Підписуйся на інформаційну страховку бухгалтера
Розділи:
Підрозділи:
Підрозділи:
Підрозділи:

Облік коштів, отриманих у вигляді неустойки, штрафу, пені

16.01.2019

Оскільки штрафні санкції (неустойка, штраф, пеня) відповідно до норм ГК не є ціною послуг вартісного характеру, вони не можуть зараховуватись як власні надходження бюджетних установ.

Згідно з п. 23 ч. 2 ст. 29 БК до доходів загального фонду держбюджету, зокрема, віднесено кошти від санкцій (штрафи, пеня тощо), що застосовуються відповідно до закону (крім штрафів, визначених п. 37–39 ч. 1 ст. 64, п. 26 і 27 ч. 1 ст. 66 та п. 11, 12, 13 і 131 ч. 1 ст. 69 БК).

Водночас п. 38 ч. 1 ст. 64 та п. 12 ч. 1 ст. 69 БК до доходів загального фонду місцевих бюджетів віднесено адміністративні штрафи, що накладаються місцевими органами виконавчої влади та виконавчими органами місцевих рад або утвореними ними в установленому порядку адміністративними комісіями.

Бюджетною класифікацією, затвердженою наказом Мінфіну від 14.01.11 р. № 11, не визначено окремого коду для зарахування штрафних санкцій у разі порушення учасником господарських відносин правил провадження госпдіяльності, невиконання або неналежного виконання госпзобов’язання. У зв’язку із цим зазначені надходження доцільно обліковувати за кодом класифікації доходів бюджету 21081100 «Адміністративні штрафи та інші санкції».


МІНІСТЕРСТВО ФІНАНСІВ УКРАЇНИ

ЛИСТ

від 03.08.2018 р. № 35140-05-10/20587

Щодо обліку коштів, отриманих у вигляді неустойки, штрафу, пені

Міністерство фінансів України <...> розглянуло лист <...> щодо обліку коштів, отриманих у вигляді неустойки, штрафу, пені, та повідомляє.

Відповідно до статті 230 Господарського кодексу України (далі - Кодекс) штрафними санкціями в Кодексі визнаються господарські санкції у вигляді грошової суми (неустойка, штраф, пеня), яку учасник господарських відносин зобов'язаний сплатити в разі порушення ним правил здійснення господарської діяльності, невиконання або неналежного виконання господарського зобов'язання. Суб'єктами права застосування штрафних санкцій є учасники відносин у сфері господарювання, зазначені у статті 2 Кодексу.

Статтею 2 Кодексу визначено, що учасниками відносин у сфері господарювання є суб'єкти господарювання, споживачі, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, наділені господарською компетенцією, а також громадяни, громадські та інші організації, які виступають засновниками суб'єктів господарювання чи здійснюють щодо них організаційно-господарські повноваження на основі відносин власності.

Частиною першою статті 3 Кодексу визначено, що під господарською діяльністю в Кодексі розуміється діяльність суб'єктів господарювання у сфері суспільного виробництва, спрямована на виготовлення та реалізацію продукції, виконання робіт чи надання послуг вартісного характеру, що мають цінову визначеність.

Ціна відповідно до частини першої статті 189 Кодексу є вираженим у грошовій формі еквівалентом одиниці товару (продукції, робіт, послуг, матеріально-технічних ресурсів, майнових та немайнових прав), що підлягає продажу (реалізації), який повинен застосовуватися як тариф, розмір плати, ставки або збору, крім ставок і зборів, що використовуються в системі оподаткування.

Відповідно до частини четвертої статті 13 Бюджетного кодексу України власні надходження бюджетних установ отримуються додатково до коштів загального фонду бюджету і включаються до спеціального фонду бюджету та поділяються на групи (підгрупи), одними із яких є плата за послуги, що надаються бюджетними установами згідно з їх основною діяльністю, та надходження бюджетних установ від додаткової (господарської) діяльності.

Пунктом 15 частини першої статті 2 Бюджетного кодексу України визначено, що власні надходження бюджетних установ - це кошти, отримані в установленому порядку бюджетними установами як плата за надання послуг, виконання робіт, гранти, дарунки та благодійні внески, а також кошти від реалізації в установленому порядку продукції чи майна та іншої діяльності.

Оскільки штрафні санкції (неустойка, штраф, пеня) відповідно до норм Кодексу не є ціною послуг вартісного характеру, тому не можуть зараховуватись як власні надходження бюджетних установ.

Відповідно до пункту 23 частини другої статті 29 Бюджетного кодексу України до доходів загального фонду державного бюджету, зокрема, віднесено кошти від санкцій (штрафи, пеня тощо), що застосовуються відповідно до закону (крім штрафів, визначених пунктами 37 - 39 частини першої статті 64, пунктами 26 і 27 частини першої статті 66 та пунктами 11, 12, 13 і 131 частини першої статті 69 цього Кодексу).

Водночас пунктом 38 частини першої статті 64 та пунктом 12 частини першої статті 69 Бюджетного кодексу України до доходів загального фонду місцевих бюджетів віднесено адміністративні штрафи, що накладаються місцевими органами виконавчої влади та виконавчими органами місцевих рад або утвореними ними в установленому порядку адміністративними комісіями.

Бюджетною класифікацією, затвердженою наказом Міністерства фінансів України від 14.01.2011 р. № 11, не визначено окремого коду для зарахування штрафних санкцій (неустойки, штрафу, пені) у разі порушення учасником господарських відносин правил здійснення господарської діяльності, невиконання або неналежного виконання господарського зобов'язання.

У зв'язку із відсутністю окремого коду бюджетної класифікації для зарахування вищенаведених коштів зазначені надходження доцільно обліковувати за кодом класифікації доходів бюджету 21081100 «Адміністративні штрафи та інші санкції».

Заступник Міністра

С. Верланов

Коментарі до матеріалу
Популярне
28.10.2025
Топ-20 новин минулого тижня
Найбільш цікаві новини минулого тижня ДПС затвердила Реєстр великих платників податків на 2026 рік Рада продовжила строки військового стану та мобілізації Чи вносити зміни до ЄДР, якщо змінено назву населеного пункту: лист Мін’юсту Чи призведе до втрати стажу неоцифрування трудової книжки ...
08.09.2025
Закон № 4536 опубліковано 3 вересня: огляд основних змін
Закон № 4536 вносить зміни, зокрема, до Податкового кодексу, Закону від 08.07.2010 № 2464-VІ , Закону від 18.06.2024 № 3817-ІХ. Більшість норм Закону № 4536 набирає чинності з першого числа місяця, наступного за місяцем його опублікування, тобто з 1 жовтня 2025 року. Більше за темою: Квартальна об&...
08.10.2025
Оновлено Довідник умовних кодів товарів
ДПС опублікувала оновленний Довідник умовних кодів товарів. ДПС опублікувало оновлений Довідник умовних кодів товарів. Умовний код товару Назва товару 00101 житловий будинок 00102 будівля 00103 ...
Нове
31.10.2025
Чи потрібно ФОП-єдиннику для звільнення від сплати єдиного внеску за себе повідомляти про його сплату роботодавцем
Фізособи-підприємці або особи, які провадять незалежну професійну діяльність, з метою звільнення від сплати єдиного внеску за себе, не повинні повідомляти контролюючий орган про факт сплати за них єдиного внеску роботодавцями. Більше за темою: Небезпечні помилки підприємців-єдинників Чи повинні сам...
31.10.2025
Чи можна виплачувати премію працівникам до державних свят у період дії воєнного стану
Умови запровадження та розміри премій та інших заохочувальних виплат встановлюються у колективному договорі. Більше за темою: Чи можна виплатити премію працівникові, якому було винесено догану? Чи можна виплачувати премію працівникам протягом строку випробування? Чи може у період дії воєнного стан...
31.10.2025
Туристичний збір: хто перевіряє порядок справляння та яка відповідальність передбачена за його порушення
Статтею 16317 КУпАП передбачена адмвідповідальність. Протоколи про адмінправопорушення у разі невиконання платником турзбору зобов’язання із сплати турзбору мають право складати уповноважені органи Нацполіції; у разі порушення податковим агентом, особою, яка здійснює тимчасове розміщення платн...
Кращі матеріали