Коли переплату з податків повертають тільки після проведення перевірки
Відповідно до пп. 14.1.115 Податкового кодексу (далі – ПК) надміру сплачені грошові зобов’язання – суми коштів, які на певну дату зараховані до відповідного бюджету або на єдиний рахунок понад нараховані суми грошових зобов’язань, граничний строк сплати яких настав на таку дату.
Механізм та умови повернення помилково та/або надміру сплачених сум грошових зобов’язань передбачено ст. 43 ПК.
Порядок інформаційної взаємодії Державної податкової служби України, її територіальних органів, Державної казначейської служби України, її територіальних органів, місцевих фінансових органів у процесі повернення платникам податків помилково та/або надміру сплачених сум грошових зобов’язань та пені затверджено наказом Мінфіну від 11.02.2019 № 60, зареєстрованим у Міністерстві юстиції 08.04.2019 за № 370/33341 (далі – Наказ № 60, Порядок).
Помилково та/або надміру сплачені суми грошових зобов’язань підлягають поверненню платнику відповідно до ст. 43 ПК, крім випадків наявності у такого платника податку податкового боргу.
Обов’язковою умовою для здійснення повернення сум грошового зобов’язання та пені є подання платником податків заяви про таке повернення, поданої до територіального органу ДПС за місцем адміністрування (обліку) помилково та/або надміру сплаченої суми протягом 1 095 днів від дня її виникнення.
Відповідно до вимог Порядку підрозділи територіального органу ДПС, що виконують функції з адміністрування відповідного податку, збору, платежу за місцезнаходженням суб’єкта господарювання, визначають правомірність повернення сум грошових коштів, заявлених платником.
Якщо за результатами розгляду заяви правомірність повернення коштів не встановлено, у строки, визначені Порядком, підрозділ територіального органу ДПС, готує та направляє платнику письмове повідомлення з відмовою у поверненні коштів із зазначенням причини такої відмови (п. 5 розд. III Порядку).
Контролюючий орган встановлює правомірність повернення коштів в рамках перевірки, в тому числі щодо сум помилково та/або надміру сплачених, що виникли за рахунок показників поданої звітності на зменшення податкового зобов’язання.
При цьому в рамках камеральної перевірки, проведення якої регламентовано ст. 75, 76 ПК, підтвердити факт правомірності повернення помилково та/або надміру сплачених сум грошових зобов’язань з податку на прибуток неможливо, для цього необхідним є проведення документальної планової або позапланової перевірки. Такі перевірки проводяться контролюючими органами в межах їх повноважень виключно у випадках та в порядку, встановлених ПК.
Відповідно до п. 78.2 ПК обмеження у підставах проведення перевірок платників податків, визначені Кодексом, не поширюються на перевірки, що проводяться на звернення платника податків.
Звертаємо увагу, що надміру сплачені суми грошових зобов’язань – це суми коштів, надмірність надходжень яких до бюджету не лише декларується платником податків, а й підтверджується контролюючим органом в межах його функціональних повноважень у зв’язку із здійсненням контролю за своєчасністю, достовірністю, повнотою нарахування та сплати податків, зборів, платежів.
Отже, переплата, яка виникла в результаті зменшення податкового зобов’язання в уточнюючих розрахунках, потребує підтвердження визначення «надміру сплачені грошові зобов’язання» (з урахуванням норм пп. 14.1.115 ПК), що можливо здійснити під час проведення контрольно-перевірочних заходів.
Ураховуючи викладене, та з урахуванням положень Наказу № 60 та ст. 43 ПК повернення помилково та/або надміру сплачених сум грошових зобов’язань за напрямом перерахування коштів, які виникли внаслідок самостійного уточнення показників у бік зменшення суми грошових зобов’язань, що були раніше задекларовані та сплачені, можливе після здійснення контрольно-перевірочних заходів.
ГУ ДПС у Вінницькій області
Приєднуйтесь до Uteka у Telegramm
Коментарі до матеріалу