нарахування пені, а також підстави для зупинення і поновлення нарахування пені за порушення граничних строків розрахунків. 

Зокрема, ч. 6 ст. 13 Закону № 2473 визначено, якщо виконання договору, передбаченого ч. 2 або 3 цієї статті, зупиняється у зв’язку з виникненням форс-мажорних обставин, перебіг строку розрахунків, установленого згідно з ч. 1 цієї статті, та нарахування пені відповідно до ч. 5 цієї статті зупиняється на весь період дії форс-мажорних обставин та поновлюється з дня, наступного за днем закінчення дії таких обставин. 

Підтвердженням виникнення та закінчення дії форс-мажорних обставин є відповідна довідка уповноваженої організації (органу) країни розташування сторони зовнішньоекономічного договору (контракту) або третьої країни відповідно до умов цього договору (контракту). 

Також, ч. 7 ст. 13 Закону № 2473 визначено, що у разі прийняття до розгляду судом, міжнародним комерційним арбітражем позовної заяви резидента про стягнення з нерезидента заборгованості, що виникла внаслідок недотримання нерезидентом строку, передбаченого зовнішньоекономічним договором (контрактом), або прийняття до провадження уповноваженим органом відповідної країни документа про стягнення такої заборгованості з боржника-нерезидента на користь резидента в позасудовому (досудовому) примусовому порядку строк, встановлений відповідно до цієї статті, зупиняється з дня прийняття до розгляду такої заяви (прийняття до провадження відповідного документа) і пеня за порушення строку в цей період не нараховується. 

У разі ухвалення судом, міжнародним комерційним арбітражем рішення про відмову в позові повністю чи частково в частині майнових вимог або про відмову у відкритті провадження у справі чи про залишення позову без розгляду, а також у разі визнання документа про стягнення заборгованості з боржника-нерезидента таким, що не підлягає виконанню, недійсним, незаконним тощо та(або) закриття (припинення) провадження без зарахування грошових коштів на рахунки резидентів у банках України за таким документом строк, встановлений відповідно до цієї статті, поновлюється і пеня за його порушення нараховується за кожний день прострочення, включаючи період, на який цей строк було зупинено. 

У разі ухвалення судом, міжнародним комерційним арбітражем рішення про задоволення позову сплаті підлягає лише пеня, нарахована до дня прийняття позовної заяви до розгляду судом, міжнародним комерційним арбітражем. 

Отже, якщо на дату закінчення граничного строку розрахунків за операцією, яка підлягала валютному нагляду, сума незавершеної операції є «незначною», тобто меншою ніж 400 тис. грн, то нарахування пені за порушення граничних строків розрахунків не проводиться. 

Водночас у разі закінчення граничного строку розрахунків за операцією, яка підлягала валютному нагляду і сума незавершеної операції дорівнювала чи перевищувала 400 тис. грн, то нарахування пені за порушення граничних строків розрахунків здійснюється до розміру суми неодержаних грошових коштів за договором (вартості недопоставленого товару). 

Підстави для зупинення нарахування пені за порушення граничних строків розрахунків визначено ч. 6 та 7 ст. 13 Закону № 2473. 

ЗІР, категорія 112.01 


Приєднуйтесь до Uteka у Telegramm

Коментарі до матеріалу
Швидка реєстрація
Будьте в курсі змін і актуальних тем, задавайте питання.
Популярне
27.02.2025
Зберігання та використання пального на підприємстві у 2025 році: облік, податки та документальне оформлення
Марафон-2025: головні бухгалтерські акценти року У суб'єктів господарювання, які використовують у своїй діяльності транспортні засоби, інші машини та механізми, що споживають пальне, постійно виникають запитання, пов'язані з обліком і документальним оформленням операцій з таким пальним, а також зі з...
05.03.2025
Опубліковано постанову КМУ, якою спрощено процедуру бронювання військовозобов’язаних
Більше за темою: Бронювання працівників: покрокові дії Анулювання бронювання військовозобов’язаних: підстави та умови Звітність із військового обліку та бронювання 5 лютого на сайті Кабміну опубліковано постанову від 28.02.2025 № 233, якою внесено зміни до порядку бронювання війсь...
24.02.2025
До 31 березня продовжать процедуру перебронювання та підтвердження критичності
Більше за темою: Спецтема «Бронювання працівників: умови, порядок та оформлення» Як перебронювати працівників до 01.03.2025? Бронювання працівників: зміни з 1 грудня 2024 року Бронювання працівників: покрокові дії Уряд продовжить терміни підтвердження підприємства критичності та...
Нове
19.05.2025
Як ДПС підтримує мобілізованих ФОП і ветеранів щодо запобігання виникнення податкового боргу
ДПС напрацювала пропозиції щодо збільшення з 10 до 180 днів терміну подання після демобілізації самозайнятою особою заяви на звільнення від сплати податків. У квітні цього року 1 186 мобілізованих ФОП подали заяви про неможливість виконання податкових обов’язків. За цими заявами проведено змен...
19.05.2025
Розподіл дивідендів лише одному з учасників ТОВ не анулює право інших учасників на їх отримання – судове рішення
Порушене право позивача підлягає захисту, оскільки в діяннях (бездіяльності) відповідача наявні ознаки дискримінації одного з учасників і втручання в майнові права позивача. Більше за темою: Як оформити рішення про виплату дивідендів приватним підприємством Участь усіх учасників товариства в з...
19.05.2025
Особливості нарахування ПДВ у разі придбання товарів при здійсненні одночасно операцій, що обкладаються ПДВ та звільнені від обкладення ПДВ
Розглянемо варіанти нарахування ПДВ під час здійснення різних операцій. Чи необхідно підприємству, що здійснює одночасно оподатковувані та звільнені від обкладення ПДВ операції, нараховувати податкові зобов’язання за правилами, встановленими п. 198.5 Податкового кодексу, якщо придбані ним това...
Кращі матеріали