Підписуйся на інформаційну страховку бухгалтера
Розділи:
Підрозділи:
Підрозділи:
Підрозділи:

Інвентаризація лікарських засобів і медвиробів на КНП


Об’єкти інвентаризації

Лікарським засобом є (ст. 2 Закону від 04.04.96 р. № 123/96-ВР):

  • будь-яка речовина або комбінація речовин (одного або декількох активних фармацевтичних інгредієнтів (далі – АФІ) і допоміжних речовин), які мають властивості та призначені для лікування або профілактики захворювань у людей;
  • будь-яка речовина або комбінація речовин (одного або декількох АФІ та допоміжних речовин), які можуть бути призначені для запобігання вагітності, відновлення, корекції або зміни фізіологічних функцій у людини шляхом вчинення фармакологічної, імунологічної або метаболічної дії або для встановлення медичного діагнозу.

Медичний виріб – це будь-який інструмент, апарат, прилад, пристрій, програмне забезпечення, матеріал або інший виріб, які застосовуються як окремо, так і в поєднанні між собою (у т. ч. програмне забезпечення, передбачене для діагностичних та/або терапевтичних цілей і необхідне для належного функціонування медвиробу), призначені виробником для застосування з метою забезпечення діагностики, профілактики, спостереження, лікування або полегшення перебігу хвороби пацієнта у випадку захворювання (пп. 9 п. 2 Техрегламента, затвердженого постановою КМУ від 02.10.13 р. № 753).

Лікарські засоби та медичні вироби (далі – ліки та медвироби) визнаються активом, якщо їх вартість можна достовірно визначити й існує ймовірність отримання майбутніх економічних вигід, пов’язаних з їхнім використанням, та/або якщо мають потенціал корисності (п. 1 розд. 2 Методрекомендацій, затверджених наказом МОЗ від 09.09.14 р. № 635, далі - Методрекомендації № 635).

Придбані (отримані) або виготовлені ліки та медвироби зараховуються на баланс за первісною вартістю і в закладах охорони здоров’я (далі – ЗОЗ) ураховуються (п. 3 розд. 1 Методрекомендацій № 635):

  • у бухгалтерській службі;
  • за місцем їх відповідального зберігання (знаходження, використання), тобто на складі, у відділеннях і на постах (у маніпуляційних кімнатах, кабінетах).
  • У бухгалтерській службі ЗОЗ облік ліків і медвиробів ведеться (п. 4 розд. 1 Методрекомендацій № 635):
  • у кількісному та вартісному вимірах – у гривнях із копійками;
  • за одиницями обліку, тобто за їх найменуваннями;
  • у розрізі матеріально відповідальних осіб (далі – МВО);
  • за місцем їх зберігання (знаходження, використання).

МВО у місцях зберігання (знаходження, використання) ліків і медвиробів ведуть кількісний облік їх руху, а також оперативний облік певних їхніх видів (п. 5 розд. 1 Методрекомендацій № 635). МВО подають до бухгалтерії всі первинні документи щодо надходження та вибуття ліків і медвиробів.

Пам’ятка щодо проведення інвентаризації

За проведення інвентаризації відповідає керівник КНП. На підставі його наказу створюється інвентаризаційна комісія, призначається її голова та члени, установлюється обсяг і строк інвентаризації.

Звертаємо увагу! У випадках, передбачених п. 12 Порядку, затвердженого постановою КМУ від 28.02.2000 р. № 419, і п. 7 розд. I Положення, затвердженого наказом Мінфіну від 02.09.14 р. № 879 (далі - Положення № 879), інвентаризація проводиться в обов’язковому порядку.

Інвентаризаційна комісія в присутності МВО: визначає фактичну наявність ліків і медвиробів шляхом підрахунку, зважування та виміру окремо за кожною МВО; виявляє надлишки та нестачі ліків і медвиробів шляхом зіставлення фактичної наявності з даними бухгалтерського обліку; виявляє зіпсовані та прострочені ліки й медвироби, які потрібно вилучити з обігу. У ході інвентаризації перевіряються не тільки ліки та медвироби, які є в наявності, але й ті, що знаходяться в дорозі, на відповідальному зберіганні, відвантажені покупцям і своєчасно не оплачені і т. п.

Майте на увазі! Ліки та медвироби, які знаходяться за межами КНП, відображаються в окремих інвентаризаційних описах на підставі підтвердних документів. Тобто такі активи відображаються не зі слів МВО, а на підставі підтвердних документів (копій платіжних доручень, договорів, актів приймання-передачі, охоронних розписок і т. д.).

Документальне оформлення

Для документального оформлення результатів інвентаризації ліків і медвиробів можна використовувати:

Окремі описи повинні бути складені для ліків і медвиробів, які:

  • непридатні для використання;
  • знаходяться в дорозі, відвантажені та не оплачені, знаходяться на складах інших підприємств на відповідальному зберіганні і т. п.

Ліки та медвироби зі строком придатності, що закінчився, підлягають вилученню з обігу та списуються з балансу ЗОЗ відповідно до Порядку, затвердженого наказом МОЗ від 22.11.11 р. № 809, і Правил, затвердженими наказом МОЗ від 24.04.15 р. № 242, (п. 6 розд. 2 Методрекомендацій № 635). На підставі інвентаризаційних описів (актів інвентаризації) бухгалтерія складає звіряльні відомості, де відображає всі виявлені розбіжності між даними бухобліку та даними інвентаризації.

На підставі описів (актів) і звіряльної відомості комісія складає протокол, у якому члени комісії зазначають:

  • стан обліку: на складі, у відділеннях, маніпуляційних кімнатах, кабінетах;
  • фіксують результати інвентаризації;
  • вносять пропозиції щодо поліпшення обліку та усунення недоліків.

Облік результатів інвентаризації

Зіпсовані та прострочені ліки і медвироби списуються з балансу підприємства згідно з методом вибуття запасів, який закріплено в наказі про облікову політику підприємства. Вилучені з обігу ліки та медвироби прибуткуються ЗОЗ як утиль (п. 5 розд. 2 Методрекомендацій № 635) і передаються для знищення або утилізації спеціалізованому підприємству. Витрати на утилізацію відходів включаються до складу інших операційних витрат й обліковуються на однойменному субрахунку 949 (п. 2.12, 2.13 Методрекомендацій № 2). Підставою для відображення в обліку операції зі списання таких активів може бути Акт про наявність лікарських засобів, які не підлягають подальшому використанню, у довільній формі (див. зразок 1).

Зразок 1

АКТ про наявність лікарських засобів, що не підлягають подальшому використанню від 04.11.19 р. № 7

Реєстраційний номер

Назва лікарського засобу

Форма випуску

Дозування

Виробник

Країна виробника

Номер серії лікарського засобу

Наявна кількість

Причина

1

2

3

4

5

6

7

8

9

1888/01/01

Окситоцин

Упаковки

500 МЕ 1 мл № 10

Біофарма ЗАТ

Україна

42746

7 упаковок

Вилучені з обігу через закінчення строку придатності

Усього

х

х

х

х

х

х

7 упаковок

х

Голова комісії: заступник головного лікаря     (підпис)     О. М. Шевчук

Члени комісії: старша медична сестра     (підпис)     І. П. Дорошенко

економіст (підпис) В. С. Найден

Якщо в ході інвентаризації виявлено надлишки ліків і медвиробів, вони прибуткуються за чистою вартістію реалізації запасів у випадку реалізації або за оцінкою можливого використання запасів, якщо використовуються самим ЗОЗ.

Нестача, виявлена в межах норм природних втрат, списується за розпорядженням керівника на витрати (п. 9 розд. 2 Методрекомендацій № 635). На замітку! Норми природних втрат можуть застосовуватися лише у випадку виявлення фактичних нестач і після взаємозаліку нестач цінностей і надлишків у результаті пересортиці. Якщо норми природних втрат не встановлені, нестачі розглядаються як понаднормативні втрати.

За результатами інвентаризації допускається регулювання інвентаризаційних різниць через взаємозалік надлишків і нестач у результаті пересортиці ліків і медвиробів (п. 8 розд. 2 Методрекомендацій № 635). Приклад оформлення наказу про регулювання інвентаризаційних різниць на підставі протоколу комісії наведено в кінці консультації (див. зразок 2).

Зразок 2

Наказ № 17/И

Про регулювання інвентаризаційних різниць

За протоколом інвентаризації від 11.11.19 р.

На виконання Закону України від 16.07.99 р. № 996-XIV «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні», розд. ІV Положення про інвентаризацію активів та зобов’язань, затвердженого наказом Мінфіну від 02.09.14 р. № 879, Правил утилізації та знищення лікарських засобів, затверджених наказом МОЗ від 24.04.15 р. № 242, Методичних рекомендацій ведення обліку лікарських засобів та медичних виробів у закладах охорони здоров’я, затверджених наказом МОЗ від 09.09.14 р. № 635, та Методичних рекомендацій з бухгалтерського обліку запасів, затверджених наказом Мінфіну від 10.01.07 р. № 2, НАКАЗУЮ:

Бухгалтерській службі (заступнику головного бухгалтера Онищенко А. І.):

  1. Списати з балансу 7 упаковок окситоцину (ампули 5МЕ по 1 мл № 10), які підлягають вилученню з обігу через сплив строку придатності. Визнати їх балансову вартість іншими витратами операційної діяльності в сумі 469,00 грн.
  2. Оприбуткувати вилучені з обігу 7 упаковок окситоцину (ампули 5МЕ по 1 мл № 10) як утиль за умовною вартістю 7,00 грн (7 пачок по 1,00 грн).
  3. Урегулювати шляхом взаємозаліку інвентаризаційні різниці, що виникли внаслідок пересортиці як надлишки – 3 пляшки натрію хлориду (розчин для інфузій 0,9 % по 500 мл, п/е) та як нестача – 3 пляшки натрію хлориду (розчин для ін’єкцій 0,9 % по 500 мл, скло), у сумі 96,00 грн.

Контроль за виконанням наказу залишаю за собою.

Головний лікар (підпис) С. П. Кузнецов

Зверніть увагу! Взаємозалік надлишків і нестач у результаті пересортиці допускається тільки за ліками і медвиробами однакового найменування та в тотожній кількості за умови, що надлишки й нестачі утворилися за один і той самий перевірюваний період і в однієї і тієї самої МВО.

Списання з винних осіб сум збитків, заподіяних крадіжкою, нестачею або втратою, здійснюється відповідно до Порядку № 116.

АКТ про наявність лікарських засобів що не підлягають подальшому використанню.docx
Завантажити
Наказ Про регулювання інвентаризаційних різниць.docx
Завантажити
Коментарі до матеріалу
Швидка реєстрація
Будьте в курсі змін і актуальних тем, задавайте питання.
Статті за темою
18.11.2025
Оренда обладнання з викупом: облік
Підприємство передало в оренду з викупом обладнання. Як відображати в обліку таку операцію – як оперативну оренду чи як фінансовий лізинг? І якими будуть податкові наслідки залежно від формулювань у договорі оренди? Читайте про це у статті. У підприємства, яке надає обладнання в оренду з подал...
14.11.2025
Майнові вклади до додаткового капіталу: облік у товариства
З 27.08.2025 товариства з обмеженою відповідальністю мають право формувати додатковий капітал, отримуючи грошові та майнові вклади (внески). У статті розглянуто порядок відображення в обліку ТОВ майнових вкладів, наведено зразки первинних документів. 27.08.2025 до Закону від 06.02.2018 № 2275-VIII &...
04.11.2025
Грошові внески до додаткового капіталу ТОВ: облік у товариства
Товариство з обмеженою відповідальністю отримало грошові внески до додаткового капіталу. Як відобразити в обліку таку операцію? Про які нюанси оподаткування слід знати? Дізнайтесь зі статті. З 27.08.2025 оновлена ст. 12 Закону від 06.02.2018 № 2275-VIII «Про товариства з обмеженою та додатково...
Популярне
24.10.2025
Процедура перетворення КНП у комунальні некомерційні товариства: важливі нюанси
Законом від 09.01.2025 № 4196-ІХ передбачено трирічний перехідний період для зміни організаційно-правової форми комунального некомерційного підприємства (КНП) у комунальне некомерційне товариство (КНТ). Зміна проводиться за спрощеною процедурою. Детальніше про важливі нюанси читайте у статті.  ...
11.09.2025
Реорганізація КНП шляхом приєднання: чи можлива після 28.08.2025?
Чи може КНП завершити процедуру реорганізації, розпочату до 28.08.2025? Читайте у статті. З 28.08.2025 уведено в дію Закон від 09.01.2025 № 4196-ІХ «Про особливості регулювання діяльності юридичних осіб окремих організаційно-правових форм у перехідний період та об’єднань юридичних осіб&r...
Нове
24.11.2025
Найпоширеніші помилки/«маніпуляції» у показниках фінзвітності: аналізуємо ризики
У статті розглянуто наслідки зумисного викривлення показників фінзвітності. Наведено ситуації із практики та судових справ. Надано рекомендації щодо законного впливу на фінансовий результат через правильний підхід до облікової політики. Вийти на відповідний рівень податкового навантаження? «Пр...
24.11.2025
Реорганізація підприємства шляхом перетворення: перереєстрація платником ПДВ і подання декларації
У статті розглянемо порядок перереєстрації платника ПДВ у разі перетворення приватного підприємства на товариство з обмеженою відповідальністю. У зв’язку зі скасуванням Господарського кодексу України приватні підприємства повинні змінити організаційно-правову форму. Зазвичай вони реорганізують...
18.11.2025
Оренда обладнання з викупом: облік
Підприємство передало в оренду з викупом обладнання. Як відображати в обліку таку операцію – як оперативну оренду чи як фінансовий лізинг? І якими будуть податкові наслідки залежно від формулювань у договорі оренди? Читайте про це у статті. У підприємства, яке надає обладнання в оренду з подал...
Кращі матеріали