Підписуйся на інформаційну страховку бухгалтера
Підписатися

Алгоритм розбронювання працівників через Дію

09.01.2025 454 0 1

Оскільки з 01.12.2024 суттєво змінилася процедура бронювання, відповідні зміни не оминули й анулювання відстрочки. Відтепер як бронювання, так і розбронювання здійснюється лише в електронній формі через портал «Дія». Тож розглянемо порядок та алгоритм розбронювання працівників через Дію.


Підстави для анулювання бронювання

Умови анулювання бронювання передбачено п. 31 Порядку бронювання військовозобов’язаних на період мобілізації та на воєнний час, затвердженого постановою КМУ від 27.01.2023 № 76 (далі – Порядок № 76).

А саме надана відстрочка підлягає анулюванню в разі:

  1. закінчення строку її дії;
  2. завершення критично важливим підприємством виробництва товарів, виконання робіт і надання послуг для забезпечення потреб Збройних Сил, інших військових формувань;
  3. позбавлення підприємства, установи, організації (далі – підприємство) статусу критично важливого органом, який ухвалив рішення про визначення їх критично важливими;
  4. ліквідації органу, критично важливого підприємства;
  5. звільнення військовозобов’язаного з критично важливого підприємства, крім звільнення з посади з подальшим призначенням на іншу посаду на критично важливому підприємстві;
  6. тимчасового припинення дії трудового договору військовозобов’язаного з критично важливим підприємством;
  7. обґрунтованого подання керівника органу державної влади, іншого державного органу, органу місцевого самоврядування засобами порталу «Дія»;
  8. обґрунтованого подання керівника критично важливого підприємства, але не частіше ніж один раз на місяць засобами порталу «Дія»;
  9. надання відстрочки з інших причин, визначених ст. 23 Закону від 21.10.1993 № 3543-XII «Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію» (далі – Закон № 3543);
  10. припинення укладеного договору або закінчення строку призначення - для працівників спеціалізованих установ ООН, міжнародних судових органів, міжнародних та неурядових організацій та установ, членом, учасником або спостерігачем у яких є Україна відповідно до укладених міжнародних договорів України;
  11. невиконання оператором протимінної діяльності протягом шести місяців робіт з розмінування (гуманітарного розмінування) за сертифікованим процесом на основі інформації, поданої Центром протимінної діяльності;
  12. невідповідності військовозобов’язаного умовам, зазначеним в абзаці третьому п. 8 Порядку бронювання;
  13. звільнення з посади священнослужителя.

Детальніше про умови анулювання бронювання військовозобов’язаних читайте в статті «Анулювання бронювання військовозобов’язаних: підстави та умови».

Розбронювання працівників за поданням керівника

Далі розглянемо алгоритм розбронювання працівника за обґрунтованим поданням керівника критичного важливого підприємства через портал «Дія».

Таке анулювання бронювання можливе, якщо заброньований працівник перебуває у трудових відносинах з критично важливим підприємством. Здійснюється воно за заявою керівника, яка подається через Дію.

Як саме обґрунтувати таке подання, Порядок № 76 не визначає, тому, на думку автора, це можуть бути будь-які причини.

Анулювання відстрочки за поданням керівника передбачено пп. 7, 8 п. 31 Порядку № 76, а в усіх інших випадках бронь анулюється без участі роботодавця та в інший спосіб (див. таблицю нижче).

А якщо у критично важливого підприємства немає коду ЄДРПОУ або технічної можливості подати заяву про анулювання бронювання військовозобов’язаного працівника засобами порталу «Дія», то воно подає таку заяву в електронній формі до державного органу, який ухвалив рішення про визначення його критично важливим підприємством.

Функція анулювання бронювання на порталі «Дія»

З 31.12.2024 на порталі «Дія» з’явилася нова функція – панель «Анулювання бронювання працівників». Тобто нарешті з’явилася можливість подати електронну заяву для анулювання бронювання.

Наголосимо, що таку заяву може подати керівник критично важливого підприємства (установи) або особа, яка може вчиняти дії від імені юридичної особи, відомості про яку містяться в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань (далі – Реєстр юросіб).

Покроковий алгоритм анулювання бронювання

Увага! Керівники критично важливих підприємств можуть подавати заяву про анулювання бронювання не частіше одного разу на місяць. Для держорганів та ОМС таких обмежень немає.

Крок 1. Авторизація на порталі «Дія»

Використовуйте КЕП керівника критично важливого підприємства або іншої уповноваженої особи, дані про яку містяться в Реєстрі юросіб.

Крок 2. Вхід до Каталогу послуг

Зайдіть на вкладку «Каталог послуг» → розділ «Бронювання».

Виберіть послугу «Анулювання бронювання працівників» та натисніть «Подати заяву».

Крок 3. Перевірка даних про підприємство

Потрібно підтвердити інформацію про підприємство. Тут ще раз зверніть увагу на попередження: для критично важливих підприємств подання заяви дозволено раз на місяць.

Крок 4. Унесення даних про працівника

У таблиці треба зазначити дані про військовозобов’язаного, бронювання якого анулюється, а саме:

1) про критично важливе підприємство:

  • повне найменування юридичної особи або відокремленого структурного підрозділу юрособи;
  • код ЄДРПОУ юрособи або відокремленого структурного підрозділу юрособи (у разі наявності);
  • місцезнаходження юрособи або відокремленого підрозділу юрособи (не стосується критично важливих підприємств (установ), визначених Мінстратегпромом);

2) про військовозобов’язаного:

  • прізвище, ім’я, по батькові (за наявності);
  • реєстраційний номер облікової картки платника податків або серія та номер паспорта громадянина України (для осіб, які відмовилися від прийняття коду і мають відмітку в паспорті);

3) причина анулювання відстрочки (наприклад, винесення догани, порушення правил внутрішнього розпорядку тощо).

Крок 5. Підписання заяви

Заяву на анулювання бронювання потрібно підписати КЕП керівника підприємства та надіслати її, натиснувши відповідну опцію.

Крок 6. Очікуємо результат

Заява опрацьовується протягом однієї доби.

Після опрацювання поданої заяви на електронну пошту та до кабінету на порталі «Дія» надійде результат анулювання бронювання зі статусами працівників: анульовано, не анульовано (з поясненням).

Зверніть увагу, що електронна пошта прив’язана до облікового запису порталу «Дія».

Крок 7. Анулювання відстрочки у Резерв+

Після опрацювання заяви (протягом однієї доби) бронювання має бути анульоване і, відповідно, у застосунку «Резерв+» у військовозобов’язаного працівника має оновитися статус.

Після цього автоматично здійснюється переведення військовозобов’язаного на загальний військовий облік без участі роботодавця (пп. 2 п. 32 Порядку № 76).

Що вже не треба робити роботодавцю для анулювання бронювання?

Оскільки анулювання бронювання вже відбувається лише в електронному вигляді через Дію і Порядок бронювання зазнав змін, роботодавцю вже не потрібно:

  • вилучати у працівника витяг з наказу про бронювання військовозобов’язаного;
  • проставляти відмітку у Відомості видачі бланків спеціального військового обліку (цей документ скасовано);
  • надсилати до ТЦК, в якому військовозобов’язаний перебуває на військовому обліку, витяг з відміткою про вилучення у відомості видачі бланків спеціального військового обліку.

Хто та як анулює бронювання з інших підстав

Вище ми розглянули анулювання відстрочки відповідно до пп. 7 та 8 п. 31 Порядку № 76. Проте п. 31 передбачає багато інших підстав для розбронювання. А хто та як може здійснювати його, наведемо в таблиці:

Підстави для анулювання бронювання

Хто (як) анулює бронювання

Закінчення строку дії відстрочки

Автоматично

Завершення критично важливим підприємством виробництва товарів, виконання робіт і надання послуг для потреб ЗС, інших військових формувань

Автоматично

Позбавлення підприємства статусу критично важливого

Державний орган, який ухвалив рішення про визнання підприємства критично важливим

Ліквідація критично важливого підприємства (установи)

Автоматично. Інформація надходить з Єдиного реєстру юросіб

Звільнення військовозобов’язаного з критично важливого підприємства

Автоматично. Інформація надходить з Єдиного державного реєстру застрахованих осіб

Припинення договору або закінчення строку призначення працівників установ ООН, міжнародних судових органів, міжнародних неурядових організацій та установ, членом, учасником або спостерігачем у яких є Україна відповідно до укладених міжнародних договорів України

Через портал «Дія». Заява формуються уповноваженою особою МЗС на підставі обґрунтованого подання ЦОВВ, відповідального за виконання зобов’язань, що випливають із членства України в міжнародних організаціях

Невиконання оператором протимінної діяльності протягом шести місяців робіт з розмінування (гуманітарного розмінування) за сертифікованим процесом

На основі інформації, поданої Центром протимінної діяльності

Невідповідність військовозобов’язаного умовам, зазначеним в абзаці третьому п. 8 Порядку бронювання (тобто якщо зарплата військовозобов’язаного нижча за встановлену межу – на сьогодні це 20 тис. грн)

Автоматично

Звільнення з посади священнослужителя

За заявою Держслужби з етнополітики та свободи совісті, яка подається в електронній формі, що формується на основі інформації, поданої юридичною особою – релігійною організацією

Крім того, зазначимо, що відстрочка військовозобов’язаних, які працюють в органах, що забезпечують діяльність Президента, ВРУ та КМУ, та представництвах донорських установ, виконавців проєктів міжнародної технічної допомоги, у разі відсутності в них коду згідно з ЄДРПОУ здійснюється засобами порталу «Дія» за списками або заявою в електронній формі про анулювання бронювання, яка формуються уповноваженою особою Мінекономіки на підставі обґрунтованого подання керівника.

Неврегульовані питання стосовно розбронювання

На сьогодні незрозумілими є питання, як анулюється бронювання:

  • у разі тимчасового припинення дії трудового договору військовозобов’язаного з критично важливим підприємством (установою),
  • а також якщо заброньований працівник отримав відстрочку з інших причин, визначених у ст. 23 Закону 3543, наприклад народилася третя дитина (на думку автора, у такому разі військовозобов’язаний мав звернутися до ТЦК для отримання відстрочки з підстав, передбачених ст. 23 Закону № 3543, і коли він отримає відстрочку, інформація з’явиться в Резерв+, а бронювання анулюється автоматично. Але як відбуватиметься цей процес на практиці, поки що не відомо.

Висновки

  1. Порядок бронювання з 01.12.2024 суттєво змінився.
  2. Одним із важливих нововведень є те, що Списки військовозобов’язаних працівників для бронювання подаються лише в електронній формі засобами порталу «Дія».
  3. Відповідно, анулювання відстрочки здійснюється автоматично через портал «Дія».
  4. Для розбронювання працівників роботодавцю не треба подавати жодних паперових документів.

Детальніше про зміни читайте в статті «Бронювання працівників: зміни з 1 грудня 2024 року».

Таблиця. Хто та як анулює бронювання з інших підстав.doc
Завантажити

Коментарі до матеріалу

Оформити передплату на розділ «Кадровик»

«КАДРОВИК» UTEKA.UA для інспекторів з кадрів, менеджерів персоналу, або ж начальник відділу кадрів, тобто в професійному житті пов’язані із роботою з кадрами, Розділ «КАДРОВИК» - саме для вас! Великий банк кадрових знань із щоденним оновленням, генератор рішень, який допоможе витрачати мінімум часу на вирішення задач.

7116 грн. / рік

Купити

Кращі матеріали