Підписуйся на інформаційну страховку бухгалтера
Розділи:
Підрозділи:
Підрозділи:
Підрозділи:

Сумісник і лікарняний: що є підставою для нарахування страхової виплати у разі втрати працездатності

Роз’яснення
03.09.2025

Згідно із п. 1 ч. 2 ст. 8 і п. 2 ч. 1 ст. 9 Закону від 23.09.1999 № 1105-XIV «Про загальнообов’язкове державне соціальне страхування» (далі – Закон № 1105) роботодавець зобов’язаний здійснювати застрахованим особам, у разі настання страхового випадку, відповідний вид страхових виплат, а застрахована особа має право на отримання, у разі настання страхового випадку, страхових виплат, передбачених цим Законом.

Відповідно до ст. 22 Закону № 1105 страхова виплата у зв’язку з тимчасовою втратою працездатності застрахованим особам, які працюють на умовах трудового договору (контракту), гіг-контракту, іншого цивільно-правового договору та на інших підставах, передбачених законом, призначається та надається за основним місцем роботи (діяльності).

Допомога по тимчасовій непрацездатності (включаючи догляд за хворою дитиною), допомога по вагітності та пологах застрахованим особам (у т. ч. тим, які здійснюють підприємницьку чи іншу діяльність та одночасно працюють на умовах трудового договору) надається за основним місцем роботи (діяльності) та за місцем роботи за сумісництвом (наймом) у порядку, встановленому КМУ, з урахуванням особливостей для страхових випадків, передбачених абзацом третім ч. 3 ст. 36 цього Закону.

Підставою для призначення застрахованій особі допомоги по тимчасовій непрацездатності є сформований на основі медичного висновку про тимчасову непрацездатність листок непрацездатності. У разі роботи за сумісництвом, за трудовим договором (контрактом) одночасно із здійсненням підприємницької чи іншої діяльності підставою для призначення допомоги є копія листка непрацездатності, засвідчена підписом керівника і печаткою (за наявності) за основним місцем роботи. Для застрахованих осіб, які одночасно здійснюють підприємницьку та іншу діяльність і не працюють на умовах трудового договору (контракту), копію листка непрацездатності засвідчує установа охорони здоров’я, яка його видає (ст. 23 Закону № 1105).

Сформований листок непрацездатності надсилається страхувальникам, з якими застрахована особа перебуває у трудових відносинах (за основним місцем роботи та за сумісництвом), через кабінет страхувальника на вебпорталі електронних послуг Пенсійного фонду.

Після відображення сформованого листка непрацездатності в електронному кабінеті страхувальника на вебпорталі електронних послуг Пенсійного фонду роботодавець як за основним місцем, так і за сумісництвом, відповідно до ст. 24 Закону № 1105, протягом десяти робочих днів з дня його надходження (зміни статусу на «готовий до сплати (виданий)») призначає допомогу по тимчасовій непрацездатності застрахованій особі.

Механізм обчислення середньої заробітної плати для розрахунку страхових виплат за загальнообов’язковим державним соціальним страхуванням у зв’язку з тимчасовою втратою працездатності визначений Порядком обчислення середньої заробітної плати (доходу, грошового забезпечення) для розрахунку виплат за загальнообов’язковим державним соціальним страхуванням, затвердженим постановою КМУ від 26.09.2001 № 1266 (далі – Порядок № 1266).

Пунктом 30 Порядку № 1266 передбачено, що у разі коли на момент настання страхового випадку застрахована особа працює за сумісництвом, на умовах цивільно-правового договору, провадить підприємницьку або іншу діяльність, пов’язану з отриманням доходу безпосередньо від такої діяльності, обчислення середньої заробітної плати (суми заробітної плати) здійснюється страхувальниками окремо за основним місцем роботи, за сумісництвом та за місцем (місцями) провадження іншого виду (видів) діяльності. Розрахунковий період у такому разі визначається за кожним місцем роботи окремо.

Страхові виплати та оплата перших п’яти днів тимчасової непрацездатності за рахунок коштів роботодавця здійснюються на підставі виданого в установленому порядку листка непрацездатності (у разі видачі листка непрацездатності у формі документа на папері – на підставі його копії, засвідченої підписом керівника і скріпленої печаткою (у разі наявності) за основним місцем роботи) та довідки про середню заробітну плату за основним місцем роботи. Якщо особа працює на кількох роботах за сумісництвом, додатково додаються довідки про середню заробітну плату за місцями роботи за сумісництвом.

Отже, при наданні страхової виплати за місцем роботи за сумісництвом застрахованій особі необхідно надати довідку про середню заробітну плату за основним місцем роботи та у разі видачі листка непрацездатності у формі документа на папері – його копію, засвідчену підписом керівника і скріплену печаткою (у разі наявності) за основним місцем роботи.

У разі формування електронного листка непрацездатності, такий листок непрацездатності надсилається страхувальникам, з якими застрахована особа перебуває у трудових відносинах за основним місцем роботи та за сумісництвом через кабінет страхувальника на вебпорталі електронних послуг Пенсійного фонду. Застрахована особа у цьому випадку надає за місцем роботи за сумісництвом лише довідку про середню заробітну плату за основним місцем роботи.

При цьому слід зазначити, що застрахована особа, яка має право на пільгу, при визначенні розміру допомоги по тимчасовій непрацездатності ще додає копії відповідних посвідчень чи інших документів, які підтверджують право на пільгу.

ГУ ПФУ в Чернівецькій області

Коментарі до матеріалу
Швидка реєстрація
Будьте в курсі змін і актуальних тем, задавайте питання.
Популярне
02.09.2025
Топ-20 новин минулого тижня
Найбільш цікаві новини минулого тижня Роз’яснення Мінекономіки щодо організації бронювання військовозобов’язаних: лист від 19.08.2025 З 28 серпня Господарський кодекс втратить чинність: що передбачає реформа Уряд оновив порядок перетину кордону особами від 18 до 22 років Президент під...
17.07.2025
Кабмін оновив правила визначення критичності підприємств для бронювання працівників
Порядок та Критерії, за якими бронюють працівників підприємств, знову зазнали змін. Розглянемо, кого цього разу це стосується. Більше за темою: Зарплатні критерії для бронювання працівників: обчислюємо середню зарплату Строки зберігання документів з військового обліку та бронювання Бронювання у ф...
08.07.2025
З 5 липня в Україні відновлюється обов’язкове подання статистичної звітності
Президент 3 липня підписав Закон від 18.06.2025 № 4505-IX, він офіційно опублікований 5 липня і з цього дня набув чинності. Верховна Рада підтримала зміни до п. 1 Закону від 03.03.2022 № 2115-IX «Про захист інтересів суб’єктів подання звітності та інших документів у період дії воєнн...
Нове
03.09.2025
Який термін дії колективного договору
Після закінчення строку чинності колективний договір продовжує діяти до того часу, поки сторони не укладуть новий або не переглянуть чинний, якщо інше не передбачено самим договором. Детальніше див. нижче. Більше за темою: Відпустки, святкові та вихідні дні у воєнний період: що прописати в колектив...
03.09.2025
Паперовий чи електронний: який ВОД повинен мати військовозобов’язаний працівник
У період мобілізації громадяни України чоловічої статі віком від 18 до 60 років зобов’язані мати при собі військово-обліковий документ. Чи є різниця між паперовою та електронною формою ВОД? Більше за темою: Медикині: нові правила військового обліку Заповнюємо нову форму списків персонального...
03.09.2025
Роботодавець не зробив запис у трудовій книжці про перейменування підприємства: які наслідки
Негативні наслідки за формальну неправильність оформлення документів не повинні покладатися на працівника. Відсутність запису про перейменування підприємства не повинна позбавляти права на зарахування стажу та призначення пенсії за віком. Більше за темою: Трудова книжка втрачена чи зіпсована: як оф...
Кращі матеріали