Підписуйся на інформаційну страховку бухгалтера
Розділи:
Підрозділи:
Підрозділи:
Підрозділи:

Облік коштів, отриманих у вигляді неустойки, штрафу, пені

16.01.2019

Оскільки штрафні санкції (неустойка, штраф, пеня) відповідно до норм ГК не є ціною послуг вартісного характеру, вони не можуть зараховуватись як власні надходження бюджетних установ.

Згідно з п. 23 ч. 2 ст. 29 БК до доходів загального фонду держбюджету, зокрема, віднесено кошти від санкцій (штрафи, пеня тощо), що застосовуються відповідно до закону (крім штрафів, визначених п. 37–39 ч. 1 ст. 64, п. 26 і 27 ч. 1 ст. 66 та п. 11, 12, 13 і 131 ч. 1 ст. 69 БК).

Водночас п. 38 ч. 1 ст. 64 та п. 12 ч. 1 ст. 69 БК до доходів загального фонду місцевих бюджетів віднесено адміністративні штрафи, що накладаються місцевими органами виконавчої влади та виконавчими органами місцевих рад або утвореними ними в установленому порядку адміністративними комісіями.

Бюджетною класифікацією, затвердженою наказом Мінфіну від 14.01.11 р. № 11, не визначено окремого коду для зарахування штрафних санкцій у разі порушення учасником господарських відносин правил провадження госпдіяльності, невиконання або неналежного виконання госпзобов’язання. У зв’язку із цим зазначені надходження доцільно обліковувати за кодом класифікації доходів бюджету 21081100 «Адміністративні штрафи та інші санкції».


МІНІСТЕРСТВО ФІНАНСІВ УКРАЇНИ

ЛИСТ

від 03.08.2018 р. № 35140-05-10/20587

Щодо обліку коштів, отриманих у вигляді неустойки, штрафу, пені

Міністерство фінансів України <...> розглянуло лист <...> щодо обліку коштів, отриманих у вигляді неустойки, штрафу, пені, та повідомляє.

Відповідно до статті 230 Господарського кодексу України (далі - Кодекс) штрафними санкціями в Кодексі визнаються господарські санкції у вигляді грошової суми (неустойка, штраф, пеня), яку учасник господарських відносин зобов'язаний сплатити в разі порушення ним правил здійснення господарської діяльності, невиконання або неналежного виконання господарського зобов'язання. Суб'єктами права застосування штрафних санкцій є учасники відносин у сфері господарювання, зазначені у статті 2 Кодексу.

Статтею 2 Кодексу визначено, що учасниками відносин у сфері господарювання є суб'єкти господарювання, споживачі, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, наділені господарською компетенцією, а також громадяни, громадські та інші організації, які виступають засновниками суб'єктів господарювання чи здійснюють щодо них організаційно-господарські повноваження на основі відносин власності.

Частиною першою статті 3 Кодексу визначено, що під господарською діяльністю в Кодексі розуміється діяльність суб'єктів господарювання у сфері суспільного виробництва, спрямована на виготовлення та реалізацію продукції, виконання робіт чи надання послуг вартісного характеру, що мають цінову визначеність.

Ціна відповідно до частини першої статті 189 Кодексу є вираженим у грошовій формі еквівалентом одиниці товару (продукції, робіт, послуг, матеріально-технічних ресурсів, майнових та немайнових прав), що підлягає продажу (реалізації), який повинен застосовуватися як тариф, розмір плати, ставки або збору, крім ставок і зборів, що використовуються в системі оподаткування.

Відповідно до частини четвертої статті 13 Бюджетного кодексу України власні надходження бюджетних установ отримуються додатково до коштів загального фонду бюджету і включаються до спеціального фонду бюджету та поділяються на групи (підгрупи), одними із яких є плата за послуги, що надаються бюджетними установами згідно з їх основною діяльністю, та надходження бюджетних установ від додаткової (господарської) діяльності.

Пунктом 15 частини першої статті 2 Бюджетного кодексу України визначено, що власні надходження бюджетних установ - це кошти, отримані в установленому порядку бюджетними установами як плата за надання послуг, виконання робіт, гранти, дарунки та благодійні внески, а також кошти від реалізації в установленому порядку продукції чи майна та іншої діяльності.

Оскільки штрафні санкції (неустойка, штраф, пеня) відповідно до норм Кодексу не є ціною послуг вартісного характеру, тому не можуть зараховуватись як власні надходження бюджетних установ.

Відповідно до пункту 23 частини другої статті 29 Бюджетного кодексу України до доходів загального фонду державного бюджету, зокрема, віднесено кошти від санкцій (штрафи, пеня тощо), що застосовуються відповідно до закону (крім штрафів, визначених пунктами 37 - 39 частини першої статті 64, пунктами 26 і 27 частини першої статті 66 та пунктами 11, 12, 13 і 131 частини першої статті 69 цього Кодексу).

Водночас пунктом 38 частини першої статті 64 та пунктом 12 частини першої статті 69 Бюджетного кодексу України до доходів загального фонду місцевих бюджетів віднесено адміністративні штрафи, що накладаються місцевими органами виконавчої влади та виконавчими органами місцевих рад або утвореними ними в установленому порядку адміністративними комісіями.

Бюджетною класифікацією, затвердженою наказом Міністерства фінансів України від 14.01.2011 р. № 11, не визначено окремого коду для зарахування штрафних санкцій (неустойки, штрафу, пені) у разі порушення учасником господарських відносин правил здійснення господарської діяльності, невиконання або неналежного виконання господарського зобов'язання.

У зв'язку із відсутністю окремого коду бюджетної класифікації для зарахування вищенаведених коштів зазначені надходження доцільно обліковувати за кодом класифікації доходів бюджету 21081100 «Адміністративні штрафи та інші санкції».

Заступник Міністра

С. Верланов

Коментарі до матеріалу
Популярне
16.09.2025
Топ-20 новин минулого тижня
Найбільш цікаві новини минулого тижня Закон № 4536 опубліковано 3 вересня: огляд основних змін Уряд подав до Ради законопроєкт про скасування актів виконаних робіт ДПС відповідає на актуальні запитання платників податків: лист від 05.09.2025 Унесено зміни до переліку територій бойових дій і ТОТ (...
17.07.2025
Кабмін оновив правила визначення критичності підприємств для бронювання працівників
Порядок та Критерії, за якими бронюють працівників підприємств, знову зазнали змін. Розглянемо, кого цього разу це стосується. Більше за темою: Зарплатні критерії для бронювання працівників: обчислюємо середню зарплату Строки зберігання документів з військового обліку та бронювання Бронювання у ф...
26.08.2025
Роз’яснення Мінекономіки щодо організації бронювання військовозобов’язаних: лист від 19.08.2025
Мінекономіки: лист від 19.08.2025 № 2704-20/55225-03 щодо організації бронювання військовозобов’язаних. Більше за темою: Зарплатні критерії для бронювання працівників: обчислюємо середню зарплату Строки зберігання документів з військового обліку та бронювання Бронювання у фермерському ...
Нове
18.09.2025
Рахунки осіб, пов'язаних з рф, підлягають обмеженню на видаткові операції банків
Обмеження стосуються всіх видаткових операцій за рахунками юридичних осіб, кінцевими бенефіціарними власниками яких є резиденти рф/рб, незалежно від того, хто є ініціатором операції (клієнт чи стягувач), за винятком вичерпного переліку дозволених операцій. Такі обмеження є правомірними та обов'язков...
18.09.2025
Чи можна надати відпустку працівниці не за графіком у разі відпустки її мобілізованого чоловіка
Чи має працівниця право на відпустку, яка буде збігатися із відпусткою її чоловіка-військовозобов’язаного, якщо в неї за графіком відпустка у листопаді 2025 року, а в її чоловіка – у жовтні 2025 року? Більше за темою: Чи потрібна заява, якщо працівник іде у відпустку за графіком? Кому ...
18.09.2025
Як заповнити рядок 095 Розрахунку резиденту Дія Сіті з середини місяця
Резидент Дія Сіті заповнює рядок 095 заголовної частини Розрахунку починаючи з календарного місяця, наступного за календарним місяцем, в якому платником набуто статус резидента Дія Сіті. Більше за темою: Резиденти Дія Сіті: оподаткування доходів спеціалістів Два варіанти сплати корпоративного...
Кращі матеріали