Підписуйся на інформаційну страховку бухгалтера
Розділи:
Підрозділи:
Підрозділи:
Підрозділи:

Воєнний стан та виплати працівникам

В Україні з 24 лютого 2022 р. уведено воєнний стан (Указ Президента від 24.02.2022 № 64/2022) та оголошено загальну мобілізацію військовозобов'язаних і резервістів (Указ Президента від 24.02.2022 № 69/2022). Крім того, багато громадян добровільно бере участь у територіальній обороні України. У зв'язку з цим роботодавців цікавить, як оформити та чи оплачувати час відсутності працівників на робочих місцях в умовах особливого періоду, а якщо оплачувати, то яким чином.


Передусім зауважимо, що починаючи з 24 лютого настав період форс-мажорних обставин (обставин непереборної сили). Цей офіційно засвідчила Торгово-промислова палата України). 

З урахуванням цього факту, а також виходячи з норм чинного законодавства розглянемо зазначені вище та деякі інші питання.

Запитання – відповіді

Які трудові гарантії мають працівники, мобілізовані під час воєнного стану, а також добровольці територіальної оборони?

За працівниками, прийнятими на військову службу, зокрема за призовом під час мобілізації або на особливий період, зберігається місце роботи, посада та середній заробіток (ст. 119 КЗпП).

Особливий період – це період, який охоплює час мобілізації, воєнний час і частково відновний період після закінчення воєнних дій (ст. 1 Закону від 21.10.1993 № 3543-XII).

Зауважимо, що Сили територіальної оборони – це окремий рід сил Збройних Сил України (п. 15 Закону від 16.07.2021 № 1702-IX, далі – Закон № 1702). Особи, які вступають добровольцями в тероборону, укладають відповідний контракт. Тобто по суті вони є контрактниками збройних сил, на яких поширюються всі гарантії військовослужбовцям, включаючи встановлені Законом від 20.12.1991 № 2011-XII «Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей» (ст. 24 Закону № 1702).

Як документально оформити відсутність працівника на робочому місці у зв'язку з його мобілізацією?

У разі мобілізації працівника (військовозобов'язаного, резервіста або добровольця тероборони) оформлюється наказ про звільнення працівника від виконання службових або трудових обов'язків (від роботи) у зв'язку із призовом на військову службу на особливий період. 

У період відсутності такого працівника в табелі обліку використання робочого часу ставиться позначка «ІН» – інший невідпрацьований час, передбачений законодавством (лист Мінсоцполітики від 05.06.2015 № 225/06/186-15).

Якщо працівник – не мобілізований, але відсутній у зв'язку з воєнним станом, як оформити цю ситуацію?

У такому разі можливі декілька варіантів оформлення відсутності працівника.

Працівник може написати заяву на щорічну відпустку або неоплачувану відпустку, а роботодавець видає відповідний наказ. Зауважимо, що заборонено відправляти працівників у відпустку з ініціативи підприємства. Неоплачувана відпустка може бути надана лише за добровільним бажанням працівника (див. Роз'яснення на сайті Держпраці від 16.06.2021). 

Якщо працівник відсутній без надання будь-яких документів, то наказ не видають, а в табелі обліку робочого часу проставляють «НЗ» (код 28 – нез'явлення з не з'ясованих причин) – або «І» (код 30 – інші причини нез'явлень).

Через настання форс-мажорних обставин (обставин непереборної сили) підприємство може також оформити простій як для окремих працівників або підрозділів, так і для підприємства загалом (ст. 34 КЗпП). У такому разі також видається наказ, в якому треба зазначити: причину простою, час простою (можна обумовити, що датою закінчення простою буде дата припинення подій, які його спричинили), категорії працівників, структурні підрозділи, що підпадають під дію простою. Якщо простій установлюється на всьому підприємстві, цей момент також обумовлюють.

У табелі обліку робочого часу під час простою проставляють «П» (код 23). 

Які виплати належать мобілізованим працівникам?

Повторимо, що за особами, мобілізованими на військову службу, у тому числі за добровольцями (контрактниками) тероборони, зберігається середній заробіток (ст. 119 КЗпП). Його обчислюють згідно з Порядком, затвердженим постановою КМУ від 08.02.1995 № 100. Середньоденна виплата розраховується один раз, виходячи з виплат за останні 2 календарні місяці роботи, що передують місяцю початку військової служби (тобто щомісячно визначати нову середню зарплату не треба).

Середній заробіток за місяць нараховується шляхом множення середньоденної виплати на кількість робочих днів місяця за графіком роботи конкретного працівника (п. 8 Порядку № 100). 

Якщо на підприємстві оформлено простій

Простій, установлений не з вини працівника, оплачується не нижче 2/3 тарифної ставки (окладу) згідно зі ст. 113 КЗпП. Водночас керівник підприємства має право прийняти рішення про підвищену оплату за час простою, наприклад, виходячи з повного окладу або за середнім заробітком працівника. 
Зауважимо, що сума оплати простою включається до фонду додаткової заробітної плати (пп. 2.2.12 Інструкції, затвердженої наказом Держкомстату від 13.01.2004 № 5).

Хочемо виплатити мобілізованим працівникам додаткові кошти. Як це оформити? 

Додаткові виплати працівникам можна оформити різними способами. Наприклад, як:

  • премію – причому розмір премії законодавством не обмежено; 
  • матеріальну допомогу – у такому разі потрібна заява від працівника на отримання допомоги.

Чи можна виплатити мобілізованим працівникам зарплату наперед, наприклад за два місяці?

Чинним законодавством виплату зарплати наперед не передбачено. Працівникові можна видати за його проханням позику – поворотну фінансову допомогу, погашення якої здійснюватиметься в майбутніх місяцях за рахунок нарахованої заробітної плати. Надання такої допомоги оформлюється відповідним наказом.

Чи можна виплатити заробітну плату раніше терміну?

Законодавством установлено граничні терміни виплати зарплати. А виплата зарплати працівникам в окремих місяцях раніше встановлених у колективному договорі термінів не заборонена. У такому разі треба видати відповідний наказ (розпорядження), зазначивши в ньому дату виплати зарплати і період, за який вона виплачується.

Хочемо виплатити працівникам підвищену зарплату, а коштів на сплату ЄСВ бракує. Як бути?

Через настання форс-мажорних обставин (обставин непереборної сили) та в разі відсутності можливості у платника податків своєчасно виконати свій податковий обов'язок, зокрема щодо дотримання строків сплати податків і зборів, подання звітності, платники податків звільняються від відповідальності (роз'яснення ДПС від 27.02.2022). 

Водночас такі обов'язки мають бути виконані платниками податків одразу після припинення дії форс-мажорних обставин (обставин непереборної сили).

Коментарі до матеріалу
Всього коментарів 1
Відсортовано:
Статті за темою
15.08.2025
Вимоги до відповідального за ведення військового обліку
Зі статті дізнаєтеся, коли потрібно вводити посаду відповідального за військовий облік та які професійні вимоги до нього встановлено. Законодавство зобов’язує роботодавців призначати відповідального за організацію та ведення військового обліку. Така особа є ключовою ланкою між роботодавцем і т...
13.08.2025
Табелювання працівників в окремих ситуаціях
У статті розглянуто не врегульовані законодавством особливості заповнення Табеля обліку використання робочого часу в окремих ситуаціях.  Роботодавці зобов’язані забезпечувати достовірний облік виконуваної працівниками роботи. З цією метою ведеться Табель обліку використання робочого часу....
08.08.2025
Оновлена форма Списків та інші зміни щодо військового обліку
У цій публікації коментуємо чергові зміни щодо військового обліку, зокрема нову форму Списків та ін. Постановою КМУ від 30.07.2025 № 916 (далі – Постанова № 916), яка набула чинності з 31.07.2025, унесено чергові зміни до Порядку організації та ведення військового обліку призовників, військово...
Популярне
20.06.2025
Резерв сумнівних боргів: у яких випадках підприємству вигідно його створювати
Розповімо, які підприємства можуть оптимізувати податок на прибуток шляхом створення резерву сумнівних боргів та як правильно сформувати цей резерв, щоб не було претензій з боку контролюючих органів. У чому полягає проблема: оптимізація об’єкта обкладення податком на прибуток для деяких підпри...
18.08.2025
Облік витрат на створення вебсайту
У статті розповімо, що таке вебсайт та як відображати в бухгалтерському та податковому обліку витрати на його створення. Сьогодні вебсайти використовуються з різними цілями. Деякі виконують тільки представницькі функції. Це може бути, наприклад, сайт-візитка – електронний аналог традиційної ...
20.06.2025
Як розрахувати резерв відпусток на дату балансу
У статті розповімо про порядок формування резерву відпусток і регулярність його перегляду. Чи треба щомісячно інвентаризувати резерв? Забезпечення на оплату відпусток формується для рівномірного розподілу витрат на відпустки між звітними періодами. Його створення – обов’язок підприємства...
Нове
20.08.2025
Перевірки Держпраці під час воєнного стану: правила та нововведення
У статті розглянуто, які перевірки мають право проводити органи Держпраці під час воєнного стану та яких правил при цьому вони мають дотримуватися. Перевірка дотримання трудового законодавства – одне з найактуальніших питань для роботодавців, адже його норми періодично змінюються, відстежити в...
15.08.2025
Вимоги до відповідального за ведення військового обліку
Зі статті дізнаєтеся, коли потрібно вводити посаду відповідального за військовий облік та які професійні вимоги до нього встановлено. Законодавство зобов’язує роботодавців призначати відповідального за організацію та ведення військового обліку. Така особа є ключовою ланкою між роботодавцем і т...
15.08.2025
5 помилок платників податків в огляді практики Верховного Суду за червень 2025 року
Дізнайтеся, які постанови було ухвалено Верховним Судом за наслідками перегляду судових рішень по податкових спорах у червні 2025 року. Борітеся – поборете (Т. Г. Шевченко) Чи може платник податків заперечувати проти позову про стягнення податкового боргу на тій підставі, що податкову вимогу ...
Кращі матеріали