Підписуйся на інформаційну страховку бухгалтера
Розділи:
Підрозділи:
Підрозділи:
Підрозділи:

Працевлаштування осіб з інвалідністю: адмінсанкції не застосовуються

Сторони спору

Позивач – Фонд соціального страхування інвалідів (далі – Фонд); відповідач – Товариство з обмеженою відповідальністю (далі – ТОВ, товариство).

Обставини справи

Товариство подало Фонду звіт про зайнятість і працевлаштування інвалідів за 2016 рік (форма № 10-ПІ). Згідно із цим звітом середньооблікова чисельність штатних працівників облікового складу ТОВ у 2016 році становить 23 особи, з них середньооблікова чисельність осіб з інвалідністю – 0 осіб. Таким чином, згідно зі ст. 19 Закону від 21.03.91 р. № 875-XII (далі – Закон № 875) товариство мало створити одне робоче місце для особи з інвалідністю. Це місце було створене, але залишилося незайнятим. Тому Фонд наклав на ТОВ адміністративно-господарські санкції за невиконання нормативу робочих місць із працевлаштування інвалідів у розмірі 24 412,17 грн. і пеню за затримку їх оплати у розмірі 58,56 грн. ТОВ відмовилося погашати цю суму, тоді Фонд звернувся до суду. Суди першої та апеляційної інстанцій відмовили Фонду в задоволенні його вимог. Після цього Фонд подав касаційну скаргу до ВСУ.

Позиції сторін

Позивач. ТОВ не виконало норматив із працевлаштування інвалідів, тому зобов'язане сплатити суму адміністративно-господарських санкцій і пеню за затримку її сплати.

Відповідач. Обов'язок роботодавця створити робочі місця для осіб з інвалідністю не означає, що роботодавець зобов'язаний самостійно шукати кандидатів для працевлаштування на створені робочі місця.

На чиєму боці суд

Суд залишив касаційну скаргу Фонду без задоволення, залишивши в силі рішення судів першої та апеляційної інстанцій.

Аргументи суду

1. Згідно з ч. 3 ст. 18 Закону № 875 роботодавці зобов'язані виділяти і створювати робочі місця для працевлаштування інвалідів, у т. ч. спеціальні робочі місця, створювати для таких осіб умови праці з огляду на індивідуальні програми реабілітації, і забезпечувати інші соціально-економічні гарантії, передбачені чинним законодавством.

2. На підставі п. 4 ч. 3 ст. 50 Закону від 05.07.12 р. № 5067-VI роботодавці зобов'язані своєчасно і в повному обсязі подавати до центру зайнятості інформацію про попит на робочу силу (вакансії) за формою № 3-ПН.

3. Відповідачем до центру зайнятості з січня по грудень 2016 щомісячно подавалася інформація про наявність вільних робочих місць (вакантних посад) шляхом направлення звітів за формою № 3-ПН. Проте центром зайнятості кандидати на працевлаштування до відповідача не направлялися, безпосередньо до роботодавця з питань працевлаштування особи з інвалідністю не зверталися, а відмов з боку роботодавця у працевлаштуванні направлених йому осіб встановлено не було. Крім того, відповідач протягом 2016 року подавав до районної інформаційної газети оголошення про запрошення на роботу осіб з інвалідністю, що свідчить про вживання відповідачем додаткових заходів, спрямованих на створення робочих місць для працевлаштування інвалідів і недопущення правопорушень у сфері господарювання.

4. Підставою для виникнення господарсько-правової відповідальності учасника господарських відносин є вчинене ним правопорушення у сфері господарювання (ч. 1 ст. 218 Господарського кодексу, далі – ГК). Частиною 2 ст. 218 ГК передбачено, що учасник госпвідносин відповідає за невиконання або неналежне виконання госпзобов’язання або порушення правил ведення госпдіяльності, якщо не доведе, що ним ужиті всі заходи, які залежать від нього, для недопущення господарського правопорушення.

5. Відповідач виконав норматив із працевлаштування осіб з інвалідністю: створив робоче місце і повідомив про наявність такої вакансії центр зайнятості. Він не може бути притягнутий до відповідальності за те, що уповноважені органи не направили до нього кандидатів для працевлаштування на створене робоче місце, а також за відсутність у населеному пункті за місцем знаходження підприємства осіб з інвалідністю, які бажають працевлаштуватися на це підприємство. Тому у Фонду немає підстав для застосування адміністративно-господарських санкцій до відповідача.

Висновок

Якщо роботодавець створив робочі місця для осіб з інвалідністю і подавав до центру зайнятості інформацію про наявність вакантних робочих місць для працевлаштування таких осіб, Фонд не може накласти на нього адміністративно-господарські санкції.

Реквізити рішення: Постанова ВСУ
від 21.09.18 р., ЄДРСР, реєстр. № 76614548

Коментарі до матеріалу
Швидка реєстрація
Будьте в курсі змін і актуальних тем, задавайте питання.
Статті за темою
06.05.2025
Приймаємо на роботу осіб з інвалідністю: правила, пільги, нюанси
Багато роботодавців укладають трудові договори з особами, які мають інвалідність. Прийняття на роботу таких осіб у необхідній кількості дозволяє роботодавцю виконати норматив робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю (далі – норматив), встановлений Законом від 21.03.1991 № 87...
27.03.2025
Працевлаштування осіб з інвалідністю: як роботодавцеві отримати компенсацію?
Працевлаштування осіб з інвалідністю дозволяє роботодавцю не лише уникнути застосування адміністративно-господарських санкцій за невиконання нормативу, а й отримати від держави компенсацію за створення такого робочого місця. У 2025 році правила отримання такої компенсації змінилися. У цій статті ми ...
27.03.2025
Коли норматив із працевлаштування осіб з інвалідністю вважається виконаним?
Ситуація. У кінці лютого 2025 року з підприємства звільнився працівник, який має інвалідність. Виходячи із середньооблікової чисельності працівників норматив із працевлаштування осіб з інвалідністю (далі - норматив) для нашого підприємства – одне робоче місце. Запитання. Чи вважатиметься, що...
Популярне
05.04.2025
Продовження строку корисного використання повністю замортизованих основних засобів
Ситуація із практики: строк, визначений під час первинного визнання об’єкта основних засобів (далі – ОЗ), уже закінчився, а актив продовжує використовуватися. НП(С)БУ 7 передбачено, що строк корисного використання (експлуатації) об’єкта ОЗ переглядається в разі зміни очікуван...
11.03.2025
Наказ про встановлення норм витрати палива
Якщо ваше підприємство вирішило вдатися до нормування витрат пального або розмірковує, чи доцільно це робити, постараємося спростити для вас це завдання, навівши в статті: зразок наказу про встановлення норм витрати палива; дві причини, чому на підприємстві необхідний такий наказ. Якщо ваше під...
10.03.2025
Списання ПММ: оформлення документів та облік
Для того щоб забезпечити грамотний облік списання пально-мастильних матеріалів (далі – ПММ), бухгалтер повинен мати первинні документи, які фіксують транспортну роботу (пробіг) та фактичні витрати ПММ. Типові форми цих документів законодавчо не затверджено, тож їх можна розробити самостійно. Н...
Нове
03.06.2025
Штрафонебезпечні помилки з ПДФО та військового збору в Об’єднаному звіті
Після запровадження воєнного стану були певні послаблення в застосуванні штрафних санкцій, зокрема, стосовно подання податкової звітності. Проте нині штрафи застосовуються як за несвоєчасне подання Об’єднаного звіту, так і за порушення щодо нарахування та сплати ПДФО й військового збору.Тож ро...
03.06.2025
Штрафи з ПДФО та військового збору: які порушення обходяться найдорожче
Порушення, пов’язані з ненарахуванням, несплатою ПДФО та військового збору, а також неподанням Об’єднаної звітності, поданням її з недостовірними даними і помилками, можуть призвести до серйозних штрафних санкцій. У цій статті ми розглянемо, які саме штрафи передбачено за такі порушення,...
02.06.2025
Трудові відносини із внутрішньо переміщеними особами
Термін «внутрішньо переміщена особа» з’явився ще 2014 року після першого вторгнення рф на територію України. А з початку повномасштабної війни в Україні багатьом українцям довелося покинути свої домівки, щоб сховатися від війни чи російської окупації. Про те, як отримати статус та ...
Кращі матеріали