Підписуйся на інформаційну страховку бухгалтера
Розділи:
Підрозділи:
Підрозділи:
Підрозділи:

Відповідальність за недотримання вимог законодавства щодо надання звітності з трансфертного ціноутворення

Увага!
25.10.2024

Державна податкова служба з метою дотримання платниками податків вимог щодо подання звітності з трансфертного ціноутворення нагадує.

Вимоги щодо складення та подання звітності з трансфертного ціноутворення визначені п. 39.4 Податкового кодексу (далі – ПК).

Так, для платників податків, які протягом звітного періоду здійснювали контрольовані операції (далі – КО), визначено обов’язок подавати до 1 жовтня року, що настає за звітним, звіт про контрольовані операції (далі – звіт про КО) та повідомлення про участь у міжнародній групі компаній (далі – повідомлення МГК) у разі участі платника податків у міжнародній групі компаній (далі – МГК).

Також платники податків, що здійснюють КО, повинні складати та зберігати документацію з трансфертного ціноутворення (далі – документація з ТЦ) та протягом 30 календарних днів з дня отримання запиту центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, подавати її до контролюючого органу, зазначеному у запиті.

Крім того, платники податків, які входять до складу МГК та мають сукупний консолідований дохід МГК за фінансовий рік, що передує звітному року, розрахований згідно зі стандартами бухгалтерського обліку, які застосовує материнська компанія МГК, у розмірі, що дорівнює або перевищує еквівалент 50 мільйонів євро, зобов’язані на запит центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, протягом 90 календарних днів з дня отримання запиту надати глобальну документацію з ТЦ.

Щодо звіту у розрізі країн МГК, то він подається у разі, якщо сукупний консолідований дохід МГК, до якої входить платник податків, за фінансовий рік, що передує звітному, розрахований згідно із стандартами бухгалтерського обліку, які застосовує материнська компанія МГК (за відсутності інформації – відповідно до міжнародних стандартів бухгалтерського обліку), дорівнює або перевищує відповідний показник мінімального розміру сукупного консолідованого доходу, визначений пп. 39.4.102 ПК, зокрема, еквівалент 750 млн євро та більше.

Першим звітним періодом подання звіту у розрізі країн МГК згідно з п. 53 підрозд. 10 розд. ХХ ПК для резидентів України – материнських компаній МГК – був фінансовий рік, який закінчився у період з 1 січня до 31 грудня 2022 року.

У 2024 році резиденти України – материнські компанії МГК повинні подати звіти у розрізі країн МГК за фінансовий рік, встановлений материнською компанією МГК, який закінчився у період з 1 січня до 31 грудня 2023 року (граничний термін – 31.12.2024).

Для решти платників податків відповідно до абзацу шостого п. 53 підрозд. 10 розд. XX «Перехідні положення» ПК звіт у розрізі країн МГК подається щодо фінансового року, який розпочинається у період з 1 січня до 31 грудня року, в якому Багатостороння угода компетентних органів про автоматичний обмін звітами у розрізі країн (далі – Багатостороння угода CbC) набрала чинності щонайменше з однією іноземною юрисдикцією – стороною Багатосторонньої угоди CbC, яка є партнером України щодо автоматичного обміну інформацією.

Враховуючи, що Багатостороння угода CbC набрала чинності 04.07.2024, то для всіх учасників МГК за наявності підстав, визначених абзацами четвертим – сьомим пп. 39.4.10 ПК, першим звітним періодом буде фінансовий рік, який розпочинається у період з 1 січня до 31 грудня 2024 року.

За невиконання платниками податків вимог, встановлених ст. 39 ПК, передбачено застосування штрафних (фінансових) санкцій.

Варто зауважити, що тимчасово на період до припинення або скасування воєнного стану діють особливі правила притягнення платників податків до відповідальності за порушення податкового законодавства.

Нормами пп. 69.1 п. 69 підрозд. 10 розд. ХХ «Перехідних положень» ПК визначено, що у разі відсутності у платника податків можливості своєчасно виконати свій податковий обов’язок, зокрема, щодо подання звітності та/або документів (повідомлень), у тому числі передбачених статтями 39 і 392 ПК, він звільняється від передбаченої Кодексом відповідальності з обов’язковим виконанням таких обов’язків протягом шести місяців після припинення або скасування воєнного стану в Україні.

Порядок підтвердження можливості чи неможливості виконання платником податків обов’язків, визначених пп. 69.1 п. 69 підрозд. 10 розд. ХХ «Перехідні положення» ПК, та переліків документів на підтвердження, затверджено наказом Мінфіну від 29.07.2022 № 225, який зареєстровано в Міністерстві юстиції 25.08.2022 за № 967/38303.

Також додатково зазначаємо, що наказом Мінфіну від 07.12.2023 № 673 «Про внесення змін до деяких нормативно-правових актів Міністерства фінансів України» внесено зміни до форми та Порядку складання звіту про КО (далі – Порядок), затверджених наказом Мінфіну від 18.01.2016 № 8, який зареєстровано в Міністерстві юстиції 04.02.2016 за № 187/28317 (далі – Наказ № 8).

У зв’язку з цим було розроблено оновлений алгоритм контролю приймання звіту про КО, згідно з яким у разі недотримання вимог Наказу № 8 платники податків отримують квитанції з описом допущених та виявлених порушень.

Відповідно до п. 2 розд. І Порядку, затвердженого Наказом № 8, у разі якщо платником податку виявлено, що у раніше поданому звіті про КО інформація надана не в повному обсязі, містить помилки або недоліки, такий платник податків має право подати:

  • новий Звіт (Звіт з позначкою «звітний новий») до граничного строку подання Звіту за такий самий звітний період;
  • уточнюючий Звіт (Звіт з позначкою «уточнюючий») після граничного строку подання Звіту за такий самий звітний період.

Разом з тим наголошуємо, що ПК не передбачено застосування штрафних санкцій у разі самостійного виправлення платником податків методологічних помилок, допущених при складанні звіту про КО, які не призвели до недекларування або несвоєчасного декларування КО у раніше поданому звіті.

Загалом протягом 2023 року та 8 місяців 2024 року було проведено 614 документальних позапланових перевірок з питань неподання платниками податків або подання з порушенням вимог п. 39.4 ПК звіту про КО, повідомлення про участь у МГК та/або документації з ТЦ, за результатами яких встановлено 979 фактів порушень. За результатами проведених перевірок застосовано штрафні санкції на загальну суму 203,9 млн грн.

Отже, враховуючи зазначене та суттєвий розмір штрафних санкцій за невиконання вимог ст. 39 ПК наголошуємо на необхідності неухильного дотримання норм законодавства та своєчасного виконання податкових обов’язків у частині подання звітності з ТЦ.

ДПС


Приєднуйтесь до Uteka у Telegramm

Коментарі до матеріалу
Швидка реєстрація
Будьте в курсі змін і актуальних тем, задавайте питання.
Популярне
30.09.2025
Топ-20 новин минулого тижня
Найбільш цікаві новини минулого тижня   Унесено зміни до переліку територій бойових дій і ТОТ (наказ від 11.09.2025) З 27 вересня змінюються правила реєстрації ПН: роз’яснення ДПС Зміни в бронюванні: що передбачено в Програмі діяльності КМУ Для ФОП та самозайнятих – нові правила...
08.09.2025
Закон № 4536 опубліковано 3 вересня: огляд основних змін
Закон № 4536 вносить зміни, зокрема, до Податкового кодексу, Закону від 08.07.2010 № 2464-VІ , Закону від 18.06.2024 № 3817-ІХ. Більшість норм Закону № 4536 набирає чинності з першого числа місяця, наступного за місяцем його опублікування, тобто з 1 жовтня 2025 року. Більше за темою: Квартальна об&...
17.07.2025
Кабмін оновив правила визначення критичності підприємств для бронювання працівників
Порядок та Критерії, за якими бронюють працівників підприємств, знову зазнали змін. Розглянемо, кого цього разу це стосується. Більше за темою: Зарплатні критерії для бронювання працівників: обчислюємо середню зарплату Строки зберігання документів з військового обліку та бронювання Бронювання у ф...
Нове
03.10.2025
Заповнення Звіту про КІК у разі здійснення КІК операцій з резидентами України
У графі 32 Звіту про КІК зазначають всі без виключення операції КІК, проведені із нерезидентами – пов’язаними особами відносно такої КІК. Така інформація відображається по кожній операції окремо без її деталізації. Детальніше див. нижче. Більше за темою: Коментар до Закону № 3706 (КІК) ...
03.10.2025
Чи потрібно з 1 жовтня ФОП-єдиннику без найманих працівників у разі продажу підакцизних товарів сплачувати за себе ЄСВ у подвійному розмірі
Сплата єдиного внеску за себе фізособами-підприємцями (без найманих працівників), які проводять господарську діяльність з продажу підакцизних товарів, здійснюється з 1 жовтня 2025 року без змін – у межах від мінімального страхового внеску до страхового внеску, обчисленого з максимальної величи...
03.10.2025
Заповнення Звіту про КІК у разі здійснення операцій, що не впливають на фінрезультат до оподаткування
Податковим кодексом та Порядком заповнення Звіту про контрольовані іноземні компанії, скороченої форми Звіту і подання до контролюючого органу не визначено винятку щодо відображення операцій залежно від фінансового результату до оподаткування таких операцій. Більше за темою: Коментар до Закону № 37...
Кращі матеріали