Підписуйся на інформаційну страховку бухгалтера
Розділи:
Підрозділи:
Підрозділи:
Підрозділи:

Працевлаштування осіб з інвалідністю: адмінсанкції не застосовуються

Сторони спору

Позивач – Фонд соціального страхування інвалідів (далі – Фонд); відповідач – Товариство з обмеженою відповідальністю (далі – ТОВ, товариство).

Обставини справи

Товариство подало Фонду звіт про зайнятість і працевлаштування інвалідів за 2016 рік (форма № 10-ПІ). Згідно із цим звітом середньооблікова чисельність штатних працівників облікового складу ТОВ у 2016 році становить 23 особи, з них середньооблікова чисельність осіб з інвалідністю – 0 осіб. Таким чином, згідно зі ст. 19 Закону від 21.03.91 р. № 875-XII (далі – Закон № 875) товариство мало створити одне робоче місце для особи з інвалідністю. Це місце було створене, але залишилося незайнятим. Тому Фонд наклав на ТОВ адміністративно-господарські санкції за невиконання нормативу робочих місць із працевлаштування інвалідів у розмірі 24 412,17 грн. і пеню за затримку їх оплати у розмірі 58,56 грн. ТОВ відмовилося погашати цю суму, тоді Фонд звернувся до суду. Суди першої та апеляційної інстанцій відмовили Фонду в задоволенні його вимог. Після цього Фонд подав касаційну скаргу до ВСУ.

Позиції сторін

Позивач. ТОВ не виконало норматив із працевлаштування інвалідів, тому зобов'язане сплатити суму адміністративно-господарських санкцій і пеню за затримку її сплати.

Відповідач. Обов'язок роботодавця створити робочі місця для осіб з інвалідністю не означає, що роботодавець зобов'язаний самостійно шукати кандидатів для працевлаштування на створені робочі місця.

На чиєму боці суд

Суд залишив касаційну скаргу Фонду без задоволення, залишивши в силі рішення судів першої та апеляційної інстанцій.

Аргументи суду

1. Згідно з ч. 3 ст. 18 Закону № 875 роботодавці зобов'язані виділяти і створювати робочі місця для працевлаштування інвалідів, у т. ч. спеціальні робочі місця, створювати для таких осіб умови праці з огляду на індивідуальні програми реабілітації, і забезпечувати інші соціально-економічні гарантії, передбачені чинним законодавством.

2. На підставі п. 4 ч. 3 ст. 50 Закону від 05.07.12 р. № 5067-VI роботодавці зобов'язані своєчасно і в повному обсязі подавати до центру зайнятості інформацію про попит на робочу силу (вакансії) за формою № 3-ПН.

3. Відповідачем до центру зайнятості з січня по грудень 2016 щомісячно подавалася інформація про наявність вільних робочих місць (вакантних посад) шляхом направлення звітів за формою № 3-ПН. Проте центром зайнятості кандидати на працевлаштування до відповідача не направлялися, безпосередньо до роботодавця з питань працевлаштування особи з інвалідністю не зверталися, а відмов з боку роботодавця у працевлаштуванні направлених йому осіб встановлено не було. Крім того, відповідач протягом 2016 року подавав до районної інформаційної газети оголошення про запрошення на роботу осіб з інвалідністю, що свідчить про вживання відповідачем додаткових заходів, спрямованих на створення робочих місць для працевлаштування інвалідів і недопущення правопорушень у сфері господарювання.

4. Підставою для виникнення господарсько-правової відповідальності учасника господарських відносин є вчинене ним правопорушення у сфері господарювання (ч. 1 ст. 218 Господарського кодексу, далі – ГК). Частиною 2 ст. 218 ГК передбачено, що учасник госпвідносин відповідає за невиконання або неналежне виконання госпзобов’язання або порушення правил ведення госпдіяльності, якщо не доведе, що ним ужиті всі заходи, які залежать від нього, для недопущення господарського правопорушення.

5. Відповідач виконав норматив із працевлаштування осіб з інвалідністю: створив робоче місце і повідомив про наявність такої вакансії центр зайнятості. Він не може бути притягнутий до відповідальності за те, що уповноважені органи не направили до нього кандидатів для працевлаштування на створене робоче місце, а також за відсутність у населеному пункті за місцем знаходження підприємства осіб з інвалідністю, які бажають працевлаштуватися на це підприємство. Тому у Фонду немає підстав для застосування адміністративно-господарських санкцій до відповідача.

Висновок

Якщо роботодавець створив робочі місця для осіб з інвалідністю і подавав до центру зайнятості інформацію про наявність вакантних робочих місць для працевлаштування таких осіб, Фонд не може накласти на нього адміністративно-господарські санкції.

Реквізити рішення: Постанова ВСУ
від 21.09.18 р., ЄДРСР, реєстр. № 76614548

Коментарі до матеріалу
Швидка реєстрація
Будьте в курсі змін і актуальних тем, задавайте питання.
Статті за темою
15.08.2025
5 помилок платників податків в огляді практики Верховного Суду за червень 2025 року
Дізнайтеся, які постанови було ухвалено Верховним Судом за наслідками перегляду судових рішень по податкових спорах у червні 2025 року. Борітеся – поборете (Т. Г. Шевченко) Чи може платник податків заперечувати проти позову про стягнення податкового боргу на тій підставі, що податкову вимогу ...
Популярне
20.06.2025
Резерв сумнівних боргів: у яких випадках підприємству вигідно його створювати
Розповімо, які підприємства можуть оптимізувати податок на прибуток шляхом створення резерву сумнівних боргів та як правильно сформувати цей резерв, щоб не було претензій з боку контролюючих органів. У чому полягає проблема: оптимізація об’єкта обкладення податком на прибуток для деяких підпри...
20.06.2025
Як розрахувати резерв відпусток на дату балансу
У статті розповімо про порядок формування резерву відпусток і регулярність його перегляду. Чи треба щомісячно інвентаризувати резерв? Забезпечення на оплату відпусток формується для рівномірного розподілу витрат на відпустки між звітними періодами. Його створення – обов’язок підприємства...
28.07.2025
Як застосовувати міжнародні договори (конвенції) про уникнення подвійного оподаткування
У статті розглянуто, за яких умов у разі виплати доходів нерезидентам можна застосовувати міжнародні договори (конвенції) про уникнення подвійного оподаткування, а також у чому полягають особливості оподаткування окремих видів доходів за правилами конвенцій. Резиденти України (як юрособи, і фізособи...
Нове
15.08.2025
Вимоги до відповідального за ведення військового обліку
Зі статті дізнаєтеся, коли потрібно вводити посаду відповідального за військовий облік та які професійні вимоги до нього встановлено. Законодавство зобов’язує роботодавців призначати відповідального за організацію та ведення військового обліку. Така особа є ключовою ланкою між роботодавцем і т...
15.08.2025
5 помилок платників податків в огляді практики Верховного Суду за червень 2025 року
Дізнайтеся, які постанови було ухвалено Верховним Судом за наслідками перегляду судових рішень по податкових спорах у червні 2025 року. Борітеся – поборете (Т. Г. Шевченко) Чи може платник податків заперечувати проти позову про стягнення податкового боргу на тій підставі, що податкову вимогу ...
13.08.2025
Табелювання працівників в окремих ситуаціях
У статті розглянуто не врегульовані законодавством особливості заповнення Табеля обліку використання робочого часу в окремих ситуаціях.  Роботодавці зобов’язані забезпечувати достовірний облік виконуваної працівниками роботи. З цією метою ведеться Табель обліку використання робочого часу....
Кращі матеріали