Оплата праці та кадрові питання: рекомендації державних органів
08.07.2016 1286 0 1
Найактуальніші роз’яснення законодавців, як завжди, спеціалісти UTEKA пропонують вам, шановні читачі, у зручному тезисному форматі. Вам не доведеться витрачати час на вивчення всього тексту листів державних органів – про головне в них ви дізнаєтеся від нас і матимете вільний час, аби підготуватися до застосування на практиці наведених нижче рекомедацій. Тим більше, що характер питань, розглянутих у листах держорганів, виданих або опублікованих протягом двох останніх місяців, потребує додаткової уваги. Вони стосуються виплати допомоги з тимчасової непрацездатності та на поховання, допомоги на оздоровлення, справляння ПДФО, ЄСВ та військового збору, оплати праці та оформлення трудових відносин.
№
|
Короткий зміст документа,
|
Нормативний
|
1
|
2
|
3
|
Соціальні виплати |
||
1
|
Якщо листок непрацездатності видано працівникові після закінчення робочого дня, тимчасова непрацездатність у застрахованої особи розпочинається із дня видачі листка непрацездатності (установлення тимчасової непрацездатності), тобто перший день непрацездатності збігається з відпрацьованим днем. При цьому допомога з тимчасової непрацездатності надається застрахованій особі із другого дня такої непрацездатності у формі матеріального забезпечення, яке компенсує втрату зарплати, оскільки перший день страхового випадку працівником відпрацьовано повністю згідно із графіком його роботи, за який йому має бути нарахована зарплата. У такому разі лікарняні виплачуються ФСС з ТВП починаючи з 6-го дня непрацездатності |
Лист виконавчої дирекції
|
2
|
Допомога на поховання в разі смерті застрахованої особи призначається члену її сім’ї (іншій юридичній чи фізичній особі, яка здійснила поховання) на підставі таких документів: – оригіналу витягу з Держреєстру актів цивільного стану громадян про смерть для отримання допомоги на поховання або оригіналу довідки про смерть, виданої для отримання допомоги на поховання; – копії свідоцтва про смерть (завірена страхувальником на підставі наданого оригіналу); – копій документів, що підтверджують здійснення витрат на поховання (платіжні документи на витрати, пов’язані з похованням, договір на надання послуг та інші) |
Лист виконавчої дирекції
|
Нарахування та звітування з ПДФО, військового збору та ЄСВ |
||
3
|
Пунктом 164.5 Податкового кодексу (далі – ПК) установлено, що під час нарахування (надання) доходів у будь-якій негрошовій формі базою обкладення ПДФО є вартість такого доходу, розрахована за звичайними цінами, правила визначення яких установлено ПК, помножена на коефіцієнт, який обчислюється за такою формулою: К = 100 : (100 – Сп), де К – коефіцієнт; Сп – ставка податку, визначена для таких доходів на момент їх нарахування. При цьому з метою оподаткування таких доходів військовим збором виходячи з норм п. 161 підрозд. XX ПК застосування вищенаведеного коефіцієнта не передбачено |
Лист ДФС
|
4
|
Оскільки виплата доходу у вигляді суми середньої зарплати, нарахованої на підставі рішення суду за час затримки розрахунку при звільненні працівника, здійснюється звільненому працівнику і не пов’язана із відносинами трудового найму, то такий дохід оподатковується податковим агентом, як інші доходи, ПДФО – за ставкою 18 % та військовим збором – 1,5 % у місяці його фактичного нарахування. Відповідно до ч. 7 ст. 7 Закону від 08.07.10 р. № 2464-VI (далі – Закон № 2464) Перелік видів виплат, що здійснюються за рахунок коштів роботодавців, на які не нараховується єдиний внесок, затверджено постановою КМУ від 22.12.10 р. № 1170. У п. 5 розд. I цього Переліку встановлено, що відшкодування, нараховані працівникам за час затримки розрахунку при звільненні, не є базою нарахування ЄСВ |
Лист ДФС
|
5
|
Сума нецільової благодійної допомоги, що надається юрособою фізособі у розмірі, який у 2016 році не перевищує 1 930 грн., не включається до оподатковуваного доходу такої особи, тобто не оподатковується ПДФО і відображається у податковому розрахунку форми № 1ДФ за ознакою доходу «169». Разом з цим сума перевищення нецільової допомоги над вказаним розміром включається до загального місячного (річного) оподатковуваного доходу платника податку як інші доходи та обкладається ПДФО на загальних підставах і відображається у формі № 1ДФ за ознакою доходу «127». Сума нецільової благодійної допомога, яка надається у негрошовій формі у вигляді речей ВІЛ-інфікованим та хворим на СНІД дітям, обкладається військовим збором на загальних підставах без застосування коефіцієнта, що застосвується до доходів у будь-якій негрошовій формі при обкладанні їх ПДФО |
Лист ДФС
|
6
|
ЄСВ для підприємств, установ і організацій, в яких працюють інваліди, установлюється у розмірі 8,41 % бази нарахування ЄСВ для працюючих інвалідів (ч. 13 ст. 8 Закону № 2464). Підставою для застосування цього розміру ЄСВ є завірена копія довідки з акта огляду в МСЕК про встановлення групи інвалідності (п. 13 розд. III Інструкції про порядок нарахування і сплати єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування, затвердженої наказом Мінфіну від 20.04.15 р. № 449, далі – Інструкція № 449) [але не раніше одержання роботодавцем завіреної копії зазначеної довідки (п. 7 Інструкції № 449). – Ред.] |
Лист ДФС
|
7
|
Відповідно до абзацу другого пп. 1.7 п. 161 підрозд. 10 розд. XX ПК тимчасово, на період проведення антитерористичної операції, не підлягають оподаткуванню військовим збором доходи у вигляді грошового забезпечення працівників правоохоронних органів, військовослужбовців та працівників ЗСУ, Національної гвардії, СБУ, Служби зовнішньої розвідки, Державної прикордонної служби, осіб рядового, начальницького складу, військовослужбовців, працівників МВС, Управління державної охорони, Державної служби спецзв’язку та захисту інформації, інших утворених відповідно до законів України військових формувань та інших осіб – тільки на період їх безпосередньої участі в антитерористичній операції |
Лист ДФС
|
Допомога на оздоровлення |
||
8
|
Нормами пп. «з» п. 2 наказу Мінпраці від 02.10.96 р. № 77 «Про умови оплати праці робітників, зайнятих обслуговуванням органів виконавчої влади, місцевого самоврядування та їх виконавчих органів, органів прокуратури, судів та інших органів» передбачено надання працівникам матеріальної допомоги в розмірі середньомісячної зарплати працівника. Право надавати робітникам селищної ради матеріальну допомогу в цьому розмірі надано керівникам зазначених органів у межах установленого фонду оплати праці. Донарахування допомоги в наступному фінансовому році чинним законодавством не передбачено. Виплату двох і більше допомог протягом одного календарного року не передбачено |
Лист
|
Трудові відносини |
||
9
|
За працівниками департаментів (управлінь) соціального захисту населення, які займаються питаннями ведення та супроводження програмного забезпечення, що використовується для призначення та виплат житлових субсидій, усіх видів державних соціальних допомог, пільг та компенсацій, зокрема Єдиного державного автоматизованого реєстру осіб, які мають право на пільги, ПТК «Житлові субсидії», ПТК «Наш дім», ЛСОІІД/КОМТЕХ, Централізований банк даних із проблем інвалідності тощо, має бути збережений статус державного службовця |
Лист
|
10
|
Трудові відносини, пов’язані з виконанням робіт за договором підряду чи договором про надання послуг, не регулюються КЗпП, не підпадають під дію Закону від 14.10.92 р. № 2694-XII «Про охорону праці» та прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів з охорони праці. Вимоги з питань охорони праці, що діють у межах підприємства чи установи та на робочих місцях, де виконуватимуться роботи згідно з договором підряду чи договору про надання послуг, визначаються у відповідних договорах за взаємною згодою сторін |
Лист Держпраці
|
Оплата праці, стипендії |
||
11
|
Згідно з постановою КМУ від 06.04.16 р. № 292 Деякі питання оплати праці державних службовців у 2016 році (далі – Постанова № 292) до 4-ї групи оплати праці віднесено посади керівників територіальних органів, керівників апаратів апеляційних та місцевих судів, керівників структурних підрозділів апаратів судів, до 5-ї групи – посади заступників керівників територіальних органів, керівників апаратів апеляційних та місцевих судів, керівників структурних підрозділів апаратів судів, до 6-ї групи – посади керівників структурних підрозділів та їх заступників у складі територіальних органів, апаратів апеляційних та місцевих судів, структурних підрозділів апаратів судів. Отже, розміри посадових окладів держслужбовців територіальних органів Державної судової адміністрації, апаратів апеляційних та місцевих судів визначаються з урахуванням зазначеного розподілу та примітки «4» до додатка 1 до Постанови № 292 [згідно із приміткою «4» установлення посадових окладів держслужбовцям за прирівняними посадами в межах 4–6-ї груп оплати праці здійснюється керівником державної служби у відповідному державному органі. – Ред.] |
Лист
|
12
|
Днем фактичної демобілізації вважається день виключення зі списків особового Працівник повинен прибути на роботу після звільнення його з військової служби, взяття на військовий облік та в разі необхідності проїзду до місця проживання (перебування). У цей період збереження та виплата середньої зарплати здійснюються відповідно до ст. 21 Закону від 25.03.92 р. № 2232-XII «Про військовий обов’язок і військову службу». За ці дні середній заробіток працівнику нараховується з урахуванням положень Порядку обчислення середньої заробітної плати, затвердженого постановою КМУ від 08.02.95 р. № 100 (далі – Порядок № 100), з тієї ж середньої зарплати, за якою здійснювалась оплата за період військової служби |
Лист
|
13
|
Відповідно до ч. 5 ст. 119 КЗпП за працівниками, які були призвані на військову службу за призовом під час мобілізації та загинули під час проходження військової служби, зберігається місце роботи, посада і виплачується середній заробіток до дня Тобто роботодавець зобов’язаний зберігати за працівником, призваним на військову службу за призовом під час мобілізації до дня оголошення судом його померлим місце роботи, посаду і виплачувати середній заробіток |
Лист
|
14
|
Якщо працівнику виплачувались премії, які належать до місячних чи квартальних, |
Лист
|
15
|
Постановою КМУ від 06.04.16 р. № 292 визначено групи з оплати праці для різних категорій держслужбовців. Посадовий оклад керівника апарату місцевої держадміністрації рекомендовано визначати за 4-ю групою на рівні керівника департаменту, а заступника керівника апарату – за 5-ю групою з відповідним посадовим окладом з урахуванням юрисдикції державних органів. Посади керівників структурних підрозділів та їх заступників в апараті місцевої держ- Що стосується посади адміністратора, то на сьогодні цієї посади в додатку 3 немає, тому до внесення відповідних змін пропонується визначати посадовий оклад адміністратора на рівні державного адміністратора (група 6). Посадові оклади держслужбовців районних у м. Києві держадміністрацій визначаються як для держорганів, юрисдикція яких поширюється на територію одного або кількох районів, міст обласного значення |
Лист
|
16
|
Виплати компенсації громадянам у зв’язку з роботою, яка передбачає доступ до державних таємниці згідно із Законом від 21.01.94 р. № 3855-XII, можуть проводитися, оскільки нормами Закону від 10.12.15 р. № 889-VIII «Про державну службу» не передбачено будь-яких обмежень щодо виплати вищезазначеної компенсації |
Лист
|
Коментарі до матеріалу