Подписывайся на информационную страховку бухгалтера
Разделы:
Подразделы:
Подразделы:
Подразделы:

Учет средств, полученных в виде неустойки, штрафа, пени

16.01.2019

Поскольку штрафные санкции (неустойка, штраф, пеня) согласно нормам ХК не являются ценой услуг стоимостного характера, они не могут зачисляться как собственные поступления бюджетных учреждений.

Согласно п. 23 ч. 2 ст. 29 БК к доходам общего фонда госбюджета, в частности, отнесены средства от санкций (штрафы, пеня и т. п.), применяемые в соответствии с законом (кроме штрафов, определенных п. 37–39 ч. 1 ст. 64, п. 26 и 27 ч. 1 ст. 66 и п. 11, 12, 13 и 131 ч. 1 ст. 69 БК).

В то же время п. 38 ч. 1 ст. 64 и п. 12 ч. 1 ст. 69 БК к доходам общего фонда местных бюджетов отнесены административные штрафы, которые налагаются местными органами исполнительной власти и исполнительными органами местных советов или образованными ими в установленном порядке административными комиссиями.

Бюджетной классификацией, утвержденной приказом Минфина от 14.01.11 г. № 11, не определен отдельный код для зачисления штрафных санкций в случае нарушения участником хозяйственных отношений правил проведения хоздеятельности, невыполнения или ненадлежащего выполнения хозобязательства. В связи с этим указанные поступления целесообразно учитывать по коду классификации доходов бюджета 21081100 «Административные штрафы и прочие санкции».


МІНІСТЕРСТВО ФІНАНСІВ УКРАЇНИ

ЛИСТ

від 03.08.2018 р. № 35140-05-10/20587

Щодо обліку коштів, отриманих у вигляді неустойки, штрафу, пені

Міністерство фінансів України <...> розглянуло лист <...> щодо обліку коштів, отриманих у вигляді неустойки, штрафу, пені, та повідомляє.

Відповідно до статті 230 Господарського кодексу України (далі - Кодекс) штрафними санкціями в Кодексі визнаються господарські санкції у вигляді грошової суми (неустойка, штраф, пеня), яку учасник господарських відносин зобов'язаний сплатити в разі порушення ним правил здійснення господарської діяльності, невиконання або неналежного виконання господарського зобов'язання. Суб'єктами права застосування штрафних санкцій є учасники відносин у сфері господарювання, зазначені у статті 2 Кодексу.

Статтею 2 Кодексу визначено, що учасниками відносин у сфері господарювання є суб'єкти господарювання, споживачі, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, наділені господарською компетенцією, а також громадяни, громадські та інші організації, які виступають засновниками суб'єктів господарювання чи здійснюють щодо них організаційно-господарські повноваження на основі відносин власності.

Частиною першою статті 3 Кодексу визначено, що під господарською діяльністю в Кодексі розуміється діяльність суб'єктів господарювання у сфері суспільного виробництва, спрямована на виготовлення та реалізацію продукції, виконання робіт чи надання послуг вартісного характеру, що мають цінову визначеність.

Ціна відповідно до частини першої статті 189 Кодексу є вираженим у грошовій формі еквівалентом одиниці товару (продукції, робіт, послуг, матеріально-технічних ресурсів, майнових та немайнових прав), що підлягає продажу (реалізації), який повинен застосовуватися як тариф, розмір плати, ставки або збору, крім ставок і зборів, що використовуються в системі оподаткування.

Відповідно до частини четвертої статті 13 Бюджетного кодексу України власні надходження бюджетних установ отримуються додатково до коштів загального фонду бюджету і включаються до спеціального фонду бюджету та поділяються на групи (підгрупи), одними із яких є плата за послуги, що надаються бюджетними установами згідно з їх основною діяльністю, та надходження бюджетних установ від додаткової (господарської) діяльності.

Пунктом 15 частини першої статті 2 Бюджетного кодексу України визначено, що власні надходження бюджетних установ - це кошти, отримані в установленому порядку бюджетними установами як плата за надання послуг, виконання робіт, гранти, дарунки та благодійні внески, а також кошти від реалізації в установленому порядку продукції чи майна та іншої діяльності.

Оскільки штрафні санкції (неустойка, штраф, пеня) відповідно до норм Кодексу не є ціною послуг вартісного характеру, тому не можуть зараховуватись як власні надходження бюджетних установ.

Відповідно до пункту 23 частини другої статті 29 Бюджетного кодексу України до доходів загального фонду державного бюджету, зокрема, віднесено кошти від санкцій (штрафи, пеня тощо), що застосовуються відповідно до закону (крім штрафів, визначених пунктами 37 - 39 частини першої статті 64, пунктами 26 і 27 частини першої статті 66 та пунктами 11, 12, 13 і 131 частини першої статті 69 цього Кодексу).

Водночас пунктом 38 частини першої статті 64 та пунктом 12 частини першої статті 69 Бюджетного кодексу України до доходів загального фонду місцевих бюджетів віднесено адміністративні штрафи, що накладаються місцевими органами виконавчої влади та виконавчими органами місцевих рад або утвореними ними в установленому порядку адміністративними комісіями.

Бюджетною класифікацією, затвердженою наказом Міністерства фінансів України від 14.01.2011 р. № 11, не визначено окремого коду для зарахування штрафних санкцій (неустойки, штрафу, пені) у разі порушення учасником господарських відносин правил здійснення господарської діяльності, невиконання або неналежного виконання господарського зобов'язання.

У зв'язку із відсутністю окремого коду бюджетної класифікації для зарахування вищенаведених коштів зазначені надходження доцільно обліковувати за кодом класифікації доходів бюджету 21081100 «Адміністративні штрафи та інші санкції».

Заступник Міністра

С. Верланов

Комментарии к материалу
Популярное
16.09.2025
Топ-20 новостей прошлой недели
Самые интересные новости минувшей недели Закон № 4536 опубликован 3 сентября: обзор основных изменений Правительство подало в Раду законопроект об отмене актов выполненных работ ГНС отвечает на актуальные вопросы налогоплательщиков: письмо от 05.09.2025 Внесены изменения в перечень территорий бое...
17.07.2025
Кабмин обновил правила определения критичности предприятий для бронирования работников
Порядок и Критерии, по которым бронируют работников предприятий, вновь изменились. Рассмотрим, кого в этот раз это касается. Больше по теме: Зарплатные критерии для бронирования работников: исчисляем среднюю зарплату Сроки хранения документов по воинскому учету и бронированию Бронирование в ферме...
26.08.2025
Разъяснение Минэкономики относительно организации бронирования военнообязанных: письмо от 19.08.2025
Минэкономики: письмо от 19.08.2025 № 2704-20/55225-03 об организации бронирования военнообязанных. Больше по теме: Зарплатные критерии для бронирования работников: исчисляем среднюю зарплату Сроки хранения документов по воинскому учету и бронированию Бронирование в фермерском хозяйстве: особеннос...
Новое
18.09.2025
Счета лиц, связанных с рф, подлежат ограничению на расходные операции банков
Ограничения касаются всех расходных операций по счетам юридических лиц, конечными бенефициарными владельцами которых являются резиденты рф/рб, независимо от того, кто является инициатором операции (клиент или взыскатель), за исключением исчерпывающего перечня разрешенных операций. Такие ограничения ...
18.09.2025
Можно ли предоставить отпуск работнице не по графику в случае отпуска ее мобилизованного мужа
Имеет ли работник право на отпуск, который будет совпадать с отпуском ее мужа-военнообязанного, если у нее по графику отпуск в ноябре 2025 года, а у ее мужа – в октябре 2025 года? Больше по теме: Нужно ли заявление, если работник идет в отпуск по графику? Кому можно предоставить отпуск вне г...
18.09.2025
Как заполнить строку 095 Расчета резиденту Дія Сіті с середины месяца
Резидент Дія Сіті заполняет строку 095 заголовочной части Расчета начиная с календарного месяца, следующего за календарным месяцем, в котором плательщиком приобретен статус резидента Дія Сіті. Больше по теме: Резиденты Дія Сіті: налогообложение доходов специалистов Два варианта уплаты корпора...
Лучшие материалы