Підписуйся на інформаційну страховку бухгалтера
Розділи:
Підрозділи:
Підрозділи:
Підрозділи:

Дітей та молодь України навчатимуть фінансовим компетентностям

19.01.2024

Міжвідомча робоча група у складі фахівців НБУ, Фонду гарантування вкладів фізичних осіб, Міністерства освіти і науки та Національної комісії з цінних паперів і фондового ринку підготувала Рамку фінансових компетентностей дітей та молоді України (далі – Рамка). 

Рамка – це документ, у якому описано ключові фінансові компетентності дітей і молоді України віком від 5 до 18 років. Ідеться, зокрема, про набір знань, умінь, навичок і особливостей ставлення до питань у сфері управління особистими фінансами та споживання фінансових послуг. Ці знання й уміння є основою для ухвалення відповідальних фінансових рішень, забезпечення та поліпшення власного добробуту. 

Мета підготовки Рамки – сприяти спільному розумінню фінансових компетентностей для дітей і молоді серед державних органів влади, закладів освіти, приватних організацій та громадян, які популяризують навчання з фінансової грамотності. 

«Розвиток фінансової грамотності для Національного банку є одним із пріоритетів. Згідно з дослідженнями рівень фінансової грамотності молоді – на низькому рівні, і ми прагнемо це змінити. Рамка фінансових компетентностей дітей та молоді України – це суттєвий крок для забезпечення послідовного й комплексного підходу в розбудові державної політики у сфері підвищення рівня фінансової грамотності дітей та молоді. Наступний крок – розроблення відповідно до Рамки навчальних програм і матеріалів та впровадження їх у навчальний процес», – прокоментував Голова Національного банку України Андрій Пишний. 

Для розроблення Рамки за основу взято модель фінансових компетентностей для молоді OECD/INFE Core Competencies Framework on financial literacy for Youth, створену Організацією економічного співробітництва та розвитку (ОЕСР), яку доповнено й адаптовано до контексту України, а також Рамку фінансових компетентностей дорослого населення України, державні стандарти для відповідних рівнів освіти. 

«Фінансові компетентності – це неодмінна частина життя кожного й кожної з нас, адже рівень опанування ними визначає те, наскільки грамотно ми розпоряджаємося власними ресурсами. Ця Рамка допоможе сформувати цілісне й універсальне уявлення про рівень фінансової грамотності в дітей та молоді в Україні. Та водночас – удосконалити навчання фінансових компетентностей, зокрема й у закладах освіти», – наголосив Міністр освіти і науки України Оксен Лісовий. 

Очікується, що поширення практичного використання Рамки сприятиме реалізації державної політики у сфері фінансової грамотності та фінансової інклюзії, а також створенню майданчика для обміну передовою практикою й досвідом щодо впровадження фінансової освіти. Крім того, Рамка забезпечить реалізацію компетентнісного підходу та слугуватиме підґрунтям для реалізації в Новій українській школі наскрізної змістової лінії «Підприємливість і фінансова грамотність» та освітнього напряму «Дитина в соціумі. Соціально-фінансова грамотність» відповідно до вимог Базового компонента дошкільної освіти. Крім того, вона сприятиме створенню сучасних навчальних програм і навчально-методичних матеріалів для учнівства і вихованців освітніх закладів та освітян. 

«Створення Рамки фінансових компетентностей дітей та молоді є ще одним кроком до побудови національної консолідованої системи з розвитку і впровадження базової фінансової освіти. Системний підхід до поширення знань з фінансової грамотності й зусилля, які докладають до цього фінансові регулятори та освітянська спільнота, мають на меті формування високої фінансової культури українського суспільства як ключового показника економічної безпеки держави», – зауважила директорка-розпорядниця ФГВФО Світлана Рекрут. 

Структура Рамки дітей та молоді повторює структуру Рамки фінансових компетентностей дорослого населення України, у якій компетентності поділено на чотири змістові розділи (кожен містить теми й підтеми): 

  • розд. І «Гроші та угоди»; 
  • розд. ІІ «Планування та управління фінансами»; 
  • розд. ІІІ «Ризики та винагорода»; 
  • розд. ІV «Фінансовий ландшафт».

Також у Рамці виокремлено такі наскрізні лінії: 

  • цифрові фінансові компетентності; 
  • компетентності у сфері сталого розвитку; 
  • фінансова стійкість; 
  • підприємливість; 
  • громадянська відповідальність. 

Кожну компетентність описано в трьох вимірах: 

  • обізнаність, знання та розуміння; 
  • навички та поведінка; 
  • упевненість, мотивація та ставлення. 

Загалом у Рамці описано приблизно 900 фінансових компетентностей, які мають опанувати учні до моменту закінчення дошкільної, початкової (4-й клас), базової середньої (9-й клас) і профільної середньої освіти (12-й клас). 

«Сьогодні регулятори ринків та інші державні інституції докладають максимум зусиль для відновлення економіки країни й розвитку всіх сегментів фінансової системи. Але важливою ланкою цих процесів є споживачі фінансових послуг, інструментів і проектів. Українські діти й молодь мають зростати обізнаними у фінансовій сфері та набувати необхідних навичок, адже за ними – майбутнє нашої держави. Тож Рамка фінансових компетентностей дітей та молоді України – це інвестиція в наших дітей для їхнього добробуту та країни загалом», – зауважив Голова НКЦПФР Руслан Магомедов. 

Рамка доступна для вільного використання державними органами, приватними організаціями та громадянським суспільством за цим посиланням. 

Урядовий портал 

Ramka_finkompetentnostey_dlja_ditey_2024_01_17__1_.pdf
Відкрити
Коментарі до матеріалу
Швидка реєстрація
Будьте в курсі змін і актуальних тем, задавайте питання.
Популярне
16.09.2025
Топ-20 новин минулого тижня
Найбільш цікаві новини минулого тижня Закон № 4536 опубліковано 3 вересня: огляд основних змін Уряд подав до Ради законопроєкт про скасування актів виконаних робіт ДПС відповідає на актуальні запитання платників податків: лист від 05.09.2025 Унесено зміни до переліку територій бойових дій і ТОТ (...
17.07.2025
Кабмін оновив правила визначення критичності підприємств для бронювання працівників
Порядок та Критерії, за якими бронюють працівників підприємств, знову зазнали змін. Розглянемо, кого цього разу це стосується. Більше за темою: Зарплатні критерії для бронювання працівників: обчислюємо середню зарплату Строки зберігання документів з військового обліку та бронювання Бронювання у ф...
26.08.2025
Роз’яснення Мінекономіки щодо організації бронювання військовозобов’язаних: лист від 19.08.2025
Мінекономіки: лист від 19.08.2025 № 2704-20/55225-03 щодо організації бронювання військовозобов’язаних. Більше за темою: Зарплатні критерії для бронювання працівників: обчислюємо середню зарплату Строки зберігання документів з військового обліку та бронювання Бронювання у фермерському ...
Нове
17.09.2025
Коли сторони колдоговору зобов’язані розпочати переговори щодо поновлення дії зупинених положень
Профспілкам і роботодавцям варто своєчасно ініціювати переговори та фіксувати досягнуті домовленості. Більше за темою: Відпустки, святкові та вихідні дні у воєнний період: що прописати в колективному договорі Витяг з колективного договору, де передбачено встановлення гнучкого режиму робочого часу ...
17.09.2025
Зовнішня торгівля України за січень – липень 2025 року
За січень – липень 2025 року експорт товарів становив 23 309,7 млн дол. США, або 96,5 % порівняно із січнем – липнем 2024 року, імпорт – 45 935,7 млн дол. США, або 116,9 %. За січень – липень 2025 року експорт товарів становив 23 309,7 млн дол. США, або 96,5 % порівняно із сі...
17.09.2025
У проєкті Бюджету-2026 є низка серйозних недоліків: Гетманцев
У проєкті Бюджету-2026 є низка позитивних речей, але є й серйозні недоліки. Про що саме мова – дивіться нижче. Більше за темою: За умовами гранту підприємець має працевлаштувати працівників: як це відобразити у податковому розрахунку з ПДФО та ЄСВ? Бюджетні гранти: як застосовувати різниці з...
Кращі матеріали