Вживання тютюнових і нікотинових виробів в Україні: результати опитування
12 березня громадська організація «Життя» разом з дослідниками Київського міжнародного інституту соціології (КМІС) презентувала результати всеукраїнського опитування «Вживання тютюнових і нікотинових виробів та ставлення до антитютюнових заходів», проведеного в листопаді – грудні 2023 року в рамках регулярного «Омнібусу».
За даними опитування, на сьогодні в Україні 30 % населення вживають тютюнові або нікотинові вироби: 43 % чоловіки та 20 % жінки. Щоденними курцями є 24,5 % українців (36 % чоловіків, 15 % жінок).
На сьогодні фіксуємо, що рівень куріння в Україні залишається стабільним (фактично не змінюється відсоток курців), проте є тенденція до зростання споживання тютюнових і нікотинових виробів серед жіночого населення – у 2019 році 9,8 % українок вживали тютюн та нікотин, на сьогодні – 14,8 % (дані обох опитувань не можна порівнювати прямо, оскільки під час дослідження були використані різні методики, та все ж тенденцію можна відслідкувати). Серед молодих жінок віком 18–29 років ця цифра вдвічі вища – 28,4 %. Тобто на сьогодні фактично кожна третя дівчина є залежною від нікотину.
Серед щоденних споживачів 79 % курять сигарети промислового виробництва. Далі йдуть тютюнові вироби для електричного нагрівання (18 %) і електронні сигарети (14 %). Вживання ТВЕН та електронних сигарет більш поширене серед молодих респондентів: 37 % молоді віком 18–29 років вживають тютюнові вироби для електричного нагрівання, 36 % – електронні сигарети. Жінки частіше аніж чоловіки вживають тютюнові вироби для електричного нагрівання (27 % проти 13 %) та електронні сигарети (25 % проти 11 %).
«Результати опитування демонструють, що більшість молодих людей в Україні звертають увагу на рекламу тютюнових і нікотинових виробів, хоча велика її частина на сьогодні вже є забороненою. Також ми вперше спостерігаємо паритет між споживачами тютюну та нікотину серед чоловіків та жінок у групі 18–29 років, проте якщо для чоловіків зберігається сталість показників, то для жіночого населення відбулося значне зростання», – підкреслив Олександр Щербатюк, дослідник, координатор проєктів Київського міжнародного інституту соціології.
Опитування показало, що найбільше помічає рекламу тютюну та нікотину саме молоде населення – 73 % молоді віком 18–29 років. Далі цей показник знижується з кожною віковою групою і падає до 19 % серед респондентів у віці 70 років і старше. Це підтверджує, що реклама тютюнових та нікотинових виробів спрямована на наймолодшу вікову групу чоловіків та жінок.
Демонстрація тютюнових і нікотинових виробів у місцях торгівлі є основним каналом реклами цієї продукції – 32 % опитаних зазначили, що помічають її. На другому місці банерна реклама в інтернеті (23 %) та персональні сторінки у соціальних медіа (20 %). Рекламу на вулиці бачили 14 %. Найчастіше респонденти спостерігали рекламу традиційних сигарет і сигарет для нагрівання (35 %), 31 % наражалися на рекламу пристроїв для нагрівання тютюну, 24 % – електронних сигарет і ще 10 % – нікотинових снюсів.
Більшість українців підтримують антитютюнові заходи для запобігання початку вживання тютюну з боку молоді.
Абсолютна більшість респондентів підтримують заборону реклами брендів електронних пристроїв для куріння та електронних сигарет (79 %) та заборону видимого розміщення пачок тютюнових виробів у місцях торгівлі (77 %). Дві третіх опитаних підтримують заборону ароматизованих тютюнових виробів (67 %) і підвищення податків для зменшення цінової доступності для дітей (65 %). Запровадження стандартизованої упаковки підтримують 61 % респондентів.
КМІС
Приєднуйтесь до Uteka у Telegramm
Коментарі до матеріалу