Підписуйся на інформаційну страховку бухгалтера
Підписатися

Дітей та молодь України навчатимуть фінансовим компетентностям

19.01.2024 10 0 0

Міжвідомча робоча група у складі фахівців НБУ, Фонду гарантування вкладів фізичних осіб, Міністерства освіти і науки та Національної комісії з цінних паперів і фондового ринку підготувала Рамку фінансових компетентностей дітей та молоді України (далі – Рамка). 

Рамка – це документ, у якому описано ключові фінансові компетентності дітей і молоді України віком від 5 до 18 років. Ідеться, зокрема, про набір знань, умінь, навичок і особливостей ставлення до питань у сфері управління особистими фінансами та споживання фінансових послуг. Ці знання й уміння є основою для ухвалення відповідальних фінансових рішень, забезпечення та поліпшення власного добробуту. 

Мета підготовки Рамки – сприяти спільному розумінню фінансових компетентностей для дітей і молоді серед державних органів влади, закладів освіти, приватних організацій та громадян, які популяризують навчання з фінансової грамотності. 

«Розвиток фінансової грамотності для Національного банку є одним із пріоритетів. Згідно з дослідженнями рівень фінансової грамотності молоді – на низькому рівні, і ми прагнемо це змінити. Рамка фінансових компетентностей дітей та молоді України – це суттєвий крок для забезпечення послідовного й комплексного підходу в розбудові державної політики у сфері підвищення рівня фінансової грамотності дітей та молоді. Наступний крок – розроблення відповідно до Рамки навчальних програм і матеріалів та впровадження їх у навчальний процес», – прокоментував Голова Національного банку України Андрій Пишний. 

Для розроблення Рамки за основу взято модель фінансових компетентностей для молоді OECD/INFE Core Competencies Framework on financial literacy for Youth, створену Організацією економічного співробітництва та розвитку (ОЕСР), яку доповнено й адаптовано до контексту України, а також Рамку фінансових компетентностей дорослого населення України, державні стандарти для відповідних рівнів освіти. 

«Фінансові компетентності – це неодмінна частина життя кожного й кожної з нас, адже рівень опанування ними визначає те, наскільки грамотно ми розпоряджаємося власними ресурсами. Ця Рамка допоможе сформувати цілісне й універсальне уявлення про рівень фінансової грамотності в дітей та молоді в Україні. Та водночас – удосконалити навчання фінансових компетентностей, зокрема й у закладах освіти», – наголосив Міністр освіти і науки України Оксен Лісовий. 

Очікується, що поширення практичного використання Рамки сприятиме реалізації державної політики у сфері фінансової грамотності та фінансової інклюзії, а також створенню майданчика для обміну передовою практикою й досвідом щодо впровадження фінансової освіти. Крім того, Рамка забезпечить реалізацію компетентнісного підходу та слугуватиме підґрунтям для реалізації в Новій українській школі наскрізної змістової лінії «Підприємливість і фінансова грамотність» та освітнього напряму «Дитина в соціумі. Соціально-фінансова грамотність» відповідно до вимог Базового компонента дошкільної освіти. Крім того, вона сприятиме створенню сучасних навчальних програм і навчально-методичних матеріалів для учнівства і вихованців освітніх закладів та освітян. 

«Створення Рамки фінансових компетентностей дітей та молоді є ще одним кроком до побудови національної консолідованої системи з розвитку і впровадження базової фінансової освіти. Системний підхід до поширення знань з фінансової грамотності й зусилля, які докладають до цього фінансові регулятори та освітянська спільнота, мають на меті формування високої фінансової культури українського суспільства як ключового показника економічної безпеки держави», – зауважила директорка-розпорядниця ФГВФО Світлана Рекрут. 

Структура Рамки дітей та молоді повторює структуру Рамки фінансових компетентностей дорослого населення України, у якій компетентності поділено на чотири змістові розділи (кожен містить теми й підтеми): 

  • розд. І «Гроші та угоди»; 
  • розд. ІІ «Планування та управління фінансами»; 
  • розд. ІІІ «Ризики та винагорода»; 
  • розд. ІV «Фінансовий ландшафт».

Також у Рамці виокремлено такі наскрізні лінії: 

  • цифрові фінансові компетентності; 
  • компетентності у сфері сталого розвитку; 
  • фінансова стійкість; 
  • підприємливість; 
  • громадянська відповідальність. 

Кожну компетентність описано в трьох вимірах: 

  • обізнаність, знання та розуміння; 
  • навички та поведінка; 
  • упевненість, мотивація та ставлення. 

Загалом у Рамці описано приблизно 900 фінансових компетентностей, які мають опанувати учні до моменту закінчення дошкільної, початкової (4-й клас), базової середньої (9-й клас) і профільної середньої освіти (12-й клас). 

«Сьогодні регулятори ринків та інші державні інституції докладають максимум зусиль для відновлення економіки країни й розвитку всіх сегментів фінансової системи. Але важливою ланкою цих процесів є споживачі фінансових послуг, інструментів і проектів. Українські діти й молодь мають зростати обізнаними у фінансовій сфері та набувати необхідних навичок, адже за ними – майбутнє нашої держави. Тож Рамка фінансових компетентностей дітей та молоді України – це інвестиція в наших дітей для їхнього добробуту та країни загалом», – зауважив Голова НКЦПФР Руслан Магомедов. 

Рамка доступна для вільного використання державними органами, приватними організаціями та громадянським суспільством за цим посиланням. 

Урядовий портал 

Ramka_finkompetentnostey_dlja_ditey_2024_01_17__1_.pdf
Відкрити

Коментарі до матеріалу

Кращі матеріали