Помилково отримали велику суму фінансування від Фонду: як уникнути штрафу
Коли страхувальник виявить помилки у нарахуванні виплат за минулі періоди (за межами діючого бюджетного року), тоді надлишково нараховані та виплачені кошти він має повернути до робочого органу виконавчої дирекції Фонду або його відділення і одночасно надіслати обґрунтоване письмове пояснення щодо причин повернення страхових коштів (п. 13 Порядку, затвердженого постановою правління ФССУ від 19.07.2018 р. № 12).
ФОНД СОЦІАЛЬНОГО СТРАХУВАННЯ УКРАЇНИ
ЛИСТ
від 27.06.2019 р. № 1322-11-4
Розглянувши лист редакції газети «Оплата праці» щодо відповідальності страхувальника у випадку самостійного виправлення помилки, виконавча дирекція Фонду соціального страхування України в межах своєї компетенції повідомляє наступне.
Відповідно до пункту 1 частини п'ятої статті 15 Закону України «Про загальнообов’язкове державне соціальне страхування» від 23.09.99 р. № 1105 (далі - Закон № 1105) роботодавець несе відповідальність за порушення порядку використання коштів Фонду, несвоєчасне або неповне їх повернення.
Відповідно до частини шостої статті 15 Закону № 1105 у разі порушення порядку використання страхових коштів роботодавці відшкодовують Фонду в повному обсязі неправомірно витрачену суму страхових коштів та/або вартість наданих соціальних послуг і сплачують штраф у розмірі 50 відсотків такої суми.
За несвоєчасне повернення або повернення не в повному обсязі страхових коштів на страхувальників та інших отримувачів коштів Фонду накладається штраф у розмірі 10 відсотків несвоєчасно повернутих або повернутих не в повному обсязі страхових коштів.
Одночасно на суми несвоєчасно повернутих або повернутих не в повному обсязі страхових коштів і штрафних санкцій нараховується пеня в розмірі 0,1 відсотка зазначених сум коштів, розрахована за кожний день прострочення платежу.
При цьому частиною восьмою статті 15 Закону № 1105 визначено, що право застосовувати фінансові санкції та накладати адміністративні штрафи від імені Фонду мають директор виконавчої дирекції Фонду та його заступники, керівники робочих органів Фонду та їх заступники.
Згідно з пунктом 13 Порядку фінансування страхувальників для надання матеріального забезпечення застрахованим особам у зв’язку з тимчасовою втратою працездатності та окремих виплат потерпілим на виробництві за рахунок коштів Фонду соціального страхування України, затвердженого постановою правління Фонду від 19.07.2018 р. № 12, у разі виявлення страхувальником помилок при нарахуванні виплат за минулі періоди (за межами діючого бюджетного року) надлишково нараховані та виплачені кошти повертаються страхувальником до робочого органу виконавчої дирекції Фонду або його відділення та одночасно надсилається обґрунтоване письмове пояснення щодо причин повернення страхових коштів.
Відповідно до пункту 4.3 Положення про документальне забезпечення записів у бухгалтерському обліку, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 24.05.95 р. № 88, помилки в облікових регістрах за минулий звітний період виправляються способом сторно.
Цей спосіб передбачає складання бухгалтерської довідки. Довідка має наводити причину помилки, посилання на документи та облікові регістри, в яких допущено помилку, і підписується працівником, який склав довідку, та після її перевірки - головним бухгалтером.
Враховуючи зазначене, у разі самостійного виявлення страхувальником помилки при нарахуванні допомоги по тимчасовій непрацездатності за минулий період та повернення у повному обсязі до Фонду надлишково нарахованих та виплачених коштів до початку перевірки страхувальника, за наявності відповідної бухгалтерської довідки та обґрунтованого письмового пояснення щодо причин повернення страхових коштів, фінансові санкції за порушення порядку використання страхових коштів до страхувальника не застосовуються.
В. о. директора
С. Лапчик
Коментарі до матеріалу