Підписуйся на інформаційну страховку бухгалтера
Підписатися

Відокремлений підрозділ нерезидента не перебуває на податковому обліку: яка відповідальність під час дії воєнного стану

01.04.2024 11 0 0

Відповідно до п. 64.5 Податкового кодексу (далі – ПК) і п. 3.4 розд. ІІІ Порядку обліку платників податків і зборів, затвердженого наказом Мінфіну від 09.12.2011 № 1588, нерезиденти (іноземні юридичні компанії, організації), які здійснюють в Україні діяльність через відокремлені підрозділи, у тому числі постійні представництва, або придбавають нерухоме майно або отримують майнові права на таке майно в Україні, або відкривають рахунки в банках України (крім кореспондентських рахунків, що відкриваються банкам-нерезидентам), в інших фінансових установах, у небанківських надавачах платіжних послуг, або відкривають електронні гаманці в емітентах електронних грошей відповідно до ст. 64 Закону від 30.06.2021 № 1591-IX «Про платіжні послуги», або набувають право власності на інвестиційний актив, визначений абзацами третім – шостим пп. «е» пп. 141.4.1 ПК, в іншого нерезидента, який не має постійного представництва в Україні, зобов'язані стати на облік у контролюючих органах. 

Пунктом 117.4 ПК визначено, що ведення нерезидентом (іноземною юридичною компанією, організацією) діяльності через відокремлений підрозділ, у тому числі постійне представництво, без взяття на податковий облік у порядку, передбаченому ПК, тягне за собою накладення штрафу на нерезидента в розмірі 100 000 грн. 

Пунктом 11 підрозд. 10 розд. ХХ «Перехідні положення» ПК визначено, що штрафні (фінансові) санкції (штрафи) за наслідками перевірок, які здійснюються контролюючими органами, застосовуються у розмірах, передбачених законом, чинним на день прийняття рішень щодо застосування таких штрафних (фінансових) санкцій. 

Відповідно до п. 521 підрозд. 10 розд. XX «Перехідні положення» ПК штрафні санкції за порушення податкового законодавства, вчинені протягом періоду з 01.03.2020 по останній календарний день місяця (включно), у якому завершується дія карантину, встановленого КМУ з метою запобігання поширенню на території України коронавірусної хвороби (СОVID-19), не застосовується, крім санкцій за порушення, які прямо перелічені у зазначеній нормі ПК. 

Таким чином, за порушення, які визначені п. 117.4 ПК, допущені у зазначеному періоді дії карантину, штрафні санкції не застосовуються. 

Причому тимчасово, на період до припинення або скасування воєнного стану на території України, введеного Указом Президента від 24.02.2022 № 64/2022 «Про введення воєнного стану в Україні», затвердженим Законом від 24.02.2022 № 2102-IX «Про затвердження Указу Президента України «Про введення воєнного стану в Україні», справляння податків і зборів здійснюється з урахуванням особливостей, визначених у п. 69 підрозд. 10 розд. ХХ ПК. 

Поряд з цим, пп. 69.2 п. 69 підрозд. 10 розд. XX «Перехідні положення» ПК в редакції станом на 03.05.2023 визначено, що у разі виявлення порушень законодавства за результатами проведення перевірок до платників податків застосовується відповідальність згідно з ПК, законами, контроль за виконанням яких покладено на контролюючі органи, з урахуванням обставин, передбачених пп. 112.8.9  ПК, що звільняють від фінансової відповідальності. Причому вимоги законодавства щодо мораторію (зупинення) застосування штрафних (фінансових) санкцій (штрафів) на період дії воєнного, надзвичайного стану та/або на період дії карантину, встановленого КМУ на всій території України з метою запобігання поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19), не застосовуються. 

Отже, тимчасово, на період дії воєнного стану, починаючи з 27.05.2022, превалюють норми в частині звільнення від відповідальності за несвоєчасне виконання платником обов'язків у випадках та за умов, передбачених у п. 69 підрозд. 10 розд. ХХ «Перехідні положення» ПК. 

Підпунктами 69.1–69.31 п. 69 підрозд. 10 розд. ХХ «Перехідні положення» ПК передбачено тимчасове призупинення строків щодо виконання податкових обов'язків, визначених податковим законодавством у період дії воєнного стану в Україні. 

Так, пп. 69.19 п. 69 підрозд. 10 розд. ХХ «Перехідні положення» ПК тимчасово, на період до припинення або скасування воєнного, надзвичайного стану на території України, для контролюючих органів припиняється перебіг строків, встановлених для взяття на облік у контролюючих органах юридичних осіб та їх відокремлених підрозділів як платників податків та зборів за основним місцем обліку або фізичних осіб – підприємців за податковою адресою та передачі даних про взяття на облік таких платників податків у контролюючих органах до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб – підприємців та громадських формувань. 

Причому особливостей щодо порядку взяття на облік у контролюючих органах нерезидента (іноземної компанії, організації), відокремленого підрозділу, постійного представництва у період дії воєнного стану в Україні положеннями п. 69 підрозд. 10 розд. XX «Перехідні положення» ПК не передбачено. 

Поряд з цим, мають враховуватись вимоги пп. 4 пп. 69.351 п. 69 підрозд. 10 розд. ХХ «Перехідні положення» ПК згідно яких, тимчасово, з 1 грудня 2023 року, діє мораторій на проведення документальних перевірок платників податків, податкова адреса яких станом на дату початку можливих бойових дій є територія можливих бойових дій, – до останнього числа місяця, в якому була припинена можливість бойових дій на відповідній території, а в разі зміни платником податків місцезнаходження на іншу територію України – до дати проведення державної реєстрації зміни місцезнаходження, крім документальних позапланових перевірок: 

  • що проводяться виключно на звернення платника податків; 
  • що проводяться з підстав, визначених пп. 78.1.1 (в частині документальних позапланових перевірок платників податків, щодо яких отримано інформацію, що свідчить про порушення податкового законодавства з питань оподаткування доходів, отриманих нерезидентами, із джерелом їх походження з України та/або з питань оподаткування нерезидентів, які здійснюють/здійснювали свою діяльність через відокремлені підрозділи, у тому числі постійні представництва, платників податків, які здійснюють/здійснювали діяльність у сфері виробництва та/або реалізації підакцизної продукції, організації та проведення азартних ігор в Україні (гральний бізнес), платників податків, які надають/надавали фінансові, платіжні послуги), 78.1.2 (в частині контролю за трансфертним ціноутворенням), 78.1.3, 78.1.5, 78.1.7, 78.1.8, 78.1.9, 78.1.12, 78.1.14, 78.1.15, 78.1.16, 78.1.19, 78.1.21 та 78.1.22 ПК; 
  • платників податків, щодо яких отримано податкову інформацію, що свідчить про порушення платником податків вимог валютного законодавства в частині дотримання граничних строків надходження товарів за імпортними операціями та/або валютної виручки за експортними операціями. 

Таким чином, механізм податкового контролю може бути реалізований контролюючими органами з урахуванням обмежень, встановлених ПК стосовно проведення документальних перевірок. 

Головне управління ДПС у Запорізькій області


Приєднуйтесь до Uteka у Telegramm

Коментарі до матеріалу

Кращі матеріали