Відповідальність за недотримання вимог законодавства щодо надання звітності з трансфертного ціноутворення
Державна податкова служба з метою дотримання платниками податків вимог щодо подання звітності з трансфертного ціноутворення нагадує.
Вимоги щодо складення та подання звітності з трансфертного ціноутворення визначені п. 39.4 Податкового кодексу (далі – ПК).
Так, для платників податків, які протягом звітного періоду здійснювали контрольовані операції (далі – КО), визначено обов’язок подавати до 1 жовтня року, що настає за звітним, звіт про контрольовані операції (далі – звіт про КО) та повідомлення про участь у міжнародній групі компаній (далі – повідомлення МГК) у разі участі платника податків у міжнародній групі компаній (далі – МГК).
Також платники податків, що здійснюють КО, повинні складати та зберігати документацію з трансфертного ціноутворення (далі – документація з ТЦ) та протягом 30 календарних днів з дня отримання запиту центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, подавати її до контролюючого органу, зазначеному у запиті.
Крім того, платники податків, які входять до складу МГК та мають сукупний консолідований дохід МГК за фінансовий рік, що передує звітному року, розрахований згідно зі стандартами бухгалтерського обліку, які застосовує материнська компанія МГК, у розмірі, що дорівнює або перевищує еквівалент 50 мільйонів євро, зобов’язані на запит центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, протягом 90 календарних днів з дня отримання запиту надати глобальну документацію з ТЦ.
Щодо звіту у розрізі країн МГК, то він подається у разі, якщо сукупний консолідований дохід МГК, до якої входить платник податків, за фінансовий рік, що передує звітному, розрахований згідно із стандартами бухгалтерського обліку, які застосовує материнська компанія МГК (за відсутності інформації – відповідно до міжнародних стандартів бухгалтерського обліку), дорівнює або перевищує відповідний показник мінімального розміру сукупного консолідованого доходу, визначений пп. 39.4.102 ПК, зокрема, еквівалент 750 млн євро та більше.
Першим звітним періодом подання звіту у розрізі країн МГК згідно з п. 53 підрозд. 10 розд. ХХ ПК для резидентів України – материнських компаній МГК – був фінансовий рік, який закінчився у період з 1 січня до 31 грудня 2022 року.
У 2024 році резиденти України – материнські компанії МГК повинні подати звіти у розрізі країн МГК за фінансовий рік, встановлений материнською компанією МГК, який закінчився у період з 1 січня до 31 грудня 2023 року (граничний термін – 31.12.2024).
Для решти платників податків відповідно до абзацу шостого п. 53 підрозд. 10 розд. XX «Перехідні положення» ПК звіт у розрізі країн МГК подається щодо фінансового року, який розпочинається у період з 1 січня до 31 грудня року, в якому Багатостороння угода компетентних органів про автоматичний обмін звітами у розрізі країн (далі – Багатостороння угода CbC) набрала чинності щонайменше з однією іноземною юрисдикцією – стороною Багатосторонньої угоди CbC, яка є партнером України щодо автоматичного обміну інформацією.
Враховуючи, що Багатостороння угода CbC набрала чинності 04.07.2024, то для всіх учасників МГК за наявності підстав, визначених абзацами четвертим – сьомим пп. 39.4.10 ПК, першим звітним періодом буде фінансовий рік, який розпочинається у період з 1 січня до 31 грудня 2024 року.
За невиконання платниками податків вимог, встановлених ст. 39 ПК, передбачено застосування штрафних (фінансових) санкцій.
Варто зауважити, що тимчасово на період до припинення або скасування воєнного стану діють особливі правила притягнення платників податків до відповідальності за порушення податкового законодавства.
Нормами пп. 69.1 п. 69 підрозд. 10 розд. ХХ «Перехідних положень» ПК визначено, що у разі відсутності у платника податків можливості своєчасно виконати свій податковий обов’язок, зокрема, щодо подання звітності та/або документів (повідомлень), у тому числі передбачених статтями 39 і 392 ПК, він звільняється від передбаченої Кодексом відповідальності з обов’язковим виконанням таких обов’язків протягом шести місяців після припинення або скасування воєнного стану в Україні.
Порядок підтвердження можливості чи неможливості виконання платником податків обов’язків, визначених пп. 69.1 п. 69 підрозд. 10 розд. ХХ «Перехідні положення» ПК, та переліків документів на підтвердження, затверджено наказом Мінфіну від 29.07.2022 № 225, який зареєстровано в Міністерстві юстиції 25.08.2022 за № 967/38303.
Також додатково зазначаємо, що наказом Мінфіну від 07.12.2023 № 673 «Про внесення змін до деяких нормативно-правових актів Міністерства фінансів України» внесено зміни до форми та Порядку складання звіту про КО (далі – Порядок), затверджених наказом Мінфіну від 18.01.2016 № 8, який зареєстровано в Міністерстві юстиції 04.02.2016 за № 187/28317 (далі – Наказ № 8).
У зв’язку з цим було розроблено оновлений алгоритм контролю приймання звіту про КО, згідно з яким у разі недотримання вимог Наказу № 8 платники податків отримують квитанції з описом допущених та виявлених порушень.
Відповідно до п. 2 розд. І Порядку, затвердженого Наказом № 8, у разі якщо платником податку виявлено, що у раніше поданому звіті про КО інформація надана не в повному обсязі, містить помилки або недоліки, такий платник податків має право подати:
- новий Звіт (Звіт з позначкою «звітний новий») до граничного строку подання Звіту за такий самий звітний період;
- уточнюючий Звіт (Звіт з позначкою «уточнюючий») після граничного строку подання Звіту за такий самий звітний період.
Разом з тим наголошуємо, що ПК не передбачено застосування штрафних санкцій у разі самостійного виправлення платником податків методологічних помилок, допущених при складанні звіту про КО, які не призвели до недекларування або несвоєчасного декларування КО у раніше поданому звіті.
Загалом протягом 2023 року та 8 місяців 2024 року було проведено 614 документальних позапланових перевірок з питань неподання платниками податків або подання з порушенням вимог п. 39.4 ПК звіту про КО, повідомлення про участь у МГК та/або документації з ТЦ, за результатами яких встановлено 979 фактів порушень. За результатами проведених перевірок застосовано штрафні санкції на загальну суму 203,9 млн грн.
Отже, враховуючи зазначене та суттєвий розмір штрафних санкцій за невиконання вимог ст. 39 ПК наголошуємо на необхідності неухильного дотримання норм законодавства та своєчасного виконання податкових обов’язків у частині подання звітності з ТЦ.
ДПС
Приєднуйтесь до Uteka у Telegramm
Коментарі до матеріалу