• Швидкий пошук надійних рішень
    і практичної інформації

Uteka

Я шукаю...

Де шукати:

розширений пошук
Отримайте доступ до більше 2 мільйонів готових рішень, публікацій та оглядів
Оформити
передплату

Перевірки Антимонопольного комітету: причини і наслідки

24.12.2019 160 0 0

Бізнес в Україні звик бути готовим до несподіваних візитів правоохоронців з обшуком. Такий візит може завдати великої шкоди підприємству, особливо коли мова йде про вилучення і арешт великих партій продукції, виробничих потужностей, дорогої комп’ютерної техніки та носіїв інформації.

На тлі цього тихий Антимонопольний комітет України (АМК України) з його територіальними органами здаються вельми нешкідливими: ну прийдуть, подивляться і підуть. Ніяких маски-шоу, залякування співробітників і зброї.

Саме така позиція може дуже дорого обійтися компанії. Нерозуміння всього обсягу повноважень АМК України та причин його візиту з перевіркою — головна проблема менеджменту, яку необхідно вирішувати в найкоротші терміни.

Отже, нижче ми поговоримо про перевірки АМК України, їх причини та порядок проведення:

Кого перевіряє АМК України?

Згідно з Положенням про порядок проведення перевірок додержання законодавства про захист економічної конкуренції, затв. Розпорядженням АМК України від 25 грудня 2001 року № 182-р, з плановою перевіркою не приходять до малих і середніх підприємців.

Якщо ваш дохід за останній фінансовий рік чи вартість активів перевищує суму, еквівалентну 500 тисячам євро, визначену за курсом Національного банку України, що діяв в останній день фінансового року, ви вже підпадаєте під перевірку. Можна очікувати гостей.

Чому АМК України приходить з перевіркою

Як і будь-який інший орган контролю, АМК України може прийти як з плановою, так і позаплановою перевіркою. Якщо з плановою перевіркою, як правило, все зрозуміло, то підстав для позапланового візиту біліше, ніж достатньо:

  • заява суб'єктів господарювання, громадян, об'єднань про утиск їх прав у результаті порушень законодавства про захист економічної конкуренції;
  • з ініціативи АМК України в разі безпосереднього виявлення порушення законодавства про захист економічної конкуренції;
  • при виявленні недостовірності даних, заявлених підприємствами в документах, наданих на запит органів або голови АМК;

З повним переліком підстав для перевірок можна ознайомитися в Положенні про порядок проведення перевірок додержання законодавства про захист економічної конкуренції (п. 8).

У чому небезпека перевірок АМК України

Як бачите, перелік підстав для перевірки дуже широкий. І підстави ці небезпечні. Заява конкурента, увага до бізнесу в зв’язку з його успішністю або робота з контрагентом, якого вже перевіряє Антимонопольний. Все це може стати причиною дуже великих проблем і фінансових втрат.

В цьому криється перша небезпека АМК України: якщо про проведення обшуку вашого підприємства можуть свідчити багато «ластівок», головне вміти аналізувати інформацію, то про перевірку Антимонопольного ви можете дізнатися, коли вони постукають у двері.

Друга небезпека позапланової перевірки — це ті повноваження, які має АМК України. І він готовий їх застосовувати.

Отже, що може вимагати АМК України:

1. Безперешкодно заходити в приміщення підприємства, мати відкритий доступ до будь-яких документів, які, на думку контролера, необхідні для проведення перевірки;

2. Вимагати усні та письмові пояснення;

3. Вимагати необхідні документи і будь-яку іншу інформацію, зокрема й з обмеженим доступом, інформацію, яка є комерційною таємницею;

4. Вилучати письмові і речові докази; накласти арешт на такі докази.

Ці чотири пункти затьмарюють будь-які обшуки правоохоронців. Давайте розберемося:

Право безперешкодно заходити до приміщень

Для того, щоб увійти на ваше підприємство, правоохоронці (за винятком дуже рідкісних випадків) повинні звернутися до суду з відповідним клопотанням і отримати постанову.

А ось для того, щоб увійти на підприємство з перевіркою, уповноваженим особам АМК України достатньо всього лише внутрішніх документів, отримати які можна в найкоротші терміни без особливих труднощів.

А що якщо не пустити? Досить погана ідея: не пустити можна тільки тоді, коли наслідки перевірки тут і зараз будуть гірше наслідків не допуску. Врахуйте, що недопуск до перевірки тягне за собою штраф у розмірі до 1% від доходу підприємства за попередній фінансовий рік.

Право вимагати усні та письмові пояснення

Якщо на підприємство прийшли з обшуком, то можна сміливо відмовлятися від будь-яких пояснень, вимагаючи виклику на допит відповідно до процедури КПК України. А вже до походу до правоохоронців можна підготуватися, обговоривши свою позицію з адвокатом і побудувавши стратегію захисту.

А ось при розмові з Антимонопольним комітетом такий фокус може і не пройти. Якщо ви відмовляєтеся від пояснень, контролер має право розцінити це як перешкоджання проведенню перевірки. Знову ж, штраф.

Право вимагати документи і будь-яку іншу інформацію, зокрема й з обмеженим доступом; інформацію, яка є комерційною таємницею

Дуже великий пункт 38 Положення про порядок проведення перевірок додержання законодавства про захист економічної конкуренції говорить про документи та інформацію, яку можуть вимагати контролери АМК України.

Особливо цікавим є п. 38.19. Положення: надання будь-яких інших даних, які дають можливість контролеру встановити наявність або відсутність порушення.

Право вилучати письмові і речові докази; накласти арешт на такі докази

Найцікавіше з усього, що вказано вище.

Якщо правоохоронці можуть вилучати тільки те, що їм дозволено постановою суду, то АМК України фактично може вилучати все, що вважатиме за потрібне. І арешт майна в кримінальному провадженні — це виняткова прерогатива суду. Ти можеш брати активну участь в процесі, оскаржити його і в досить короткі терміни отримати позитивний результат. Особливо якщо мова йде про фактові справи.

А ось вилучати і заарештовувати речі і документи АМК України може за «особливим» порядком.

Згідно зі ст. 44 Закону України «Про захист економічної конкуренції» вилучення доказів у справі проводиться на підставі розпорядження уповноважених на те осіб. Таким особами є:

1. державний уповноважений АМК України;

2. голова територіального відділення особисто або уповноважені ним працівники.

Вилучення можливе, якщо:

  • докази не були надані і є достатні підстави вважати, що документи, предмети або інші носії інформації, які можуть бути доказами або джерелом доказів у справі, знаходяться в певному місці;
  • існує загроза, що відповідні документи, предмети або інші носії інформації можуть бути знищені.

У разі, коли вилучити докази немає можливості, зазначені вище особи накладають на них арешт.

Ось і вся процедура. Ніякого звернення до суду, ніякої участі незгодної сторони. Звичайно, такі дії можна оскаржити, але це додаткова тривала трудомістка робота.

Вилучення або накладення арешту на майно, предмети, документи, інші носії інформації проводиться у робочий час незалежно від їх місцезнаходження, зокрема в службових приміщеннях і транспортних засобах, що належать суб'єкту господарювання, на робочих місцях працівників на підставі розпорядження уповноваженого державного або голови територіального відділення Антимонопольного комітету України.

Ось ще один «п люсик» у бік повноважень АМК України. Правоохоронці можуть проводити обшук тільки за адресою, яка вказана в постанові суду. Будь-яка інша територія, зокрема й транспортний засіб, — це порушення законодавства, аж до ст. 162 Кримінального кодексу України «Порушення недоторканності житла».

І, нарешті, третя небезпека - це наслідки перевірки.

Антимонопольним законодавством України передбачено колосальні штрафи за порушення. Наприклад, виявлення антиконкурентних узгоджених дій бізнесу, зловживання монопольним становищем, невиконання рішень АМК України або їх виконання не в повному обсязі тягнуть за собою штраф в розмірі до 10% доходу (виручки) від реалізації продукції за останній звітний рік, що передував року, в якому накладається штраф.

Крім того, самі собою результати перевірки можуть бути дзвіночком для початку кримінального провадження.

Звичайно, такі рішення АМК України підлягають оскарженню в судовому порядку. Однак це дуже складний і дорогий процес, тому краще зайнятися превентивними заходами заздалегідь, ще до стуку в двері.

Правильно вибудувана робота, завчасна підготовка до перевірки, робота з документами допоможуть запобігти будь-яким негативним наслідкам візиту Антимонопольного комітету України і зберегти ваші фінансові ресурси.

nv.ua

Коментарі до матеріалу

Кращі матеріали