Подписывайся на информационную страховку бухгалтера
Разделы:
Подразделы:
Подразделы:
Подразделы:

Учет средств, полученных в виде неустойки, штрафа, пени

16.01.2019

Поскольку штрафные санкции (неустойка, штраф, пеня) согласно нормам ХК не являются ценой услуг стоимостного характера, они не могут зачисляться как собственные поступления бюджетных учреждений.

Согласно п. 23 ч. 2 ст. 29 БК к доходам общего фонда госбюджета, в частности, отнесены средства от санкций (штрафы, пеня и т. п.), применяемые в соответствии с законом (кроме штрафов, определенных п. 37–39 ч. 1 ст. 64, п. 26 и 27 ч. 1 ст. 66 и п. 11, 12, 13 и 131 ч. 1 ст. 69 БК).

В то же время п. 38 ч. 1 ст. 64 и п. 12 ч. 1 ст. 69 БК к доходам общего фонда местных бюджетов отнесены административные штрафы, которые налагаются местными органами исполнительной власти и исполнительными органами местных советов или образованными ими в установленном порядке административными комиссиями.

Бюджетной классификацией, утвержденной приказом Минфина от 14.01.11 г. № 11, не определен отдельный код для зачисления штрафных санкций в случае нарушения участником хозяйственных отношений правил проведения хоздеятельности, невыполнения или ненадлежащего выполнения хозобязательства. В связи с этим указанные поступления целесообразно учитывать по коду классификации доходов бюджета 21081100 «Административные штрафы и прочие санкции».


МІНІСТЕРСТВО ФІНАНСІВ УКРАЇНИ

ЛИСТ

від 03.08.2018 р. № 35140-05-10/20587

Щодо обліку коштів, отриманих у вигляді неустойки, штрафу, пені

Міністерство фінансів України <...> розглянуло лист <...> щодо обліку коштів, отриманих у вигляді неустойки, штрафу, пені, та повідомляє.

Відповідно до статті 230 Господарського кодексу України (далі - Кодекс) штрафними санкціями в Кодексі визнаються господарські санкції у вигляді грошової суми (неустойка, штраф, пеня), яку учасник господарських відносин зобов'язаний сплатити в разі порушення ним правил здійснення господарської діяльності, невиконання або неналежного виконання господарського зобов'язання. Суб'єктами права застосування штрафних санкцій є учасники відносин у сфері господарювання, зазначені у статті 2 Кодексу.

Статтею 2 Кодексу визначено, що учасниками відносин у сфері господарювання є суб'єкти господарювання, споживачі, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, наділені господарською компетенцією, а також громадяни, громадські та інші організації, які виступають засновниками суб'єктів господарювання чи здійснюють щодо них організаційно-господарські повноваження на основі відносин власності.

Частиною першою статті 3 Кодексу визначено, що під господарською діяльністю в Кодексі розуміється діяльність суб'єктів господарювання у сфері суспільного виробництва, спрямована на виготовлення та реалізацію продукції, виконання робіт чи надання послуг вартісного характеру, що мають цінову визначеність.

Ціна відповідно до частини першої статті 189 Кодексу є вираженим у грошовій формі еквівалентом одиниці товару (продукції, робіт, послуг, матеріально-технічних ресурсів, майнових та немайнових прав), що підлягає продажу (реалізації), який повинен застосовуватися як тариф, розмір плати, ставки або збору, крім ставок і зборів, що використовуються в системі оподаткування.

Відповідно до частини четвертої статті 13 Бюджетного кодексу України власні надходження бюджетних установ отримуються додатково до коштів загального фонду бюджету і включаються до спеціального фонду бюджету та поділяються на групи (підгрупи), одними із яких є плата за послуги, що надаються бюджетними установами згідно з їх основною діяльністю, та надходження бюджетних установ від додаткової (господарської) діяльності.

Пунктом 15 частини першої статті 2 Бюджетного кодексу України визначено, що власні надходження бюджетних установ - це кошти, отримані в установленому порядку бюджетними установами як плата за надання послуг, виконання робіт, гранти, дарунки та благодійні внески, а також кошти від реалізації в установленому порядку продукції чи майна та іншої діяльності.

Оскільки штрафні санкції (неустойка, штраф, пеня) відповідно до норм Кодексу не є ціною послуг вартісного характеру, тому не можуть зараховуватись як власні надходження бюджетних установ.

Відповідно до пункту 23 частини другої статті 29 Бюджетного кодексу України до доходів загального фонду державного бюджету, зокрема, віднесено кошти від санкцій (штрафи, пеня тощо), що застосовуються відповідно до закону (крім штрафів, визначених пунктами 37 - 39 частини першої статті 64, пунктами 26 і 27 частини першої статті 66 та пунктами 11, 12, 13 і 131 частини першої статті 69 цього Кодексу).

Водночас пунктом 38 частини першої статті 64 та пунктом 12 частини першої статті 69 Бюджетного кодексу України до доходів загального фонду місцевих бюджетів віднесено адміністративні штрафи, що накладаються місцевими органами виконавчої влади та виконавчими органами місцевих рад або утвореними ними в установленому порядку адміністративними комісіями.

Бюджетною класифікацією, затвердженою наказом Міністерства фінансів України від 14.01.2011 р. № 11, не визначено окремого коду для зарахування штрафних санкцій (неустойки, штрафу, пені) у разі порушення учасником господарських відносин правил здійснення господарської діяльності, невиконання або неналежного виконання господарського зобов'язання.

У зв'язку із відсутністю окремого коду бюджетної класифікації для зарахування вищенаведених коштів зазначені надходження доцільно обліковувати за кодом класифікації доходів бюджету 21081100 «Адміністративні штрафи та інші санкції».

Заступник Міністра

С. Верланов

Комментарии к материалу
Популярное
08.07.2025
Топ-20 новостей прошлой недели
Самые интересные новости минувшей недели Правительство предлагает расширить категории граждан, имеющих право на отсрочку Гоструда будет проверять работодателей на предмет моббинга: законопроект подписан ГНС отвечает на актуальные вопросы налогоплательщиков: письмо от 27.06.2025 Какие налоги плани...
20.05.2025
Актуальные счета для уплаты налогов
Информация о реквизитах счетов, открытых для зачисления налогов, а также для уплаты единого взноса Больше по теме: Новая форма ТТН: обзор изменений Микро, малое, среднее или крупное: зачем нужно определять размер предприятия Утверждаем и обновляем штатное расписание: правила и нюансы Списки...
17.04.2025
С 16.04.2025 начали действовать сроки хранения документов по воинскому учету
Больше по теме: Приказы и распоряжения: основные термины, виды и сроки хранения Сроки хранения первичных документов увеличены: повлияет ли это на сроки давности для проверок Министерство юстиции приказом от 14.03.2025 № 748/5 утвердило изменения к Перечню типовых документов, которые созд...
Новое
11.07.2025
Если задолженность по зарплате выплачивается в июле 2025 года
Индексы для определения компенсации зарплаты за предыдущие периоды, которая выплачивается в 2025 году Порядок начисления и выплаты компенсации заработной платы, начисленной в период с 01.01.2001, утвержден постановлением КМУ от 21.02.2001 № 159 (с учетом внесенных изменений постановлениями КМУ от ...
11.07.2025
Что делать при обнаружении ошибок в данных после автоматической постановки на воинский учет
Автоматическая постановка на воинский учет экономит время военнообязанным, поскольку им не нужно стоять в очередях, собирать бумаги и проходить военно-врачебную комиссию. Больше по теме: По дороге на работу работника забрали в ТЦК: действия работодателя В Украине действует механизм, позволяющи...
11.07.2025
Выплата неприбыльной организацией матпомощи, пособия на лечение, предоставление займов: исключат ли за это из Реестра
Рассмотрим, является ли основанием для исключения неприбыльной организации из Реестра неприбыльных учреждений и организаций предоставление своим учредителям (участникам), членам такой организации, работникам материальной помощи или осуществление выплаты на нужды участников (лечение, предоставление з...
Лучшие материалы