Підписуйся на інформаційну страховку бухгалтера
Розділи:
Підрозділи:
Підрозділи:
Підрозділи:

Вживання тютюнових і нікотинових виробів в Україні: результати опитування

14.03.2024

12 березня громадська організація «Життя» разом з дослідниками Київського міжнародного інституту соціології (КМІС) презентувала результати всеукраїнського опитування «Вживання тютюнових і нікотинових виробів та ставлення до антитютюнових заходів», проведеного в листопаді – грудні 2023 року в рамках регулярного «Омнібусу». 

За даними опитування, на сьогодні в Україні 30 % населення вживають тютюнові або нікотинові вироби: 43 % чоловіки та 20 % жінки. Щоденними курцями є 24,5 % українців (36 % чоловіків, 15 % жінок). 

На сьогодні фіксуємо, що рівень куріння в Україні залишається стабільним (фактично не змінюється відсоток курців), проте є тенденція до зростання споживання тютюнових і нікотинових виробів серед жіночого населення – у 2019 році 9,8 % українок вживали тютюн та нікотин, на сьогодні – 14,8 % (дані обох опитувань не можна порівнювати прямо, оскільки під час дослідження були використані різні методики, та все ж тенденцію можна відслідкувати). Серед молодих жінок віком 18–29 років ця цифра вдвічі вища – 28,4 %. Тобто на сьогодні фактично кожна третя дівчина є залежною від нікотину. 

Серед щоденних споживачів 79 % курять сигарети промислового виробництва. Далі йдуть тютюнові вироби для електричного нагрівання (18 %) і електронні сигарети (14 %). Вживання ТВЕН та електронних сигарет більш поширене серед молодих респондентів: 37 % молоді віком 18–29 років вживають тютюнові вироби для електричного нагрівання, 36 % – електронні сигарети. Жінки частіше аніж чоловіки вживають тютюнові вироби для електричного нагрівання (27 % проти 13 %) та  електронні сигарети (25 % проти 11 %). 

«Результати опитування демонструють, що більшість молодих людей в Україні звертають увагу на рекламу тютюнових і нікотинових виробів, хоча велика її частина на сьогодні вже є забороненою. Також ми вперше спостерігаємо паритет між споживачами тютюну та нікотину серед чоловіків та жінок у групі 18–29 років, проте якщо для чоловіків зберігається сталість показників, то для жіночого населення відбулося значне зростання», – підкреслив Олександр Щербатюк, дослідник, координатор проєктів Київського міжнародного інституту соціології. 

Опитування показало, що найбільше помічає рекламу тютюну та нікотину саме молоде населення – 73 % молоді віком 18–29 років. Далі цей показник знижується з кожною віковою групою і падає до 19 % серед респондентів у віці 70 років і старше. Це підтверджує, що реклама тютюнових та нікотинових виробів спрямована на наймолодшу вікову групу чоловіків та жінок. 

Демонстрація тютюнових і нікотинових виробів у місцях торгівлі є основним каналом реклами цієї продукції – 32 % опитаних зазначили, що помічають її. На другому місці банерна реклама в інтернеті (23 %) та персональні сторінки у соціальних медіа (20 %). Рекламу на вулиці бачили 14 %. Найчастіше респонденти спостерігали рекламу традиційних сигарет і сигарет для нагрівання (35 %), 31 % наражалися на рекламу пристроїв для нагрівання тютюну, 24 % – електронних сигарет і ще 10 % – нікотинових снюсів. 

Більшість українців підтримують антитютюнові заходи для запобігання початку вживання тютюну з боку молоді. 

Абсолютна більшість  респондентів підтримують заборону реклами брендів електронних пристроїв для куріння та електронних сигарет (79 %) та заборону видимого розміщення пачок тютюнових виробів у місцях торгівлі (77 %). Дві третіх опитаних підтримують заборону ароматизованих тютюнових виробів (67 %) і підвищення податків для зменшення цінової доступності для дітей (65 %). Запровадження стандартизованої упаковки підтримують 61 % респондентів. 

КМІС


Приєднуйтесь до Uteka у Telegramm

Коментарі до матеріалу
Популярне
08.09.2025
Закон № 4536 опубліковано 3 вересня: огляд основних змін
Закон № 4536 вносить зміни, зокрема, до Податкового кодексу, Закону від 08.07.2010 № 2464-VІ , Закону від 18.06.2024 № 3817-ІХ. Більшість норм Закону № 4536 набирає чинності з першого числа місяця, наступного за місяцем його опублікування, тобто з 1 жовтня 2025 року. Більше за темою: Квартальна об&...
17.07.2025
Кабмін оновив правила визначення критичності підприємств для бронювання працівників
Порядок та Критерії, за якими бронюють працівників підприємств, знову зазнали змін. Розглянемо, кого цього разу це стосується. Більше за темою: Зарплатні критерії для бронювання працівників: обчислюємо середню зарплату Строки зберігання документів з військового обліку та бронювання Бронювання у ф...
26.08.2025
Роз’яснення Мінекономіки щодо організації бронювання військовозобов’язаних: лист від 19.08.2025
Мінекономіки: лист від 19.08.2025 № 2704-20/55225-03 щодо організації бронювання військовозобов’язаних. Більше за темою: Зарплатні критерії для бронювання працівників: обчислюємо середню зарплату Строки зберігання документів з військового обліку та бронювання Бронювання у фермерському ...
Нове
06.10.2025
Стане доступною інформація про перегляд даних громадян в реєстрах
Українці будуть отримувати сповіщення у застосунку «Дія» про те, хто та з якою метою звертався до їх даних у реєстрах. Це не стосується випадків, пов’язаних з розслідуванням злочинів, контррозвідкою, боротьбою із тероризмом або досудовим розслідуванням. Уряд ухвалив постанову, яка ...
06.10.2025
За 9 місяців закрилося ФОП на 11 % більше у порівнянні з минулим роком
Ознайомтеся разом з нами динаміку відкриття та закриття ФОП за поточний рік. Більше за темою: Після припинення діяльності підприємець не звільняється від сплати боргу з ЄСВ Понад 225 тисяч нових ФОПів зареєстровано за 9 місяців 2025 року за даними Єдиного державного реєстру. Це майже стільки ж, як ...
03.10.2025
Автоматичне стягнення боргу та покращення роботи СМКОР: ДПС розповіла про плани
ДПС спільно із Мінцифри працює над розширенням податкових сервісів для громадян у Дії. Про розвиток послуг говорили на традиційній зустрічі команди ДПС із 55 бізнес-асоціаціями та інститутами громадянського суспільства. Серед тем розмови: тестування нових систем, законодавчі ініціативи і зміни до ро...
Кращі матеріали