Підписуйся на інформаційну страховку бухгалтера
Розділи:
Підрозділи:
Підрозділи:
Підрозділи:

Міськради можуть через суд вимагати скасування містобудівних умов та обмежень у разі їх порушень

21.03.2024

Міська рада наділена правом самостійно звертатися до суду в інтересах територіальної громади та на виконання покладених на неї функцій, зокрема, у сфері охорони встановленого порядку планування та забудови території, звертатися до суду з позовом про скасування рішення підконтрольних і підзвітних їй органів – виконавчого комітету та органу державного архітектурно-будівельного контролю, а саме – про надання містобудівних умов та обмежень. 

Такого висновку дійшов Касаційний адміністративний суд у складі Верховного Суду. 

У справі, що розглядалася, Івано-Франківська міська рада звернулася до суду з позовом про скасування пункту рішення виконкому міськради про надання вихідних даних – містобудівних умов та обмежень (далі – МУО) для проєктування об’єкта будівництва, а також МУО забудови земельної ділянки для проєктування об’єкта будівництва, затверджених департаментом містобудування та архітектури. Позовні вимоги були обґрунтовані тим, що спірні МУО надані з порушенням містобудівного законодавства з огляду на невідповідність намірів забудови земельної ділянки містобудівній документації на місцевому рівні. 

Відмовляючи у відкритті провадження у справі, суди попередніх інстанцій керувалися тим, що виконавчий комітет та орган державного архітектурно-будівельного контролю – відповідачі у цій справі – є виконавчими органами міськради та підконтрольними й підпорядкованими останній. Міськрада уповноважена самостійно скасувати рішення її виконавчого органу в разі невідповідності такого рішення вимогам законодавства. Крім того, суди вказали, що суб’єкт владних повноважень може подати позов до адміністративного суду лише у випадку наявності спору між суб’єктами владних повноважень щодо реалізації їхньої компетенції у сфері управління, у тому числі делегованих повноважень, а також коли право звернення до суду з позовом до іншого суб’єкта владних повноважень надано такому суб’єкту законом. 

КАС ВС скасував рішення судів попередніх інстанцій і направив справу для продовження розгляду до суду першої інстанції. 

КАС ВС зазначив, що згідно із Законом від 21.05.1997 № 280/97-ВР «Про місцеве самоврядування в Україні» (далі – Закон № 280) право самостійно скасовувати рішення виконавчого комітету виникає у відповідної ради в разі, якщо виконком ухвалює рішення на виконання власних повноважень. Натомість якщо таке рішення прийняте на виконання делегованих повноважень та якщо воно не відповідає Конституції України та/або закону, то таке рішення підлягає оскарженню в судовому порядку. 

Водночас відповідно до Закону № 280 до відання виконавчих органів сільських, селищних, міських рад належать, зокрема, такі делеговані повноваження: надання (отримання, реєстрація) документів, що дають право на виконання підготовчих і будівельних робіт, здійснення державного архітектурно-будівельного контролю та прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об’єктів у випадках та відповідно до вимог, встановлених Законом від 17.02.2011 № 3038-VI «Про регулювання містобудівної діяльності» (далі – Закон № 3038). 

Оскільки спеціальним законом у сфері регулювання містобудівної діяльності є Закон № 3038, то звернення до суду з позовом про скасування МУО має здійснюватися з урахуванням вимог цього Закону. 

Зокрема, з огляду на визначений у м. Івано-Франківську порядок розподілу повноважень між виконавчими органами Івано-Франківської міськради, а також те, що саме Державна інспекція архітектури та містобудування України (далі – ДІАМ) є центральним органом виконавчої влади, уповноваженим здійснювати державний архітектурно-будівельний нагляд, відповідно, правом на звернення до суду з позовом про скасування МУО в порядку здійснення державного архітектурно-будівельного нагляду наділена ДІАМ. 

Крім того, МУО можуть бути скасовані за рішенням суду відповідно до ч. 8 ст. 29 Закону № 3038. З урахуванням положень ст. 59 і 71 Закону № 280 право звернення до суду з таким позовом має відповідний орган місцевого самоврядування або на підставі ст. 41 Закону № 3038 – виконавчий орган сільських, селищних, міських рад із питань державного архітектурно-будівельного контролю в порядку реалізації своїх повноважень у сфері здійснення державного архітектурно-будівельного контролю. 

У цій справі КАС ВС врахував, що про відсутність у міськради права самостійно скасовувати рішення підконтрольного й підзвітного їй органу – виконавчого комітету та органу державного архітектурно-будівельного контролю, а саме – МУО, Верховний Суд наголосив у постанові від 27.07.2022 у справі № 727/399/17, зазначивши, що МУО можуть бути скасовані у зв’язку з їх невідповідністю містобудівному законодавству, містобудівній документації на місцевому рівні, проте таке скасування може бути наслідком здійснення державного архітектурно-будівельного нагляду або відбутися за рішенням суду. 

Отже, враховуючи особливості правового регулювання підстав та порядку скасування МУО, КАС ВС дійшов висновку про наявність в Івано-Франківської міськради права самостійно звертатися до суду в інтересах територіальної громади та на виконання покладених на неї функцій, зокрема у сфері охорони встановленого порядку планування та забудови території, звертатися до суду з позовом про скасування МУО. 

Постанова Верховного Суду від 23.02.2024 у справі № 300/2289/23 (адміністративне провадження № К/990/38289/23). 

Верховний Суд


Приєднуйтесь до Uteka у Telegramm

Коментарі до матеріалу
Швидка реєстрація
Будьте в курсі змін і актуальних тем, задавайте питання.
Популярне
14.10.2025
Топ-20 новин минулого тижня
Найбільш цікаві новини минулого тижня Прийнято новий закон щодо організації трудових відносин в умовах воєнного стану Оновлено Довідник умовних кодів товарів Аванс і зарплата: строки виплати ДПС відповідає на актуальні запитання платників податків: лист від 06.10.2025 Оновлено перелік кодів орга...
08.09.2025
Закон № 4536 опубліковано 3 вересня: огляд основних змін
Закон № 4536 вносить зміни, зокрема, до Податкового кодексу, Закону від 08.07.2010 № 2464-VІ , Закону від 18.06.2024 № 3817-ІХ. Більшість норм Закону № 4536 набирає чинності з першого числа місяця, наступного за місяцем його опублікування, тобто з 1 жовтня 2025 року. Більше за темою: Квартальна об&...
17.07.2025
Кабмін оновив правила визначення критичності підприємств для бронювання працівників
Порядок та Критерії, за якими бронюють працівників підприємств, знову зазнали змін. Розглянемо, кого цього разу це стосується. Більше за темою: Зарплатні критерії для бронювання працівників: обчислюємо середню зарплату Строки зберігання документів з військового обліку та бронювання Бронювання у ф...
Нове
14.10.2025
Роботодавці пропонують вдосконалити е-ТТН лісгоспів відповідно до вимог EUDR
Федерація роботодавців України звернулася до Мінекономіки, а також до Держлісагентства із пропозиціями щодо вдосконалення системи обліку деревини – ТТН-ліс та її електронного витягу. Більше за темою: Коли потрібно наводити в ТТН інформацію про вантажно-розвантажувальні операції? Затверд...
14.10.2025
Кабмін розширив програму «Доступні кредити 5-7-9 %»
Уряд ухвалив зміни до Порядку надання фінансової підтримки СГ, розширивши можливості державної програми «Доступні кредити 5-7-9 %». Що цього разу змінилося? Більше за темою: Як показати в обліку повернення комісії банком? Банківська таємниця: чи мають доступ податківці? З дати оформле...
13.10.2025
НБУ заборонив надання фінансових платіжних послуг через Інтернет одному з популярних сервісів
Національний банк закликає громадян і бізнес бути обачними при користуванні онлайн-сервісами. Перед здійсненням фінансових операцій обов’язково перевіряйте, чи має установа відповідну авторизацію Національного банку – це можна зробити на сторінках Офіційного інтернет-представництва НБУ. ...
Кращі матеріали