Перевіряємо організацію охорони праці
Усі без винятку роботодавці зобов'язані забезпечити найманим працівникам безпечні та здорові умови праці. За невиконання законодавства у сфері охорони праці передбачено чималі штрафи. Тому рекомендуємо до початку нового робочого року перевірити документацію з охорони праці, яку повинен вести роботодавець, на відповідність вимогам законодавства.
Загальні правила
Якими нормативними актами у сфері охорони праці повинен керуватися роботодавець?
Система нормативних актів у сфері охорони праці містить у собі сотні документів. Основним нормативним документом, який стосується всіх роботодавців (підприємств і підприємців), є Закон № 2694. Також роботодавцям слід користуватися КЗпП, Законом № 1105, Порядком № 132 та ін.
Важливо знати! Держпраці веде Держреєстр нормативно-правових актів з охорони праці (реєстр НПАОП) відповідно до Положення № 151. Покажчик НПАОП оновлюється та затверджується наказом Держпраці раз на півріччя. На сьогодні діє Покажчик, затверджений Наказом № 55. У ньому міститься близько 800 документів, затверджених різними відомствами. Ознайомитися з ним можна, наприклад, на сайті Держпраці. |
Які обов'язки роботодавця у сфері охорони праці?
Основні обов'язки роботодавця у сфері охорони праці викладено в ст. 13 Закону № 2694. Цей перелік досить великий. Зокрема, роботодавець повинен:
- створити в себе службу охорони праці;
- розробити при участі первинної профспілкової організації (а в разі її відсутності – представників найманих працівників або уповноважених ними органів) колективний договір;
- усувати причини, які призводять до нещасних випадків, професійних захворювань, і вживати профілактичних заходів, запропонованих комісіями за результатами розслідування цих причин;
- забезпечити належне утримання будівель і споруд, виробничого обладнання та пристроїв, спостерігати за їх технічним станом;
- проводити аудит охорони праці, лабораторні дослідження умов праці, оцінку технічного стану виробничого обладнання та пристроїв, атестацію робочих місць на відповідність нормативно-правовим актам з охорони праці;
- здійснювати контроль над дотриманням працівником технологічних процесів, правил поводження з машинами, механізмами, обладнанням та іншими засобами виробництва, використанням засобів колективного та індивідуального захисту, виконанням робіт відповідно до вимог щодо охорони праці;
- вживати термінових заходів для допомоги потерпілим, залучати при необхідності професійні аварійно-рятувальні формування в разі виникнення на підприємстві аварій і нещасних випадків тощо.
Зверніть увагу: дія Закону № 2694 поширюється на всіх роботодавців – як юросіб, так і фізосіб-підприємців (ст. 2 цього Закону). |
Яких вимог необхідно дотримуватися при розробці інструкцій з охорони праці?
Кожне підприємство та підприємець повинні мати інструкції з охорони праці для відповідних професій або для виконання відповідних робіт. При розробці та прийнятті локальних актів (у т. ч. інструкцій) з охорони праці роботодавець повинен керуватися Порядком № 132, Положенням № 9 та ін.
Розроблені роботодавцем інструкції є нормативними актами з охорони праці, що діють у межах конкретного підприємства. Локальні інструкції також створюються на підставі державних міжгалузевих і галузевих нормативних актів про охорону праці, примірних інструкцій і технологічної документації підприємства.
Інструкції, які вводяться в дію на підприємстві, реєструються службою охорони праці в Журналі реєстрації інструкцій з охорони праці (додаток 4 до Положення № 9). А видача інструкцій керівникам структурних підрозділів підприємства реєструється в Журналі обліку видачі інструкцій (додаток 5 до Положення № 9).
Питання охорони праці на підприємстві регулюються також колективним договором. У спеціальному розділі колдоговору «Охорона праці» слід передбачити комплексні заходи щодо досягнення встановлених нормативів і підвищення існуючого рівня охорони праці.
Створення служб охорони праці
Створювати служби охорони праці зобов'язані всі роботодавці – підприємства та підприємці (ст. 2 Закону № 2694). Однак тут усе залежить від кількості працівників на підприємстві (ст. 15 Закону № 2694).
Якщо в роботодавця 50 і більше працівників, то створення служби охорони праці є обов'язковим. Така служби створюється відповідно до Типового положення № 255.
Якщо в роботодавця числиться менше 50 працівників, то функції служби охорони праці може виконувати за сумісництвом особа, яка має відповідну підготовку. Виконання роботи за сумісництвом означає, що вона виконується тільки у вільний від основної роботи час.
На замітку: поняття «відповідна підготовка» розкривається в розд. 5 Типового положення № 15. Мається на увазі проходження навчання з питань охорони праці в галузевих навчальних центрах або навчальних закладах та установах у встановленому Типовим положенням № 15 порядку. Крім того, відповідальні за охорону праці особи повинні проходити перевірку знань один раз на три роки (докладніше про це див. далі). |
Роботодавці, у яких менше 20 працівників, для виконання функцій служби охорони праці можуть залучати сторонніх фахівців на договірних засадах. Однак такі фахівці повинні мати виробничий стаж не менше трьох років і пройти навчання з питань охорони праці. При цьому законодавством не встановлено будь-яких вимог до договору, який може укладатися з таким фахівцем. Зокрема, не уточнюється, яким повинен бути цей договір – трудовим чи цивільно-правовим (далі – ЦПД ).
Ми не рекомендуємо укладати ЦПД у такому випадку, адже це може бути чревате солідними штрафами, якщо орган Держпраці розцінить його як трудовий договір (штраф у розмірі 30 МЗП, а зараз це 111 690 грн.). Тому, якщо ви маєте намір залучити стороннього фахівця для виконання функцій служби охорони праці на регулярній основі, радимо оформляти з ним трудовий договір (наприклад, він може виконувати функції служби праці за сумісництвом), а не ЦПД.
Звертаємо увагу! Служба охорони праці підпорядковується безпосередньо роботодавцю. Це значить, що дана служба або інженер з охорони праці не можуть підпорядковуватися, наприклад, головному інженеру, технічному директору, головному механіку і т. д. |
На підставі якого документа діє служба охорони праці?
Дана служба діє на підставі Положення про службу охорони праці, яке розробляє роботодавець на основі Типового положення № 255. Зокрема, у Положенні про службу охорони праці визначається її структура, чисельність, основні завдання, функції та права співробітників (див. зразок у кінці консультації).
Навчання з питань охорони праці
Навчання посадових осіб
Керівники та посадові особи підприємств та організацій незалежно від форм власності, характеру виробничої діяльності, які безпосередньо пов'язані з організацією безпечного ведення робіт, проходять навчання при прийнятті на роботу та один раз на три роки (п. 5.1 Типового положення № 15). Перелік осіб, які повинні проходити навчання, наведено в додатку 3 до Типового положення № 15.
При переведенні на іншу роботу або призначенні на іншу посаду, яка вимагає додаткових знань з охорони праці, посадові особи та фахівці з питань охорони праці проходять позачергове навчання. Таке навчання також проводиться при настанні на підприємстві нещасного випадку, якщо комісією з розслідування встановлено факт порушення посадовими особами вимог нормативно-правових актів з охорони праці (п. 5.6 Типового положення № 15).
Навчання працівників
Згідно з вимогами ст. 18 Закону № 2694 при прийнятті на роботу та в процесі роботи співробітники повинні проходити за рахунок роботодавця:
- інструктажі;
- навчання з питань охорони праці, із надання першої медичної допомоги потерпілим від нещасних випадків і правил поведінки у випадку виникнення аварії.
- Інструктажі та навчання співробітників проводяться за правилами розд. 3 Типового положення № 15.
Важливо: роботодавець повинен розробити та затвердити Положення про навчання працівників із питань охорони праці, а також скласти плани-графіки проведення навчання та перевірки знань із питань охорони праці. Ці документи розробляються на основі Типового положення № 15 з урахуванням специфіки виробництва та вимог інших нормативно-правових актів з охорони праці. |
За характером та часом проведення інструктажі працівників поділяються на такі види:
- вступний (проводиться при прийнятті на роботу);
- первинний (проводиться до початку роботи безпосередньо на робочому місці);
- повторний (проводиться в такі строки: на роботах із підвищеною небезпекою – не рідше одного разу на три місяці, для інших робіт – не рідше одного разу на 6 місяців);
- позаплановий (проводиться при наявності підстав, передбачених п. 6.6 Типового положення № 15);
- цільовий (проводиться при ліквідації аварії чи стихійного лиха або при виконанні робіт, на які відповідно до законодавства оформляються наряд-допуск, наказ або розпорядження).
Проходження медоглядів працівниками деяких категорій
Роботодавець також зобов'язаний організовувати за свій рахунок проведення попереднього (при прийнятті на роботу) і періодичних (протягом трудової діяльності) медичних оглядів працівників деяких категорій (ст. 169 КЗпП, ст. 17 Закону № 2694).
Зокрема, медогляди зобов'язані проходити працівники, зайняті:
- на важких роботах;
- роботах зі шкідливими або небезпечними умовами праці;
- роботах, де існує необхідність у професійному відборі.
Крім того, усі особи молодше 18 років приймаються на роботу тільки після попереднього медогляду та в подальшому, до досягнення 21 року, щорічно повинні проходити обов'язковий медогляд (ст. 191 КЗпП, ст. 17 Закону № 2694).
При організації медоглядів роботодавцю необхідно керуватися Порядком № 246 (додатки 4 і 5) і Переліком № 263/121.
Пам’ятайте: для визначення категорій працівників, що підлягають медогляду в наступному році, роботодавцю необхідно до 1 грудня попереднього року подати пакет документів до органу Держпраці. Адже саме цей орган здійснює держнагляд за гігієною праці, у тому числі й за наявністю обов’язкових медоглядів працівників (пп. 15 п. 4 Положення № 96). Тобто для визначення категорій працівників, які підлягають медоглядам у 2019 році, документи слід подати до 01.12.18 р. |
До органу Держпраці роботодавець повинен подати:
- заяву на ім'я начальника органу Держпраці;
- штатний розпис (витяг);
- дані лабораторних досліджень умов праці з визначенням шкідливих і небезпечних факторів виробничого середовища та трудового процесу на конкретних робочих місцях працівників згідно з гігієнічною класифікацією праці за показниками шкідливості і небезпеки факторів виробничого середовища, важкості та напруженості трудового процесу.
Після розгляду поданих документів фахівцем відділу з питань гігієни праці за участю представника первинної профспілкової організації або уповноваженої працівниками особи складається Акт визначення категорії працівників, що підлягають попередньому (періодичним) медичному огляду в 2019 році.
Розслідування та облік нещасних випадків на підприємстві
Роботодавці зобов'язані організовувати розслідування та вести облік нещасних випадків, професійних захворювань та аварій (ст. 22 Закону № 2694).
Нещасний випадок на підприємстві підлягає розслідуванню з дотриманням вимог, установлених Порядком № 1232.
Атестація робочих місць
Проведення атестацій не завжди є обов'язковим заходом. Згідно з Порядком № 442 і Методичними рекомендаціями № 41 атестацію проводять на підприємствах та в організаціях (незалежно від форми власності та господарювання), де технологічний процес, використовуване обладнання, сировина та матеріали є потенційними джерелами шкідливих і небезпечних виробничих факторів, які можуть несприятливо впливати на стан здоров'я працівників, а також на їх нащадків як тепер, так і в майбутньому.
Проводити атестації робочих місць необхідно, якщо на підприємстві є роботи, професії (посади), зазначені:
- у Списках № 1 і № 2 (у них перераховано роботи, професії (посади), зайнятість у яких надає право на пенсію за віком на пільгових умовах);
- Списку № 1290 (установлює, кому надаються щорічні додаткові відпустки за роботу зі шкідливими та важкими умовами праці);
- Переліку № 163 (визначає виробництво, цехи, професії (посади) зі шкідливими умовами праці, робота в яких надає право на скорочену тривалість робочого тижня).
Відповідальність за порушення законодавства у сфері охорони праці
За порушення роботодавцем законодавства у сфері охорони праці передбачені таік види відповідальності:
1) фінансова (санкції накладають на підприємство або підприємця), установлена:
- ст. 43 Закону № 2694 (за фінансування охорони праці в розмірі меншому, ніж зазначено в ч. 3 і 4 ст. 19). Штраф становить 25 % різниці між розрахунковою мінімальною сумою затрат на охорону праці у звітному періоді та фактичною сумою цих витрат за такий період);
- абзацом восьмим ст. 265 КЗпП (за порушення інших вимог трудового законодавства). Розмір штрафу становить 1 МЗП (зараз це 3 723 грн.);
2) адміністративна, установлена ст. 41, 93, 94, 1654, 1884 КУпАП. До відповідальності притягуються посадові особи підприємства або безпосередньо підприємець;
3) кримінальна, установлена ст. 271–275 КК. Таку відповідальність несуть посадові особи підприємства або роботодавець-підприємець.
Важливе уточнення! На сьогодні немає механізму стягнення з роботодавців штрафу, передбаченого ст. 43 Закону № 2694. Причина – відсутність закону, який визначав би порядок застосування штрафу та нарахування пені у випадку його несплати (див. Лист № 1). Незважаючи на те що дане роз’яснення було надане ліквідованим у 2015 році Держгірпромнаглядом, воно й зараз є актуальним. |
Крім штрафів органи Держпраці мають право накладати на суб'єктів господарювання заборони та обмеження, передбачені ст. 39 Закону № 2694.
ЗРАЗОК Затверджено наказом директора Положення про службу охорони праці ТОВ «Криниця» 1. Загальні положення 1.1. Згідно із Законом від 14.10.92 р. № 2694-XII «Про охорону праці» (далі – Закон № 2694) служба охорони праці забезпечує організацію виконання правових, організаційно-технічних, санітарно-гігієнічних, соціально-економічних і лікувально-профілактичних заходів, спрямованих на запобігання нещасним випадкам, професійним захворюванням і аваріям у процесі праці. 1.2 Служба охорони праці підпорядковується безпосередньо директору ТОВ «Криниця». 1.3. Навчання та перевірка знань із питань охорони праці працівників служби охорони праці проводяться в установленому законодавством порядку під час прийняття на роботу та періодично один раз на три роки. 1.4. Працівники служби охорони праці підприємства у своїй діяльності керуються законодавством України, нормативно-правовими актами з охорони праці, колективним договором та актами з охорони праці, що діють у межах підприємства. 1.5 Ліквідація служби охорони праці допускається тільки в разі ліквідації підприємства. 2. Завдання служби охорони праці 2.1. Опрацювання ефективної системи управління охороною праці на підприємстві та сприяння вдосконаленню діяльності у цьому напрямку кожного структурного підрозділу і кожного працівника. Забезпечення фахової підтримки рішень роботодавця із цих питань. 2.2 Організація профілактичних заходів, спрямованих на усунення шкідливих і небезпечних виробничих факторів, запобігання нещасним випадкам на виробництві, професійним захворюванням та іншим випадкам загрози життю або здоров’ю працівників. 2.3. Вивчення та сприяння впровадженню у виробництво досягнень науки і техніки, прогресивних і безпечних технологій, сучасних засобів колективного та індивідуального захисту працівників. 2.4 Контроль за дотриманням працівниками вимог законів та інших нормативно-правових актів з охорони праці, положень (у разі наявності) галузевої угоди, розділу «Охорона праці» колективного договору та актів з охорони праці, що діють у межах підприємства. 2.5. Інформування та надання працівникам підприємства роз’яснень із питань охорони праці. 3. Функції служби охорони праці 3.1. Розроблення спільно з іншими підрозділами підприємства комплексних заходів для досягнення установлених нормативів та підвищення існуючого рівня охорони праці, планів, програм поліпшення умов праці, запобігання виробничому травматизму, професійним захворюванням, надання організаційно-методичної допомоги у виконанні запланованих заходів. 3.2. Підготовка проектів наказів із питань охорони праці та винесення їх на розгляд роботодавця. 3.3. Проведення спільно із представниками інших структурних підрозділів і за участю представників професійної спілки підприємства або, за її відсутності, уповноважених найманими працівниками осіб із питань охорони праці перевірок дотримання працівниками вимог нормативно-правових актів з охорони праці. 3.4 Складання звітності з охорони праці за встановленими формами. 3.5. Проведення із працівниками вступного інструктажу з охорони праці. 3.6 Здійснення обліку та проведення аналізу причин виробничого травматизму, професійних захворювань, аварій, заподіяної ними шкоди. 3.7 Забезпечення належного оформлення і зберігання документації із питань охорони праці, а також її своєчасної передачі до архіву для тривалого зберігання згідно з установленим порядком. 3.8 Складання за участю керівників підрозділів підприємства переліків професій, посад і видів робіт, для яких слід розробити інструкції з охорони (безпеки) праці, що діють у межах підприємства, надання методичної допомоги під час їх розроблення. 3.9. Інформування працівників про основні вимоги законів, інших нормативно-правових актів та актів з охорони праці, що діють у межах підприємства. 3.10. Розгляд:
3.11. Організація:
3.12. Участь:
3.13 Забезпечення організаційної підтримки (у разі наявності) роботи комісії з питань охорони праці підприємства. 3.14. Контроль:
4. Права працівників служби охорони праці 4.1. Спеціалісти служби охорони праці мають право:
5. Організація роботи служби охорони праці 5.1 Робота служби охорони праці підприємства здійснюється відповідно до плану роботи та графіків обстежень, затверджених роботодавцем. 5.2 Робочі місця працівників служби охорони праці знаходяться в окремому приміщенні, забезпечуються належною оргтехнікою, технічними засобами зв’язку і повинні бути зручними для приймання відвідувачів. 5.3. Роботодавець стимулює ефективну роботу працівників служби охорони праці. 5.4. Працівники служби охорони праці не можуть залучатися до виконання функцій, не передбачених Законом № 2694 і цим положенням. 5.5. Служба охорони праці взаємодіє з іншими структурними підрозділами, службами, фахівцями підприємства та представниками профспілки, а за відсутності останньої – з уповноваженими найманими працівниками особами з питань охорони праці. <...> |
Висновки
Роботодавці (юрособи та підприємці) зобов’язані забезпечити своїм найманим працівникам здорові та безпечні умови праці. Основні обов’язки роботодавця з охорони праці закріплено в Законі № 2694.
За порушення законодавства про працю до підприємства або підприємця можуть застосовувати фінансові санкції, а до посадових осіб підприємства та роботодавця-підприємця – адміністративну та кримінальну відповідальність.
Коментарі до матеріалу