Підписуйся на інформаційну страховку бухгалтера
Розділи:
Підрозділи:
Підрозділи:
Підрозділи:

Вживання тютюнових і нікотинових виробів в Україні: результати опитування

14.03.2024

12 березня громадська організація «Життя» разом з дослідниками Київського міжнародного інституту соціології (КМІС) презентувала результати всеукраїнського опитування «Вживання тютюнових і нікотинових виробів та ставлення до антитютюнових заходів», проведеного в листопаді – грудні 2023 року в рамках регулярного «Омнібусу». 

За даними опитування, на сьогодні в Україні 30 % населення вживають тютюнові або нікотинові вироби: 43 % чоловіки та 20 % жінки. Щоденними курцями є 24,5 % українців (36 % чоловіків, 15 % жінок). 

На сьогодні фіксуємо, що рівень куріння в Україні залишається стабільним (фактично не змінюється відсоток курців), проте є тенденція до зростання споживання тютюнових і нікотинових виробів серед жіночого населення – у 2019 році 9,8 % українок вживали тютюн та нікотин, на сьогодні – 14,8 % (дані обох опитувань не можна порівнювати прямо, оскільки під час дослідження були використані різні методики, та все ж тенденцію можна відслідкувати). Серед молодих жінок віком 18–29 років ця цифра вдвічі вища – 28,4 %. Тобто на сьогодні фактично кожна третя дівчина є залежною від нікотину. 

Серед щоденних споживачів 79 % курять сигарети промислового виробництва. Далі йдуть тютюнові вироби для електричного нагрівання (18 %) і електронні сигарети (14 %). Вживання ТВЕН та електронних сигарет більш поширене серед молодих респондентів: 37 % молоді віком 18–29 років вживають тютюнові вироби для електричного нагрівання, 36 % – електронні сигарети. Жінки частіше аніж чоловіки вживають тютюнові вироби для електричного нагрівання (27 % проти 13 %) та  електронні сигарети (25 % проти 11 %). 

«Результати опитування демонструють, що більшість молодих людей в Україні звертають увагу на рекламу тютюнових і нікотинових виробів, хоча велика її частина на сьогодні вже є забороненою. Також ми вперше спостерігаємо паритет між споживачами тютюну та нікотину серед чоловіків та жінок у групі 18–29 років, проте якщо для чоловіків зберігається сталість показників, то для жіночого населення відбулося значне зростання», – підкреслив Олександр Щербатюк, дослідник, координатор проєктів Київського міжнародного інституту соціології. 

Опитування показало, що найбільше помічає рекламу тютюну та нікотину саме молоде населення – 73 % молоді віком 18–29 років. Далі цей показник знижується з кожною віковою групою і падає до 19 % серед респондентів у віці 70 років і старше. Це підтверджує, що реклама тютюнових та нікотинових виробів спрямована на наймолодшу вікову групу чоловіків та жінок. 

Демонстрація тютюнових і нікотинових виробів у місцях торгівлі є основним каналом реклами цієї продукції – 32 % опитаних зазначили, що помічають її. На другому місці банерна реклама в інтернеті (23 %) та персональні сторінки у соціальних медіа (20 %). Рекламу на вулиці бачили 14 %. Найчастіше респонденти спостерігали рекламу традиційних сигарет і сигарет для нагрівання (35 %), 31 % наражалися на рекламу пристроїв для нагрівання тютюну, 24 % – електронних сигарет і ще 10 % – нікотинових снюсів. 

Більшість українців підтримують антитютюнові заходи для запобігання початку вживання тютюну з боку молоді. 

Абсолютна більшість  респондентів підтримують заборону реклами брендів електронних пристроїв для куріння та електронних сигарет (79 %) та заборону видимого розміщення пачок тютюнових виробів у місцях торгівлі (77 %). Дві третіх опитаних підтримують заборону ароматизованих тютюнових виробів (67 %) і підвищення податків для зменшення цінової доступності для дітей (65 %). Запровадження стандартизованої упаковки підтримують 61 % респондентів. 

КМІС


Приєднуйтесь до Uteka у Telegramm

Коментарі до матеріалу
Популярне
19.08.2025
Топ-20 новин минулого тижня
Найбільш цікаві новини минулого тижня Президент підписав Закон про «замороження» кредитів для аграріїв Сумісництво: обмеження, особливості та необхідні дії роботодавця Уряд дозволив бронювати 100 % працівників критично важливих підприємств на прифронтових територіях Трудовий договір і...
02.06.2025
Важливе у травні для платників ПДВ
Ознайомлюйтеся з важливими матеріалами для платників ПДВ у травні. Більше за темою: Спецпроєкт «ПДВ: ситуації з практики» Спецпроєкт «Електронне адміністрування ПДВ: правила, ризики, рішення» Спецпроєкт «Особливості оподаткування ПДВ в умовах воєнного часу»...
08.07.2025
З 5 липня в Україні відновлюється обов’язкове подання статистичної звітності
Президент 3 липня підписав Закон від 18.06.2025 № 4505-IX, він офіційно опублікований 5 липня і з цього дня набув чинності. Верховна Рада підтримала зміни до п. 1 Закону від 03.03.2022 № 2115-IX «Про захист інтересів суб’єктів подання звітності та інших документів у період дії воєнн...
Нове
21.08.2025
МОЗ і МОН нагадують про необхідність перевірки документів щодо щеплення до початку навчального року
Перед початком навчального року батькам школярів необхідно переконатися, що діти отримали всі необхідні щеплення передбачені національним Календарем профілактичних щеплень. Перед початком навчального року батькам школярів необхідно переконатися, що діти отримали всі необхідні щеплення передбачені на...
21.08.2025
Контрафактний тютюн: вирок суду за незаконну торгівлю
Суд виніс вирок чотирьом жителям Одеси, які налагодили діяльність мережі магазинів з продажу кальянного тютюну, електронних сигарет та ємностей з рідиною, що використовуються у них.  Більше за темою: Загальні правила отримання ліцензій на зберігання пального та роздрібну торгівлю алкоголем і т...
21.08.2025
Укртрансбезпека оновила Реєстр автобусних маршрутів
ЄКІС Укртрансбезпеки: запрацював модуль «Реєстр міжобласних автобусних маршрутів загального користування». Більше за темою: Шкільний автобус використовується не за призначенням: що в обліку? Автоперевезення вантажів для власних потреб: як відобразити в обліку Укртрансбезпека провела мо...
Кращі матеріали